aarding badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 07:29
We zijn bezig met de bouw van ons eigen huis en volgende week komt de afwerkvloer erin, dus ik wil nu de aarding van de badkamer in orde maken.

Ik heb een aparte groep voor de badkamer, en vanuit de centraaldoos haal ik de aarde naar een potentiaalvereffeningsrail voor de badkamer. Vanaf die rail wil ik naar de staalmat in de vloer én naar de metalen douchdrain. Het is de bedoeling dat deze kabels in de afwerkvloer worden meegesmeerd.

Volgens de NEN 1010 zou je tussen de rail en de aardingspunten (zoals vloer en goot) geïsoleerde geel/groene draad moeten gebruiken.
Maar als ik online naar aardingsmateriaal zoek, kom ik bijna alleen vertinde, ongeïsoleerde koperdraden tegen van 4 mm² of dikker. Die lijken vooral bedoeld voor funderingsaardingen, maar worden ook verkocht als 'geschikt voor potentiaalvereffening'.

Mijn vragen:

-Mag ik die vertinde, ongeïsoleerde koperdraden gebruiken in de badkamer, als ik ze in de afwerkvloer laat smeren?

-Of moet het alsnog geïsoleerde geel/groene draad zijn — ook al gebruik ik 6 mm² en zit het volledig in de vloer?

-Zijn er specifieke klemmen of methodes die jullie aanraden om de draad goed te verbinden met een staalmat en metalen douchdrain?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

jan011 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:20:
Zijn er specifieke klemmen of methodes die jullie aanraden om de draad goed te verbinden met een staalmat en metalen douchdrain?
Daar zijn gewoon "standaard" klemmen voor te krijgen, elke bouwmarkt heeft ze wel. klik

En volgens mij is de vertinde aarddraad juist bedoeld als verbinder tussen CAP en alle metalen delen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Op de douchedrain zit gewoon een aansluitpunt waar je de draad met een schroefje vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor alle onderdelen die geaard (vereffend eigenlijk) moeten worden in een badkamer zijn speciale klemmen. Voor je aardmat is een klem te vinden, voor je radiator, voor je kranen, voor je drain etc.

Zorg er ook voor dat het CAP (Centraal AardPunt) bereikbaar blijft. Doorgaans is dit een lasdoosje onder de wasbak waar een afneembaar dekseltje op zit. Deze moet je niet dichtsmeren of overtegelen. Je moet er ten alle tijden bij kunnen komen.

Overigens is 6mm2 veel te dik voor in je badkamer. 4mm2 is voldoende.

Check ook even deze pagina: https://hanzestrohm.nl/he...en-1010-en-natte-ruimtes/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:04
Volgens mij moet je 6 mm² nemen als je hem zonder bescherming in de afwerkvloer stopt, en 4mm² als je hem in een buis in de afwerkvloer stopt. Maar of dat conform de norm is.... Zo is mij het in ieder geval uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-09 07:29
Hartelijk dank voor de reacties. ik heb met het volgende laten vertalen door een erkend elektricien die ook keuringen doet.

2,5 mm² en 4 mm² moeten beiden een mantel hebben en in een buis liggen. Alleen 6 mm² mag direct in het beton, wel met afscherming in geel-groen.

Daarnaast is er blijkbaar een verandering in de norm gekomen: bij nieuwbouw waar geen metalen leidingen worden gebruikt, is extra aarding van de badkamer niet meer nodig, ook geen aardmat.
(zeer recente aanpassing in de norm).

Ik heb de aardmat al liggen en ga hier ook gebruik van maken eveneens als de douchdrain aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:35
jan011 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 11:42:
[...]

Daarnaast is er blijkbaar een verandering in de norm gekomen: bij nieuwbouw waar geen metalen leidingen worden gebruikt, is extra aarding van de badkamer niet meer nodig, ook geen aardmat.
(zeer recente aanpassing in de norm).

Ik heb de aardmat al liggen en ga hier ook gebruik van maken eveneens als de douchdrain aarden
Zou even controleren of je moet aantonen of er ook daadwerkelijk geen geleiding plaats vindt. In sommige gevallen kan er toch geleiding zijn en dan krijg je geen vereffeningsdraden meer in je muur.
Pagina: 1