Bosch warmtepomp droger wtyh8782nl melding pluizenfilter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:25
Hoi Allemaal,

onze bosch warmtepomp droger geeft tijdens elke programma aan dat het pluizenfilter vol zit. Ik heb deze ondertussen al vervangen. Daarnaast heb ik de droger opengemaakt aan de zijkanten en al het losliggende stof eruit gehaald ook dit mag helaas niet baten. Zit er misschien een sensor in? of hebben jullie nog tips?

alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-04 01:02
Ik heb een Siemens droger. Die zei dit ook na iedere droogbeurt. Kwam doordat er een bug zat in de firmware.
Bosch = Siemens btw... Is je droger internet connected? Zo ja, kijken of je een update kunt downloaden. En anders zou het nog kunnen zijn dat je droger te dicht op de muur zit, waardoor de warmte achter niet snel genoeg weg kan, waardoor er ergens een temperatuur te hoog oploopt, waardoor de droger denkt dat de pluizenfilter vol zit.

Verder beide filters goed wassen met warm water en zeep, om de micro porien vrij te maken van wasverwachter resten.

[ Voor 11% gewijzigd door toxict op 08-04-2025 10:09 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Bedankt voor je snelle reactie. Hij is verbonden met het het net en de homeconnect app ik ga er dus vanuit dat hij de meest recente firmware heeft. hij staat ook wel redelijk vrij moet ik zeggen maar zou dat nog kunnen testen een keer.... ik dacht misschien zit er een sensor in die denkt dat hij vol zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:04
Dan denk ik dat er nog veel stof tussen condensor en verdamper zit.
Dan zul je hem helemaal moeten demonteren en stofvrij maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Oh jee klinkt ingewikkeld🤣🤣 is er ergens een do in yourself van? Filmpje 🤣🤣🤣 of hebben jullie nog tips

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
wbtje schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:01:
Oh jee klinkt ingewikkeld🤣🤣 is er ergens een do in yourself van? Filmpje 🤣🤣🤣 of hebben jullie nog tips
In de handleiding gewoon de clean instructies volgen.
Dus het condenswaterreservoir vullen met warm water en het reinigingsprogramma volgen (het kan zijn dat jouw machine die optie niet heeft en "Condensor wordt gereinigd" automatisch doet, dan moet er wel water in het reservoir zitten).

Als je maar niet het kleine zwarte rubberen dopje kwijt bent...

Kom je er niet uit, dan kan er altijd een Bosch servicemonteur langs komen om de condensor te reinigen en een reparatiekit

[ Voor 25% gewijzigd door DJMaze op 09-04-2025 01:11 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
het is een self cleaning condensor. Ik heb het dopje nog. maar zie alleen het reinigingsprogramma niet. maar kan ik dan toch het resoirvaar vullen met warmwater en draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
weet iemand hoe ik in het reinigingsprogramma kom?

deze werken niet bij mij!

1) zet droger aan. 2) stand 1 = Katoen. 3) symbool strijkijzer indrukken en ingedrukt houden en tegelijkertijd knop naar stand 4, bij mij is dat Fijn. 4) op display verschijnt CP1. 5) 1,5 liter warm water in condens reservoir en deze terug plaatsen. 6) startknop indrukken en programma laten draaien. 7) als laatste het condens reservoir legen.

en deze ook niet

1) droger aanzetten 2) allergie plust ) 3) drooggraad toest in gedrukt houden 4) draai knop naar extra snel 40 graden

YouTube: Serie 8 Condenser Cleaning Tip Wasdroger Bosch WTW87561NL Type WDT67...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij hebben ook een bosch droger en heb ook deze melding gehad.
Welk type heb je? Je dient een knoppen combinatie in te toetsen en welke staat in de handleiding.

Je moet inderdaad het uitgebreide reinigingsprogramma volgen om deze melding weg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Hey gismo bedankt voor je snelle reactie ik heb de WTYH8782NL06 ik heb de handleiding bestudeerd maar zie zo snel niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb een ander model en daar moet ik wel eens een reinigingsprogramma laten lopen om de warmtewisselaar te reinigen (geeft dan ook aan pluizenfilter vol). Jou apparaat werkt blijkbaar anders.

Op Bosch kom ik de volgende pagina tegen om de warmtewisselaar te reinigen:
https://www.bosch-home.nl...ngandcare/Togglebox=2440/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipi35
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:04
Helpt niet.
Hij moet helemaal uitelkaar.
Dit is geen doe het zelf werkje als je niet bekend bent met deze machines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Bedankt voor je reactie. Ik heb beide zijkanten eraf gehaald en het display en de
Bovenkant ik heb daar alles stofvrij gemaakt enige wat ik nog niet heb gedaan is de condensator schoongemaakt. Maar jij zegt dat hij helemaal uit zou moeten? Geld dat specifiek voor dit type dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbtje
@Gismo1979 ik kwam toevallig dit filmpje tegen! programma loopt nu!!! bedankt voor het meedeken

YouTube: How to access service menu in Bosch HomeProfessional Dryer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Het probleem leek even opgelost helaas heeft het spoelen niet geholpen… is dan echt de volgende optie apparaat uitelkaar zodat je de condensator grondig kan cleanen. Deze ziet er overigens vanuit het stofzeefilter niet vies uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 11:11
Grootste probleem met warmtepomp drogers ook de zelfreinigende is dat ze na verloop van tijd toc vol gaan zitten met stof.

Het beste is om inderdaad de hele machine uit elkaar te halen en het warmtepomp gedeelte goed schoon te maken.

Bi de buren staat ook een Bosch machine en deze hebben we ook helemaal uit elkaar gehaald (het WP gedeelte staat op de bodemplaat). Deze zat helemaal vol met stof behalve de "zelf reinigende" condensor. Deze zat aan de achterkant helemaal vol. Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet en het apparaat werkt weer als vanouds.

Ik zie dit toch als regelmatig onderhoud 1 keer in de 3-5 jaar helaas.

Hier zie je een Bosch machine ook zelfreinigend maar toch behoorlijk vervuild:
https://youtu.be/K7TLldVklig?feature=shared

https://youtu.be/maE4asBhkos?feature=shared

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wbtje
Nou hopen dat dit het was 🙂 projectje wel maar geen schroefjes over en hij gaat nog aan🤣🤣🤣🤣🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rA1V97AukOTecPJf0gCYFYiLxO4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMFxmGy7j0lywgZRlKq45N8y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F08LYHBAY-aX3fE71hGfTlB0MX4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhvtHffCmWmEmPYkTJJQOuKF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:05
Beste marketingcampagne ever, "zelfreinigende condensor" maar dan niet erbij vertellen dat je toch periodiek heel je machine moet slopen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
KnoxNL schreef op woensdag 16 april 2025 @ 17:22:
Beste marketingcampagne ever, "zelfreinigende condensor" maar dan niet erbij vertellen dat je toch periodiek heel je machine moet slopen....
Als je de handleiding goed hebt gelezen, dan hoef je niet de machine te slopen.
Probleem is dan duidelijk toch?

Als ik zo'n droger installeer zeg ik het er expliciet bij, maar dat vergeten de klanten bijna direct.
En wie krijgt het verwijt als ik hem kom repareren?

En bij een gewone condensor maken mensen hem ook niet schoon.

Oftewel, bij bijna elke droger die "hij doet lang over het programma" is het gewoon dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itsaGJmtUURhqc7EGioA9rmevAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hrXq8RpuVDaEZO7dTx11Re2.jpg?f=fotoalbum_large

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
In mijn handleiding stond niks over een spoeling van de condensor maar als ik het eerder had geweten had ik het sowieso gedaan! Bij mij gaf hij steeds na 2 uur draaien aan dat het pluizenfilter verstopt zat terwijl er bijna niks op het filter zat ik hoop dat dit het was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-04 11:11
@wbtje
In je tweede foto is duidelijk het probleem te zien.

Trouwens, ook als je regematig condensor reiniging gebruikt gaat dit probleem voorkomen. We zien het steeds vaker voorkomen.

Om een condensor goed te reiningen heb je gewoon een flinke waterstraal nodig, erover heen sproeien is niet voldoende. Daarbij komt dat grote vlokken stof soms het pompje verstoppen en dan gebeurt er niks meer.

Al met al heb ik mijn grote twijfels over die zelfreinigende apparaten. Moet er wel eerlijk bij zeggen dat we de nieuwste machines nog niet voorbij hebben zien komen met storingen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Was voor mij te doen i.i.g. ben blij dat het me gelukt is nu vanaaf ff testen met een volle was erin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbtje
Twee droog sessies gehad melding nog niet gehad! Lijkt toch geholpen te hebben.
Moet wel zeggen dat onze machine uit 2018 komt dus bijna 7 jaar intensief gebruikt is 😀 ben blij dat hij het nog doet!
Pagina: 1