"Lastig" dak (veel schaduw), mogelijk batterij, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 06:07

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Topicstarter
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INWxAAVrFh9K7cyWtWU6SB0wByg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAyVcEAsgduu9RfhxI1sqTFj.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Genoeg, kunnen 22 panelen op de "achterkant", eventueel 4 op plat dak aan de voorkant, in totaal 26 stuks.
Schaduw
Hoge bomen van achterburen op de achterkant, volle zon op alle panelen vanaf 13:15-13:30 (deze tijd van het jaar)
Jaarverbruik
10.000-11.000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Zo goedkoop mogelijk, betrouwbaar systeem, geen omkijken naar, hoogste opbrengst en (mogelijk opslag voor voornamelijk eigen consumptie, handelen is leuk als plus (zit al bij Frank Energie en bevalt in principe prima)). Alles bij voorkeur binnen lening van Warmtefonds (max EUR 8.500 voor batterij wat ik begrepen heb).

We hebben hier een Itho Base Cube en HP Cube die het nodige slurpen.
Wie gaat het project uitvoeren
Beste aanbod/oplossing
Bijhouden van data
Leuk om te hebben, maar geen 100% noodzaak. Goed om te zien welk paneel of groep panelen wat oplevert.
Reeds verkregen offertes
Van alles en nog wat, 1komma5, Zonneplan, CoolBlue en verschillende andere kleinere partijen.

Panelen: DMEGC, Aiko, E.ON, AxiTec, JA Solar, SunTech etc. Prijs verschilt nogal van EUR 5.000,- voor (22) "kale panelen" tot EUR 9.000,- met micro omvormers, alles incl. installatie.
Regio
Amersfoort

Vragen:

1. Wat is een realistische jaaropbrengst? Ik krijg in verschillende berekeningen in offertes tussen 6.700 en 9.000 kWh op basis van 22 panelen (allen 440/450WP)... Dat vind ik nogal een verschil.

Buurman (andere deel 2-onder-1 kap) met 14x 400WP en Enphase IQ7 micro-omvormers haalt 285 kWh per paneel, 4.000 kWh in totaal (vorig jaar). Wanneer ik dat extrapoleer naar 450WP en 22 panelen kom ik rond de 7.100 kWh uit. Beperkende factor is de IQ7 hier wellicht, daarnaast wellicht wat minder gunstige schaduw van schoorsteen.

2. Het dak ligt niet gunstig (diagonaal verdeeld), als oplossing krijg ik hier verschillende (technische) oplossingen geboden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xNjJulGBHL7s7yDjAckv9-eqsY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KNvwaQSqLJ95Hkha8oJLJh0n.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufaSTGbZitdsiez2J9XRffmbVDQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ImEgNOFMyYKgob9CyBrrhuXb.png?f=user_large

Legplan (22 achter, eventueel 4 voor op platte dak)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3m70OTXVhaZLHjoFFBJx0Him_Zk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/D0t8Gqi5znhOeD8G1nVIZV0Y.png?f=user_large
  • Micro omvormers (Bij meesten Enphase 8MC, terwijl 8HC wellicht beter zouden zijn gezien capaciteit panelen en die paar honderd euro op het totaal maakt ook niet zoveel uit)
  • Optimizers (Tigo, SolarEdge)
  • Niets, verschillende strings met MPPT doen (op basis van opbrengst volgens heatmap), daarna middels DC aansluiten op batterij
Het dak is niet optimaal door de diagonale verdeling van de opbrengst, oog wil ook wat dus zou het het liefst helemaal vol leggen, zodat het symmetrisch is.

Wat is hier wijsheid? Zijn de 26x micro omvormer à bijna EUR 3.000,- het extra geld waard? Krijg ik hier nu echt veel extra opbrengst door?

Daarnaast i.c.m. batterij lijkt het mij onlogisch om van DC (paneel) naar AC te gaan (micro omvormer) en dit vervolgens weer als DC op te slaan in de batterij. En daarna weer naar AC wanneer je het gebruikt. Daarnaast is de Enphase 8HC gecapped op 380WP.

Het lijkt mij logischer om van paneel direct DC naar batterij te gaan, scheelt verlies van (meerdere keren) omvormen. Daarnaast geen beperking van de cap van de micro omvormer?

Batterij is nog niet helemaal 100% zeker of ik die nu al wil of nog wil wachten (ontwikkelingen gaan erg snel en worden wellicht snel goedkoper?)

webOS all the way!