Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Kodde
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-04 14:01
Hallo, Ik wil 6 van mijn 14 zonnepanelen (Hyundai Mono Shingled Full BlackHiE-S400VG) verplaatsen van het noord dak van de woning naar een plat dak van een overkapping achterin de tuin. Deze overkapping staat ongeveer 15 m van het huis. Die afstand wil ik overbruggen met een grondkabel. De omvormer staat op zolder. Ik weet alleen niet wat de dikte van de aders van de kabel moeten hebben. Is 2,5 mm genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
je wilt de Panelen zelf verhuizen, maar wel op de bestaande omvormer laten mee draaien ?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Kodde
Inderdaad. Is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:04
Jan Kodde schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:30:
Inderdaad. Is dat een probleem?
Ja.

Je hebt aanzienlijk dikkere kabels nodig om de DC spanning uit je zonnepanelen bij je omvormer te krijgen. Met de huidige koperprijs is een extra omvormer wellicht goedkoper (en efficiënter)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:10
Pv kabels is meestal 4mm of meer geschikt voor 1000v. Dat hebben ze niet bij de bouwmarkt en vereist ook aandacht bij installatie vanwege het verhoogde gevaar van DC. Eventueel DC lastscheiders bij de panelen, en dat is ook een lastig onderwerp.

Zekeringen werken niet.

Overweeg eerst een andere of mogelijk micro omvormers voordat je dc door de grond gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:44

Theo

moederbord

DC door de grond is niet gangbaar om te doen, dus zijn de kabels en veiligheidssystemen ervoor ook niet gangbaar. En dus zijn ze erg duur in aanschaf..

Kun je niet op Marktplaats een leuke omvormer vinden die geschikt is? Dat kost vaak een prikkie, terwijl de speciale kabels en DC aardlek en DC automaten veel duurder dan een extra omvormer zijn.
De grondkabel vanuit de omvormer naar je meterkast kan dan gerust 2.5mm2 zijn; dat is voor een 2400 Wp set echt ruim voldoende gezien er max 10 A door de kabel zal gaan. Je kabelverliezen zijn dan minimaal, en de meerwaarde van een dikkere grondkabel is niet aanwezig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Kodde
Bedankt voor de reacties/waarschuwingen. Dan is het waarschijnlijk beter om met zonnepaneel verlengkabels te werken. Dat kost maximaal € 2,50 per meters per kabel. Volgens mij goedkoper dan een omvormer. Bovendien blijft dan mij Solaredge systeem met optimisers compleet. Die kabels wil ik dan apart (bovengronds) door pvc buizen langs de schutting geleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:23
In welke richting zet je de zonnepanelen op de schuur?

Het is dus een solaredge systeem. Met nu 14 panelen van 400Wp (5600Wp) richting noord.

Welke solaredge omvormer zit er nu? Een 3 fase model gaat waarschijnlijk problemen geven bij een andere richting. Er is een minimum aantal panelen nodig per richting afhankelijk van de omvormer.

@Ronald Kan jij hier iets over zeggen? Kan solaredge zomaar aangepast worden?

[ Voor 10% gewijzigd door Ricko1 op 09-04-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Ik zie te weinig informatie om iets nuttigs te kunnen zeggen, @Ricko1; dus zal @Jan Kodde echt even alle details van de bestaande componenten boven water moeten halen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1