de tl;dr voordat je begint is ik zit vooral in dubio waar nu precies de balans te zoeken in de build
- 7900 XTX vs 9070 XT (of toch de nvidia..)
- 7800X3D vs 9800 X3D (9950X3D lijkt me gewoon dom geld gooien zonder échte meerwaarde)
- 4k OLED vs 1440p
(en bovenstaande punten zijn ook met elkaar verweven)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werk/huishoudelijk en gaming. De laatste is de meeste demanding dus zal de rest dragen. Geen foto editing etc.
Resolutie: "4k waar het kan 1440 waar het moet"
FPS 60-120 wmb goed genoeg
Huidige max = 1080p en 60hz
.
Games o.a. maar ook hoe soms de wind even waait :
- Hogwarts Legacy
- Skyrim (straks TES6 zonder twijfel)
- AoE2
- 7dtd
- Minecraft (modded)
- RocketLeague
- Warthunder/isonzo paar meer van dit soort tjak
dus eigenlijk alles wel van RTS tot RPG, tot shooters.. toekomst GTA6.. ?? mss F1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget niet eindeloos maar genoeg om het gepast niveau te halen.. Desktop zelf denk ik toch max 2-2,5k max, meestal doe ik wel een decenium met een desktop. Lukt me nu ook weer, maar Hogwarts is de bottleneck atm..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen, alles is verouderd en zelfs de muis is het aan het begeven...
De huidige setup.. de HD7870 had het begeven dus die is vervangen voor de GTX 1080
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede GPU/CPU en monitor die in balans zijn met elkaar
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig toch meer naar de AMD, de "nep" frames van nvidia voel ik niet zoveel voor. hoewel ik nu gewoon nvidia heb dus niks principieels..en mss voor mij ook een onterecht gevoel
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zie overige vragen, met name het niveau en balans vind ik belangrijk..Alles wat ik esthetisch kan winnen is een pluspunt maar niet essentieel..
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
De zuivere opinie en advies t.a.v. een paar openstaande vragen die ik zelf heb met mijn huidige build concept.. Ik zit zelf al een tijdjes vast in een redenatie loop dus vandaar een verse meening van jullie.
- De balans tussen nieuwe monitor en desktop moet zinvol zijn.. immers een 4k desktop met een 1440p monitor is onlogisch net als vice versa. Eigenlijk zoek ik dus naar de balans waar een 4k kwaliteit met een "redelijk" FPS en een min of meer betaalbare prijs marge, en als ik om een reden niet kan op 4k dan terug naar 1440 als het echt moet.
- Ik zit te denken aan de 7900 XTX vs de nieuwe 9070XT met name die laatste zie je toch steeds benchmarks van 4k waarbij bijv een Hogwarts legacy toch aardige frames haalt.. en het voelt raar om juist een oudere kaart te nemen maar die is volgens mij nog steeds puur performance nog wel de betere.
Nu met een aantal nieuwe OLED's die de laatste week uitkomen is het toch "betaalbaar" om die 4k oled te scoren maar als de desktop dat niet kan hebben dan heeft het ook geen zin om daar je geld aan te spenderen.. Behalve voor die "belasting aangifte" in 4k te bekijken..
- CPU: 7800 X3D of de 9800X3D, is er gaming gezien nog echt een meerwaarde?? Zeker als je naar de 4k gaat. immers zal de GPU eerder limiteren toch ? Kan je nog een voordeel halen in de meer sandbox games zoals minecraft of een 7dtd OF bijv. als multiplayer hosting met vrienden. waarbij de de desktop de "server" is.. (en ja dat doen we veel vuldig..)
- tot slot, moet je het nu uberhaupt willen.. beschikbaarheid en prijzen.. opzich kan ik prima even wachten... Voorkeur voor pinksteren maar geen absolute must..
Uiteindelijk krijg je dan zoiets.. de overige componenten zijn wmb beetje rommelen in de marge qua kosten en vertrouw ik ook prima op de BBG..ook voor die componenten suggesties natuurlijk welkom maar de core vraag zit hem toch meer in de MOBO/CPU/GPU/monitor
- 7900 XTX vs 9070 XT (of toch de nvidia..)
- 7800X3D vs 9800 X3D (9950X3D lijkt me gewoon dom geld gooien zonder échte meerwaarde)
- 4k OLED vs 1440p
(en bovenstaande punten zijn ook met elkaar verweven)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Werk/huishoudelijk en gaming. De laatste is de meeste demanding dus zal de rest dragen. Geen foto editing etc.
Resolutie: "4k waar het kan 1440 waar het moet"
FPS 60-120 wmb goed genoeg
Huidige max = 1080p en 60hz
Games o.a. maar ook hoe soms de wind even waait :
- Hogwarts Legacy
- Skyrim (straks TES6 zonder twijfel)
- AoE2
- 7dtd
- Minecraft (modded)
- RocketLeague
- Warthunder/isonzo paar meer van dit soort tjak
dus eigenlijk alles wel van RTS tot RPG, tot shooters.. toekomst GTA6.. ?? mss F1
Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget niet eindeloos maar genoeg om het gepast niveau te halen.. Desktop zelf denk ik toch max 2-2,5k max, meestal doe ik wel een decenium met een desktop. Lukt me nu ook weer, maar Hogwarts is de bottleneck atm..
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
neen, alles is verouderd en zelfs de muis is het aan het begeven...
De huidige setup.. de HD7870 had het begeven dus die is vervangen voor de GTX 1080
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-3570K Boxed | € 216,11 | € 216,11 |
1 | Moederborden | Gigabyte GA-Z77X-UD3H | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | Asus HD7870-DC2-2GD5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1 | € 0,- | € 0,- |
1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda Green ST2000DL003, 2TB | € 87,- | € 87,- |
1 | Behuizingen | Corsair Carbide 500R Black | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Samsung S22C570H Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Monitors | Samsung Syncmaster S23B550V Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10 | € 87,51 | € 87,51 |
1 | Optische drives | LG BH10LS38 | € 0,- | € 0,- |
1 | Voedingen | Corsair HX650 | € 0,- | € 0,- |
1 | SSD's | Samsung 830 series SSD 256GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 390,62 |
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede GPU/CPU en monitor die in balans zijn met elkaar
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik neig toch meer naar de AMD, de "nep" frames van nvidia voel ik niet zoveel voor. hoewel ik nu gewoon nvidia heb dus niks principieels..en mss voor mij ook een onterecht gevoel
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
zie overige vragen, met name het niveau en balans vind ik belangrijk..Alles wat ik esthetisch kan winnen is een pluspunt maar niet essentieel..
Ga je overklokken?
nee
Wat verwacht je van ons?
De zuivere opinie en advies t.a.v. een paar openstaande vragen die ik zelf heb met mijn huidige build concept.. Ik zit zelf al een tijdjes vast in een redenatie loop dus vandaar een verse meening van jullie.
- De balans tussen nieuwe monitor en desktop moet zinvol zijn.. immers een 4k desktop met een 1440p monitor is onlogisch net als vice versa. Eigenlijk zoek ik dus naar de balans waar een 4k kwaliteit met een "redelijk" FPS en een min of meer betaalbare prijs marge, en als ik om een reden niet kan op 4k dan terug naar 1440 als het echt moet.
- Ik zit te denken aan de 7900 XTX vs de nieuwe 9070XT met name die laatste zie je toch steeds benchmarks van 4k waarbij bijv een Hogwarts legacy toch aardige frames haalt.. en het voelt raar om juist een oudere kaart te nemen maar die is volgens mij nog steeds puur performance nog wel de betere.
Nu met een aantal nieuwe OLED's die de laatste week uitkomen is het toch "betaalbaar" om die 4k oled te scoren maar als de desktop dat niet kan hebben dan heeft het ook geen zin om daar je geld aan te spenderen.. Behalve voor die "belasting aangifte" in 4k te bekijken..
- CPU: 7800 X3D of de 9800X3D, is er gaming gezien nog echt een meerwaarde?? Zeker als je naar de 4k gaat. immers zal de GPU eerder limiteren toch ? Kan je nog een voordeel halen in de meer sandbox games zoals minecraft of een 7dtd OF bijv. als multiplayer hosting met vrienden. waarbij de de desktop de "server" is.. (en ja dat doen we veel vuldig..)
- tot slot, moet je het nu uberhaupt willen.. beschikbaarheid en prijzen.. opzich kan ik prima even wachten... Voorkeur voor pinksteren maar geen absolute must..
Uiteindelijk krijg je dan zoiets.. de overige componenten zijn wmb beetje rommelen in de marge qua kosten en vertrouw ik ook prima op de BBG..ook voor die componenten suggesties natuurlijk welkom maar de core vraag zit hem toch meer in de MOBO/CPU/GPU/monitor
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 538,99 | € 538,99 |
1 | Moederborden | ASUS Prime X870-P | € 208,20 | € 208,20 |
1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 7900 XTX OC Edition | € 934,99 | € 934,99 |
1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Chalk White | € 149,- | € 149,- |
1 | Monitors | Samsung Odyssey OLED G8 G81SF 27" Zilver | € 1.199,- | € 1.199,- |
1 | Waterkoeling | NZXT Kraken 360 Zwart | € 167,- | € 167,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 111,05 | € 111,05 |
1 | Voedingen | NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart | € 133,95 | € 133,95 |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB | € 124,- | € 124,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.566,18 |