Airco aanschaffen en laten installeren -

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 20:29

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Hi Tweakers,

Inleiding
Een aantal maanden geleden hebben mijn vriendin en ik onze eerste woning gekocht. Deze hebben we volledig gerenoveerd met in het achterhoofd de optie om in de (nabije) toekomst airco's aan te schaffen.

Nu ben ik me serieus aan het orienteren om alvast één airco te laten plaatsen in de slaapkamer, omdat we gemerkt hebben dat de slaapkamer in de winter toch best fris kan worden. We vinden het zonde om 's nachts de CV te stoken. Bovendien is het in de zomer ook heel fijn om een koele slaapkamer te hebben.

Situatie
Het betreft een hoekhuis (energielabel A), de slaapkamer is ~20 m2 groot en heeft rolluiken.
De slaapkamer grenst direct aan de buitenmuur.

Vragen
Na zelf wat onderzoek te hebben gedaan neig ik sterk naar een Japanese airco, met een voorkeur voor het merk Daikin. Is dit voorgevoel juist, of zijn de praktische verschillen op zowel korte als lange termijn de meerprijs waard?

Ook heb ik een aantal offertes aangevraagd voor 2,5kW airco's, maar deze prijzen lopen behoorlijk uiteen. Mijn voorkeur gaat uit naar de onderstaande set, maar ik vind de prijs van €2500 incl. montage behoorlijk stevig. Is dit een normale prijs?

- Daikin Perfera binnendeel 25 kW FTXM-25R
- Daikin Perfera buitendeel 25 kW RXM-25R9

Wat zijn jullie ervaringen/tips omtrent bepaalde merken single split airco's, wat raden jullie aan en waarom? En zijn er nog dingen om op voorhand rekening mee te houden?

Oude plattegrond van de 1e verdieping.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CONwq7T.png

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:32

Croga

The Unreasonable Man

Voor de installatie van een enkele airco is dat een hele nette prijs.
Vaak zal installatie iets goedkoper zijn als ze in één keer meerdere units kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32
De priijs schrik ik niet van. Ik heb dit jaar twee binnenunits en twee Daikin 6KW buitenuinits laten plaatsen met ongeveer 30 meter leiding en inclusief verwijderen en afvoeren van de oude unit was ik ongeveer 7000 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het ligt er een beetje aan hoe lang de slang naar buiten is of het een nette prijs is.

Hier is een 2.5kW airco geplaatst ind e slaapkamer voor 1850 euro incl installatie.
Uiteindelijk zijn de verschillen klein voor de bekendere airco merken.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:30

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat dacht je, als ik Reddit en Tweakers tegelijk vraag heb ik zeker beet? :+

De prijs valt mij inderdaad wel mee.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:21
Croga schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:59:
Voor de installatie van een enkele airco is dat een hele nette prijs.
Vaak zal installatie iets goedkoper zijn als ze in één keer meerdere units kunnen plaatsen.
Mwa ik betaal 1500 all-in voor een LG airco 3,5kw single unit. Vind dit behoorlijk duur. Meestal kun je ze wel vinden voor 1500-1800 inclusief.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:30

silverball

De wagen voor moderne mensen

CryptoNL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:10:
[...]

Mwa ik betaal 1500 all-in voor een LG airco 3,5kw single unit. Vind dit behoorlijk duur. Meestal kun je ze wel vinden voor 1500-1800 inclusief.
Ook Daikin?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:21
Nope, maar vind het verschil in kwaliteit veel kleiner als je denkt. Uiteindelijk gaat het om 1 ruimte die je ook niet elke dag gaat verwarmen/koelen. Zal wel loslopen. Verwacht niet dat die van LG, Hisense etc etc binnen 2 jaar kapot gaan ofzo.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:32
Wat ik mij heb laten vertellen ontopen LG en Daikin elkaar niet zoveel. LG heb ik zelf geen evaring mee maar de Daikins zijn wel fluisterstil. In een slaapkamer misschien wel prettig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:48

Agent47

I always close my contracts.

Redelijke normale prijs in deze tijd. Je hebt ook een vrije grote slaapkamer. Wij hadden een nieuwer model van Samsung toentertijd, die begon te lekken door een vlotter die overspoelde. Ik raad dan ook altijd aan een (afvoer)buisje voor het condenswater naar buiten. Bij ons gaat dat buisje lekker de voortuin in.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-06 15:42
Weet niet hoe handig je bent maar het ophangen en instaleren van een airco is geen raketwetenschap.

Zelf ophangen en aansluiten en dan het in bedrijf stellen van systeem door een bedrijf laten doen is ook een optie.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Kijk ook eens naar MHI (Mitsubishi Heavy Industries). Zuinig, stil, degelijk. Net als Daikin een A-merk.

Prijs is wel vrij normaal, ik zie dat de binnen- & buitenunit samen al zo'n €1600-€1800 kosten op internet. Dan komt er nog bekabeling, koelleidingen, leidinggoten, muurbeuge/opstelblokken evt. aanpassing meterkast bij én dan nog het uurloon (vaak ook wel gauw een halve dag werk).

Hoe verwarm je nu de woonkamer? Je kunt door te verwarmen met airco een flinke deuk slaan in je gasverbruik, ik verbruik alleen nog gas voor douchen. Zeker met zonnepanelen verwarm je dan erg voordelig. Wellicht een multi-split laten plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 15-04-2025 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertsjuhn
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 14:51
Hier recentelijk een offertes opgevraagd voor 1 buitenunit 5KW en 2 binnenunits 3.5 en 2.5KW, met wat extra leidingwerk en condenspomp zat ik rond de 5000 incl installatie. Dus prijs lijkt mij prima als ik het in verhouding bekijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-06 13:32

Nullifiel

╞═══════╡

Ik heb een jaar of 5 geleden een 2,5kw Mitsubishi, inclusief zo'n 5 meter leidinggoot en vloerconsole laten plaatsen voor 1000 euro. Ok, was echt een koopje en betrof waarschijnlijk grijze import... maar prijzen kunnen dus zeer uiteen lopen.

Btw de binnen unit boven het hoofdeind: heb je minst last van luchtstroom op je porum.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-06 20:29

Boost9898

www.brambenik.nl

Topicstarter
Allen bedankt voor de reacties! Uiteindelijk heb ik vijf offertes opgevraagd die ruim €1000 uiteen liepen voor exact dezelfde airco inclusief montage.

Uiteindelijke ben ik gegaan voor een gerenommeerde partij uit dezelfde plaats als waar ik woon. Dit vind ik ook wat waard gezien de garantie en eventuele service. In eerste instantie was de offerte €2500, na een mailtje en belletje zijn we €2200 overeengekomen. Wel moet ik zelf zorgen dat er elektra beschikbaar is, maar dat is geen probleem.

Voor €120/jaar doen ze ook jaarlijks onderhoud.
Jaarlijks airco-onderhoudscontract:
- Het laten reinigen van filters, condensoren, verdampers en ventilatoren door een professional.
- Het controleren van de koelmiddelniveaus.
- Het uitvoeren van een algemene inspectie.

Dit lijkt me een 'oke-ish' prijs voor de werkzaamheden die ze uitvoeren dus ik neig er gebruik van te maken.

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Weggegooid geld dat onderhoud. Kun je allemaal prima zelf als je geen twee linkerhanden hebt. Zoek hier op het forum of op YouTube maar eens op ‘airco onderhoud’.

Koudemiddel checken zou niet eens nodig moeten zijn, het is een gesloten systeem. Bij je koelkast of vriezer laat je dat ook niet checken toch? Sterker nog, telkens als ze hun meterset aansluiten zul je juist een klein beetje koudemiddel verliezen!

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 16-04-2025 07:10 ]

Pagina: 1