UEFI smart memory, resizable bar ervaringen? Upgrade waard?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:24
Goedemorgen medetweakers,

Graag wil ik een ervaringen discussie starten betreft:

Of het waard is om smart memory ( CPU,GPU access)
te gaan gebruiken.

Zoals arc resizable bar,AMD smart memory etc.

Al deze technology vereist uefi en above 4g decoding.

Ik las dat je minimaal een x570 en Ryzen 5+ serie moet hebben? En een Rx 6000 serie of hoger voor smart memory

Mijn huidige systeem is een x470 en geen uefi dus csm nog.

Stel ik upgrade naar een x570 en pas mijn os aan naar uefi.

Hoeveel beter en meer impact heeft dit?
Of gaat het niet veel uitmaken?

Ik vind de kaarten erg prijzig en van slechte kwaliteit.
Ik heb een Rx 6600 XT en de kaart is erg luidruchtig.
Zie nieuwsberichten van brandende gtx 5090 4090.

Waar zijn de goede kaarten gebleven zoals 8800gtx of 1080gtx. Dat is kwaliteit voor die tijd.

Wat vinden jullie en wat zijn jullie ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Je moederbord ondersteunt gewoon Uefi en resizable bar. Desnoods moet je je bios updaten voor de 2e. De 1e heeft er altijd al in gezeten. Je hebt blijkbaar geen nieuwe Windows-install gedaan of hebt alsnog Windows in legacy mode ingesteld.

Uefi is al meer dan 10 jaar de standaard, het was al verplicht voor oem’s voor Windows 8 (2012) en zelfs daarvoor hadden de grote moederbordfabrikanten al support (vanaf 2010).

Ja, grafische kaarten zijn een stuk duurder geworden en verbruiken een stuk meer.

Een 8800 GTX heeft een TDP van 145 watt, een 4900 een TDP van 450 watt en een 5090 een TDP van 575 watt. Dus nogal logisch dat ze meer problemen geven. De natuurkunde verandert niet.

Als je RX 6600 XT luidruchtig is, heb je een slechte gekocht, is hij kapot of moet je je fan profiel goed instellen. Het ding is prima te koelen met een TDP van 160 watt.

In 20 jaar tijd is er heel wat veranderd, de 8800 GTX die je aanhaalt, was vele malen luidruchtiger dan de 6600XT zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:24
Bedankt voor de valideren.

Alleen ik heb nog geen Antwoord op:
Gaat het veel performance geven via uefi en smart memory?

Of is dat minimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:32
Opstarten zal een stuk sneller gaan. Bij games kan het enkele procenten uitmaken, maar meestal alleen te zien in een benchmark.

Er zijn wel enkele games die er heel veel baat bij hebben, welke weet ik niet meer.