Scheuren door slechte lateien of andere oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty_WP
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 13:52
Scheuren door slechte lateien of andere oorzaak?

In mijn woning (1955) zitten bij de lateien op enkele plekke scheuren. Aangezien ik komende zomer de kozijnen laat vervangen door kunststof met triple glas, probeer ik erachter te komen of en zo ja wat ik hier mee moet. Vanuit verschillende partijen krijg ik nogal verschillende reacties hierop.

Kozijnenboer kan geen garanties geven, maar durft het wel aan.

Gevelreparatie bedrijf 1 geeft aan dat het echt wel verstevigd moet worden en wil boven de kozijnen spiraalwapening plaatsen om de lateien te ontlasten.

Gevelreparatie bedrijf 2 geeft aan dat zodra de huidige kozijnen eruit gaan dit geheid instort, Hij gaf ook aan dat hij denkt dat deze lateien nergens op steunen (dit is volgens mij niet waar, ze zitten naar verwachten buiten het zicht wel degelijk op de muur gesteund). Hij wil bij de grote kozijnen stalen lateien plaatsen.

Van verschillende andere klussers hoor ik juist dat aangezien de voegen horizontaal nog mooi in lijn liggen er waarschijnlijk helemaal niks mis is met de lateien en dat ik er niks mee moet doen.

In het gehele blok zitten nergens dilatatievoegen, dus het zou mij zelf niet verbazen als dit in combinatie met het verschil in uitzetten tussen de betonnen lateien en het metselwerk voor een scheur kunnen zorgen.

Deze partijen hebben zelf natuurlijk allemaal ook een financiële motivatie, vandaar dat ik hier eigenlijk hoop ook nog wat onafhankelijke inzichten te krijgen.

Waarschijnlijk laat ik voor de zekerheid nog een keuring vanuit vereniging eigen huis uitvoeren, maar dat duurt nog op zijn minst een maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VV948PicYJPdIMdDTbG1AmsHT78=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZdbC9fvzrxT67GMaAPaIlbpZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdNSfZT5cbOQWKkfcLuZov-Ct0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CqGoABFxhk9VC93fpZKLG0OH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:42
Ik ben een leek hierin...
Maar, als ik naar de scheur in je muur kijk, loopt deze naar de zijkant van je raampartij.
Naar mijn mening betekent dit dat je raam (met bijbehorende latei) dus een uitstekende ondersteunende functie biedt, omdat de scheur anders dwars door je latei was gegaan...
Naar mijn persoonlijke onprofessionele mening (want ik ben een leek), ben ik het eens met de "verschillende andere klussers".

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Misschien een dragend kozijn gezien de trekzone niet in de muur zit maar zoals je zelf al aangaf er kan in de spouw/binnenmuur ook nog wat verankerd zitten. Eigenlijk is dat het eerste dat je moet (laten) uitzoeken want dat is wat eventuele instorting tegengaat.

[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 09-04-2025 11:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 24-06 14:40
Houten kozijnen mogen dragen, kunststof kozijnen niet!

Wij hebben paar maanden terug ook de kozijnen laten vervangen en hebben waar het nodig was ivm ontbreken van een latei een stalen latei laten plaatsen. ..

Ik zou je dus ook aanraden om dat ook te doen. Je wilt niet dat de boel half instort/scheurt. (Want daar vind de verzekering ook wel wat van)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:27
DukeBox schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:17:
Lijkt ook een dragend kozijn gezien de trekzone niet in de muur zit maar zoals je zelf al aangaf er kan in de spouw/binnenmuur ook nog wat verankerd zitten. Eigenlijk is dat het eerste dat je moet (laten) uitzoeken want dat is wat eventuele instorting tegengaat.
Een dragend kozijn? dat is heel heel zelden in hele oud huizen dat er een vloerbalk op rust oid. In een gemetseld huis uit 1955 lijkt me dat uitgesloten.

Bij ons zat de rollaag ook los, dat is opgevangen met een stalen profiel aan de binnenkant, dat deed de kozijnboer. Bedoel je met latei rollaag? Want die rollaag is gewoon sier.

[ Voor 14% gewijzigd door No Hands op 09-04-2025 10:32 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een huis even oud en heb ook van dit soort scheuren. Bij mij lijkt het vooral een stukje fundering die wat is verzakt/gezet.

Als een van de 2 kanten van je huis wat kantelt krijg je dergelijke scheuren. En die lopen bijna altijd via de ramen, want dat zijn de zwakste plekken in je muur.

Om je gerust te stellen:
Je balkon hangt echt niet op een kozijntje ;)
En dat weet jouw kozijnenman ook. Die heeft veel ervaring. Gewoon duidelijk afspreken dat als er iets stuk gaat, wat dan de oplossing is en hoe je afrekent.
(Extra werk is ook extra kosten, maar als het niet hoeft, dan hoeft het ook niet betaald te worden, het risico volledig bij de kozijnenman leggen is waarschijnlijk niet erg voordelig)
Ze kunnen ook even een stempel of houten balk erin klemmen, zodat niet de hele muur direct beneden ligt.

Mijn huis heeft trouwens keurig (stalen) lateien bij de grote overspanningen. Dus in die tijd deden ze het ook al prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• achterhoeker
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:33
Wanneer je verdiepingsvloer van steen / beton is dan zal het balkonnetje zijn meegestort met de opstort op je cusveller / nehobo / ander antiekvloertype. Boven je kozijn zit naar mijn idee een betonnen neuslatei die op het binnenblad van je spouwmuur steunt. (fijne koudebrug overigens). Je kozijn is niet dragend. Ik zie geen verzakkend metselwerk dus zou me niet zo druk maken.

Bovenstaande uiteraard immer ohne Gewähr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morty_WP
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 13:52
Update:
In de bouwtekeningen heb ik de huidige lateien gevonden.

Bij het kozijn zonder balkon is de latei een stuk groter dan zichtbaar is. Hij steunt inderdaad wel af en is ook een stuk hoger.

Bij het kozijn onder het balkon zit een simpelere latei. Echter is het balkon en de balkonbalk er in het werk bovenop gestort. Dit vormt dus 1 solide constructie.

Aan de hand hiervan verwacht ik eigenlijk geen problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwFmWWUrzItOgTCJJFFCv1XWfjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IRF2yoezzHZCy5gObaYqfCy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZxMh8_v_Mv_AfVnB_2vahgfo2sE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XLSn3S0ALb8CNOjMfGCj9ESy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rswA3j_zCe3t5P3IunkZnpMhfiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CFgyj6wY4IVdZG5hte6FqL0G.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel14
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:26
Een dragend kozijn is het sowieso niet, want er zit gewoon een betonlatei boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-06 14:54
Als ik de tekening zie is het enigste gevaar dat de stenen los liggen en naar beneden komen. Tja dat kan gebeuren denk niet dat je je daar zoveel zorgen om moet maken. valt het eraf herstel het hetzelfde als van te voren klaar.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Als ik naar de foto kijk lijkt het inderdaad dat die latei nergens op rust. De latei is dan meer om een stuk buitenmuur te dragen en te voorkomen dat het glas te hoge belasting krijgt in het midden. Haal je het kozijn weg dan kan inderdaad het latei en de zooi erboven allemaal los komen.

Mooi moment om een bouwkundig ingenieur langs te laten komen die een veel beter beeld heeft van krachtenverdeling e.d. dan de doorsnee kunststof kozijnenboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
Gebrek aan dilatatievoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:02
Groningerkoek schreef op woensdag 9 april 2025 @ 18:18:
Als ik naar de foto kijk lijkt het inderdaad dat die latei nergens op rust. De latei is dan meer om een stuk buitenmuur te dragen en te voorkomen dat het glas te hoge belasting krijgt in het midden. Haal je het kozijn weg dan kan inderdaad het latei en de zooi erboven allemaal los komen.

Mooi moment om een bouwkundig ingenieur langs te laten komen die een veel beter beeld heeft van krachtenverdeling e.d. dan de doorsnee kunststof kozijnenboer.
Er is hiervoor al toegelicht (op basis van de constructietekeningen) dat de latei wel degelijk ergens op rust. Dat kan ook niet anders: dat is het hele idee van een (balk)latei.

Ik vind de reactie van gevelbedrijf 2 daarom ook stuitend. Wat een onkunde. Daar zou ik sowieso bij wegblijven :-)

Constructief zie ik helemaal geen problemen hier. Als je het esthetisch niet mooi vindt, kun je de voegen weer laten vullen, maar 9/10 keer valt het dan meer op dan als je het zo laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:42

paQ

lordgandalf schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:23:
Als ik de tekening zie is het enigste gevaar dat de stenen los liggen en naar beneden komen. Tja dat kan gebeuren denk niet dat je je daar zoveel zorgen om moet maken. valt het eraf herstel het hetzelfde als van te voren klaar.
Heb dat hier ook gehad met renoveren.
Rollagen opnieuw laten opmetselen, en daarna de kozijnen vervangen. Alles bleef hangen toen :P
Als we de kozijnen er eerst uit hadden gehaald was een stuk gevel geheid naar beneden gekomen, en daar wilde de timmerman (begrijpelijk) niet aan beginnen.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-04-2025 17:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:44
YouTube: Wall collapsed before metal beam fitted

deze waren iets te traag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:05