Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltaine
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-05 22:25
Hi, ik heb een oude Fujitsu mini pc (Q956) liggen. Deze heeft een SSD disk en ik zou hem graag willen uitbreiden met een extra schijf.

Op het moederbord (D3413-A1) zitten 2 SATA poorten, dus dat is geen probleem. Maar qua poweraansluiting sta ik voor een raadsel. De huidige SSD krijgt power via een 3-pin connector (fan aansluiting?). Als ik er een extra SSD inprik, kan ik die dan via een of andere splitter kabel van stroom voorzien en gaat dat goed qua V en A?

Via Google/Bing/DuckDuckGo kan ik zo snel geen 3-pin naar 2 SATA power kabel vinden. Er zit verder geen andere power connector op het moederbordje. Wel een M.2 2280 aansluiting voor als het met SSD niet lukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ynPS13HcDKD8MZsO81jocUymvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mOinBZ7OcmJSwHyuC60CYZyk.jpg?f=fotoalbum_large

Keep supporting the pyramid roach boy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:16
Vroeger had je van die molex - SATA power connectors.
Heb je dat nog over op je voeding?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltaine
Nee helaas, het is een mini pc. Er zit geen normale voeding in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04:28
Het m.2-slot is zo te zien key E, bedoeld voor wifi/bt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

hcQd schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:06:
En in de buurt staat M.2 WL(an) vermoed ik :)

@Coltaine de gewone molex is +12 (geel) 0V 0V +5V (rood), hier hebben ze 1 0V maar weggelaten. De sata molex is normaal ook nog 3V3 (oranje).

Als het echt stat ssd's zijn kun je gewoon nog van af tappen, vermits deze voeding voor een hdd was bedoeld en die verbruiken wel wat meer :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltaine
hcQd schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:06:
Er zit nog een normaal M.2 slot op het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
De meeste SATA SSD's (en 2.5 HDD's) gebruiken alleen 5V, 12V is soms optioneel bij enterprise SSD's.
Dus je zou de kabel kunnen modden via een losse SATA power connector/kabel.
Ik bewaar van oude/kapotte voedingen altijd de SATA power kabels juist voor dat soort zaken. :)
Zo heb Ik heb hier bijvoorbeeld ook een paar USB - SATA 5V Power kabels gemaakt, dat werkt met vrijwel alle SATA SSD's en de meeste 2.5 HDD's.

Maar er zit daar op dat board ook nog een extra 2pins 5V connector zie ik in deze post op reddit:
Reddit: Fujitsu mini PC motherboard power connector:
Daarvan zou je ook de 5V kunnen gebruiken met zoiets, al dan niet zelf gemaakt:
Google: 2 pin to sata 5v power

Een 3 pin (12V/GND/5V) kabel kan je er ook nog wel zo op monteren dat je alleen 5V ervan gebruikt natuurlijk. :)

[ Voor 11% gewijzigd door The_Doman op 08-04-2025 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltaine
The_Doman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:23:

Maar er zit daar op dat board ook nog een extra 2pins 5V connector zie ik in deze post op reddit:
Nu je het zegt. Er staat ODD PWR bij, dat zal voor de (optionele) optical disc drive zijn. Als daar ook een SSD op kan, hoef ik alleen daarvoor een kabeltje te regelen.

Zoals deze:
https://www.allekabels.nl...in-female-5-v-metale.html

[ Voor 14% gewijzigd door Coltaine op 08-04-2025 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Coltaine schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:39:
Nu je het zegt. Er staat ODD PWR bij, dat zal voor de (optionele) optical disc drive zijn. Als daar ook een SSD op kan, hoef ik alleen daarvoor een kabeltje te regelen.

Zoals deze:
https://www.allekabels.nl...in-female-5-v-metale.html
Die kabel is voor een Banana PI waarvan de connector volgens mij kleiner is en niet zomaar gaat passen?
Check:
Banana PI: Question about SATA power connectors

Wat wel "past" is een floppy female SATA power cable:
Reddit: Fujitsu esprimo q920 second ssd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8g-tN5dcAy2IZBer_3vimsUNWeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKo2JWftVzJ1iy5Snse1JVbM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door The_Doman op 09-04-2025 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coltaine
The_Doman schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:05:
[...]

Die kabel is voor een Banana PI waarvan de connector volgens mij kleiner is en niet zomaar gaat passen?
Goed gezien.

Als ik alle custom oplossingen even opzij schuif, kan ik met een SATA splitter niet gewoon 2 SSD's aansluiten op de bestaande 3-pin naar SATA kabel?

5 V, 1.5 A per pin, levert dat genoeg power voor twee 2 TB SSD's?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QFxJfmi3pERbwe8E-wqSyKXuhJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uwqWGT9aQTTnxDVOVDTsQwxn.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik lees dat sommige SSD's wel 4 W kunnen vragen bij piek belasting, dus dat wordt hem dan net niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Coltaine op 09-04-2025 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Coltaine schreef op woensdag 9 april 2025 @ 16:06:
Als ik alle custom oplossingen even opzij schuif, kan ik met een SATA splitter niet gewoon 2 SSD's aansluiten op de bestaande 3-pin naar SATA kabel?

5 V, 1.5 A per pin, levert dat genoeg power voor twee 2 TB SSD's?

[Afbeelding]

Ik lees dat sommige SSD's wel 4 W kunnen vragen bij piek belasting, dus dat wordt hem dan net niet.
Die splitter zal gewoon werken, net als andere kabel split/mods.
SATA SSD's vragen iets van 1~1.5A als ik wat lees.
Maar dat is altijd onder maximale piek belasting.
Het zal waarschijnlijk wel gewoon werken.
Maar zelf zou ik toch liever die extra 5V gebruiken/modden, ook omdat ik nooit zo'n fan ben van SATA power splitters.
Je kan ook deze nemen en aansluiten via de "mod" methode.
AlleKabels: 4p Floppy female - 2x 15p SATA female

Wel even goed verifiëren dat je het correct aansluit natuurlijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 09-04-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coltaine
Ok bedankt voor alle reacties. Het is opgelost met een 4-pin naar SATA kabeltje dat ik uit een oude NAS heb gehaald. De rode kant op de 2-pin aansluiting van de ODD en gaan met die banaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUFU6PqNdnHonVrPkVBS8WEHGGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NBvX4dnr6WCjBDyEMVJpdzj1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Coltaine schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:24:
Ok bedankt voor alle reacties. Het is opgelost met een 4-pin naar SATA kabeltje dat ik uit een oude NAS heb gehaald. De rode kant op de 2-pin aansluiting van de ODD en gaan met die banaan.
Top opgelost dus! :)
Dat ik ook precies de reden dat Ik allerlei van dat soort kabeltje/verloopjes/stekkertjes altijd maar (teveel) bewaar. :P
Pagina: 1