Toon posts:

Transistor

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag die niet helemaal hier op dit tweakers forum thuis hoort maar ik denk dat jullie wel het antwoord weten en ik niet zou weten waar ik het antwoord ergens anders vandaan kan halen.

Wat is een transistor nou precies? Ik heb wel gezocht in boeken en op internet maar ik kan nergens een duidelijk?begrijpelijk antwoord vinden voor een leek. |:(

Ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen.

Thanx, TheScape :)

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 11:15
ik wil de defenitie eigenlijk ook wel weten...

Verwijderd

Een transisitor is een hele complexe chip met allerlei mogelijkheden en uitbreidingen zo kan jer er ene tv op aansluiten en dan internetten enzo echt supercool dingetje alleen best wel groot en duur

Er zijn op internet duizenden duizenden pagina's over de transistor te vinden, omdat het zo'n belangrijk onderdeel van de chip is.

Verwijderd

Topicstarter
De definitie die ik heb kunnen vinden is:

"Een halfgeleider die elektrische signalen versterkt"

Maar is zoek eigenlijk toch iets meer.

• mr_niceguy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-06 11:15
Op zondag 16 september 2001 14:52 schreef zonietdantochwel het volgende:
Een transisitor is een hele complexe chip met allerlei mogelijkheden en uitbreidingen zo kan jer er ene tv op aansluiten en dan internetten enzo echt supercool dingetje alleen best wel groot en duur
Thnx :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Hier staan nog andere versies van transistoren.
transistor

The transistor, invented by three scientists at the Bell Laboratories in 1947, rapidly replaced the vacuum tube as an electronic signal regulator. A transistor regulates current or voltage flow and acts as a switch or gate for electronic signals. A transistor consists of three layers of a semiconductor material, each capable of carrying a current. A semiconductor is a material such as germanium and silicon that conducts electricity in a "semi-enthusiastic" way. It's somewhere between a real conductor such as copper and an insulator (like the plastic wrapped around wires).
The semiconductor material is given special properties by a chemical process called doping. The doping results in a material that either adds extra electrons to the material (which is then called N-type for the extra negative charge carriers) or creates "holes" in the material's crystal structure (which is then called P-type because it results in more positive charge carriers). The transistor's three-layer structure contains an N-type semiconductor layer sandwiched between P-type layers (a PNP configuration) or a P-type layer between N-type layers (an NPN configuration).

As the current or voltage is changed in one of the outer semiconductor layers, it affects a larger current or voltage in the inner layer resulting in the opening or closing of an electronic gate. Today's computers use circuitry made with complementary metal oxide semiconductor (CMOS) technology. CMOS uses two complementary transistors per gate (one with N-type material; the other with P-type material). When one transistor is maintaining a logic state, it requires almost no power.

Transistors are the basic elements in integrated circuits (ICs), which consist of very large numbers of transistors interconnected with circuitry and baked into a single silicon microchip or "chip."

And The Only One

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als je in simpele taal de electronica componenten uit geleft wil hebben..

Er is ooit een serie stripboeken met de naam 'transi en resi' uitgebracht en daar werd heel eenvoudig maar zeer duidelijk alle basis elementen van de electronica uitgelegt, met ook nog een leuk verhaaltje.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07 15:23

FCA

Op zondag 16 september 2001 14:52 schreef zonietdantochwel het volgende:

Er zijn op internet duizenden duizenden pagina's over de transistor te vinden, omdat het zo'n belangrijk onderdeel van de chip is.
Een transistor een chip? :? :? :?

Voel je je wel helemaal lekker?

Een transistor is datgene waar chips uit op zijn gebouwd.
Een transistor is een schakeling met 3 poorten:
1 ingang
1 uitgang
1 "schakelaar"

als er stroom op de ingang staat, maar niet op de schakelaar, komt er geen stroom uit de uitgang
Als je dan stroom op de schakelaar zet, gaat er stroom lopen. Dat is de basis van elke computer waar dan ook op deze aarde.

Zie ook http://www.howstuffworks.com/diode3.htm

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ruben, is precies wat ik zocht THNX :)

Verwijderd

inderdaad een versterker.

Beter, zie het als een kraan, nou verder de kraan wordt opengedraait des te meer water er gaat lopen, maar dan stroom natuurlijk.

Een transitor heeft een Basis, Emmittor en Collector.

Via de Basis geef je een stuurstroom, welke de Collector openstuur X * de stuurstroom.

bv. Dus 10 mA op de basis geeft 1A op de Collector, 20 mA op de basis geeft 2A op de Collector, vandaar het begrip versterker..

• Commander Zulu
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-08 11:47
Toffe en duidelijke site van Intel:

http://www.intel.com/education/teachtech/learning/transworks/shock.htm

Hier wordt vanaf de grond uitgelegd wat een transistor is, hoe hij werkt, en hoe je zo'n ding maakt. Allemaal met mooie shockwave animaties. Deze site heeft me erg geholpen met mn EXO project vroeger.

Een transistor is in een eenvoudige vorm een NOR-gate. Vanuit dit element kan je alle andere poorten maken.

NOR-gate: Q = (A + B)'

OR-gate: Q = (A + B)''
(twee NORs achter elkaar)

AND-gate: Q = (A' + B')'
(A en B gaan elk in een NOR, resultaten gaan samen in een derde NOR)

NAND-gate: Q = (A' + B')''
(als AND maar dan met extra NOR erachter)

Met deze componenten kan je weer XOR, XNOR, flipflops en registers maken, en voila, je hebt een IC !

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-05 13:55
Transistor (TOR) is gewoon een schakelaar. Als je er een IC op aansluit kan je 'm dus ook besturen. Als de IC een kleine puls geeft aan de Transistor schakelt die de stroom voor dat kanaal in. Als de IC weer een puls heeft schakelt die de stroom uit.
Een IC is eigenlijk ook een transistor, alleen zitten daar tientallen, honderden, duizenden (ligt aan de ic) transistors in :)

Verwijderd

stelletje *****

er zijn 2 soorten transistoren power en schakel
een power transistor die verstrekt
en met een schakel kan je met een kleine spanning iets groters aansturen (like a relais)

Verwijderd

jezus dat wist ik op me 10de al hebben jullie geen techniek?

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Ikke kan ook knippen en plakken, voor een uitleg van een bipolaire transistor, zie:
http://www.netcentral.co.uk/satcure/design/tranwork.htm
Daar wordt het toch aardig goed uitgelegd.

Verder wil ik eventjes dit kwijt:
TheScape: Enorm goede vraag, moeilijk goed uit te leggen!
Zonietdantochwel: Je lult! Raakt kant nog wal.
Duur: Resi en transi zijn cool!
FCA: Bel, klepel. Komt in de richting.
RooT: Je hebt zelf zeker een te grote puls gekregen. (dacht je toevallig aan een thyristor?)
lucnijhuis: Je hebt duizenden verschillende transistoren, elk met zijn voor of nadelen. JA die verschillen heb je echt allemaal nodig. Power en schakel? Die heb je ja, maar zoals jij ze hier beschrijft slaat 't als een tang op een varken.

Een bipolaire transistor is eigenlijk te vergelijken met een stroom versterker. Maar in 3 zinnen komt het er op neer dat de stroom die door de Emitter-Collector overgang loopt X maal de stroom door de Basis-Emitter overgang is. Afhankelijk van hoe je de transistor schakeld kan je er verschillende soorten versterkers mee maken (stroom-stroom, spanning-stroom, impedantie conversie, enz.)
Dan heb je ook nog de veld-effect transistor. (MOS-FET, Metal Oxide Semiconductor Field Effect Transistor). Deze is bedacht voor de veel bekendere bipolaire, echter hij was toen nog niet te maken omdat het oxidatie proces erg moeilijk te controleren is.
Het komt er op neer dat ZUIVER silicium NIET geleid. Breng je echter een hele dunnen isolatie laag (oxide) aan op het silicium waarop je weer een geleiderplakt, dan kan je iets leuks doen. Als je een spanning aan brengt op de geleider ontstaat een electrisch veld, zie het als statische electriciteit. Hierdoor worden bijvoorbeeld electronen aangetrokken naar de geleider toe. Je silicium heeft dan ineens een soort lading onder dat stukje geleider zitten. Laten deze ladingsdeeldjes nou er voor zorgen dat het silicium gaat geleiden! Als je heel simpel er naar kijkt komt het er op neer dat je een soort spanningsgestuurde weerstand hebt.
Als ik het zo door lees vind ik m'n uitleg nog niet echt duidelijk, maar ik hoop dat de verwijzingen naar internet-pagina's in deze thread wat meer duidelijkheid verschaffen.

Mischien is het handig om even te melden dat ik al een aantal jaartjes electrotechniek studeer en ook al een geruime tijd daarvoor hobbyist was. En ik snap nog lang niet alles van een transistor, met deze stof kan je het je zo moeilijk maken als je zelf wil :) .

<edit> Typo's en zo, ik moet naar bed geloof ik :) </edit>

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• VO-Zephyr
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 28-03-2024
Op zondag 16 september 2001 19:20 schreef DJ_PP het volgende:
jezus dat wist ik op me 10de al hebben jullie geen techniek?
niet iedereen was op die leeftijd al zo sociaal verbannen dat we daar onze tijd instaken

spreek maar es een willekeurig kind aan op straat van 10
"eej pik, weet jij wat een T is ?"
kind schud nee
"dom kind" |:(
Pagina: 1