Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 28-05 09:51
Goedemorgen allen,

Allereerst alvast bedankt dat jullie willen meedenken met het bepalen van een geschikt model voor mijn wensen. Ik zit al enige tijd te zoeken, maar merk dat ik vastloop op de vragen over de CPU en GPU. Qua recensies en online beoordelingen van derden loopt het erg uiteen, en dat maakt het allemaal niet duidelijker.

Qua merk heb ik niet echt een voorkeur, maar zakelijk gebruik ik altijd een HP laptop (Probook i5) en ben daarover best tevreden. Al zijn de programma's ed. die ik zakelijk gebruik minder belastend dan privé.

Hieronder de antwoorden op de 'standaard' vragen. Daaronder heb ik een lijstje samengesteld met eisen die ik heb geformuleerd door de research die ik heb gedaan.

Wat ga je met je laptop doen?

In de basis is de laptop voor privé gebruik. Ik wil echter leren coderen (Flutter) en teken graag in Sketchup voor mijn plezier.

Wat is je budget?

Maximaal 1.500 EUR.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?

In principe verplaatst de laptop vooral in het huis. Op het kantoor in mijn woonhuis zal de laptop verbonden zijn met een aantal schermen middels een docking station. Ik wil de laptop echter wel af en toe mee kunnen nemen buitenshuis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren

Ik gebruik nu een MacBook (2018), maar kan niet goed wennen aan het systeem. Ik wil dus graag terug naar Windows.

Laptopvereisten
Werkgeheugen: min. 16 GB
Schermdiagonaal: > 16 inch
Type laptopscherm: IPS of OLED
Processorcache: Min. L3
Besturingssysteem: Windows 11 Home/Pro
Verversingssnelheid: min 120 Hz
Numeriek toetsenbord: Ja
Toetsenbord: QWERTY
Totale opslagcapaciteit: Min. 500 GB
Soort opslag: SSD
Behuizing: Metaal

Gebruik: Alledaags gebruik, Flutter, Sketchup
Prijs: max 1.500 EUR

Nogmaals bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
Met jouw wensen heb je niet zoveel keus. En in onderstaand lijstje van laptops zijn er 6 met een dedicated GPU, maar je kunt ook 500 euro in je zak steken en niet je hele budget opmaken met één van de opties voor ongeveer 1000 euro ipv 1500. Je L3 wens heb ik even buiten beschouwing gelaten, want daar kan ik niet makkelijk op filteren.

Als ik in jouw schoenen zou staan echter zou ik voor een Macbook Air van 13" gaan met 512GB opslag. Lekker licht, stevig, stil, koel, extreme batterijduur en in veel gevallen sneller dan Windows laptops. Maar dat is vooral een kwestie van smaak aangezien de helft van je wensen dan niet in vervulling komen.

categorie: Laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
Bedankt voor jouw reactie Henk.

Ik begrijp jouw gedachte. Ik kan echter niet goed wennen aan MacOS. Wellicht omdat ik zakelijk nog veel met Windows werk.

Mijn 'zoek-probleem' zit hem vooral in de GPU en CPU. Ik weet niet goed wat ik minimaal nodig heb. En recensies van websites ed. zijn telkens anders, wat het ook lastig maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 13:19
m.heijd schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:49:

Ik begrijp jouw gedachte. Ik kan echter niet goed wennen aan MacOS. Wellicht omdat ik zakelijk nog veel met Windows werk.

Mijn 'zoek-probleem' zit hem vooral in de GPU en CPU. Ik weet niet goed wat ik minimaal nodig heb. En recensies van websites ed. zijn telkens anders, wat het ook lastig maakt.
Je CPU eis om "minimaal L3" cache te hebben lijkt me zeer onnodig. Zoek welke CPU modellen op je gebruik aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:09
m.heijd schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:49:

Ja snap ik, erg lastig om al je musclememory los te laten in MacOS.

Tenzij je van plan bent meer dan een uur per dag in Blender of Sketchup te gaan werken en/of veel met VMs aan de slag gaat kun je met de meeste CPU/GPUs uit mijn lijstje wel uit de voeten denk ik.

Het enige waar je nog extra op kunt filteren qua hardware is: budget, resolutie scherm en wel/geen GPU. RAM zou ik buiten beschouwing laten omdat je dit later nog redelijk eenvoudig kunt bijprikken mocht dat nodig zijn. Maar vergeet ook de Shop-filter niet. Coolblue vind ik een erg prettige winkel, de andere in de lijst vind ik erg onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
XelaRetak schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:52:
[...]

Je CPU eis om "minimaal L3" cache te hebben lijkt me zeer onnodig. Zoek welke CPU modellen op je gebruik aansluiten.
Zou goed kunnen. Ik heb met mijn beperkte kennis van de hardware en artikelen geprobeerd een lijstje te maken met eisen/wensen. De eis mbt cache is waarschijnlijk overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
HenkEisDS schreef op woensdag 9 april 2025 @ 09:29:
[...]

Ja snap ik, erg lastig om al je musclememory los te laten in MacOS.

Tenzij je van plan bent meer dan een uur per dag in Blender of Sketchup te gaan werken en/of veel met VMs aan de slag gaat kun je met de meeste CPU/GPUs uit mijn lijstje wel uit de voeten denk ik.

Het enige waar je nog extra op kunt filteren qua hardware is: budget, resolutie scherm en wel/geen GPU. RAM zou ik buiten beschouwing laten omdat je dit later nog redelijk eenvoudig kunt bijprikken mocht dat nodig zijn. Maar vergeet ook de Shop-filter niet. Coolblue vind ik een erg prettige winkel, de andere in de lijst vind ik erg onbetrouwbaar.
Nee, dit ga ik niet redden. Grotere bestanden in Sketchup op mijn oude Macbook gingen traag, en daar hekelde ik me aan. Maar het werkgeheugen van die Macbook was al laag, dus ik ga er al snel op vooruit.

Wat betreft de RAM; ik ben wel van plan om de laptop weer jaren te kunnen gebruiken. Ik lees op diverse sites dat 16 GB waarschijnlijk in een paar jaar al vaak te weinig gaat zijn, dus dat ze adviseren om voor de 24 GB te gaan. Maar als je dat op een later moment kunt aanvullen, dan is dat natuurlijk ook prima.

Maar vergeet ook de Shop-filter niet. Coolblue vind ik een erg prettige winkel, de andere in de lijst vind ik erg onbetrouwbaar.

Dit is nog een goede aanvulling inderdaad. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
Ik neig naar het merk HP. Deels vanwege de goede ervaringen met mijn zakelijke laptop.

De Elitebook staat mij goed aan. (HP EliteBook 660 16 inch G11 (A37VJET)

Iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@m.heijd kijk eens naar dit lijstje. Allemaal goednieuwe, efficiënte AMD chips, hoge resolutie 16" OLED-scherm en 24GB werkgeheugen. Kan je jaren mee vooruit!

Gewoon eentje pakken van een fijn merk bij een fijne winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
Balance schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:42:
@m.heijd kijk eens naar dit lijstje. Allemaal goednieuwe, efficiënte AMD chips, hoge resolutie 16" OLED-scherm en 24GB werkgeheugen. Kan je jaren mee vooruit!

Gewoon eentje pakken van een fijn merk bij een fijne winkel.
Dank! Ga er eentje uitkiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
m.heijd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 21:52:
[...]

Dank! Ga er eentje uitkiezen
Ik ga voor de ASUS Vivobook S 16 OLED Copilot+ PC M5606WA-MX036W ivm het numeriek toetsenbord op de laptop en de slechtere recensies voor de Zenbook (wordt snel te heet en start dan niet op).

Allemaal bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.heijd
Ok. Nog een aanvullende vraag;

Ik zie dat niet elke laptop op tweakers staat. Ik kom bijv. onderstaand model niet tegen:

https://www.megekko.nl/pr...-16-AMD-Ryzen-AI-9-laptop

Ik zie dat dit (volgensmij) een nieuwere versie is van de Vivobook uit het vergelijk:

https://www.coolblue.nl/p...f5#product-specifications

Is mijn aanname correct?
Pagina: 1