Simpel laden op zonnestroom met P1 meter en energiesocket

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-06 19:03
Hallo allemaal,
Op 1 juni loopt mijn huidige energiecontract af en krijg ik te maken met terugleverkosten.
Ik wil daarom de EV overdag zoveel mogelijk gaan opladen.
Ik wil het in eerste instantie heel simpel houden met gewoon een P1 meter en energiesocket die een granny op 10A aanstuurt.
Ik laad nu de auto veel op naar 80% en dat doe ik door via home assistant de pilot lijn van de EV te onderbreken als 80% wordt bereikt.
Ik wil nu diezelfde pilot lijn ook onderbreken als er niet genoeg meer teruggeleverd wordt.
Prachtig zou zijn als je home assistant ook aan de P1 meter zou kunnen koppelen, maar ik heb daar vooralsnog de kennis niet voor.
Logisch is natuurlijk simpelweg de stekker van de granny in de energie socket.
Ik denk echter aan een 230V (extern) relais in de energie socket die de pilot lijn weer onderbreekt.
E.e.a. omdat de granny rechtstreeks op een lasdoos aangesloten is. (stekker werdt veel te warm).
Sorry wordt een lang verhaal, maar waar het mij eigenlijk om gaat is het volgende:
Ik wil eigenlijk gaan laden als er meer dan 2000W terugeleverd wordt en het laden moet eigenlijk weer stoppen als dat minder wordt.
Maar gebeurd er dan niet het volgende:
Stel teruglevering >2000W
Granny springt aan en verbruikt ca. 2200W
Vanaf dat moment is er geen teruglevering meer.
Energiesocket zou dan toch weer afslaan na evt. vertraging?
Mijn doel is eigelijk dat de energiesocket pas afslaat als er b.v. veel wolken voor de zon komen en als de wolken weer weg zijn gewoon weer aangaat.
Lees nu ook dat er hiervoor ook nog een meettaak nodig die de socket weer uitschakelt als er 10 minuten 2000W verbruikt is.
Er zou dan ineens weer sprake zijn van terugelevering waarna de hele cyclus weer van voren af aan begint.
Heb ik dit juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:06

de Peer

under peer review

Ik zou het jezelf niet zo moeilijk maken en de auto gewoon laden tussen 10:00 en 18:00 elke dag. Dan heb je voor een groot deel de opbrengst van je panelen te pakken. Simpel en effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
de Peer schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:39:
Ik zou het jezelf niet zo moeilijk maken en de auto gewoon laden tussen 10:00 en 18:00 elke dag. Dan heb je voor een groot deel de opbrengst van je panelen te pakken. Simpel en effectief.
Ja, in principe is dat wel zo, zeker met het weer van de afgelopen weken. 8)
Kan de lader zelfs nu al op tijd schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
De volgende opmerking heb ik op het youtubefilmpje van Homewizzard gezet.

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Een ding snap ik niet: Stel ik wil mijn EV op 10A = 2300W gaan laden op pure zonnestroom. Ik maak daarvoor een zonnetaak aan dat de energy socket aan gaat als er meer dan 2300W teruglevering is, met een tijd van b.v. 5 min. Het is mooi weer, de auto gaat opladen met een vermogen van 2300W. Maar nu komt het: doordat de auto laadt met 2300W is er ineens geen sprake meer van teruglevering en zou de socket zich toch uitschakelen. Die P1 meter kan toch niet weten dat de auto zelf de oorzaak is dat er ineens geen teruglevering meer is?? Volgens Homewizzard zou in mijn voorbeeld de socket na 5 min uitschakelen ALS er niet genoeg teruglevering meer is (indien wel dan blijft ie aan) en dat is niet want de auto gebruikt die teruglevering al. Zie ik iets verkeerd of ben ik dom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

johnberg51 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:11:
De volgende opmerking heb ik op het youtubefilmpje van Homewizzard gezet.

YouTube: HomeWizard Energy: Slim schakelen met EnergySaver

Een ding snap ik niet: Stel ik wil mijn EV op 10A = 2300W gaan laden op pure zonnestroom. Ik maak daarvoor een zonnetaak aan dat de energy socket aan gaat als er meer dan 2300W teruglevering is, met een tijd van b.v. 5 min. Het is mooi weer, de auto gaat opladen met een vermogen van 2300W. Maar nu komt het: doordat de auto laadt met 2300W is er ineens geen sprake meer van teruglevering en zou de socket zich toch uitschakelen. Die P1 meter kan toch niet weten dat de auto zelf de oorzaak is dat er ineens geen teruglevering meer is?? Volgens Homewizzard zou in mijn voorbeeld de socket na 5 min uitschakelen ALS er niet genoeg teruglevering meer is (indien wel dan blijft ie aan) en dat is niet want de auto gebruikt die teruglevering al. Zie ik iets verkeerd of ben ik dom?
Je hebt toch 2 bronnen van informatie. de P1 meter en het verbruik van de socket. Daarmee heb je genoeg informatie om te regelen wat jij wilt.

Of is zo'n taak 'dom' en houdt hij daar geen rekening mee? dan gaat het niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:50
Als je niet de laad energie als variabele hebt om hysteresis dynamisch te bepalen moet je gewoon zelf de grenzen voor aan bij <-2000 W en uit bij >1000 W oid zetten.

Een timer voor een minimum aan/uit tijd is wel gewenst denk ik.

Je kunt homewizard p1 toch zo in homeassistant krijgen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
jeroen3 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:23:
Als je niet de laad energie als variabele hebt om hysteresis dynamisch te bepalen moet je gewoon zelf de grenzen voor aan bij <-2000 W en uit bij >1000 W oid zetten.

Een timer voor een minimum aan/uit tijd is wel gewenst denk ik.

Je kunt homewizard p1 toch zo in homeassistant krijgen toch?
Het doel van mij is heel simpel:
Alleen laden als er meer dan 2300W teruglevering is.
Maar ik denk dat in mijn bovenstaand voorbeeld de socket na 5 minuten gewoon uitgaat, waardoor er plots weer teruglevering is en vervolgens misschien weer aangaat (knipperbol-effect).
Eigenlijk zou je een instelling moeten kunnen maken: socket blijft aan zolang er niet meer dan b.v. 200W van het net (Enexis) wordt afgenomen. (Kan dat?)
Primaire opdracht moet wel zijn aan bij >2300W teruglevering.

Ja Homeassistant zou misschien ideaal zijn, heb ik draaien op een Rasperry Pi 2B (niet ideaal)
voor auto laden tot 80%.
Maar dit vereist kennis van MQTT die ik eigenlijk niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

johnberg51 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:59:
[...]

Het doel van mij is heel simpel:
Alleen laden als er meer dan 2300W teruglevering is.
Nee dat is niet wat je wilt, je wilt door blijven laden als er minder dan 2300W teruglevering is.
Maar inderdaad: wel starten met laden bij die teruglevering.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 09-04-2025 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:10:
[...]

Nee dat is niet wat je wilt, je wilt door blijven laden als er minder dan 2300W teruglevering is.
Maar inderdaad: wel starten met laden bij die teruglevering.
Natuurlijk is er tijdens het laden weinig tot geen teruglevering meer, maakt de auto op.
Doel:
>Start laden bij teruglevering >2300W
>Ingestelde tijd b.v. 5 min
>Stop laden indien er teveel van het net wordt verbruikt (drempel instellen) dit kan gebeuren doordat er wolken voor de panelen komen of misschien een keukenboiler die aanspringt.
>Hervat laden indien er weer meer dan 2300W teruglevering is.

Mijn vraag is gewoon of dit kan met de p1 meter + socket.
Toch fijn om te weten alvorens ik het ga bestellen + energy+ abbo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

johnberg51 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:29:
[...]

Mijn vraag is gewoon of dit kan met de p1 meter + socket.
Ja dit kan eenvoudig. Ik doe dat zelf via home assistant
Of het ook kan via de homewizard app: geen idee. Je zou het in het homewizard topic eens kunnen vragen. Het team van homewizard reageert daar zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnberg51
de Peer schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:31:
[...]

Ja dit kan eenvoudig. Ik doe dat zelf via home assistant
Ik zou willen dat ik het ook kon integreren in Home assistant, maar heb niet genoeg kennis daarvoor. 8)7
Heb ik al draaien op een RPI 2B
Gebruik die om het laden van de auto te stoppen bij 80%. Dit gaat via de gpio pinnen op de RPI die een relais aansturen dat vervolgens de pilot lijn van de autolader (type 2 stekker) onderbreekt bij het bereiken van 80%.
Dit is een mooie manier om het laden te stoppen, beter als 13A door zo’n socket te jagen.
Ik heb dit voor mekaar gekregen met heel veel hulp van een ict-er op een ander forum.
Maar ja, hoe maak ik dat die homewizzard P1 meter diezelfde gpio pin in de RPI aanstuurt?
Zou geweldig zijn, geen socket en abbo nodig.
Wordt de P1 meter wel door home assistent herkend via wifi?

[ Voor 3% gewijzigd door johnberg51 op 09-04-2025 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:15
Ik ben wel benieuwd of dit gelukt is.

Vraag mij ook af of het wel verstandig is om een energiesocket tussen de lader en je stopcontact te hangen qua warmte.

Zelf heb ik een stekker met een CEE, dus dat is geen optie.
Zou zo iets ook mogelijk zijn met de kWh Meter 1-Fase?
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-1-fase/
Pagina: 1