Verduurzamingslening/hypotheek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:22
Beste allemaal,

Wij zijn met ons huis bezig om een groot gedeelte van het huis te verduurzamen. Te denken valt aan (betere) isolatie van de muren, nieuwe vloerisolatie inclusief vloerverwarming, een groot aantal nieuwe ramen/kozijnen met geïsoleerd glas, een warmtepomp.

Nu hebben we natuurlijk net als bij elk ander project een budget waar we ons aan willen / moeten houden, maar nu hoorde ik van een aantal mensen over een verduurzamingslening. Ik zag dat we bij onze gemeente tot 15.000 euro zouden kunnen lenen tegen een rente van slechts 2,1%. Wel moet deze lening binnen 15 jaar afgelost worden i.t.t. een hypothecaire lening die 30 jaar hanteert.

Nu hebben we bijvoorbeeld voor alle kozijnen/ramen/schuifpui samen een offerte van ruim 19.000 euro waarvan we zeker voor een bedrag van 15.000 euro de opdracht willen laten uitvoeren.

Hebben jullie toevallig ervaring met zo'n extra lening? Ik snap dat dit erg persoonlijk is en dat het de vraag is of we dit "makkelijk" kunnen betalen. Ik denk dat een 100 euro per maand extra niet zo veel problemen op gaat leveren, plus gaan we natuurlijk door goede verduurzaming minder betalen per maand wat de netto impact minder maakt.

Ik vraag me vooral af of er mensen zijn die tips zouden hebben en hier ervaring mee zouden hebben om aan te geven hoe wij hier over na moeten denken.

Groet, Leon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
verduurzamingslening kan zeker.

Persoonlijk zou ik zelf even een gesprek gaan met je eigen hypotheek adviseur voor de beste oplossing
Misschien is ophoging van de hypotheek ook een optie of zijn er nog andere voordeliger opties.

Wij hebben de verduurzaming van het huis cash betaald.
Maar wij kunnen een extra leningdeel afsluiten als extra.

Maak in elk geval een goed budget van alles en ga dan de boer op.
Hypotheek vestrekker en praten met de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
Dag Joke. Dankjewel voor je antwoord!

Een verhoging van de hypotheek kan zeker, maar deze rente is bijna 2 keer zo hoog. Weliswaar is de aflostermijn ook twee keer langer, maar voor een ophoging zullen wij een nieuwe aanvraag moeten doen + komt het dan in een bouwdepot omdat wij de taxatiewaarde van het huis al lenen. Dan moeten we na de verbouwing nog een keer laten taxeren om die extra hypotheek te krijgen.

Wat zijn voor jou de voordelen waarom een ophoging van de hypotheek beter zou zijn dan een verduurzamingslening?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:30
Kijk ook bij https://www.warmtefonds.nl/ Is je verzamelinkomen onder de 60k, dan is daar de rente zelfs 0%

In het geval van 15 jaar tegen 2.1% of 30 jaar tegen 4.2% zou voor mij persoonlijk die 2.1% de voorkeur krijgen.

https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

15k€, 15 jaar, 0.0% is 82,14€ per maand. 15.000.00€ totaal
15k€, 15 jaar, 2.1% is 97,22€ per maand. 17.499,37€ totaal
15k€, 30 jaar, 4,2% is 73,36€ per maand. 26.404,01€ totaal

[ Voor 7% gewijzigd door NESFreak op 08-04-2025 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leondekort
NESFreak schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 13:41:
Kijk ook bij https://www.warmtefonds.nl/ Is je verzamelinkomen onder de 60k, dan is daar de rente zelfs 0%

In het geval van 15 jaar tegen 2.1% of 30 jaar tegen 4.2% zou voor mij persoonlijk die 2.1% de voorkeur krijgen.

https://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypotheek/annuiteit.html

15k€, 15 jaar, 0.0% is 82,14€ per maand. 15.000.00€ totaal
15k€, 15 jaar, 2.1% is 97,22€ per maand. 17.499,37€ totaal
15k€, 30 jaar, 4,2% is 73,36€ per maand. 26.404,01€ totaal
Thanks! Plus ook nog een voordeel dat je geen nieuwe taxatie hoeft te doen i.v.m. een bouwdepot.

0% gaat helaas niet lukken aangezien we ruim over de drempel van 60 heen zullen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
Trouwens, ook de leningen van zowel het warmtefonds als de gemeente zijn meestal gewoon aftrekbaar van je inkomstenbelasting.

https://www.belastingdien...ken-met-verbouwingslening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:27
Ik heb een paar jaar geleden een warmtefonds lening gebruikt voor verduurzaming; €25k voor 10 jaar toen nog tegen 1,59%. Inmiddels is die woning verkocht maar de lening loopt nog door. Ik heb nog gekeken om op de nieuwe woning ook een duurzaamheidslening af te sluiten maar gek genoeg kan je er maar één hebben (als stel, niet per persoon); hun voorstel was om de oude af te lossen en een nieuwe af te sluiten. Dat gingen we uiteraard niet doen aangezien de rente 2,5x zo hoog was 8)7

Voor mij was destijds het grote voordeel dat er geen sprake was van afsluitkosten; daarmee is het voor een individuele maatregel interessant. Verder is de rente nu min of meer marktconform, als je toch al een hypotheek afsluit is het verschil dus beperkt.

Ik vond dat ik door heel wat hoepels moest springen voor de lening. Je moet heel veel documenten over jezelf aanleveren en je installateur/uitvoerder gaan lastig vallen voor een leveranciersverklaring. Voor 25k tegen 1,57% vond ik het de moeite waard maar als het verschil klein is zou ik hem misschien wel laten lopen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
assje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:19:
Ik heb een paar jaar geleden een warmtefonds lening gebruikt voor verduurzaming; €25k voor 10 jaar toen nog tegen 1,59%. Inmiddels is die woning verkocht maar de lening loopt nog door. Ik heb nog gekeken om op de nieuwe woning ook een duurzaamheidslening af te sluiten maar gek genoeg kan je er maar één hebben (als stel, niet per persoon); hun voorstel was om de oude af te lossen en een nieuwe af te sluiten. Dat gingen we uiteraard niet doen aangezien de rente 2,5x zo hoog was 8)7

Voor mij was destijds het grote voordeel dat er geen sprake was van afsluitkosten; daarmee is het voor een individuele maatregel interessant. Verder is de rente nu min of meer marktconform, als je toch al een hypotheek afsluit is het verschil dus beperkt.

Ik vond dat ik door heel wat hoepels moest springen voor de lening. Je moet heel veel documenten over jezelf aanleveren en je installateur/uitvoerder gaan lastig vallen voor een leveranciersverklaring. Voor 25k tegen 1,57% vond ik het de moeite waard maar als het verschil klein is zou ik hem misschien wel laten lopen.
Klopt niet helemaal. Ik heb er zelf 2 0%-leningen lopen. Je totale leenbedrag mag niet boven de 28k€ komen (en ze houden geen rekening met wat je al hebt afgelost). Mogelijk dat je daar dan dus al met die 25k€ samen overheen ging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:27
NESFreak schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:29:
Klopt niet helemaal. Ik heb er zelf 2 0%-leningen lopen. Je totale leenbedrag mag niet boven de 28k€ komen (en ze houden geen rekening met wat je al hebt afgelost). Mogelijk dat je daar dan dus al met die 25k€ samen overheen ging?
Dat zal het geweest zijn dan inderdaad, die 25k was pas jaar oud ofzo dus stond nog grotendeels open. Wel bijzonder dat als ik de lening alleen afgesloten zou hebben mijn vrouw nu nog 25k had kunnen doen maar met een lening op twee namen blijft het 25k.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:09
Dat is gek; ik heb 2 duurzaamheidsleningen van 44k in totaal. Rente was hier lager, maar wel hogere maandlasten, maar de 15 jaar is prettig.
Pagina: 1