Tweede SSD plaatsen, oude met Boot houden mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 27-05 12:50
Beste mensen,

Langs verhaal kort: ik heb een M2 ssd, 1Tb en heb meer ruimte nodig.
Dus koop ik er één van 1Tb bij, wel sneller, ook M2 en wil die de opstartschijf maken.
Zet er dus straks Windows op en plaats ook de oude schijf weer terug.

Nu komt het; dan krijg ik waarschijnlijk vanzelf een 'dual boot' en dat wil ik niet.
Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik zorgen dat mijn oude ssd geen boot meer 'ziet' en zich dus als een extra opslag manifesteert?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisje7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:40
Maak een kopie (kloon) van je huidige SSD waar Windows op staat naar de nieuwe SSD. Plaats de nieuwe SSD in je laptop en check of alles in orde is. Vervolgens plaats je de oude SSD in je laptop en kan je deze formatteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor je reactie dennisje7.

Mijn excuses, ik had het beter moeten beschrijven: ik wil graag wel schoon beginnen omdat ik er een puinhoop van gemaakt heb en niet zeker ben dat de W10 installatie nog 'lekker fris' is. Daarbij 'moet' ik alles wel behouden op de oude schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je krijgt niet automatisch een dualboot. Als je zorgt dat je in je UEFI je nieuwe SSD instelt als bootdisk zal die automatisch daarvan starten. Dat er nog een OS op die andere staat is dan niet zo van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 14:19
Voor een "clean install" (verse Windows):
- Monteer de nieuwe SSD in de PC
- Installeer Windows 10 van een USB stick, tijdens installatie wordt gevraagd WAAR je Windows 10
geinstalleed wilt hebben, kies dan de LEGE ruimte op de NIEUWE SSD!
- Als dat klaar is zou je een Dual-boot systeem moeten hebben (omdat Windows gezien had dat je nog
een andere Windows installatie hebt). :P
- Vanuit je "nieuwe" Windows 10 kun je nog bij alle bestanden op je "oude" Windows 10 (bijvoorbeeld onder Drive D:)
- Je kunt ook kiezen om je "oude" Windows 10 te starten en ook dan kun je bij de bestanden in je "nieuwe" Windows 10
- Het Windows Boot menu laat waarschijnlijk zien: Windows 10 en Windows 10, dat is niet handig
gebruik het "msconfig" tooltje om ze een andere naam te geven (i.e: Windows oud; Windows nieuw).
- Bovenstaande werkt waarschijnlijk alleen als je geen encryptie (bitlocker) gebruikt, als je dat niet
weet is de kans groot dat je geen encryptie gebruikt :)
- Kopieer alles wat je wilt houden van de oude naar de nieuwe Windows.
- Als je "klaar" bent met je oude Windows kun je je oude SSD opnieuw formatteren terwijl
de nieuwe Windows gebruikt. Vervolgens heb je alle ruimte van je oude SSD weer beschikbaar als
een lege drive.

Bovenstaande is een "clean install" en dan moet je dus al je programma's opnieuw installeren.
Dat wil je omdat je Windows "niet fris" is.
Een alternatief om een "opgefriste" Windows te verkrijgen is om een "in-place upgrade" te doen,
je start je "onfrisse" Windows, steek de Windows USB stick in de PC, start de setup.exe op de USB stick.
Dan kun je een upgrade doen waarbij je bestanden en programma's behouden blijven.
Dat je in feite niet upgrade maar upgrade naar dezelfde versie van Windows die je al had maakt
Windows niks uit, je krijgt een "verse" Windows en je bestanden en programma's worden overgezet :9
(Als je dit wilt proberen zou ik de oude SSD clonen naar de nieuwe, dan de oude SSD tijdelijk uit de PC
halen en dan deze "upgrade" doen, als het een zooitje wordt ben je niks kwijt en kun je alsnog een clean install doen.).

[ Voor 34% gewijzigd door peterpv op 09-04-2025 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interceptor101
Bedankt voor de reacties; daar kan ik zeker wel wat mee.

Tja, frisse installatie: dan heb ik gewoon een soort autistische inslag, want als er iets mis is, gaat dat nooit meer lekker zitten in mijn hoofd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:10
Interceptor101 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:11:
Beste mensen,

Langs verhaal kort: ik heb een M2 ssd, 1Tb en heb meer ruimte nodig.
Dus koop ik er één van 1Tb bij, wel sneller, ook M2 en wil die de opstartschijf maken.
Zet er dus straks Windows op en plaats ook de oude schijf weer terug.

Nu komt het; dan krijg ik waarschijnlijk vanzelf een 'dual boot' en dat wil ik niet.
Mijn vraag is dan ook: hoe kan ik zorgen dat mijn oude ssd geen boot meer 'ziet' en zich dus als een extra opslag manifesteert?
Dat is een heel simpel verhaal; zorg dat alleen de nieuwe SSD in het systeem zit en installeer vervolgens Windows. Je krijgt dan geen dual boot.

Plaats de andere SSD terug. Vanaf nu bepaalt de UEFI/BIOS instelling welk OS er wordt opgestart. Start je het nieuwe OS op dan kun je de bestanden van het oude OS nog benaderen.

[ Voor 13% gewijzigd door sdk1985 op 10-04-2025 17:17 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1