Warm water en aansluiten vaatwasser, beste werkwijze?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLOPA
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 10:17
Dag allemaal,

Ik ben van plan om een keuken aan te schaffen bij de IKEA maar had hier 2 vragen waar ik graag advies zou hebben hoe jullie dit het beste zouden oplossen.

1) Warm water aansluiting: momenteel wordt het water van de spoelbak verwarmd via deze elektrische Vaillant ketel. Door plaatsgebrek gaat deze weg moeten. Vorige eigenaar gaf aan dat er wel warm water was maar deze ketel louter gebruikt werd omdat men toen nog met een slecht functionerende ketel op mazout werkte.
Ondertussen is de verwarmingsketel wel vervangen naar aardgas. Ik denk dat de slang aan de linkerkant die van het warm water is, en deze dus gewoonweg gebruikt kan worden of moet er hiervoor eerst een loodgieter langskomen omdat deze al zo lang niet is gebruikt geweest?

2) Ik wil graag een vaatwasser plaatsen links of rechts van deze spoelbak. Er heeft nog nooit een vaatwasser in deze keuken gestaan. Wat is de beste mogelijkheid om deze te plaatsen? Moet ik zeker nog rekening houden met bepaalde zaken?

Zelf heb ik geen weet van loodgieterij. Morgen komt er iemand langs (ex IKEA keuken plaatser, 20j ervaring) om alles te bekijken, maar ik zou graag al wat voorbereid willen zijn.
Indien nodig schakel ik een loodgieter in.
Als het zelf makkelijk te doen is kan ik er zelf aan beginnen.

Wat zouden jullie hier aanbevelen, adviseren of doen m.b.t. deze 2 zaken? Aansluiting naar de vaatwasser is er maar ik vrees dat ik een verlengsnoer zal moeten gebruiken (50cm te kort)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vE89lb-7cG8MBWKoJKuNbI_rZ-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWhuykL4EVmL8oGiuUuesI8F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door SLOPA op 08-04-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Als ik het goed zie zou ik alle leidingen en afvoeren volledig vervangen.
Dus de hele boel openbreken en PVC en koper/flex plaatsen.

En als je dan toch bezig bent, gelijk de elektra opnieuw aanleggen en de meterkast uitbreiden.
(kookgroep, vaatwasser groep, oven groep, aanrecht groep, etc.)

P.S. Aangezien je kiest voor Ikea denk ik niet dat het in je budget past om alle problemen op te lossen.

[ Voor 55% gewijzigd door DJMaze op 09-04-2025 00:41 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:00
De foto laat een zeer gedateerde afvoer zien. Van voor de pvc/lijmmoffen en ook een te kleine afvoer diameter onderaan.
Dus eerst de verdere route checken of je wel 40 mm doorsnee afvoer kan aanleggen tot de standpijp of riool
warm water via de bestaande leiding links zou zomaar kunnen.
P.S. : Je neemt Ikea, dus denk ik dat je in de gelukkige omstandigheid verkeert dat je tijd genoeg hebt om ervaringen op te doen en de problemen op te lossen. ;)

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:07
Zoals hierboven gemeld, geen vaatwasser op deze buis zetten, dat is vragen om gedoe.
Heb je bij je wasmachine plek voor een vaatwasser? Dan kan je hem daar neer zetten.