Radiator wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 16-04 09:52
Ik heb een handdoek radiator dat niet goed warm wordt. Ik heb met een warmtebeeld camera een foto gemaakt en zie dat heetwater netjes de radiator instroomt, maar net wanneer het water naar boven moet stromen, stopt het. Je ziet duidelijk verschil in graden. Heetwater is 50 graden plus en, delen waar heetwater niet komt is ongeveer 20 graden.

Heeft iemand een idee wat hier mis gaat. ?

Na een half uur verwarmen blijft alleen de eerste spijl heet. Rechts onder de radiator zit een plug om water af te tappen, dit is niet bijzonder.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen flow? Doe eens een foto van de radiator en de warmtebeeld foto?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:06
Lucht in radiator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatic_FS
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:14

Fanatic_FS

Rated T for Troll™

Heb wel eens gezien dat bij sommige van dit soort radiatoren je een buis erin moet doen zodat je heet water van je aanvoer niet direct bij je retourleiding uit komt.

Meeste hebben dit standaard erin zitten, maar sommige dus niet.

[specs]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Fanatic_FS schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:16:
Heb wel eens gezien dat bij sommige van dit soort radiatoren je een buis erin moet doen zodat je heet water van je aanvoer niet direct bij je retourleiding uit komt.

Meeste hebben dit standaard erin zitten, maar sommige dus niet.
stijgbuis / stromingsbuis

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6rgJJi9-pB3j4cKRWneGPlto4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8HqzjKa6jp7fz4QKnxrXmht.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8k0goyT26kaFdXBhOoOanF3w3Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuqWcmq3B2jgSArACkZsgbOb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
Er zit geen lucht in de leidingen, alles is 2 keer ontlucht, ik heb laatst 2 nieuwe brugman radiatoren geplaatst, met de warmtecamera loopt alle radiatoren lekker door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ura8ephofbq3xozJsSq6tiiRXek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zceW8ScEpCCOOAUgrlBcZphK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koxd2ywEsL_aBCmilGYSGgGMwYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbuSolZgbI7szIibBZfwXi8X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-lZtuRWE6BvxoE_YHLUVGbvVq4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TpBM3OUwgRcw5Gf3qtIwKeo4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Onder de linker dop zit ws een inbus-schroef. Check eens hoe ver deze naar buiten (open) staat?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
Hoor graag jullie adviezen opbasis van de foto's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
De schroef staat helemaal open, als ik de cv installatie op mijn app aanzet, dan zie je heetwater direct vanuit voetventiel de radiator instromen, alleen stopt het in de radiator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

ok, domme vraag: aanvoer en retour verkeerd om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
dennyg schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:30:
Hoor graag jullie adviezen opbasis van de foto's
Zo te zien is dit model warmtetechnisch gezien een miskoop. Dit soort radiatoren hebben al een heel laag vermogen maar bij een middenaansluiting lijkt er ook nog eens geen goede stroming te zijn.
Bij een normale radiator komt de warmte aan de bovenkant binnen om vervolgens aan de onderkant aan de andere zijde de radiator te verlaten.
Om dit te benaderen wordt het water van de aanvoer in een designradiator inderdaad via een een stijgbuis naar boven gebracht om zo toch de hele radiator te kunnen benutten. Maar door jouw middenaansluiting lijkt dat niet aanwezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Hangt de radiator waterpas?
Het zou kunnen helpen als je de kant met de warme aanvoer iets hoger hangt dan de koude kant.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennyg
De radiator hangt waterpas. Ik denk niet dat dat het kan zijn, op een of ander manier blok de radiator de doorstroming.

Ik zie veel vergelijkbare radiatoren op internet zoals deze, ik kan me niet voorstellen dat de,e radiatoren niet goed opwarmen, terwijl de radiatoren wel verkocht worden.

Zie voorbeeld.
https://www.x2o.nl/vipera...7_4PdBfPIf7UaArXAEALw_wcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-06 22:29
Dit lijkt toch het meest op lucht in de radiator.
Is dat een ontluchtingsnippel rechtsonder? Daar bereik je dan niks mee op die positie (uitleg overbodig, hoop ik).

Wat je kan proberen, om te checken of het echt lucht is, is de radiatoren (of een deel) in de rest van het huis dicht zetten en de verwarming laten draaien. In de hoop dat de toegenomen flow de lucht er uit drukt. Dan kan je wellicht op een betere plek de boel ontluchten. Let daarbij wél op dat je CV ketel niet in storing schiet omdat ie zijn warmte onvoldoende kwijt kan.

[ Voor 54% gewijzigd door Masimo op 07-04-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Rechtonder zit het aftapkraantje. Ontluchtingsnippen zit vaak rechts-boven. Open zetten totdat er water uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-06 17:09
Radiator is verkeerd om aangesloten. Het warme water gaat direct de retour in.

Kraan omdraaien van de middenaansluiting (bij sommige kan het, bij anderen weer niet)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Het lijkt wel alsof het warme water van de aanvoer direct weer de retour in gaat, kortsluiting dus.
In de onderste horizontale buis zou er precies in het midden, tussen de aanvoer en retour dus, een scheiding moeten zitten.
Pagina: 1