Ikke kan ook knippen en plakken, voor een uitleg van een bipolaire transistor, zie:
http://www.netcentral.co.uk/satcure/design/tranwork.htm
Daar wordt het toch aardig goed uitgelegd.
Verder wil ik eventjes dit kwijt:
TheScape: Enorm goede vraag, moeilijk goed uit te leggen!
Zonietdantochwel: Je lult! Raakt kant nog wal.
Duur: Resi en transi zijn cool!
FCA: Bel, klepel. Komt in de richting.
RooT: Je hebt zelf zeker een te grote puls gekregen. (dacht je toevallig aan een thyristor?)
lucnijhuis: Je hebt duizenden verschillende transistoren, elk met zijn voor of nadelen. JA die verschillen heb je echt allemaal nodig. Power en schakel? Die heb je ja, maar zoals jij ze hier beschrijft slaat 't als een tang op een varken.
Een bipolaire transistor is eigenlijk te vergelijken met een stroom versterker. Maar in 3 zinnen komt het er op neer dat de stroom die door de Emitter-Collector overgang loopt X maal de stroom door de Basis-Emitter overgang is. Afhankelijk van hoe je de transistor schakeld kan je er verschillende soorten versterkers mee maken (stroom-stroom, spanning-stroom, impedantie conversie, enz.)
Dan heb je ook nog de veld-effect transistor. (MOS-FET, Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor). Deze is bedacht voor de veel bekendere bipolaire, echter hij was toen nog niet te maken omdat het oxidatie proces erg moeilijk te controleren is.
Het komt er op neer dat ZUIVER silicium NIET geleid. Breng je echter een hele dunnen isolatie laag (oxide) aan op het silicium waarop je weer een geleiderplakt, dan kan je iets leuks doen. Als je een spanning aan brengt op de geleider ontstaat een electrisch veld, zie het als statische electriciteit. Hierdoor worden bijvoorbeeld electronen aangetrokken naar de geleider toe. Je silicium heeft dan ineens een soort lading onder dat stukje geleider zitten. Laten deze ladingsdeeldjes nou er voor zorgen dat het silicium gaat geleiden! Als je heel simpel er naar kijkt komt het er op neer dat je een soort spanningsgestuurde weerstand hebt.
Als ik het zo door lees vind ik m'n uitleg nog niet echt duidelijk, maar ik hoop dat de verwijzingen naar internet-pagina's in deze thread wat meer duidelijkheid verschaffen.
Mischien is het handig om even te melden dat ik al een aantal jaartjes electrotechniek studeer en ook al een geruime tijd daarvoor hobbyist was. En ik snap nog lang niet alles van een transistor, met deze stof kan je het je zo moeilijk maken als je zelf wil

.
<edit> Typo's en zo, ik moet naar bed geloof ik

</edit>
Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz