Goede setup voor homelab-er?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paddy99
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10-09 10:58
Ik ga binnenkort in een appartement van circa 60m2 en wil eigen hardware draaien (geen KPN of Odido box). De glasvezel komt binnen (100-500Mbps abonnement), wordt ethernet en komt dan binnen op VLAN 6 of 300.

Mijn doel is om eigen hardware te draaien, een relatief laag budget te houden en modulair/uitbreidbaar te houden. Ik draai een eigen homelab (NAS + hele rits aan Docker containers) en wil kunnen VPN-en direct naar het thuisnetwerk via OpenVPN of Wireguard. Verder is Port-Forwarding uiteraard benodigd en zou ik VLANs willen gebruiken voor veiligheid (IoT, Guest en Thuis). Verder wil ik Adblocking en local dns via Pi-Hole gaan doen als een docker container. Als laastste zou ik graag het totale energieverbruik onder 10 watt idle willen houden en totale kosten onder 100 euro.

Mijn huidige idee is om OpenWRT te draaien op een tweedehands Ubiquiti EdgeRouter Lite (makkelijke install vanwege interne USB), een TP-Link 8 poort Smart Switch (vanwege support voor (tagged) VLANs) en een tweedehands Ubiquiti AC Lite.

Deze hele setup zou dan rond de 80-100 euro kosten en aanzienlijk beter performen dan een enkele router/AP combinatie (wat ik heb kunnen vinden) zoals bijvoorbeeld ASUS RT-AX53U of ASUS RT-AX58U (precieze model puur ter voorbeeld).

Maak ik mijn leven onnodig moeilijk of is dit juist wel handig voor een tweaker?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
Is prima.
Als je niet vies bent om terug een hoop te leren kan je overwegen een Mikrotik hEX Refresh (512MB RAM / Dualcore ARM) of een Mikrotik hEX S (256MB RAM / Dualcore 880Mhz MIPS/ SFP-slot)

Kost weinig, verbruikt weinig, zéééér flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
Prettig om duidelijk antwoord te krijgen op mijn vraag! Heel erg bedankt!

Over de Mikrotik devices, wat is er extra te leren ten opzichte van OpenWRT op een ER Lite (of X)? Is RouterOS zo veel anders qua opties en/of instelmogelijkheden dan OpenWRT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thyny
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:08
Kijk ook eens naar pfsense of opnsense. Deze hebben wat meer opties voor firewalling, IPS en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
thyny schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:20:
Kijk ook eens naar pfsense of opnsense. Deze hebben wat meer opties voor firewalling, IPS en dergelijke.
De reden dat ik niet naar *sense kijk is omdat ik mijn stroomverbruik wil minimaliseren en OpenWRT als gemakkelijker wordt bevonden (op low-end hardware). Wat ik online veel lees is dat OpenWRT aanzienlijk makkelijker te draaien is op low-end (lees goedkoop) embedded hardware en meer dan goed genoeg werkt. Mocht ik Gigabit of sneller internet aanschaffen is Opnsense of PfSense zeker de volgende stap!

(een Dell Optiplex met 2 internet kaartjes verbruikt al snel 10-20 watt, terwijl een Ubiquiti Edgerouter X op 3-4 watt zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 15:08
Paddy99 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:17:
Prettig om duidelijk antwoord te krijgen op mijn vraag! Heel erg bedankt!

Over de Mikrotik devices, wat is er extra te leren ten opzichte van OpenWRT op een ER Lite (of X)? Is RouterOS zo veel anders qua opties en/of instelmogelijkheden dan OpenWRT?
Geen idee, OpenWRT kan ook héél veel als ik zo door de user-guide scroll, maar heb dit zelf nooit echt gebruikt.
Meeste dingen op RouterOS vallen wel mee, enkel zaken als VLAN's en Bridges etc zijn soms eigenaardig qua architectuur, en dan nog verschillende op verschillende Mikrotik producten enz.
Als je "vlot" bent met OpenWRT zal RouterOS ook wel lukken zekers ?

Zo'n hEX S doet iets van 6W ofzo in de basis. Zo'n hEX Refresh tussen 4-10W
Voor een 24/7/365 niet slecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Paddy99 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:29:
[...]

De reden dat ik niet naar *sense kijk is omdat ik mijn stroomverbruik wil minimaliseren en OpenWRT als gemakkelijker wordt bevonden (op low-end hardware). Wat ik online veel lees is dat OpenWRT aanzienlijk makkelijker te draaien is op low-end (lees goedkoop) embedded hardware en meer dan goed genoeg werkt. Mocht ik Gigabit of sneller internet aanschaffen is Opnsense of PfSense zeker de volgende stap!

(een Dell Optiplex met 2 internet kaartjes verbruikt al snel 10-20 watt, terwijl een Ubiquiti Edgerouter X op 3-4 watt zit)
Gefeliciteerd met je woning. Je beschrijft mijn set-up en overweging destijds, al heb ik hier een edgerouter 6p. Helemaal prima, erg tevreden.

Je zou eventueel virtueel (kvm, proxmox, vmware) OPNsense op je nas, indien mogelijk, kunnen draaien en dat als gateway kunnen inzetten als alternatief.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:06
Werk je ook vanuit huis? Dan zou ik niet zo snel de internetverbinding afhankelijk maken van 10 jaar oude hardware en een router-config waar je ook in wil hobbyen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
silverball schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:39:
[...]

Gefeliciteerd met je woning. Je beschrijft mijn set-up en overweging destijds, al heb ik hier een edgerouter 6p. Helemaal prima, erg tevreden.

Je zou eventueel virtueel (kvm, proxmox, vmware) OPNsense op je nas, indien mogelijk, kunnen draaien en dat als gateway kunnen inzetten als alternatief.
De reden dat ik OPNsense niet virtueel wel draaien is dat wanneer ik bezig ben met mijn server, dan kan ik het internet uitgooien voor mijn vriendin. De GAF (girlfriend approval factor) is te laag voor deze oplossing :P

Maar super bedankt voor je reactie! Ik ga deze opzet dan mooi doen. Allemaal bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
FredvZ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:39:
Werk je ook vanuit huis? Dan zou ik niet zo snel de internetverbinding afhankelijk maken van 10 jaar oude hardware en een router-config waar je ook in wil hobbyen.
Oude hardware is snel genoeg of niet toch? OpenWRT wordt continue geüpdate. Als ik EdgeOS zou gebruiken snap ik je punt wel helemaal!

Het hobbyen doe ik niet op de router. De router wordt zo veel mogelijk set and forget (updaten uiteraard). Alleen mijn NAS en VM machine ga ik op knutselen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:15
(jarig!)
Vanwaar de keuze om een switch van tp-link en niet van Uquibity?
Je router en ap zijn van hetzelfde merk, dan zou ik eerder kiezen voor een switch van hetzelfde merk zodat je in hetzelfde eco systeem zit en makkelijker te beheren valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Paddy99 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:35:
Oude hardware is snel genoeg of niet toch?
Nu nog wel, maar hoe lang nog?

Daarnaast wordt de kans op uitval natuurlijk ook steeds groter naarmate het apparaat oud wordt,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:17

silverball

De wagen voor moderne mensen

Asterion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:36:
Je router en ap zijn van hetzelfde merk, dan zou ik eerder kiezen voor een switch van hetzelfde merk zodat je in hetzelfde eco systeem zit en makkelijker te beheren valt.
Dat ecosysteem heb je niet met OpenWRT (en ook niet met edgeos trouwens)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Asterion schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:36:
Van hetzelfde merk wil nog niet zeggen in hetzelfde ecosysteem.

Als TS OpenWRT gaat draaien is hetzelfde ecosysteem sowieso niet van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
FredvZ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]

Daarnaast wordt de kans op uitval natuurlijk ook steeds groter naarmate het apparaat oud wordt,
Dat zeker. Toch vind ik vanuit duurzaamheids oogpunt het die kans wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Als je het aandurft, tis echt beste learning curve, dan zou ik voor de mikrotik optie gaan.

Openwrt vind ik toch vaak gedoe met chipset ondersteuning etc en ubiquiti router hardware is niet altijd even stabiel (uitvallende voedingen (usg), uitvallende geheugenchips/sticks (edgerouter)

Voor t geld ben je stuk degelijker met een hex :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
FredvZ schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:38:
[...]

Zolang TS ervoor zorgt dat de hardware 1Gbit aankan gaat dat de komende jaren geen problemen geven. Tegen de tijd dat 2,5, 5 of misschien 10 de standaard wordt heeft TS allang weer de urge gehad om te upgraden verwacht ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Snap je setup keuzes niet echt je managed switch heb je niet nodig want ik zie nergens een interne wens voor Vlan's, extern doet je router al. Met proxmox kan je prima klooien met andere VM zonder je Opnsense VM te beinvloeden. Of je moet ook met de hardware klooien. Als je server meerdere Ethernet poorten heeft is het zeker goed te doen.
Persoonlijk heb ik gewoon een Fritzbox draaien als router, DHCP en DNS doet mijn server daardoor is mijn energie verbruik laag want wifi 4 poorts switch en router zitten in een apparaat.
Kortom er zijn vele opties.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddy99
Frogmen schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:26:
Snap je setup keuzes niet echt je managed switch heb je niet nodig want ik zie nergens een interne wens voor Vlan's, extern doet je router al. Met proxmox kan je prima klooien met andere VM zonder je Opnsense VM te beinvloeden. Of je moet ook met de hardware klooien. Als je server meerdere Ethernet poorten heeft is het zeker goed te doen.
Persoonlijk heb ik gewoon een Fritzbox draaien als router, DHCP en DNS doet mijn server daardoor is mijn energie verbruik laag want wifi 4 poorts switch en router zitten in een apparaat.
Kortom er zijn vele opties.
Wellicht heb ik de TP-Link Smart Switch niet nodig, maar het is een goedkope 8 poort switch (4 poorten is te weinig voor de locatie). De mogelijkheid hebben voor intern (tagged) VLAN-en is wel een wens (zoals ook verteld in de eerste post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
TS heeft een Nas en meestal hebben die meer dan een netwerk aansluiting.

Als hij een managed switch neemt die tegenwoordig nauwelijks duurder zijn, dan kan hij een LACP maken met twee of meer poorten van die NAs en zo voor meer throughput capaciteit naar de Nas creëren, wat gezien het feit dat hij veel dockers heeft waarschijnlijk wel handig is.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1