Hybride omvormer buiten ophangen - tijdelijke overkapping?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijnpc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:22
Zojuist heb ik een offerte gehad voor het plaatsen van zonnepanelen en een hybride omvormer.

De omvormer wil ik niet op zolder hebben vanwege eventueel klik geluid van een relais (dun plafond tussen zolder en kinderkamer), vanwege warmte-ontwikkeling en omdat ik in de nabije toekomst een thuisbatterij er naast wil zetten.
Aan de zijkant van mijn woning wil ik deze zomer of volgende zomer een garage laten bouwen, dus ik wil omvormer tijdelijke buiten hangen. De garage wordt er uiteindelijk omheen gebouwd en dat is dan ook meteen de toekomstige plek voor een thuisbatterij.

Voorwaarde van de leverancier is dat de omvormer wel droog hangt.

Heeft iemand al ervaring met een omvormer buiten ophangen? Is daar een behuizing voor te koop?

Iemand ideeën waar je een waterdichte overkapping mee kunt maken zodat in ieder geval de bovenkant en zijkanten afgeschermd zijn van regen.

Zie bijgevoegde foto, de gele lijn is de geplande elektra en het groene gedeelte zou een plek zijn waar ik de omvormer wil ophangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1PuGm8yX8qeILSdwbipDFSO3aw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRWmxTK5fgUthQuxLr8BuzM3.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via mijnpc op 09-04-2025 22:20)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:12
Meeste omvormers zijn IP rated geschikt voor buiten, sterker nog ik heb mijn Solaredge omvormer op mijn dak gemonteerd om geklik, warmte en gezeur te voorkomen.

Check even het datasheet of hij buiten kan hangen. let wel op dat er dus DC kabels met zeer hoge spanningen in een openbaar toegankelijke ruimte komt waar er mee gekloot kan worden pas hier dus wel echt mee op! Houten dakje er boven maken is dus voldoende voor de regen maar niet voor Vandalisme of die trend (Of iets met kinderen..) hou hier dus wel rekening mee.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
Meeste omvormers zijn IP rated geschikt voor buiten, sterker nog ik heb mijn Solaredge omvormer op mijn dak gemonteerd om geklik, warmte en gezeur te voorkomen.

Check even het datasheet of hij buiten kan hangen. let wel op dat er dus DC kabels met zeer hoge spanningen in een openbaar toegankelijke ruimte komt waar er mee gekloot kan worden pas hier dus wel echt mee op! Houten dakje er boven maken is dus voldoende voor de regen maar niet voor Vandalisme of die trend (Of iets met kinderen..) hou hier dus wel rekening mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijnpc
Bedankt voor de reactie @Chrisverst.
Het zou gaan om een Growatt hybride omvormer, het typenummer staat niet op de offerte maar dat wordt nagevraagd.
Volgens mij hebben deze omvormers inderdaad gewoon een IP66-rating, maar volgens de leverancier moet het binnen hangen.

Dit is wat de leverancier nu op de offerte heeft gezet:
De omvormer zal aan een buitenmuur worden geplaatst. De klant zorgt zelf voor een kast waarin vergelijkbare omstandigheden heersen als binnen, dus zonder condensvorming, regeninslag of temperaturen onder nul. Het risico van deze tijdelijke oplossing ligt volledig bij de klant
Als ik dit zo lees dan moet ik een totaal geïsoleerde kast gaan maken om garantie te behouden.
Zijn er nog meer mensen die een (Growatt) omvormer gewoon buiten hebben hangen?

[ Voor 3% gewijzigd door mijnpc op 09-04-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-05 15:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Typisch is een afdakje en bescherming tegen direct zonlicht voldoende. Als de datasheet IP66 aangeeft is verplicht binnen hangen uiteraard onzin.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22-05 10:11

kujinshi

seven heroes

Ik zou hem wat hoger hangen dat hij net onder je dakrand komt te zitten, daar in de hoek (ongeveer een meter van je witte kozijnen). Hij zit dan beter tegen vandalisme en je ziet hem niet zo erg dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
mijnpc schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:57:
Bedankt voor de reactie @Chrisverst.
Het zou gaan om een Growatt hybride omvormer, het typenummer staat niet op de offerte maar dat wordt nagevraagd.
Volgens mij hebben deze omvormers inderdaad gewoon een IP66-rating, maar volgens de leverancier moet het binnen hangen.

Dit is wat de leverancier nu op de offerte heeft gezet:

[...]

Als ik dit zo lees dan moet ik een totaal geïsoleerde kast gaan maken om garantie te behouden.
Zijn er nog meer mensen die een (Growatt) omvormer gewoon buiten hebben hangen?
Klinkt beetje flauw maar zoek een andere leverancier? Eventueel kan ik je hiermee helpen.

Omvormer met IP 66 waarde zijn gemaakt voor buiten... de tip voor hoger hangen misschien met grote overlengte kabel is een goeie tegen vandalisme. Moet hij wel t.z.t. verhangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijnpc
Ik heb wel een goede deal via de Vereniging Eigen Huis inkoopactie, dus een andere leverancier wil ik ook weer niet gaan zoeken.

Als ik de omvormer hoger hang, dan komt het boven het dak van de te bouwen garage uit. Dan moet ik het tzt inderdaad maar beneden verplaatsen.

Ik ga nog wel even navraag doen anders bij de leverancier of een afdakje tegen regen en zon niet gewoon voldoende is om mijn garantie te behouden.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 3% gewijzigd door mijnpc op 09-04-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of je laat 'm lekker daar altijd hangen, ook na de bouw van je garage.

Zelf heb ik al 4 jaar een Goodwe omvormer buiten hangen. Hangt op een noordgevel, dus nooit in de zon en ongeveer een meter onder een soortgelijke overstek als ik op jouw foto zie.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Pagina: 1