Praktische / creatieve opties voor speakers in nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-09 20:36
We zijn bezig met een nieuwe keuken en daar zou ik ook wel speakers willen installeren. Ik wil dan de Zone 2 van de Yamaha RX-A1030 receiver gebruiken zodat ik bij het afspelen muziek, dan wel tv (sportwedstrijd), het geluid van de receiver zowel in de woonkamer als in de keuken kan krijgen (tegelijkertijd, of separaat).

Ik zit momenteel erg te dubben wat er praktisch (of creatief) mogelijk is. Het hoeft geen topgeluid te zijn, het is vooral als ik aan het afwassen/opruimen/schoonmaken ben, maar ik zou wel wat meer willen als smartphone kwaliteit. Gezien de keuken vol komt met hangkasten en de wanden en het plafond beton zijn, lijkt het een lastig verhaal te worden.

Ik ben bij een audiospeciaalzaak geweest, waar de Dali Oberon on-wall werd geadviseerd, maar die vond ik echt te groot. Inbouw speakers kunnen niet in het beton, dan zou je iets van een koof moeten maken er voor, maar dat is ook geen scenario die ik in eerste instantie zie zitten (plus die inbouw speakers waren allemaal best wel diep ook).

Ik vond de Harman Kardon MK100SP wel grappig, maar die werkt dan alleen weer met de bijbehorende versterker.

Andere tips die ik nog kreeg was om naar Definitve Technology en Focal te kijken. Daar moet ik nog wat verder verdiepen, maar daar leken wel wat compact on-wall modellen te zijn.

Is een compact on-wall mijn enige echte optie? Jullie nog ideeën/tips?

Plaatjes van de nieuwe keuken (nog niet definitief):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qc1TK8T.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lJor5fA.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gbIOoci.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Shadow_Zero op 08-04-2025 00:58 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 16-09 13:58
Hoe mooier afgewerkt je keuken, hoe moeilijker om er netjes speakers in te krijgen :)

In mijn vroeger huis zat de keuken tussen een buitenmuur en een binnenmuur (andere kant was woonkamer). In de woonkamer zat mijn receiver, en ik heb doorheen de binnenmuur geboord om zo 2 kleine speakers (geen inbouw) aan te sluiten. Ze stonden simpelweg op een plank voorzien om de potten en pannen op te plaatsen, en stonden er gewoon tussen. Niet al te opvallend, maar wel absoluut niet weggewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:48
Als topgeluid geen prio heeft, hoef je niet naar Focal te kijken.

Ik heb in mijn nieuwe keuken, met grote koof (bijna een verlaagd plafond), ook zitten dubben voor speakers in die koof. Dan had er makkelijk in gepast. Ik heb daar toch niet voor gekozen, omdat zo'n oplossing permanent is. Uiteraard wil je over 10 jaar ook nog je muziekje luisteren in de keuken, maar wellicht niet meer via een dergelijke vaste speakeroplossing die ook nog eens afhankelijk is van een receiver. Een zone 2 oplossing heb ik sowieso nooit begrepen.

In de keuken heeft topgeluid bij mij ook geen prio. Ik heb er dus een Google Nest neergezet om tijdens het koken/eten of als we er met vrienden zitten een muziekje kunnen luisteren. Voldoet echt meer dan prima en eventueel ook weer makkelijk op te bergen.

In jouw geval zou ik dus ook niet kiezen voor vaste speakers in het plafond/muur/meubel/oid. Zet er 1 of 2 Musiccast speakers neer en verbindt die draadloos met je receiver. Nadeel wel is dat je dan voor altijd aan Yamaha vast zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Hulleman op 08-04-2025 11:20 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 15:39
Als ik de keuken zie, dan is dit typisch een keuken die vast zit aan een woonkamer van +/- 5 meter breed en 6 a 7 meter diep. De keuken is dus eigenlijk een onderdeel van de woonkamer. Waarom zou je dan twee zones willen? Ik zou dan ook helemaal geen speakers in de keuken plaatsen.

Tenzij de keuken door een muur of grote afstand gescheiden is van de woonkamer, dan zou ik er een paar BT of WiFi speakers neerzetten. In mijn keuken staan 2 Ikea Symfonisk speakers en dat werkt perfect. Ik heb hoe dan ook nooit de behoefte om in de keuken dezelfde muziek dan in de woonkamer te luisteren.

[ Voor 4% gewijzigd door 107mb op 08-04-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 14:44
Ik neem voor ons nieuwbouwhuis in 2 posities in de omgeving van de keuken 2 loze buizen mee van een stopcontact naar een hoek van de kamer waar we dan bijv. Sonos ERA speakers hangen die je dan mee kan laten spelen met je soundbar van je TV als je bijv. voetbal aan hebt staan.
Is zoiets niet een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon BT speakertje, evt met voeding via USB. Kun je ook nog meenemen als je eens in de tuin aan hetwerken bent of ergens buiten ofzo.
Multizone is een kriem en het vogt eigenlijk niks toe, anders dan geluid te krijgen op plaatsen waar je niet zelf bent.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Ik heb nu ook al een bluetooth speakertje in de keuken, dat werkt op zich ook voor dat doeleinde. Maar dan kan ik dus niet muziek afspelen in zowel de woonkamer als de keuken tegelijkertijd (die wens heb ik, of iemand anders in het gezin, gewoon af en toe. En ik kan natuurlijk het tv geluid dan niet in de keuken krijgen.

@Hulleman Ik ben nog niet helemaal ingewijd in de Yamaha Musiccast, maar ik had het idee dat dat voor mij ook geen optie was, maar moet nog wat verder in duiken wellicht

@107mb dan kan ik dus het televisie geluid niet afspelen in de keuken. En in z'n algemeenheid, als m'n gezin in de woonkamer zit, is het niet zo prettig voor ze dat ik dat volume dusdanig moet opendraaien dat het goed hoorbaar wordt in de keuken. Wellicht ook niet zo fijn voor de buren ; ) (speakers in de woonkamer staan ook niet naar de keuken gericht)

@Sincere1983 Hoe gaat dat dan in z'n werk? Die Soundbar is een soort receiver die draadloos andere speakers kan aansturen? Ik heb nu een 7.1 bedrade speakerset aangesloten in de woonkamer op de Yamaha. Ik had iig geen plannen om een soundbar te nemen.

@The Eagle Maar dan krijg ik niet het tv geluid in de keuken, noch kan ik muziek in de woonkamer en keuken tegelijkertijd afspelen. Ik gebruik nu ook al multizone, die gaat via een hdmi-to-rca adapter naar een CRT tv die er naast staat :) Dat werkt in mijn ervaring prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 15:39
hoe groot is jouw huis dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:13
De Yamaha RX-A1030 ondersteunt helaas geen MusicCast, maar iets dergelijks zou wel mijn voorkeur hebben in jouw geval. En dan in combinatie met 1 of 2 product: Yamaha MusicCast 20

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Bedenk ook even dat draadloos, welke techniek het ook is, niet in sync gaat lopen met je TV. Zit altijd wel iets van vertraging op, al is het weinig. Zal nooit synchroon zijn.

Als je daar mee kunt leven en de afstand is niet te groot: alsnog die BT speaker, en je CRT tv vervangen door een BT transmitter. Alternatief: iets als Denon Heos of Sonos speaker, al zit je dan ook nog aan een dure zendunit vast.

Out of the box opties:
Kleine TV in je keuken met ontvanger, of gewoon een draadloze koptelefoon.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@The Eagle
De Yamaha heeft meerdere zone 2 uitgangen. Voor die CRT gebruik ik de hdmi, voor de speakers in de keuken kan ik dan de luidspreker of tulp zone 2 uitgang gebruiken.

In ieder geval creatieve oplossingen! :)
Ik zit sowieso nog met bedraad in m'n hoofd, maar wel goeie om in dergelijke scenario's in ogenschouw te nemen dat het niet synchroon gaat lopen. Geen ervaring met zo'n bluetooth transmitter, maar snap het idee. Afstand zal zo'n 8 meter zijn, dat wordt misschien al tricky (heck, m'n telefoon in de keuken naar de jbl doet soms al moeilijk!).

@Ramon
Ah, goed om te weten, dan is het sowieso geen optie. Ik ga iig geen nieuwe receiver in huis halen ; )
Kun je die Musiccast speaker ook hangen, of alleen neerzetten? Echt praktisch kan ik hem ook niet kwijt heb ik het idee... Wat is jouw argumentatie voor deze voorkeur? (tov. speakers op een Zone 2 uitgang)

@107mb
Het is zo'n 9 meter naar de front right speaker. Maar als je in de keuken bezig bent met koken/afwassen/magnetron/air fryer/etc. en in de woonkamer zitten mensen te kletsen etc. terwijl de woonkamer speakers een kwartslag tov. keuken staan. lijkt me mij persoonlijk vrij logisch om te constateren dat woonkamer geluid niet voldoende tot in de keuken zal komen (en bij deze kan ik uit ervaring spreken).

[ Voor 39% gewijzigd door Shadow_Zero op 08-04-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Je kunt ook naar zoiets kijken: https://marmitek.com/collections/audio-transmitter

Speaker anywhere oudere versies pluk je van MP af, vermoedelijk voor weinig. Die audio anywhere kan werken als je een simpele actieve speaker in de keuken zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
The Eagle schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:54:
Je kunt ook naar zoiets kijken: https://marmitek.com/collections/audio-transmitter

Speaker anywhere oudere versies pluk je van MP af, vermoedelijk voor weinig. Die audio anywhere kan werken als je een simpele actieve speaker in de keuken zet.
Je geeft me weer een flashback aan de tijd dat ik zo'n draadloze scart transmitter gebruikte, om de tuner van de vcr in de woonkamer in de slaapkamer te kunnen gebruiken :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Ik zit online eens wat te neuzen hoe een zone 2 achtige oplossing draadloos te krijgen op een receiver die dat in de basis niet ondersteunt.

Op deze site lees ik een oplossing. https://forum.wiimhome.com/threads/zone-2-connection.2437/.

The wiim you've bought, in zone 2, would need to sync with something (usually another wiim) that's playing music in zone 1. i.e. in this scenario the marantz is no longer the source of the music; the wiim in zone 1 would effectively feed both the marantz (e.g. via optical or coax) and the zone 2 wiim over your wifi. The zone 2 wiim (which could be a mini) could then feed the Fives via optical.

Dat betekent wel dat je twee extra versterkers/streamers moet kopen. Eén die je via optisch verbind met je receiver (Wiim pro bijvoorbeeld) en de ander die je verbind met je zone 2 van je receiver (Wiim mini bijvoorbeeld). De Wiim pro gaat dienen als zone 1. Je speelt je materiaal dus af op de Wiim pro die je speakers in de woonkamer voorziet van geluid. De Wiim pro voorziet daarna via de Wiim mini van een signaal voor zone 2.

Dan moet je dus ook nog speakers kopen. Twee van die Wiim apparaatjes kosten je zo'n € 300. Een beetje leuke wifi/BT speaker kost je mogelijk ook wel dat bedrag. Dat wordt dan wel een prijzige aangelegenheid. Wellicht kun je een nieuwe receiver met musiccast (yamaha) of Heos (Denon/Marantz) overwegen. Dan kun je zone 2 via Heos/Musiccast speakers middels je receiver regelen. Ik weet niet wat je nog meer voor apparatuur aan je receiver hebt hangen en of een upgrade van je receiver je eventueel nog meer brengt. Denk aan HDMI 2.1, HDR en Dolby Vision ondersteuning. Je Yamaha ondersteunt volgens mij ook geen HDR (HDMI 2.0a).

[ Voor 121% gewijzigd door Hulleman op 09-04-2025 09:49 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:13
Geen directe input op de discussie, wij hebben een speaker halverwege, bij de ingang van de keuken staan. Daardoor is het geluid in de woonkamer redelijk te volgen, tenzij de afzuiger vol aan staat.

Maar wat mij triggerde om te reageren, is die prullenbak in je tekening.

Wil je echt elke keer dat je naar de keuken kijkt, als eerste je prullenbak zien? Zou eens met je keukenboer kijken of er esthetische oplossingen mogelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Zero
@Hulleman Poeh, deze moet ik nog een paar keer lezen, maar klinkt niet direct als een praktische route ; ) Heb jij nog specifieke argumentatie om niet voor bekabeld te gaan? (in principe als ik twee speakers met kabel op de Yamaha Zone2 aansluit ben ik ook al waar ik wil zijn)

De receiver hangt goed vol met a/v apparatuur en (retro) consoles. Ik heb diverse redenen om specifiek dit model aan te houden. Ik ben ook content met een Full HD 3D tv met scart ingang en Picture-And-Picture mogelijkheid, dus ook daar verre van een wens om deze te vervangen.

@tritimee Zoals aangegeven is dit nog geen definitieve tekening/indeling, de prullenbak werd er als laatste bij gekwakt omdat dat de enige plek nog zou zijn voor een externe prullenbak. Maar ik kan je vertellen dat die daar niet komt te staan nee ; ) (nog wel een redelijk vraagteken wat we dan wel gaan doen, maar dat is weer een heel andere discussie)

We hebben nog een stukje muur boven de wastafel/keukenraam, ik zat nu te denken om daar wellicht buitenspeakers a la zoiets te installeren:
https://orange-audio.com/products/orangeaudio-buiten-speaker
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gHZ93Eb.jpg
Ik begrijp alleen dat buitenspeakers vaak 100 volt zijn, dus dat is dan weer niet handig. Ik ga nog wat verder googelen ; )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Shadow_Zero schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:51:
@Hulleman Poeh, deze moet ik nog een paar keer lezen, maar klinkt niet direct als een praktische route ; ) Heb jij nog specifieke argumentatie om niet voor bekabeld te gaan? (in principe als ik twee speakers met kabel op de Yamaha Zone2 aansluit ben ik ook al waar ik wil zijn)

De receiver hangt goed vol met a/v apparatuur en (retro) consoles. Ik heb diverse redenen om specifiek dit model aan te houden. Ik ben ook content met een Full HD 3D tv met scart ingang en Picture-And-Picture mogelijkheid, dus ook daar verre van een wens om deze te vervangen.
Duidelijke redenen om je receiver niet te upgraden.

Nee eens, geen optimale oplossing die ik beschrijf. Eens, als je speakerdraad naar de keuken trekt en aansluit op Zone 2 van de Yamaha ben je waar je wil zijn. Je geeft echter aan dat een koof geen scenario is voor speakers, dus ik ben wel benieuwd hoe je bedacht hebt het speakerdraad van receiver naar keuken netjes weg te werken. Vandaar al onze 'draadloze' adviezen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Zero
Hulleman schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 11:18:
Als topgeluid geen prio heeft, hoef je niet naar Focal te kijken.
Bedoel je hiermee specifiek dat er een prijskaartje aan Focal hangt?

Ik lig persoonlijk niet heel erg wakker van wat zichtbaar speakerdraad, maar ik weet niet hoe mijn ega daar in staat ; ) Evt. een kabelgoot gevalletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 14:05
Het is jammer dat je yama geen musiccast ondersteund.
Wij hebben een isx-18d boxje in de keuken staan. Werkt perfect.
Pagina: 1