Traprenovatie verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 10:28
Sinds een aantal weken ben ik begonnen met klussen in mijn eerste huis. :)
Vooralsnog gaat alles voorspoedig op één ding na: de trap...

De trap is een aantal jaar geleden door de vorige eigenaar 'gerenoveerd'.
Het was eerst gewoon een massief houten trap maar nu heeft deze een (groen)mdf laagje en grijze beton-esque look eroverheen. Smaak is persoonlijk maar ik vind het erg lelijk.
Dus zijn mijn verloofde en ik op de dag van de sleuteloverdracht begonnen met het verwijderen van de renovatielaag.

Vooralsnog is dit zonder succes.
Het internet staat vol met tips hoe je vloerbedekking kan verwijderen zodat je je renovatietreden kan plaatsen maar blijkbaar heeft nog niemand bedacht hoe je die renovatie treden kan verwijderen.

De renovatietreden zijn aangebracht met een combinatie van een gele bruislijm en hier en daar een klodder hightack.

2,5 halve trede en alle achterschotten (sorry dat ik even de juiste term niet heb) zijn nu verwijderd maar op die treden heb ik ook al 2,5 bosch multitool mesje versleten en flink veel tijd.

Heeft iemand het gouden idee hoe ik deze treden kan verwijderen?
Op onderstaande foto kan je zien wat er onder de treden vandaan komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqGpyMDwiLMN-ekACRpGEerpy7Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6kWz5g9ZAUg67sUJeEs93KM.jpg?f=fotoalbum_medium
De streepjes in de treden is het gevolg van mijn huidige methode: de trede in reepjes 'steken' met de multitool die vervolgens los te trekken zijn (met heel veel moeite en beschadiging van de originele trede).

Uiteindelijk zal ik de treden weer naar hun originele diepte moeten brengen of een andere renovatie trede erop moeten zetten maar eerst moet ik nu de oude renovatie volledig verwijderen. Wie kan mij helpen? Mijn dank is eventueel zeer groot! _/-\o_

Beste antwoord (via spork op 14-04-2025 11:41)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
gewoon ouderwets bruut geweld, leuk al die elektrische zaagjes maar een dikke beitel en hamer en spierballen maakt hier in no time korte metten mee.
de neus eraf slaan en dan kun je zo onder de rest van die trede komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:39

CyBeRSPiN

sinds 2001

Met zoekwoord “overzettrede” al gezocht?
Kwam meteen dit tegen:
https://www.klusidee.nl/F...-trap-verwijderen.165434/

Denk dat je pech hebt dat het met de verkeerde lijm is geplakt. Er is speciale lijm hiervoor die soepel blijft en geluidsdempend werkt.

[ Voor 31% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-04-2025 23:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:35
Meer geweld toepassen.

Al geprobeerd om met een platte bijtel en/of plamuurmes eronder te slaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +14 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:52
gewoon ouderwets bruut geweld, leuk al die elektrische zaagjes maar een dikke beitel en hamer en spierballen maakt hier in no time korte metten mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51

Theo

moederbord

Exact wat @No Hands zegt; dit is een klus voor den ouderwetsche hameren beitel. Gebruik geen schroevendraaier als beitel omdat je iets moet hebben dat er echt voor gemaakt is om veel en harde klappen op z'n hoofd te moeten krijgen. Een schroevendraaier gaat dan stuk. Een beitel (niet té scherp, je wil niet het hout in snijden) en een stevig plamuurmes die zijn berekend om een hele dag behamerd te worden bieden dan uitkomst.

Doe jezelf wel een plezier en gebruik oordoppen en een raam dat continu open staat wanneer je hiermee bezig bent.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Een multifunctioneel plamuurmes, met een metalen achterkant om op te rammen. Die dingen zijn gemaakt voor dit soort werk, zijn ook dikker dan een normaal plamuurmes: https://www.klium.nl/nl/s...-plamuurmes-6-in-1-135765

En wanneer je klaar bent pak je de schraper om de meeste lijm er af te schrapen (been there, done that): https://www.bahco.com/nl_...onentengreep-pb_665_.html

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:51
Mooi om te zien dat de meeste mensen tegenwoordig niet voor het juiste gereedschap kiezen maar het gene wat ze de minste inspanning kost.
Voor een klein schroefje het liefst meteen een schroefmachine ipv een schroevendraaier.

In dit geval dus wat er al een paar keer aangegeven is een beitel/stevig plamuurmes en een hamer.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Moeten ze er wel af? Of is opschuren en verven ook een optie? Als dat kan scheelt het aanzienlijk in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d_star
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-06 21:42

d_star

Maharadja of the Year :-/

Ah, dit spul zat ook op onze trap. Wij hadden de mazzel dat er weer vloerbedekking overheen kwam waardoor niet alles weg hoefde, de mensen die dat kwamen leggen merkten op dat het een soort lijmhars is die erg moeilijk te verwijderen is (geen idee of dat klopt ook, het heeft wel de consistentie van hars).

Ik heb mij bij elkaar 2 volle dagen druk gemaakt om die zooi van beide trappen te verwijderen; een hele goede schuurmachine (niet zo'n 'muisje' of palm schuurmachine die je voor een appel en ei kan kopen, maar meer richting vlakschuurmachine -- zoiets) met een groffe korrel helpt enorm.

Dan zit je nog met de hoekjes waar je met een vlakschuurmachine niet bij kan; de al eerder genoemde Bahco schraper of een verkrabber (zoiets) kunnen daarbij helpen.

Uit ervaring weet ik dat de verleiding groot is naar chemische oplossingen te grijpen, niet doen! Het geeft een enorme bende, en het schijnt weinig resultaat te geven op deze zooi. Beter is het om het met de hand weg te halen en dan je trap opnieuw uit te vlakken!

Je ontkomt er echter niet aan om flink wat werk hierin te stoppen om alles weg en netjes te krijgen.

Succes daarmee!

Intel Core 2 Quad Q6600, Asus P5K, 4x1GB Corsair XMS2 PC2 6400 CL4, Asus 8800 GTS 512 MB, Creative Audigy 4, Vista Home Premium 32-bits

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-06 10:12
+1 voor meer geweld en een botte beitel. Als je de overzettreden eraf hebt moet je de lijm nog verwijderen. Met schuren heb je de kans dat de lijm zacht wordt en aan je papier gaat plakken, dan schiet het niet op. Een lakfrees kan dan helpen. Ga er dan wel vanuit dat je daarna nog wat herstel- en schuurwerk te doen hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t14wo
  • Laatst online: 27-06 20:43
eLScha schreef op woensdag 9 april 2025 @ 07:39:
Moeten ze er wel af? Of is opschuren en verven ook een optie? Als dat kan scheelt het aanzienlijk in de kosten.
Als je de foto van de huidige situatie bekijkt, is het een beetje te laat voor jouw optie. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-06 13:36

P_Tingen

omdat het KAN

Ik weet niet wat je eindplan is voor de trap, maar ik heb in 2 huizen de vloerbedekking van de trap gehaald omdat we een houten (geverfde) trap wilden hebben. De lijmresten verwijderen is a hell of a job, waarbij ik - in tegenstelling tot @d_star - juist wel chemische meuk heb gebruikt en dat werkte prima! Als je de lijm gaat schuren of steken wordt het een soort kauwgum die niet weg te krijgen is. Het is al een tijdje geleden, maar volgens mij had ik deze (of een voorloper daarvan). Na het verwijderen van de lijm uiteraard schuren, plamuren en kitten voor het mooiste resultaat....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Laatst online: 00:10
No Hands schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:45:
Dit inderdaad. Mooiste is denk ik met een brede platte beitel, tegelbeitel bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
t14wo schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:00:
[...]

Als je de foto van de huidige situatie bekijkt, is het een beetje te laat voor jouw optie. :+
2 nieuwe overzettreden is nog altijd een stuk goedkoper dan 13

Edit: ik zie nu pas dat alle treden al stuk zijn

[ Voor 9% gewijzigd door eLScha op 09-04-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Aanvulling:
Het verwijderen van de lijm is momenteel niet het probleem. We overwegen vloerbedeking (tapijt) waarbij een klein beetje lijm rest geen probleem is maar ik kom daar sowieso wel uit denk ik.

Met goedkope plamuurmessen heb ik al geprobeerd eronder de steken. Hierbij moet ik flink doorslaan om uberhaupt iets te doen en uiteindelijk geeft het plamuurmes op.

Zou een plamuurmes zoals de genoemde stanley het wel volhouden?

@ het heroverwegen van het verwijderen: Van alle treden is de voorrand al verwijderd dus het point-of-no-return is echt gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuuhhh
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:05
spork schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:47:
Bedankt voor de vele snelle reacties!

Aanvulling:
Het verwijderen van de lijm is momenteel niet het probleem. We overwegen vloerbedeking (tapijt) waarbij een klein beetje lijm rest geen probleem is maar ik kom daar sowieso wel uit denk ik.

Met goedkope plamuurmessen heb ik al geprobeerd eronder de steken. Hierbij moet ik flink doorslaan om uberhaupt iets te doen en uiteindelijk geeft het plamuurmes op.

Zou een plamuurmes zoals de genoemde stanley het wel volhouden?

@ het heroverwegen van het verwijderen: Van alle treden is de voorrand al verwijderd dus het point-of-no-return is echt gepasseerd.
Nee dat plamuurmes is daar ook niet geschikt voor, tenminste de ervaring die ik er mee heb is niet veel beter dan een gewoon plamuurmes... Hij is iets dikker, maar als je er flink op gaat slaan (met de benoemde ''spierballen'') dan gaat ook dat mes krom/breken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:52

dragonhaertt

@_'.'

Misschien beter om een koudbeitel of voegbeitel te gebruiken, die zijn gemaakt om flink op te rammen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/64729.jpgAfbeeldingslocatie: https://cdn.toolstation.nl/images/140211-NL/800/26884.jpg

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 18:12
Wat je zou kunnen proberen, maar hangt een beetje van je mogelijkheden af: Met een spons of kwast de treden inzetten met cola.

Wij hadden een gestoffeerde trap die echt versleten was en vol zat met stof. Die vloerbedekking kon ik er met grof geweld wel aftrekken, maar de lijm niet. Alles geprobeerd, terpentine, beitel, plamuurmes, etc.. Dat hielp deels, maar niet voldoende. Tot ik de lijm ging insmeren met cola.. Half uurtje inweken en alles kon met een plamuurmes 'afgewreven' worden.

Misschien dat je in de huidige situatie daar iets mee kunt ? Anders idd de beitels die hierboven gesuggereerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
dragonhaertt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:16:
Misschien beter om een koudbeitel of voegbeitel te gebruiken, die zijn gemaakt om flink op te rammen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik ben bang dat er met zo'n lompe beitel weinig overblijft van de originele houten treden..
Koepert schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:29:
Wat je zou kunnen proberen, maar hangt een beetje van je mogelijkheden af: Met een spons of kwast de treden inzetten met cola.

Wij hadden een gestoffeerde trap die echt versleten was en vol zat met stof. Die vloerbedekking kon ik er met grof geweld wel aftrekken, maar de lijm niet. Alles geprobeerd, terpentine, beitel, plamuurmes, etc.. Dat hielp deels, maar niet voldoende. Tot ik de lijm ging insmeren met cola.. Half uurtje inweken en alles kon met een plamuurmes 'afgewreven' worden.

Misschien dat je in de huidige situatie daar iets mee kunt ? Anders idd de beitels die hierboven gesuggereerd worden.
Alle chemische/oplossende opties lijken lastig omdat de overzettreden niet permeabel zijn. In tegenstelling tot tapijt komt een oplosmiddel niet bij de lijm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Laatst online: 18:12
spork schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:38:
[...]

Ik ben bang dat er met zo'n lompe beitel weinig overblijft van de originele houten treden..

[...]

Alle chemische/oplossende opties lijken lastig omdat de overzettreden niet permeabel zijn. In tegenstelling tot tapijt komt een oplosmiddel niet bij de lijm.
maar je had de 'frontjes' er toch al af? Dan zou je de rechter beitel daar toch tussen kunnen wringen? De linker kan ik me wat bij indenken. Alternatief een kleine koevoet. Maar ja k snap dat je ook niet overal bijkomt als ze er nog volledig op zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeachboyNL
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-06 08:38
De juiste tool voor deze klus is de ''Lakfrees''

Meest gebruikte optie: https://www.gereedschapce...n-metabox-850w-0-3mm.html

Goedkopere optie: https://www.gereedschapce...-lakfrees-720w-0-3mm.html

En deze dan op zo minimaal mogelijk afstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
[...]

Die platte brede is hier juist perfect geschikt voor.

Je vraagt oplossingen, die krijg je...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:52

dragonhaertt

@_'.'

[...]

Tja, zo'n beitel is niks anders dan een steviger plamuurmes.
Als dat al te lomp is, dan ga je er lomp mee om.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
dragonhaertt schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:16:

[Afbeelding][Afbeelding]
De rechter beitel lijkt dunner dan ik in eerste instantie dacht. Helaas momenteel niet leverbaar bij Toolstation (de bron van de afbeelding)

Heb nu bij HBM even een andere besteld en ik ga het van het weekend weer even proberen met grof geweld.

@ de mensen die de lakfrees aanraden:
Raden jullie het aan om de volledige groene mdf laag hiermee te verwijderen of alleen de overgebleven lijmlaag? Dat laatste is momenteel niet mijn probleem.
Mochten er nog suggesties komen dan lees ik dat uiteraard graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:45

inhico

pw

spork schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:07:
[...]

@ de mensen die de lakfrees aanraden:
Raden jullie het aan om de volledige groene mdf laag hiermee te verwijderen of alleen de overgebleven lijmlaag? Dat laatste is momenteel niet mijn probleem.
Mochten er nog suggesties komen dan lees ik dat uiteraard graag.
Hoe dik is dat mdf?
De lakfrees is er niet voor bedoeld, maar zou best wel een laagje mdf kunnen verwijderen. Maar afhankelijk van de dikte ervan kost het wel de nodige mesjes (en tijd). Als je het gaat proberen sowieso in dunne laagjes.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 14:17
Heb je wellicht een invalzaag?
Eventueel zou cirkel ook kunnen, maar goed, stel de juiste diepte in, en maak over de lengte een aantal sleuven, ik denk dat in de praktijk max 2 kan (door omdraaien zaag).
Dan zo'n klein koevoetje en brede beitels de stukken verwijderen.

Daarna met een schuur apparaat (korrel 40/60/80) schuren. Als dat zwaar is, doet een bandschuurmachine waarschijnlijk snel en het makkelijkst het grote werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spork
menn0 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:32:
Heb je wellicht een invalzaag?
Eventueel zou cirkel ook kunnen, maar goed, stel de juiste diepte in, en maak over de lengte een aantal sleuven, ik denk dat in de praktijk max 2 kan (door omdraaien zaag).
Dan zo'n klein koevoetje en brede beitels de stukken verwijderen.

Daarna met een schuur apparaat (korrel 40/60/80) schuren. Als dat zwaar is, doet een bandschuurmachine waarschijnlijk snel en het makkelijkst het grote werk.
Inval/cirkelzaag heb ik heel de tijd weggestreept in mn hoofd omdat je natuurlijk nooit in de hoeken kan komen; maar misschien is het juist voor het gros de beste optie.
Laat ik nou net sinds vorige week een nieuwe cirkelzaag hebben.. :*)
Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Heet maken? Met een behangverwijderaar of stoomreiniger?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:42
Flinke bandschuurmachine met korrel 40 of 60 was hier de truuk om de lijm te verwijderen. Als alles weg is met de vlakschuurmachine alles nadoen en de houten treden kwamen er keurig netjes onder vandaan, klaar om afgelakt te worden met blanke lak.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spork
Skynett schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:54:
Flinke bandschuurmachine met korrel 40 of 60 was hier de truuk om de lijm te verwijderen. Als alles weg is met de vlakschuurmachine alles nadoen en de houten treden kwamen er keurig netjes onder vandaan, klaar om afgelakt te worden met blanke lak.
De lijm is niet het probleem hier. Zodra ik de lijm weg kan gaan schuren doen ik een vreugdedansje..
Marzman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 15:43:
Heet maken? Met een behangverwijderaar of stoomreiniger?
Ik kan mij niet voorstellen dat een stooreiniger door kunststof/waterestendig MDF laag heen gaat. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

spork schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:01:

[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat een stooreiniger door kunststof/waterestendig MDF laag heen gaat. 8)7
Inderdaad. Wat ik in dat opzicht zat te denken, met een verfstripper... maar om die dikte dusdanig warm te krijgen dat het effect heeft op de lijmlaag die het vasthoudt... ben je wel wat kWh's verder denk ik...

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
op hoogte verstelbare cirkel zaak en dan strepen maken in de trap, met de bijtel de zooi er weer af slaan.
misschien een stuk staal zoeken (wig idee) en die onder je trede slaan van de voorkant?

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:21
Ik weet niet of het geschikt is voor deze klus, maar dit ding was favoriet bij onze verbouwing

https://www.hornbach.nl/p...=724&gStoreCode=724&gQT=2

Als je hem er tussen kan slaan met een hamer op een aantal punten en dan wrikken krijg je best veel los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:21
maubaan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:13:
op hoogte verstelbare cirkel zaak en dan strepen maken in de trap, met de bijtel de zooi er weer af slaan.
misschien een stuk staal zoeken (wig idee) en die onder je trede slaan van de voorkant?
Of inderdaad strepen maken, die eerst 1 dag goed nat maken (zodat het hout gaat werken en het hopelijk zichzelf al losduwt) en dan met een beitel/die koevoet die ik noemde losmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 13:18
Iets wat bij mij veel effect had was een verfbrander gebruiken. Dus daarmee eerst de lijm zacht maken en dan met een verfkrabber eraf halen. Dan heb je de grote stukken snel eraf en kan je het laatste schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

spork schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:01:
[...]

Het gaat ook niet door renovliesbehang maar je krijgt het wel makkelijker los. Maar bedankt voor de op het hoofd slaan smiley, je kan ook gewoon normaal zeggen dat je denkt dat het niet werkt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:14
PeacekeeperNL schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:03:
[...]

Inderdaad. Wat ik in dat opzicht zat te denken, met een verfstripper... maar om die dikte dusdanig warm te krijgen dat het effect heeft op de lijmlaag die het vasthoudt... ben je wel wat kWh's verder denk ik...
Inderdaad worden de meeste lijmsoorten zacht als je die flink verwarmt. Een verfstripper zou kunnen werken maar let op dat de zaak niet in de fik vliegt. Een emmer water in de buurt of een blusser kan geen kwaad. Ook goed ventileren want er kunnen gassen vrijkomen.
De verfstripper 10 cm van de treden houden op de maximale stand en de stripper goed heen en weer bewegen dus niet op één punt gericht houden. Na een minuut of 5 zou de lijm zacht moeten worden en zou je de trede er zo af moeten kunnen halen, zo niet dan zal het helaas niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-06 11:17
Ik heb hier ook keiharde lijm weg gehaald. Bijna week bezig geweest met een heatgun van 600 graden en een verfkrabber. Ik denk dat als je (een deel van) de treden opwarmt dat je het er misschien van af kan trekken.

Ah zie net dat de persoon hiervoor hetzelfde adviseert

[ Voor 11% gewijzigd door SonOfSam op 09-04-2025 20:22 ]

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 27-06 09:31
Ik zie zelf drie mogelijkheden.

Brute kracht, brede beitel eronder / doorheen rammen en omhoog wippen.

Treden inkrassen, bevochtigen tot het helemaal zompig is.

Met een verfbrander de treden opwarmen en hopen dat de lijm zacht wordt, is wel een pokken klus. Gelukkig is het mooi weer dus alles open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:54
Zo'n lakfrees komt nooit in alle hoeken op de traptredes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:29
WhatsMyUsername schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:13:

Met een verfbrander de treden opwarmen en hopen dat de lijm zacht wordt, is wel een pokken klus. Gelukkig is het mooi weer dus alles open zetten.
Wat ik toen gedaan heb is een gat in het midden geboord met een kleine beitel zitten wroeten tot ik door de tree was

Kleine koevoet in de zijkant van het gat geslagen tree verwarmen met een verbrander beetje tegen drukken met de koevoet

En ja hoor daar kwam die mooi man klussen( niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:21

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Warmte. Een verfbrander kan helpen de lijm zachter te maken. Hars lijm kan bij zon 80'C vloeibaar worden en dan is de bijtel of het plamuurmes je hulp om de trede een beetje verder op te lichten zodat de warmte dieper komt.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• spork
Afgelopen vrijdag is rond vier uur een pakketje van HBM geleverd met een 2kg bankhamer en een voegenbeitel..

Dit was vrijdag avond om acht uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlr-1TKrhVzZ5JnOhxMwlZfumIU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IUxVRx6nw7yWav17mPnIE6lG.jpg?f=fotoalbum_medium

Alleen de onderste trede nog even en dan kan het opruimen en opbouwen beginnen :)
Er zitten een aantal iets diepere groeven/butsen in de treden maar dat komt wel goed.

Bedankt voor alle reacties! _/-\o_ (met name degene die mij overtuigt hebben gewoon iets meer geweld te gebruiken :P )

Toevoeging een paar uur later:
Mocht iemand in de toekomst dit topic treffen omdat hij/zij hetzelfde probleem heeft:

Dit zijn de beitel en hamer die het voor mij gedaan hebben:
HBM 60mm Koudbeitel
HBM 2kg Bankhamer

Ook heb ik een heteluchtpistool geprobeerd te gebruiken. Dit had geen merkbaar effect. Mogelijk dat deze nog van pas komt bij het verwijderen van de laatste lijmrestjes.

[ Voor 31% gewijzigd door spork op 14-04-2025 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 28-06 11:03
spork schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 23:30:
vind het erg lelijk.

Het internet staat vol met tips hoe je vloerbedekking kan verwijderen zodat je je renovatietreden kan plaatsen maar blijkbaar heeft nog niemand bedacht hoe je die renovatie treden kan verwijderen.
Ik heb ergens gezien dat een mengsel van azijn met bakpoeder de meest hardnekkige verflagen oplost. Je moet het mengsel.zo dik maken zodat er een soort gel/pap ontstaat. Goedkoop en relatief onschadelijk. Je moet het goedje wel 10 tot 20.minuten in laten werken.

[ Voor 5% gewijzigd door fastedje op 14-04-2025 19:14 ]

Pagina: 1