overdrukventiel of waterslagdemper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 09:20

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Hallo,

Ik heb bij de badkamer af en toe wat knalgeluiden uit de leidingen wanneer je afsluit. Ik heb in de keuken een overdrukventiel op de waterleiding (bij de boiler) en ook de wasmachine zit op een waterslagdemper al.

Maar de douche zit toch op een ander stuk lengte waterleiding. Waarbij ik het idee heb dat beide andere voorzieningen niet hier helpen. Omdat het te ver weg is.

Kan ik het beste op dit stuk leiding een overdrukventiel er tussen zetten? En dan een die bij 4 bar afblaast?

Ik zat te denken dan onder de wasbak hem er tussen te zetten, omdat je daar bij kan. Meeste in een badkamer is altijd achter tegels verwerkt.

Hulp graag! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:06

Reptile209

- gers -

Een overdrukventiel (inlaatcombinatie) heb je alleen nodig bij verwarmingsinstallaties (boiler, CV, etc). Deze helpt je niet bij waterslag.

Een waterslagdemper is bedoeld om dit soort knallen te verminderen en is wat je zoekt in deze situatie. Die wil je het liefst zo dicht mogelijk bij het apparaat of de kraan zetten die het probleem geeft, dan is hij het meest effectief. Elke meter leiding en/of aftakking die er verder tussen zit, maakt de waterslagdemper minder effectief.

Je kan ook je douche wat minder snel dichtdraaien, dan heb je ook geen probleem :).

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Oke, een waterslagdemper dan.

Ik heb een 12mm buis uit de muur met een snelkoppeling stuk erop. En daar zit een kleine gewapende slang op die direct naar de kraan van de wastafel gaat.

Heb ik dan 3/4 inch, 3/8 inch of 1/2 inch aansluiting nodig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgLYPgP6lx-5z64BB1zpRdzKQa4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDMjUYMC2oBFUYP78gb26Bxy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door kujinshi op 09-04-2025 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Weet iemand wat voor waterslagdemper ik moet hebben hiervoor. die inch maten?

Ik dacht aan zo iets. Maar onderstaande is denk ik voor 15mm gemaakt en ook de gewapende slang is dunner aan mijn kraan.

https://www.bol.com/nl/nl...edium=free_shopping&gQT=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Dat ligt niet aan de mm van de buis, maar aan de mm van de koppeling (je draad).

Je kan er ook 2 verloopjes tussen zetten als je de juiste maat demper niet kan vinden.

Als ik naar mijn badkamer kraan kijk heeft die 5/8e aansluiting, dat is dus kleiner dan de 3/4e die de demper van bol heeft.

[ Voor 63% gewijzigd door Cyriel85 op 10-04-2025 07:44 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:11
Als je flinke waterslag hebt kun je beter maar wat meer uitgeven. Deze werkt een stuk beter https://www.bol.com/nl/nl...tK7A.4_46.47.ProductImage

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi

kujinshi

seven heroes

Topicstarter
Bedankt. Maar heb ik 3/8 nodig of 3/4?

De kraan die erop zit (en die gewapende slangen) is modern en het is klein smal formaat.

Maar ik heb geen idee hoe dat dan 3/8 of 3/4 maat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:04
Je kraan is G3/8. Die van @Tupolev kan je dan direct op de knie zetten (wel teflon nodig) en dan de slang van de kraan op de demper (daar zit een rubber in, geen teflon nodig)

Side note: De knie is een knelkoppeling en zoals het nu geplaatst is op de koperen leiding hoort er geen teflon aan die kant te zitten. De knelring zorgt dat het niet lekt. Maar lekker laten zitten als het nu niet lekt.
Pagina: 1