quooker met verstoppingen - extra afvoer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwiffo
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04 14:21
Afgelopen jaar heb ik een ander huis betrokken. En daarin een nieuwe keuken laten plaatsen. Met Quooker (vrouw drinkt liters thee, dus daar kwamen we niet onderuit).

Maar... ik hoorde drup-drup-drup. Da's niet goed. Gaan kijken, en verdomd, de afvoer is verstopt. En omdat de afvoer verstopt is, blijft het water staan. En omdat er een Quooker op aangesloten is, loopt het water uit de inlaatcombi.

Nu is dit niet mijn eerste Quooker. In mijn vorige huis had ik er ook een. En daar ook een verstopte afvoer gehad (en daarna een gebroken pijp zodat de afvoer nooit verstopte 8)7 ). Ik heb toen een emmertje onder mijn afvoerslang gezet zodat als er een overstroming kwam, het water in het emmertje kwam en niet de keukenkast blank zette.
En ach ja, een waterverklikkertje erbij dat als het emmertje halfvol was er een alarm afging 8)

Zijn er anderen die zo'n probleem hebben gehad?

Ik zit te denken om een extra aftakkingkje te maken en die als 'overloop' te laten gebruiken (wat weer in een emmertje komt, met ditto verklikkertje) zodat het tenminste netjes geleid en niet bij de inlaatcombi eruit stroomt....

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
een afvoer hoort gewoon af te voeren. je noemt nu allerlei symptoom bestrijdingen maar los gewoon het probleem op. Waarom is je afvoer verstopt? Wat gooi je er allemaal doorheen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Met ^, los de verstopping op. Grondig, dus niet wat onstopper gieten en hopen dat het over gaat.
Check of er geen sprake is van dubbele sifon (is de be- en ontluchting in orde), en of de afvoerleiding niet 99% dicht zit met frietvet wat de vorige eigenaar vrolijk in de afvoer goot.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwiffo
Jongens, dat is niet de vraag die ik stel.
Rijden jullie het liefst ook zonder gordel omdat je gewoon veilig moet rijden en geen ongelukken maakt?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:30
fwiffo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:20:
Rijden jullie het liefst ook zonder gordel omdat je gewoon veilig moet rijden en geen ongelukken maakt?
Dit is een hele rare opmerking. Je hebt een probleem met je afvoer, de 2 die reageren geven het enige juiste antwoord. Los je problemen op in je afvoer. Niks geen emmertje met verklikker, dat is echt gewoon prutswerk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:00
Er zijn terugslag kleppen te koop, Quooker 31.207.00.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 10:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ja ik had een vergelijkbaar iets na plaatsing nieuwe keuken en toen hebben wij een rioolbedrijf langs laten komen die de afvoer heeft schoongespoten en toen werkte alles weer zoals het hoort.

blup

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:46
Jouw vraag is eerder andersom: je rijdt regelmatig tegen je voorganger omdat je op je telefoon kijkt, en nu vraag je of wij een goed harnasgordel weten zodat je minder pijn hebt steeds :+

Op het antwoord of andere mensen dat probleem ook hebben (gehad): ja, ongetwijfeld. Maar dat is dan veroorzaakt door overmatig vet en/of slechte installatie (geen of verkeerd afschot, dubbel sifon, teveel knietjes in horizontale leiding,...). Dan kan je, zoals de mensen hier suggereren, de oorzaak oplossen (vet weg laten spuiten, installatieprobleem oplossen) of het symptoom oplossen (jouw oplossing). Aan jou de keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 15:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

significant schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:24:
Thanks... Ik heb eigenlijk hetzelfde probleem als TS...

Ergens onder mijn keuken zitten wat haakse bochten waardoor mijn keukenafvoer niet altijd even lekker doorloopt, of zelfs verstopt raakt. Dit op laten lossen door een ontstoppingsprobleem is slechts een tijdelijke oplossing gebleken. Ik kan dit nu niet oplossen, omdat ik er nu niet bij kan komen (gaat gebeuren zodra in juli een nieuwe keuken geplaatst gaat worden). Tot die tijd kan dit misschien helpen. Thx voor de tip. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Je hebt er niets aan als meerdere mensen hier zeggen dat ze ook wel eens een verstopte afvoer hebben gehad. Dus het is inderdaad niet de vraag die je stelt maar je krijgt wel het antwoord wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-05 15:08
Ik ga er vanuit dat je inlaatcombinatie aangesloten is met een zwarte afvoer slangetje.
Zo ja pak deze los bij de inlaat, en blaas er even op.
Mocht dit niet helpen, dan zit er een verstopping lager in je afvoer.
En ja je kan een apparte sifon onder je inlaat maken, kan zelfs 32 mm zijn.
Maar kijk eerst of de blaas test werkt voor controle lagere afvoer verstopping.
Want als die aanwezig is komt het zelfs uit de vaste sifon die je gemaakt hebt onder je inlaat combi.
Succes .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwiffo
Kijk, die zocht ik.

Ik kan wel duimen dat de loodgieter zijn werk goed heeft gedaan. Maar de kans dat een net nieuwe op maat gemaakte keuken vernachelt omdat er langzaam water door zakt geeft me geen fijn gevoel.

Is er toch iemand die het probleem oplost, in plaats van ontkent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fwiffo
marcop23 schreef op donderdag 10 april 2025 @ 08:22:
[...]

Jouw vraag is eerder andersom: je rijdt regelmatig tegen je voorganger omdat je op je telefoon kijkt, en nu vraag je of wij een goed harnasgordel weten zodat je minder pijn hebt steeds :+

Op het antwoord of andere mensen dat probleem ook hebben (gehad): ja, ongetwijfeld. Maar dat is dan veroorzaakt door overmatig vet en/of slechte installatie (geen of verkeerd afschot, dubbel sifon, teveel knietjes in horizontale leiding,...). Dan kan je, zoals de mensen hier suggereren, de oorzaak oplossen (vet weg laten spuiten, installatieprobleem oplossen) of het symptoom oplossen (jouw oplossing). Aan jou de keus.
Heerlijk die aannames die nergens op slaan. Heb ik ergens gezegd dat de loodgieter niet langs is geweest?
je vraagt of ik mijn halve huis wil slopen om dit op te lossen. Ik weet niet eens of ik een probleem heb.

Ik wil alleen voorkomen dat het een op maat gemaakte keuken van 40k kapotmaakt.
Als dat gemakkelijk kan, top. Dan merk ik snel genoeg of dit probleem incidenteel was, of structureel.
En kan ik tot die tijd rustig slapen.

Als dan blijkt dat het probleem in het leidingwerk zit, weet ik ook meer over de kosten. Moet ik 1x per jaar een loodgieter laten langskomen, dan is dat de aankomende 40 jaar goedkoper dan een hele keuken met vloer openbreken (want ik heb geen kruipruimte).
Of is het iets wat bij nader onderzoek maar een paar uur werk kost. Prima. Maar dan heb ik geen nieuwe keuken nodig. Behalve als ik geen voorzorgsmaatregelen heb getroffen.

En tot die tijd besteed ik liever mijn tijd en geld aan een oplossing die permanente schade bij een volgend incident voorkomt. Want misschien komt die wel nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
fwiffo schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:23:
[...]

Heerlijk die aannames die nergens op slaan. Heb ik ergens gezegd dat de loodgieter niet langs is geweest?
je vraagt of ik mijn halve huis wil slopen om dit op te lossen. Ik weet niet eens of ik een probleem heb.

Ik wil alleen voorkomen dat het een op maat gemaakte keuken van 40k kapotmaakt.
Als dat gemakkelijk kan, top. Dan merk ik snel genoeg of dit probleem incidenteel was, of structureel.
En kan ik tot die tijd rustig slapen.

Als dan blijkt dat het probleem in het leidingwerk zit, weet ik ook meer over de kosten. Moet ik 1x per jaar een loodgieter laten langskomen, dan is dat de aankomende 40 jaar goedkoper dan een hele keuken met vloer openbreken (want ik heb geen kruipruimte).
Of is het iets wat bij nader onderzoek maar een paar uur werk kost. Prima. Maar dan heb ik geen nieuwe keuken nodig. Behalve als ik geen voorzorgsmaatregelen heb getroffen.

En tot die tijd besteed ik liever mijn tijd en geld aan een oplossing die permanente schade bij een volgend incident voorkomt. Want misschien komt die wel nooit.
Prima redenering, als je die gelijk neergezet had hadden we ons allemaal geen zorgen hoeven maken en had het topic na 2 antwoorden klaar geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Plaats een foto hoe het aangesloten zit wellicht geeft dat meer duidelijkheid voor een goede oplossing.
Investeer in een waterstofzuiger, kan je zelf de afvoer leeg zuigen.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 20:17
Je afvoer is verstopt dus daar zit je probleem. Als je met een emmertje en verklikkertje wilt gaan werken.. dan ben je erger bezig dan sommige beunhazen.

ik heb nu 2 woningen met een qoocker gehad, nog nooit in de afgelopen 7 jaar een verstopping gehad.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Krissiejj schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:57:
ik heb nu 2 woningen met een qoocker gehad, nog nooit in de afgelopen 7 jaar een verstopping gehad.
Die verstopping(en) en Quooker staan ook los van elkaar. Het probleem van TS (en van mij) is dat áls er een verstopping is, er water lekt uit de afvoer van de inlaatcombinatie die meekomt met een Quooker.

Waar "voorheen" simpelweg een gootsteen niet of langzaam leegstroomde, stroomt het nu via die afvoer je keukenkast in. Daar kan die terugslap wel tegen helpen.

Ik kan die verstopping (en haakse bochten) pas oplossen als mijn keuken over twee maanden vervangen wordt. Maar ook dan plaats ik voor de zekerheid een terugslagklep. Mijn nieuwe keuken is massief eiken, en ik ga daar geen risico mee lopen. Een verstopping kan altijd gebeuren, je wilt niet weten hoe onze kinderen soms de vaatwasser inruimen.. Hoezo voorspoelen en voedselresten afschrobben....? :X

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22-05 20:17
Question Mark schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:34:
[...]

Die verstopping(en) en Quooker staan ook los van elkaar. Het probleem van TS (en van mij) is dat áls er een verstopping is, er water lekt uit de afvoer van de inlaatcombinatie die meekomt met een Quooker.

Waar "voorheen" simpelweg een gootsteen niet of langzaam leegstroomde, stroom het nu via die afvoer je keukenkast in. Daar kan die terugslap wel tegen helpen.

Ik kan die verstopping (en haakse bochten) pas oplossen als mijn keuken vervangen over twee maanden vervangen wordt. Maar ook dan plaats ik voor de zekerheid een terugslagklep. Mijn nieuwe keuken is massief eiken, en ik ga daar geen risico mee lopen. Een verstopping kan altijd gebeuren, je wilt niet weten hoe onze kinderen soms de vaatwasser inruimen.. Hoezo voorspoelen en voedselresten afschrobben....? :X
Wat wil je met een terugslagklep als het water niet weg kan. Dan spoelt het als nog niet door als er een verstopping plaats vind.
Voor nood misschien een optie maar dan meer als “hoop op zegen”.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 200L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:19
Ik zag deze. is er niet iets goedkopers ? €41,00

https://www.vervangingsma...slagklep-inlaatcombinatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Krissiejj schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:33:
[...]

Wat wil je met een terugslagklep als het water niet weg kan. Dan spoelt het als nog niet door als er een verstopping plaats vind.
Voor nood misschien een optie maar dan meer als “hoop op zegen”.
Omdat ondanks dat ik een beetje hetzelfde probleem heb, ik het ook niet begreep uit de TS wat zijn probleem was. Het punt is dat het Quooker overdrukventiel open is, en rechtstreeks op de afvoer is afgesloten. Loopt je afvoer niet goed weg, dan komt het water omhoog via het overdrukventiel. Net als dat sommige hebben dat wanneer de vaatwasser wegpompt, het omhoog komt in de gootsteen. Daar maakt het niks uit, komt het omhoog bij het overdrukventiel, dan loopt je keukenkastje onder. Maar dat is dus maar een paar seconde als het goed is, en dan moet de terugslagklep het tegenhouden. Staat je afvoer permanent vol met water omdat het geheel verstopt is, ja dan gaat een terugslagklep niet de oplossing zijn en moet hij gewoon ontstopt worden :) .

Omdat ik die terugslag klep niet kende, heb ik jaren geleden het geMacGyvert door stuk van het spons gedeelte van een schuursponsje af te knippen, en dat in het overdrukventiel te stoppen (aan de afvoer kant). Die paar druppeltjes die uit het overdrukventiel komen, gaan probleemloos door de spons heen. Terwijl als er even een paar seconde een golf water komt van de andere kant, dan komt het er niet doorheen voor het weer weg is. Bij mij gebeurd het alleen als mijn gootsteen vol staat met water en in 1x de stop eruit wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Krissiejj schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:33:
[...]
Wat wil je met een terugslagklep als het water niet weg kan.
Voorkomen dat mijn gootsteenkast volstroomt met water natuurlijk... :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Nog een oplossing: nieuwe quooker met balg. Die heeft geen afvoer meer nodig.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 23-05 15:08
teacher schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:42:
Klopt, de Combi + ben ik deze week de 2 e aan het plaatsen ,nu bij mn zoon , als het geinstaleerd is zal ik foto`s posten. :)
1 e bij de directeur van een keuken zaak , en gelijk gezegd dat die ook bij mijn zoon er in moet. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
teacher schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:42:
klinkt leuk.. alleen wat is de levensduur van zo`n ding

404 Signature not found

Pagina: 1