Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:30
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buo_EFwkV3rp7YiT0GllKfxKv0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3CfsRoatnxkwamPa3apqIGa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PfTzReg0bAObGs2UU-xe6HjADsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26Qv2uWCj4tZsPqut2lIfa1V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2IyNSqA3SSPDCSx-svt6KpG1Ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkFXc7eY4Fb3NhSmhBcXKCEb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XTbp8CeHISuBxgZ6_9ep79jEk8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EVHVAy1EzP1pZTYhaeVejLqb.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50Si7jNKyqYjs5I5Jezuni5OkdE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yh9A7DkTSW5uOw4NrE8rs3MW.png?f=fotoalbum_large

Was van plan om platte dak aan de achterkant vol te gooien. Naast het huis zit aan de noordkant, maar wellicht dat dat toch nog wel wat oplevert in de zomer met een hoge zon. Dat eens in dat programma bekijken.
Daklicht is 2 meter breed. Totale beschikbare breedte 9.9meter
Schaduw
Krijg wel wat schaduw van de top van een boompje van de buren die erg dicht op de uitbouw staat, ook te zien op de foto.
Jaarverbruik
4kw, en er komt nog een all electric warmtepomp om het gas te vervangen
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
5000 euro? doel is om wat geld te besparen op de elektriciteitsrekening, maar ook om minder (indirect) gas te gebruiken. In toekomst komt er wss. ook een batterij en een EV.
Wie gaat het project uitvoeren
zelf
Bijhouden van data
uiteindelijk wil ik alles in bestaande home assistant kunnen stoppen, ook sturen met eventueel later kunnen afschalen van de opbrengst ivm teruglevering / boetes etc...
Reeds verkregen offertes
-
Regio
Gelderland

Ik heb al een dakdoorvoer, en wil in de meivakantie de knoop doorhakken voor het kopen van de spullen.
Ik hoef niet perse per paneel data te hebben, dus strings is prima, qua kosten ook beter, maar kan dat met dat boompje? Voel me net zo'n bedelaar die om oplossingen smeekt :X
Bij bijv. Aiko 440WP All Black panelen (1722 x 1134 x 30mm), kun je d'r 6 (9.900 / 1722)
over de breedte kwijt op de voorste rij (tuinkant), en in portrait op de 2e 'rij' aan de kant van het huis, 3250 / 1134 + 4650/1134 -> 6 stuks

Kan iemand me verder op weg helpen? Omvormer en string, of wel enphase bijv.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-05 20:06
Als er kortdurende schaduw is en niet structureel voor langere tijd dan zou ik een string omvormer doen. Panelen hebben ook bypass diodes, die helpen al een stuk met het opvangen van de verliezen door schaduw. Tevens zijn micro omvormes gevoelig voor te weinig spanning door schaduw en het inschakelen van bypass diodes, hierdoor verliest het paneel een deel van zijn spanning en kan de micro uitvallen. In dat geval is het zelfs nadeliger om met micro omvormers te werken.

Maar nogmaals, bij schaduw op een klein deel van de panelen gedurende een korte tijd zou ik voor een string omvormer gaan. Mocht je toch veel schaduw hebben dan is Solaredge ook een oplossing, die werkt ook beter.

Probeer minimaal 4 tot 6 panelen in een string te krijgen, of maak 1 string. Bij Solaredge heb je wel weer te maken met een minimum aan panelen in een string, let daar op.

Wil je een string omvormer eenvoudig en goedkoop, Growatt of Goodwe, wil je Duitse kwaliteit, neem dan SMA.

Kijk goed naar een vereffeningsplan, ga niet zomaar wat aardedraad tussen de panelen en omvormer aanleggen, dat is serieus om problemen te voorkomen.

Houdt ook rekening met de juiste tools voor het stekkeren, ook dat moet echt goed anders kun je om de haverklap het dak weer op om te zoeken naar de storing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:39

timpel_800

Amber 65

Ik zou ook een string doen. Qua montage materiaal kun je naar esdec clickfit (duurder wel makkelijk) of naar bluebase kijken.

Je kunt ook eens een account aanmaken op Sunny design (sma, string) en dan je situatie ingeven om te kijken welke omvormer eruit rolt. Is niet moeilijk.

Ik denk dat je ver onder de 5000 euro kan blijven .. montage materiaal is het duurst. Je kunt ook op marktplaats een mooie sma omvormer scoren voor de helft van de prijs of minder. Veel mensen doen ze weg ivm aanschaf hybride omvormer voor accu.

Zoals Robert zegt , koop er een goeie tang bij om je kabels te krimpen en klaar ben je.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17-05 12:21
Mocht de opbrengst toch enorm inzakken door de boom dan kun je altijd nog op de betreffende panelen een Honeybee optimizer of vergelijkbaar aansluiten, relatief goedkoop voor net wat extra opbrengst. Voor montage en ballast in 1 zou je naar van die betonnen voeten kunnen kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door firecaps30 op 08-04-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
ik heb inderdaad alleen in die hoek van het boompje schaduw, natuurlijk zijn de panelen gericht op OSO en krijg ik gedurende de dag schaduw van het huis. gezien de reacties is het dan gewoon gaan voor een string met eventueel die honeybees voor wanneer het tegenvalt.

Ben al even met sunnydesignweb aan het knutselen geweest, grove opzet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEKVteMaMwzXrJMxQZ2UnJWq3A4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aB90tBwvh2FLilwfyyg2MvY0.png?f=fotoalbum_large

Dacht aan de voorkant het beste een rij liggend te doen, zodat het zorgt voor minder schaduw op de staande rij aan de achterkant. Bedenk me nu dat ze nu voornamelijk naar het oosten zijn gericht, visueel wel het mooist... :S

En met wat specs komt er uit sunny:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UfZwxUVcpj2lpnrbT0_2IzWh-_M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YmwtFxe22U2Z0uI2tP6NIpNE.png?f=fotoalbum_large

Totaal 11 465Wp panelen op 1 string met een SB4.0-1AV-41 omvormer... volgens mij kan ik ook die rijen splitsen naar 2 strings en een lichtere omvormer.

Prijsverschil tussen 440Wp (59euro) en 465Wp (99euro) is wel huge trouwens.

Qua omvormer heb je nog verschillen dat je bijv. een batterij hebt of niet. Nu komt er in de toekomst wel een batterij maar ik ben nog thuis aan het bekijken wat we dan willen. We krijgen een warmtepomp en om dan reservestroom te hebben voor wanneer er een storing is dan kun je niet met bijv. een HomeWizard batterij toe, ik meen te hebben gelezen dat je meer naar een Victron systeem moet kijken omdat die zichzelf niet uitschakelt bij stroomuitval, en ook mogelijkheid heeft om dan evt. huis van stroom te voorzien (en dus ook WP). Maar goed, zoveel storingen heb ik nog niet mee gemaakt, wellicht willen we na salderen gewoon een kleine batterij om een standaard avond in de zomer door te komen.
Zelfbouw is misschien ook wel leuk, dan weer tijd over, krimptools liggen er dan al :P

Over die tools, hebben we het dan over zoiets of zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

Die eerste voor mc4 connectoren

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800

timpel_800

Amber 65

M4inDC schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:57:
ik heb inderdaad alleen in die hoek van het boompje schaduw, natuurlijk zijn de panelen gericht op OSO en krijg ik gedurende de dag schaduw van het huis. gezien de reacties is het dan gewoon gaan voor een string met eventueel die honeybees voor wanneer het tegenvalt.

Ben al even met sunnydesignweb aan het knutselen geweest, grove opzet:
[Afbeelding]

Dacht aan de voorkant het beste een rij liggend te doen, zodat het zorgt voor minder schaduw op de staande rij aan de achterkant. Bedenk me nu dat ze nu voornamelijk naar het oosten zijn gericht, visueel wel het mooist... :S

En met wat specs komt er uit sunny:
[Afbeelding]

Totaal 11 465Wp panelen op 1 string met een SB4.0-1AV-41 omvormer... volgens mij kan ik ook die rijen splitsen naar 2 strings en een lichtere omvormer.

Prijsverschil tussen 440Wp (59euro) en 465Wp (99euro) is wel huge trouwens.

Qua omvormer heb je nog verschillen dat je bijv. een batterij hebt of niet. Nu komt er in de toekomst wel een batterij maar ik ben nog thuis aan het bekijken wat we dan willen. We krijgen een warmtepomp en om dan reservestroom te hebben voor wanneer er een storing is dan kun je niet met bijv. een HomeWizard batterij toe, ik meen te hebben gelezen dat je meer naar een Victron systeem moet kijken omdat die zichzelf niet uitschakelt bij stroomuitval, en ook mogelijkheid heeft om dan evt. huis van stroom te voorzien (en dus ook WP). Maar goed, zoveel storingen heb ik nog niet mee gemaakt, wellicht willen we na salderen gewoon een kleine batterij om een standaard avond in de zomer door te komen.
Zelfbouw is misschien ook wel leuk, dan weer tijd over, krimptools liggen er dan al :P

Over die tools, hebben we het dan over zoiets of zoiets?
Ik denk dat je de Rijen niet kunt splitsen want ze hebben allemaal dezelfde oriëntatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Ah ofcourse, hoe komt dat uberhaupt in mn hoofd? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Hebben ze ook allemaal zelfde hellingshoek?
Lagere hellingshoek brengt meer op in zomer, en is iets minder oriëntatie gevoelig (dus brede piek) dan hogere hellingshoek.

Hogere hellingshoek brengt meer op in winter, maar geeft ook smallere piek tov lagere hellingshoek.

Je mag zelf bepalen wat je liever hebt, zomer of winter, smallere of bredere piek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
Nou daar heb je wel een punt @99ruud99 , ik zat er aan te denken om als het kan die achterste rij sowieso met een hogere hellingshoek te doen, die dingen staan tegen het huis dus pakken snel schaduw als de zon er overheen gaat.

Voorste rij kan lager, ook om wellicht schaduwval op de achterste rij te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
2e hands Goodwe GW 4200D-ns voor een 150 euro?
Is dat een goede match met 11x Aiko 465Wp Glas-Glas Full Black (AK-A465-MAH54Db-BK)?
De rijen splitsen over de MPTTs heeft dat nut ivm schaduw van het huis wat sneller op de ene rij bij het huis valt?

Volgens https://www.thomasberger....kw2=&temp_coeff2=-&max2=0 gaat dat prima?

Tuurlijk is er geen optie voor batterij direct op de omvormer, maar salderen is er voorlopig nog. Kan altijd nog een homewizard of zelfbouw accu in het huis zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4inDC
En dan toch nog 2 rijen portrait met een 1fase hybride omvormer er in gezetAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XI3Q3W5ABozrw7Rnsc__dRdlT3U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2EtLR9FUhKGd6Kp6qtbW9IwU.png?f=fotoalbum_large

Levert 5.008 kWh per jaar op, al wat meer. Maar nu kom ik wel dus met een 5kw omvormer, en dat schijnt al wat lastiger te zijn in de groepenkast / gedoe met netbeheerder?

Is het in mijn situatie dan al wel aan te raden om een 3fase omvormer te nemen? En ik probeer met die verkleining van tussenruimte tussen de rijen toch nog meer panelen te kunnen plaatsen, maar wat vinden jullie van deze opzet?

[ Voor 25% gewijzigd door M4inDC op 06-05-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Belgian_GST
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 12:07
misschien niet helemaal relevant, maar wil het toch even meegeven: :+
Is het geen idee om de plaats die volledig vrij is van schaduw op een string omvormer te plaatsen, en toekomstgericht te kijken naar 2 of 4 panelen aangesloten op een stekker thuisbatterij ( bvb van Zendure) voor het probleem stukje met de zon?

voordelen die ik zie:
toevoeging van opslag.
het schaduwhoekje gaat nooit invloed geven in een string.
lichtere omvormer mogelijk voor de meeste panelen.
toekomstgericht.
aanwezige oppervlakte beter benutten.
opslag is uitbreidbaar indien nodig(je kan bvb beginnen met 1 module van 2 of 3 KwH en afwachten welke invloed dit heeft op het verbruik en indien nodig opschalen )

het is maar een idee :P
Pagina: 1