Elektriciteitsrenovatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 25-09 10:26
Dag allemaal,

Om te proberen binnen ons budget te blijven, overwegen we om de elektriciteitsrenovatie zelf voor een groot deel uit te gaan voeren.

Zijn er mensen met ervaring hierin die ons kunnen helpen bij dingen waar we aan moeten denken? Heb al meerdere filmpjes gezien van het frazen van de leidingen e.d. in de muren en plafonds, dat moet denk ik redelijk goed komen.

We hebben een elektricien over de vloer gehad die de kosten voor een totale renovatie toch al gauw op €12.000 (excl. BTW) zou schatten en dat vinden we aardig aan de hoge kant. Nu kunnen we wel overwegen om dingen die echt moeilijk zijn of snel fout gaan uit te besteden, vandaar ook dit topic om te kijken naar wat die dingen mogelijk zouden zijn.

We hebben wel iemand in de familie die elektro-technisch expert is (weliswaar met pensioen), die kan ons natuurlijk wel voor een groot deel helpen.

Hopelijk is mijn vraag duidelijk en kunnen jullie ons van advies voorzien.

Groet, Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-09 17:48

silverball

De wagen voor moderne mensen

Niemand kan ruiken hoe groot, oud het huis is en hoe de situatie nu is. Je kan dat eventueel delen alsmede je wensen (nieuwe stopcontacten, verlagen, infrezen) en wat foto's inclusief je groepenkast.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Maar als je niet weet wat je doet, moet je dit wel willen?

Fouten kunnen gevaarlijk zijn, en later aan de dag tredend. Vervelende combinatie.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 15:06
Een afgerichte aap met een hoedje kan leidingen infrezen, inbouwdozen steken, ...
Wat wel belangrijk is dat je de draden goed aansluit, meterkast correct opbouwt, de "moeilijke" schakelingen juist uitvoert. Zo te horen heb je iemand met kennis, gebruik hem (in een half uurtje uitleg kan je al vele uren werk zelfstandig uitvoeren).

Je spaart enorm veel geld uit, dus zie je zelf ook graag: tussen elke schakelaar en naar de meeste lichtpunten heb ik 5 draden aangelegd. Ik kan dus "overal" nog een dubbele schakelaar plaatsen, er is op elk punt "fase en nul" aanwezig, en nagenoeg alle inbouwdozen zijn extra diep zodat op strategische plekken een Shelly in de inbouwdoos past.

Als je in BE woont: ga eens langs bij Sack of Easykit.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Excuus: de meterkast hoeft niet vernieuwd te worden. Dit is nog redelijk recentelijk gebeurd en er werd ook aangegeven dat we dit inderdaad nog wel konden gebruiken.

Gaat verder om nieuwe bedrading, nieuwe leidingen, nieuwe lichtpunten die her en der moeten komen (sommigen kunnen we ook gebruiken zoals ze nu zijn gemaakt). Stopcontacten moeten eigenlijk overal herzien worden omdat ze te hoog zitten. Dus willen eigenlijk in elke hoek van het huis wel stopcontacten gaan maken. Ook in elke slaapkamer internet-kabel aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Kun je zelf frezen en leidingen trekken? Want dat is iets waar veel tijd in gaat zitten. Als je zorgt dat je dat allemaal gedaan hebt, dan heeft de electricien een stuk minder werk, en is dat een stuk goedkoper. Als je afstemt met de electricien hoe eea aangeleverd wordt (loze leidingen, of bekabeling al getrokken), dan moet dat goedkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:55
Ja wij hebben het zelf gedaan met gepensioneerde elektromonteur samen.

Mijn advies:
  • Ga ruim, dus neem zoveel mogelijk 19mm buis.
  • Zo min mogelijk flexibel, liever een buis buigen met goedw inwendige buigveer.
  • Trek de draden met 20 tot 30cm overlengte. Dat geeft je genoeg speling om alles correct af te knippen en aan te sluiten.
  • Elektramat en toolstation zal je veel spul kopen
Koop goed gereedschap, hieronder
Goede trekveer zoals bijvoorbeeld https://www.toolstation.n...Cmzh4YH1XT-xoCLgQQAvD_BwE

Kabelmesje van Jokari. https://www.elektramat.nl...CAjw--K_BhB5EiwAuwYoyr_vG

Automatische Kabelstriptang van bijvoorbeeld knipex. https://www.elektramat.nl...8WC65n15gkABoCIdAQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 14:37
Begin met een plan dus op de bouwtekening precies stopcontacten, schakelaars etc tekenen. Dan de bedrading, wat waar naartoe gaat etc. Vervolgens checken of alles voeding heeft, of er niet teveel in 1 doos komt etc.

Daarna afstemmen met de electra monteur, zelf buizen leggen etc, en dan afronden met de monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Gamblers
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Ik zou hier een bedrijf voor in de arm nemen en het volgende stappenplan aanhouden:
- zet je wensen op tekening
- laat de elektrcien de leidingen op papier zetten
- leg zelf de buis/dozen en draad aan
- laat hem het schakelmateriaal leveren en afmonteren.

Je hebt een hele duidelijke scheiding wie wat doet, op vrezen en draad trekken zit de elektricien niet te wachten en dit kun je makkelijk zelf. Door materiaallevering bij hem te leggen kan hij wat marge pakken en door afmonteren bij hem te leggen blijft hij verantwoordelijk.

Just my 2cents

Console Guy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even een note: frezen in (beton) plafonds is doorgaans aan behoorlijke beperingen onderhevig. (lengte, diepte, richting) je moet zeker niet denken dat je zo je hele instalatie kan vervangen (in het geval van beton)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:14
Elektrabuis buigen met buigveer zie ik je niet doen.. dus bedrade flexibele buis gebruiken, naar schakelaar altijd 3x2.5 +2x 1.5 ... dan kun je (later) nog alle kanten op, naar een stopcontact/ WCD 3x 2.5
Draadloze rookmelders gebruiken.
Met deze inbouwdozen kun je ook nog alle kanten op als er nog één kant van de wand open is: https://www.elektramat.nl...0iuCo5EAQYASABEgLII_D_BwE (leverbaar voor dunne en dikke wanden)

Je brengt UTP naar: deurbel-drukker; omvormer zonnepanelen; 2x naar warmtepomp; 2x naar laadpaal; naar elke tv, computer, game computer.. enzovoorts.

[ Voor 10% gewijzigd door natural colour op 12-04-2025 13:43 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
natural colour schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:35:
Elektrabuis buigen met buigveer zie ik je niet doen..
Hoezo niet, ik ben geen electricien, maar we hoeven niet te doen alsof het buigen van PVC buizen met een buigveer rocket science is toch?

Een kunstje om te leren, zeker, maar het materiaal kost ook nog eens geen zak, dus als er eens eentje knakt of verkeerd uitkomt, nou jammer dat was dan weer €0,50, nog eens proberen.

Belangrijker en trickier want niet vrij beschikbaar, is je zo veel mogelijk aan (relevante) delen van NEN1010 houden, ook al is dat niet verplicht (in NL), al die voorschiften hebben wel een reden/aanleiding.

En inderdaad, niet (zomaar) frezen in plafonds, en bij muren zoveel mogelijk verticaal. Anders zit je je muur te ondermijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wilke schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:45:
[...]…dus als er eens eentje knakt…
Met een buigveer van de juiste diameter gaat je dat echt niet gebeuren. Mocht je het wel overkomen dan weet je één ding zeker: je buigt te scherp. Duimen 5-7 cm uit elkaar en dan maar buigen.

Verder: het frezen is prima zelf te doen. Aangezien je gaat frezen ga je ook stucen, hoe je freest maakt dus weinig uit voor je stucwerk. Houd het echter wel rechtlijnig, dus stopcontacten die naar benden gaan ook recht naar beneden plaatsen en niet ineens de leiding onder een hoek verder laten lopen. Je zult zien dat je daar ooit nog eens iets aan de muur moet boren en dan ineens in een schuine leiding zit. Ow, zet de leidingen ook vast in je sleuven. Daar zijn wigjes voor zodat de leidingen niet naar buiten komen zetten, vind de stukadoor niet zo leuk.

Draden trekken is ook niet zo ingewikkeld, zo lang je het meeste maar samen doet. Overlengte in de inbouwdozen is al genoemd. Mocht je draad niet kwijt kunnen in een doos pak dan een hamer... om met de achterkant van de steel de draden in de doos te duwen. Dus NIET slaan op de draden. (wat de meeste jongens als eerste denken wanneer ik roep dat ze dan een hamer moeten pakken)

Verder: zorg dat je dozen strak naast elkaar boort met een dozenboor. Die dingen zijn daar speciaal voor gemaakt. Maak voor jezelf ook een malletje om af te tekenen zodat je altijd goed zit. Inbouwdozen die naast elkaar komen te zitten koppel je aan elkaar met een wigje wat er tussen geschoven zit.

Afmonteren kun je ook. Bruin is L, blauw is N, zwart is de schakeldraad en groen/geel is de aarding. Moeilijker wordt het niet... Strippen op de juiste lengte is wél belangrijk. De striplengte staat doorgaans op de lasklemmen en op het schakelmateriaal vermeld. Te lang is onveilig, te kort kan leiden tot losse contacten wat kan gaan vonken, smelten en zelfs brand.

Wanneer je draden getrokken hebt doe je de dekseltjes op de inbouwdozen. De stukadoor kijkt nergens naar en smeert ze zo vol met gips. Mocht je bang zijn de dekseltjes niet meer terug te kunnen vinden onder het stucwerk dan kun je kijken of je dekseltjes met een antenne kunt vinden, die kun je later met een apparaatje opsporen in de muur.

[ Voor 8% gewijzigd door sypie op 12-04-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:34
Yep, en voor inbouwdozen, standaard 30 cm vanaf de grond; gebruik voor geschakelde dozen een waterpas of, het makkelijkst, een (goedkope) kruislijnlaser om meerdere dozen waterpas op een lijn te krijgen. Tip: de meeste doosjes hebben een puntje precies in het midden/achterkant, dat is waar je de dozenboor op de muur moet zetten. Een puntje kit of iets dergelijks er op, even tegen de muur drukken daarbij lettend op je kruislijnlaser, dat die mooi door het midden loopt van de geschakelde dozen, en je ziet daarna precies waar dat puntje zat. De dozen dus aan elkaar schakelen voor je ze tegen de muur duwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Eerst de dozen boren en dan pas frezen.
ABB heeft een afteken al waarmee je meerdere dozen tegelijk kan aftekenen.
Let bij de hoogte op de eventuele vloer opbouw die je gaat maken. Zodat als alles klaar is het nog steeds op de juiste hoogte zit.
Schakel materiaal zelf kopen via Electramat bespaard veel geld en t aansluiten is echt simpel zeker met een striptang en goede kwaliteit schakel materiaal, Gita/Jung/Busch etc.

Ik heb het zelf ook gedaan, alles per groep laten uitkomen in de meterkast en de elektricien heeft t toen allemaal aangesloten

Let op dat er maar 1 groep per buis mag lopen en dat je vanaf t centraal punt naar de stopcontacten gaat. Van centraal punt kan je ook weer naar een ander centraal punt. Niet van stopcontact naar stopcontact dat is later erg verwarrend.

Bij de Hornbach kan je voor weinig geld grote hoeveelheden elektra buizen en bedrading op rol kopen

Succes ik vond het een leuke klus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 27-09 21:42
sypie schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:23:
Aangezien je gaat frezen ga je ook stucen,
Dichtsmeren kan ook zonder stucen.

(en ook als ts wel laat stucen zou ik aanraden het dichtsmeren van de sleuven zelf te doen. Dan kan de stucadoor zijn dure tijd steken in waar je hem écht voor nodig hebt: een vlakke wand)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 11:38

Vliegvlug

Flight Simple

Leondekort schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:
Excuus: de meterkast hoeft niet vernieuwd te worden. Dit is nog redelijk recentelijk gebeurd en er werd ook aangegeven dat we dit inderdaad nog wel konden gebruiken.

Gaat verder om nieuwe bedrading, nieuwe leidingen, nieuwe lichtpunten die her en der moeten komen (sommigen kunnen we ook gebruiken zoals ze nu zijn gemaakt). Stopcontacten moeten eigenlijk overal herzien worden omdat ze te hoog zitten. Dus willen eigenlijk in elke hoek van het huis wel stopcontacten gaan maken. Ook in elke slaapkamer internet-kabel aansluiting.
Hier thuis ook zelf bijna alle stopcontacten naar beneden gehaald omdat het via een elektricien duizenden euro’s zou gaan kosten voor een handje vol wcd’s.
Voordeel van zelf doen is dat je achteraf nog makkelijk dingen kan aanpassen omdat het toch beter uitkomt of dat je het later pas bedacht.
Ook compleet nieuwe buizen voor netwerk en elektra aangebracht.

Heb van Marktplaats een sleuvenfrees gehaald, dat is een stuk makkelijker dan met een haakse slijper in de weer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5krMNm2nIfuJOaHqREAkM90FSXw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jo5uA2beye9GrzwwO7lQyBUY.jpg?f=user_large
Hier was ik in de keukenvloer bezig maar meeste heb ik ‘m voor de muur gebruikt.

Is de Ferm WSM1009
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1tq9yDGojluLZpOfOOclvbG8bGE=/f/image/pUBwNIrbvPePZDZpHBuR5jnJ.jpg
Hang er wel een goede bouwstofzuiger aan, zelf heb ik de Makita VLC2512L maar alsnog komt er veel stof vrij.
Dus gebruik ook een stofmasker!

De gaten voor de dozen heb ik met zo’n boor gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcK6_u5I8M25SvzdvHxf2FXnDJc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WBr2ky6zUVrgEYr86dVi89gf.jpg?f=user_large
Is de S&R Holle Boorkern Ø 82 mm van Amazon.
Heeft een SDS aansluiting dus pak een boorhamer.
Je hoeft voor die dozenboor niet de hamerstand te gebruiken maar het kan wel

Zorg wel voor een goede boormachine, ik had eerst de Metabo UHEV 2860-2 Quick maar die is stuk gegaan en toen voor een Bosch GBH 2-28 F gegaan.

Met een gutsbeitel op de boorhamer kan je de sleuven uitbikken na het frezen.
Zorg wel voor een veiligheidsbril!

Voor het aftekenen van de dozen is een ABB aftekenmal ideaal:
ABB Aftekenmal installatiedozen

Bij mij zijn de muren van kalkzandsteen, met beton is het flink wat meer moeite en zou ik voor een diamanten dozenboor gaan, bij voorkeur met waterkoeling.
Is wel flink duurder.

Zorg voor een goede trekveer en goed VD draad, deze Donné set is bijv veel fijner werken dan dat spul van de bouwmarkt.
Glijmiddel is ook erg handig, vind zelf de 3M Lub-I Kabelglijmiddel fijn werken.

Koop ook goede PVC buizen en niet die standaard van de bouwmarkt, Pipelife met die roze binnenkant is veel prettiger buigen. Sommige bouwmarkten verkopen die ook.
En ga standaard voor 19mm, enkel 16mm als het niet anders kan. Flexbuis zoveel mogelijk vermijden.

Succes met de klus! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Helemaal met @Vliegvlug eens, die producten zou ik ook overwegen.
Trekveren: ik zweer bij Wymefa, nederlands product. Fijne afgeronde kopjes en glijdt heel soepel. Draden trekken is al zaad-werk, dus maak het iets minder irritant door een goede trekveer te nemen ;). Het prijsverschil is ook niet zo spannend als je de hele klus beziet.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 13-04-2025 15:07 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Nog een tip voor een stofmasker.
Ik maakte eerst gebruik van die 3M stoffen FFP2 wegwerp maskers maar merkte daarbij dat er na een dag sleuven frezen en hakken & breken toch nog veel stof in mijn neus zat :X
Je moet echt niet onderschatten hoeveel stof er vrij komt bij vooral het frezen, dat is enorm!
Een stofzuiger is sowieso een must maar dan wordt nog lang niet alles afgezogen.

Ben later, eigenlijk te laat achteraf gezien, op een halfgelaatsmasker overgestapt en dat is echt een stuk beter, sluit veel beter af.

Ben zelf voor het 3M halfgelaatsmasker 6502QL gegaan vanwege dat Quick Latch systeem.
3M™ Herbruikbaar halfgelaatsmasker 6500QL Series

Zie hier mijn mini review Vliegvlug in "[DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 5"
Gebruik ze nu met de 3M 2135 Stoffilters P3

Zou je echt aanraden voor zoiets te gaan ipv die wegwerp dingen, je moet de rest van je leven nog met je longen doen!

Een volgelaatsmasker is ook nog een optie maar vind ik zelf niet handig ivm mijn bril en dat ik niet altijd adem- en oogbescherming tegelijkertijd nodig heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Fixeren kan je heel gemakkelijk met snel gips doen. Dan zit het met een paar seconden vast en op z’n plek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leondekort
Vliegvlug schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:20:
[...]

Hier thuis ook zelf bijna alle stopcontacten naar beneden gehaald omdat het via een elektricien duizenden euro’s zou gaan kosten voor een handje vol wcd’s.
Voordeel van zelf doen is dat je achteraf nog makkelijk dingen kan aanpassen omdat het toch beter uitkomt of dat je het later pas bedacht.

Heb van Marktplaats een sleuvenfrees gehaald, dat is een stuk makkelijker dan met een haakse slijper in de weer:
[Afbeelding]
Hier was ik in de keukenvloer bezig maar meeste heb ik ‘m voor de muur gebruikt.

Is de Ferm WSM1009
[Afbeelding]
Hang er wel een goede bouwstofzuiger aan, zelf heb ik de Makita VLC2512L maar alsnog komt er veel stof vrij.

[Afbeelding]

Zorg wel voor een goede boormachine, ik had eerst de Metabo UHEV 2860-2 Quick maar die is stuk gegaan en toen voor een Bosch GBH 2-28 F gegaan.

[Afbeelding: ABB Aftekenmal installatiedozen]

Bij mij zijn de muren van kalkzandsteen, met beton is het flink wat meer moeite en zou ik voor een diamanten dozenboor gaan, bij voorkeur met waterkoeling.
Is wel flink duurder.

Zorg voor een goede trekveer en goed VD draad, deze Donné set is bijv veel fijner werken dan dat spul van de bouwmarkt.
Glijmiddel is ook erg handig, vind zelf de 3M Lub-I Kabelglijmiddel fijn werken.

Koop ook goede PVC buizen en niet die standaard van de bouwmarkt, Pipelife met die roze binnenkant is veel prettiger buigen. Sommige bouwmarkten verkopen die ook.
En ga standaard voor 19mm, enkel 16mm als het niet anders kan. Flexbuis zoveel mogelijk vermijden.

Succes met de klus! (y)
Geweldig, bedankt!! Binnenkort eens zitten met onze gepensioneerde elektricien en dan maar eens de spullen gaan bestellen. Zin in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Leondekort schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:

Ik neem aan dat je dit doet vanwege esthetiek?

In de bouwnorm bestaat een te hoog stopcontact AFAIK niet. Wel te laag. Wij hebben ze hier bij de laatste verbouwing alleen omgebouwd van ongeaard naar geaard. Het leek ons zinloos om overal stopcontacten te gaan verlagen om ze vervolgens in bereik te brengen van onze 7 maanden oude zoon (die toen der tijd nog geboren moest worden maar wel onderweg was :p ).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Maak plattegronden van je woning als je die nog niet hebt, en begin met in te tekenen wat je zelf allemaal waar zou willen hebben, wcd's, schakelaars, lichtpunten, eventueel een loze leiding ergens of een extra buis voor internet. En ga dan samen met je familielid kijken of dit voldoende is, de groepen indelen en de routes bepalen. Dan kun jij gaan beginnen met hakken en breken. Het leggen van de buizen, dozen inboren, draden trekken en afmonteren is echt extreem simpel. Als je de moeilijkheid van het monteur zijn moet indelen van 1 tot 10 dan zou dit een 2 zijn. (1 is lampje vervangen)

- Bekijk ook goed wat je met de aarding van je natte ruimten doet.
- Vergeet je kookgroep niet.
- Beter een leiding teveel dan een leiding te weinig.
- Neem niet belachelijk veel verschillende groepen.
- Draden trekken met 2 personen gaat veel sneller.
- Houd overal waar mogelijk wat extra lengte in de draden voor toekomstige flexibiliteit.
- Wil je (deels) automatiseren? Of misschien in de toekomst neem dan alvast extra diepe inbouwdozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Groningerkoek schreef op maandag 14 april 2025 @ 13:44:
Maak plattegronden van je woning als je die nog niet hebt, en begin met in te tekenen wat je zelf allemaal waar zou willen hebben, wcd's, schakelaars, lichtpunten, eventueel een loze leiding ergens of een extra buis voor internet. En ga dan samen met je familielid kijken of dit voldoende is, de groepen indelen en de routes bepalen. Dan kun jij gaan beginnen met hakken en breken. Het leggen van de buizen, dozen inboren, draden trekken en afmonteren is echt extreem simpel. Als je de moeilijkheid van het monteur zijn moet indelen van 1 tot 10 dan zou dit een 2 zijn. (1 is lampje vervangen)

- Bekijk ook goed wat je met de aarding van je natte ruimten doet.
- Vergeet je kookgroep niet.
- Beter een leiding teveel dan een leiding te weinig.
- Neem niet belachelijk veel verschillende groepen.
- Draden trekken met 2 personen gaat veel sneller.
- Houd overal waar mogelijk wat extra lengte in de draden voor toekomstige flexibiliteit.
- Wil je (deels) automatiseren? Of misschien in de toekomst neem dan alvast extra diepe inbouwdozen.
Wederom heel goede tips, thanks!

Ik ben wel echt een leek op het gebied van elektriciteit, dus wat een inbouwdoos doet is me al een raadsel, maar ik ga me er eens goed in verdiepen en dan moet het met jullie tips zeker goed komen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Leondekort schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:43:
[...]

Wederom heel goede tips, thanks!

Ik ben wel echt een leek op het gebied van elektriciteit, dus wat een inbouwdoos doet is me al een raadsel, maar ik ga me er eens goed in verdiepen en dan moet het met jullie tips zeker goed komen :).
Absorb de kennis van je familielid, centraaldozensysteem in woningen is op wat kleine wijzigingen na (waarbij als je die niet uitvoert er niets aan de hand is) al decennialang hetzelfde. Bel hem op, vertel wat je wilt en dat je morgenavond de BBQ voor hem aanslingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 06:05
Vliegvlug schreef op zondag 13 april 2025 @ 15:09:
Nog een tip voor een stofmasker.
Ik maakte eerst gebruik van die 3M stoffen FFP2 wegwerp maskers maar merkte daarbij dat er na een dag sleuven frezen en hakken & breken toch nog veel stof in mijn neus zat :X
Je moet echt niet onderschatten hoeveel stof er vrij komt bij vooral het frezen, dat is enorm!
Een stofzuiger is sowieso een must maar dan wordt nog lang niet alles afgezogen.

Ben later, eigenlijk te laat achteraf gezien, op een halfgelaatsmasker overgestapt en dat is echt een stuk beter, sluit veel beter af.

Zou je echt aanraden voor zoiets te gaan ipv die wegwerp dingen, je moet de rest van je leven nog met je longen doen!

Een volgelaatsmasker is ook nog een optie maar vind ik zelf niet handig ivm mijn bril en dat ik niet altijd adem- en oogbescherming tegelijkertijd nodig heb.
Ik had eerst ook zo’n halfgelaatsmasker, stukken fijner dan stoffen kapjes. Maar als drager van contactlenzen is stof echt niet prettig. Dus ik vind het jammer niet eerder naar een volgelaatsmasker te zijn overgestapt. Wat een verademing (letterlijk)! Heb nog niet de behoefte gehad een inblaasunit te kopen, maar die kan er ook gewoon op.

Over een poosje ga ik ook weer met de sleuvenfrees aan de slag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leondekort
Groningerkoek schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:01:
[...]

Absorb de kennis van je familielid, centraaldozensysteem in woningen is op wat kleine wijzigingen na (waarbij als je die niet uitvoert er niets aan de hand is) al decennialang hetzelfde. Bel hem op, vertel wat je wilt en dat je morgenavond de BBQ voor hem aanslingert.
Ja dat komt zeker goed, gisteren aan hem gevraagd of hij ons wil helpen en dat is het geval. Zware dingen zoals boren/frazen doe ik dan zelf op zijn aanwijzing en dan moet het helemaal goed komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Leondekort Kwam dit topic toevallig weer tegen, allemaal nog een beetje gelukt met hulp van jullie gepensioneerde elektricien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leondekort
Vliegvlug schreef op zondag 22 juni 2025 @ 01:25:
@Leondekort Kwam dit topic toevallig weer tegen, allemaal nog een beetje gelukt met hulp van jullie gepensioneerde elektricien?
Ja zeker! Zijn sinds kort bezig met de opbouwfase, waarin we al veel werk m.b.t. elektriciteit en leidingen hebben kunnen doen. De warmtepomp wordt volgende week aangesloten en als we klaar zijn met een paar muurtjes opmetselen gaan we ook flink aan de slag met de elektriciteit :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 15:29
Vliegvlug schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

Is de Ferm WSM1009
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding: ABB Aftekenmal installatiedozen]

Is wel flink duurder.

Succes met de klus! (y)
Nou god nondeju. Ik heb mijn hele huis voorzien van nieuwe elektra ( eerste woning en ook gelijk klushuis ) en wat heb ik toch zitten klooien met die WCD's zeg. Uiteindelijk wel gelukt door zelf een mal te maken tot ik net dit bericht tegen kwam. Waarom heb ik nooit gedacht om gelijk een mooie mal te kopen :+ ideaal....

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hollandnick schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Nou god nondeju. Ik heb mijn hele huis voorzien van nieuwe elektra ( eerste woning en ook gelijk klushuis ) en wat heb ik toch zitten klooien met die WCD's zeg. Uiteindelijk wel gelukt door zelf een mal te maken tot ik net dit bericht tegen kwam. Waarom heb ik nooit gedacht om gelijk een mooie mal te kopen :+ ideaal....
Ai, dat is wel balen achteraf maar als je niet weet dat het er is kan je het ook lastig kopen. ;)
En uiteindelijk is het met je eigen mal ook gelukt dus dat moet wel voldoening geven. :)
Pagina: 1