Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 00:31
Mijn vraag

Om mijn verder super eenvoudige thuisnetwerk uit te breiden heb ik een TP-Link TL-SG105E aangeschaft. Mijn verbinding wordt echter letterlijk 10x trager als ik hem gebruik: zonder de switch kom ik op 90 Mpbs en met de switch kom ik op 9 Mbps. Dit is aangesloten op de ethernet poort in de huiskamer.

Relevante software en hardware die ik gebruik

De TP-Link TL-SG105E komt rechtstreeks uit de doos. Ik zit op KPN glasvezel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Dit is waar ik het idee heb dat ik iets over het hoofd zie: de switch heeft lampjes op de poorten waarbij een geel lampje een 10/100 Mbps verbinding aangeeft en een groen lampje een 1000 Mpbs verbinding. Ik krijg een geel lampje bij de poort in de huiskamer maar groen als ik de poort elders in huis gebruik en tevens als ik de switch direct in de router plug. En meerdere poorten op de switch en de router getest.

Voor de zekerheid heb ik een nieuwe netwerkkabel geprobeerd met daarbij hetzelfde resultaat.

Beste antwoord (via Wee Man op 09-04-2025 18:00)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:34:
Log eens in op de switch en zet de suffe energiebesparingen uit, zoals energy efficient / green ethernet. Dan kom je waarschijnlijk verder.

Haal je op de andere poorten, dus niet die in de woonkamer wel de volle snelheid?
Of ruil de TL-SG105E om voor een TL-SG105. Voor thuisgebruik is het kunnen managen of instellen van een switch volledig overbodig. Een gewone domme recht-voor-zijn-raap switch is voor thuis uitstekend geschikt. Als wat je kan instellen kan ook verkeerd ingesteld worden.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 16:49

nelizmastr

Goed wies kapot

Log eens in op de switch en zet de suffe energiebesparingen uit, zoals energy efficient / green ethernet. Dan kom je waarschijnlijk verder.

Haal je op de andere poorten, dus niet die in de woonkamer wel de volle snelheid?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man

Ik zal morgen mijn andere computer de trap opslepen en het daar eens een snelheidstest doen. En dan zal ik ook meteen naar die instellingen van de switch kijken.

Bedankt voor de suggestie (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:25
Die moet aan aan de kabel of de connector naar de poort in de huiskamer liggen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-05 11:07

Deze 5 port uitvoering heeft de green energy functions niet, de 8 port volgens mij wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
@Wee Man

ik zou de meest recente firmware erin zetten en daarna een factory reset doen (ook al is ie nieuw uit de doos).
Test dan nog eens.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online

Of ruil de TL-SG105E om voor een TL-SG105. Voor thuisgebruik is het kunnen managen of instellen van een switch volledig overbodig. Een gewone domme recht-voor-zijn-raap switch is voor thuis uitstekend geschikt. Als wat je kan instellen kan ook verkeerd ingesteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Ik ga de suggesties in dit topic uitproberen. Nogmaals bedankt.
Prisma16 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 12:48:
[...]

Mijn eerste keuze was eigenlijk de dumb switch maar het blijkt dat je een smart switch nodig hebt als je interactieve TV van KPN wil gebruiken. Dat heb ik (nog) niet maar als het gewoon werkt met een dumb switch dan heb ik dat liever dan dat ik voorbereid ben op interactieve TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EverLast2002
Wee Man schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 18:12:
Ik ga de suggesties in dit topic uitproberen. Nogmaals bedankt.

[...]

Mijn eerste keuze was eigenlijk de dumb switch maar het blijkt dat je een smart switch nodig hebt als je interactieve TV van KPN wil gebruiken. Dat heb ik (nog) niet maar als het gewoon werkt met een dumb switch dan heb ik dat liever dan dat ik voorbereid ben op interactieve TV.
Ik denk dat ze doelen op IGMP protocol ondersteuning, als je niet 1 op 1 een utp kabel gebruikt van KPN Box naar je tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
EverLast2002 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 21:41:
[...]

Ik denk dat ze doelen op IGMP protocol ondersteuning, als je niet 1 op 1 een utp kabel gebruikt van KPN Box naar je tv.
Klopt. IGMP V3 wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
En hoppa. Gewone snelheden met de dumb switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
Wee Man schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:59:
En hoppa. Gewone snelheden met de dumb switch.
Fijn dat het werkt, alleen weet je niet wat nu de exacte oorzaak is geweest met de TP-Link SG105E...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:02
Om bij @EverLast2002 aan te sluiten. Ik gebruik al bijna zes jaar zonder problemen een TP-Link SG105E en TP-Link SG108E in combinatie met KPN TV dus het had gewoon moeten werken.

Wellicht was het apparaat niet goed en had omruilen voor hetzelfde model het ook opgelost. Maar het kan ook een kabel zijn die net over het randje van de specs zit; verschillende switches en netwerkpoorten zullen hier verschillend op reageren.
Pagina: 1