leveranciers satelliet internet met dekking in België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vasperos
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16-04 11:28
Hallo iedereen,

Bij ons op het werk hebben we verschillende werflocaties waar er geen vast internet aanwezig is.
Tot op heden lossen wij dit op met een 4g/5g modem voor een ploeg van 3 tot 4 mensen of via de hotspotfunctie van de telefoon.
Nu komt er een project aan waar we een werfkantoor gaan hebben van 10-15mensen en willen we toch wel iets degelijk opzetten.
Denk dan aan internet, firewall & VPN naar bedrijfsnetwerk, een gedeelde netwerkdrive en printer.
De locatie waar we zitten is er nog geen 5G en een heel slechte 4G verbinding.

Als mogelijke oplossing waren we aan het kijken richting satelliet internet.
Omdat er intern geen ervaring is met deze technologie, wil ik even hier mijn licht opsteken.

Is dit een levensvatbare oplossing en zijn er buiten starlink nog degelijke leveranciers?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:53
Satelliet internet was altijd erg duur en vrij slecht wegens de lange afstanden tot geostationaire satellieten. Starlink heeft dat probleem opgelost en momenteel is er nog geen andere partij die hun dekking biedt voor zover ik weet. Ik denk dat je niets anders gaat vinden buiten 4G en Starlink.

Overigens zeg je dat 4G er erg slecht is, geldt dat voor alle providers? Als bv een Proximus er slecht is maar Base wel goed werkt kun je Tadaam gebruiken. Werkt Orange er wel goed dan haal je hun Flybox. Anders blijft normaal enkel Starlink over :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vasperos
ik vreesde al dat er geen starlink alternatief zou zijn. Het gene wat ik zelf kon vinden zijn inderdaad geostationaire satellieten met latentie van 700 tot 1000ms en een down/up van 25/6 wat zeker niet voldoende zal zijn.

Misschien moeten we gewoon diverse simkaartjes kopen om de verschillende providers te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
Je kunt een provider ook vragen om een verbinding aan te leggen. Dat kan ook een straalverbinding zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:22
Er bestaat ook een Europees alternatief, Eutelsat: https://www.eutelsat.com/

Als het een "vaste" locatie betreft dan zou je ook kunnen overwegen om betere 4G/5G apparatuur in te zetten. De standaard apparatuur, een smartphone of basis router, heeft namelijk maar een hele kleine antenne en staat veelal binnen. Er zijn ook oplossingen met buitenantennes, die werken een heel stuk beter omdat deze groter zijn en voorzien kunnen worden van elektra waardoor ze veel beter in staat zijn om signaal terug te zenden. Als je zicht hebt op een telefoonmast dan zijn er varianten waarbij je de buitenantenne kan richten en daarmee een snelle en stabiele verbinding kunt opbouwen.

Maar eigenlijk is voor 4G/5G bijna altijd de beste oplossing een antenne buiten, liefst zo hoog mogelijk.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:22
jeroen3 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:03:
Je kunt een provider ook vragen om een verbinding aan te leggen. Dat kan ook een straalverbinding zijn.
Denk dat het heel prijzig gaat worden. Maar technisch kan het wel. Straalverbindingen hebben wel wat nadelen en kunnen niet zomaar toegepast worden. Je moet vrij zicht hebben bijvoorbeeld en dat gaat op onze aardbol tot ongeveer 75 kilometer goed. Er hoeft maar een boom, bouwkraan of iets anders door de verbinding te gaan om problemen te veroorzaken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
StinkBink niet beschikbaar in België? Wij hebben daar een paar stations nu op aangesloten en dat werkt erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47

Dido

heforshe

powerboat schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:20:
StinkBink niet beschikbaar in België? Wij hebben daar een paar stations nu op aangesloten en dat werkt erg goed.
Ik kan je nog sterker vertellen, Google weet niet eens wat "StinkBink" is.

Als je het als "grappige" verbastering van Starlink bedoelt, dan ben je wat laat, want die was al in de topictart genoemd.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:41
Dido schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:29:
[...]

Als je het als "grappige" verbastering van Starlink bedoelt, dan ben je wat laat, want die was al in de topictart genoemd.
Oh ja .. inderdaad, excuses ik heb er overheen gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:02
Drardollan schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:18:
[...]

Denk dat het heel prijzig gaat worden. Maar technisch kan het wel. Straalverbindingen hebben wel wat nadelen en kunnen niet zomaar toegepast worden. Je moet vrij zicht hebben bijvoorbeeld en dat gaat op onze aardbol tot ongeveer 75 kilometer goed. Er hoeft maar een boom, bouwkraan of iets anders door de verbinding te gaan om problemen te veroorzaken.
Ja iedereen denkt dat, het zal ook geen tientje per maand zijn, maar dat is 15 man personeel ook niet.

Nu is 4g/5g redelijk beperkt in bereik, een straatverbinding kan zoals je aangeeft 75 km... waar in Belgie zit je 75 km van de dichtstbijzijnde telecommast af?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:53
Dido schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 15:29:
[...]

Ik krijg de indruk dat Starlink niet de eerste keus is wegens recente uitlatingen van de eigenaar van dat bedrijf. Principes zijn leuk maar in deze situatie ga je niet veel keus hebben. Ongeacht wat je mening over die vent is is Starlink wel een uniek product waar geen alternatief voor te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vasperos
Andros schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 17:43:
[...]

Ik krijg de indruk dat Starlink niet de eerste keus is wegens recente uitlatingen van de eigenaar van dat bedrijf. Principes zijn leuk maar in deze situatie ga je niet veel keus hebben. Ongeacht wat je mening over die vent is is Starlink wel een uniek product waar geen alternatief voor te vinden is.
klopt, het is een beleidskeuze van hoger op. Een straal verbinding is niet echt een optie omdat we de opstelling willen meenemen van project naar project en de doorlooptijden meestal maar 2 tot 3 maanden is. Onze hoop was dat er ergens nog een bedrijf zat zoals starlink die dit soort verbindingen aanbood. Ondertussen is er al wel een e-mail vertrokken naar Eutelsat met de vraag of zij een oplossing kunnen aanbieden maar we hebben nog niets mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als er 5G is zou ik gewoon proberen hoe het werkt. Voor mij met thuiswerken is het sneller dan mijn kabelinternet (ik weet niet of de specs van de verbinding echt hoger zijn, maar alles reageert sneller, ik vermoed dat het ook sneller reageert dan starlink). Natuurlijk kun je met zo veel mensen niet de hotspotfunctie van een telefoon gebruiken.

VPN en spraakverbindingen enzo gaat op zich prima over 5G.

O, lees nu het stukje over de slechte 4G, dan valt het af.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 10-04-2025 13:02 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Vasperos schreef op donderdag 10 april 2025 @ 12:37:
[...]

klopt, het is een beleidskeuze van hoger op. Een straal verbinding is niet echt een optie omdat we de opstelling willen meenemen van project naar project en de doorlooptijden meestal maar 2 tot 3 maanden is. Onze hoop was dat er ergens nog een bedrijf zat zoals starlink die dit soort verbindingen aanbood. Ondertussen is er al wel een e-mail vertrokken naar Eutelsat met de vraag of zij een oplossing kunnen aanbieden maar we hebben nog niets mogen ontvangen.
Misschien een compleet ongevraagd advies maar ik doe het toch aangezien ik
meerdere keren met dit bijltje heb gehakt. Als ik jou was zou ik gewoon een advies uitbrengen
aangezien het duidelijk is dat jij niet beslissing maakt.

1: Je kiest voor 4/5G ik kan de kwaliteit niet waarborgen vanwege bewezen instabiliteit.
2: Kies voor Starlink, in ieder geval als pilot om te kijken of dit voldoet. Op papier de beste oplossing.
3: Laat (dark) fiber/COAX o.i.d. graven (ja dit is duur).

Laat de andere maar hun principe aan de kant zetten of de portemonnee trekken voor alternatieven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32

bebopper

I'm an absolute beginner...

MasterL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:39:
[...]

Misschien een compleet ongevraagd advies maar ik doe het toch aangezien ik
meerdere keren met dit bijltje heb gehakt. Als ik jou was zou ik gewoon een advies uitbrengen
aangezien het duidelijk is dat jij niet beslissing maakt.

1: Je kiest voor 4/5G ik kan de kwaliteit niet waarborgen vanwege bewezen instabiliteit.
2: Kies voor Starlink, in ieder geval als pilot om te kijken of dit voldoet. Op papier de beste oplossing.
3: Laat (dark) fiber/COAX o.i.d. graven (ja dit is duur).

Laat de andere maar hun principe aan de kant zetten of de portemonnee trekken voor alternatieven
Als toevoeging op 1 - koop een simkaart van elk mobiel netwerk en test daarmee. Als ik het goed begrijp heb je met 1 netwerk getest, mogelijk heeft een ander netwerk wel goed 4G/5G bereik.

Je zegt het zelf eigenlijk ook al
Vasperos schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:37:
Misschien moeten we gewoon diverse simkaartjes kopen om de verschillende providers te testen.
Dat lijkt me toch echt stap 1 (en ook eentje die relatief weinig geld kost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:10

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dan nog is 4/5G net als Starlink een pilot waarbij over een langere periode bepaald moet worden of het wel of niet stabiel is en al soort van bewezen onstabiel is. Ik zou dit advies nooit geven. Zou jij het maandsalaris van 10-15 mensen gaan betalen (die niet kunnen werken op locatie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:45
Orange België biedt internet via satelliet. Ik ken het zelf niet, en ik heb ook geen ervaringen over gelezen. De prijs is nog redelijk OK, al is de uploadsnelheid wat beperkt.

https://www.orange.be/nl/...internet/orange-satellite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Hoeveel maakt latency uit? Als er een verbinding moet zijn, dan is old-school satelliet internet er ook gewoon. En zo duur is dat niet, wel hoge latency dus, en je moet natuurlijk ook niet teveel snelheid dan verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:32

bebopper

I'm an absolute beginner...

MasterL schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:01:
Dan nog is 4/5G net als Starlink een pilot waarbij over een langere periode bepaald moet worden of het wel of niet stabiel is en al soort van bewezen onstabiel is. Ik zou dit advies nooit geven. Zou jij het maandsalaris van 10-15 mensen gaan betalen (die niet kunnen werken op locatie)?
Je moet het wat langer als 1 minuut testen, maar als je gedurende een week op 1 van die simkaarten een goede verbinding hebt dan is het geen hele wilde gok om daarop te vertrouwen. De omschrijving in de topicstart komt op mij niet over als "het werk ligt volledig stil als we geen internet hebben', maar ik kan er natuurlijk volledig naastzitten. Sowieso een goed idee om een plan B klaar te hebben liggen voor als het niet goed werkt.

Als het echt heel belangrijk is om stabiel en continue internet te hebben en het werk van 10-15 mensen op locatie daar 100% van afhankelijk is dan is het sowieso aan te raden om een continue backup verbinding te hebben en moet je meerdere oplossingen naast elkaar laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50
Wat gaan die mensen op de project locatie doen? Als die de halve werkdag op YouTube zitten dan is 25Mbit niet voldoende. Als ze aan het werk zijn en af en toe een bestand met de cloud/centrale server synchroniseren en email gebruiken zie ik geen probleem.

Zet hier locaties met 50 man op een 100Mbit lijn dus probeer het vooral uit met startlink. De kosten zijn peanuts voor een dergelijk project. Tenzij er morele bezwaren zijn tegen Musk zijn bedrijven...

[ Voor 7% gewijzigd door jongetje op 10-04-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vasperos
Wij zijn een bouwfirma die actief is zijn in de chemie/petrochemie. Het verlies van internet of een slechte verbinding wilt dus niet zeggen dat we niet kunnen werken. De belangrijke punten zijn delen en beschikbaar stellen van informatie (word, excel documenten, foto's en tekeningen) voor de collega's op het hoofdkantoor en onderling op de werf, vlotte e-mail communicatie en een uitzonderlijke teams meeting. latency is dus van minder belang al geeft dit soms wel problemen met onze vpn verbinding naar onze server.

Onze huidige oplossingen hebben als nadeel dat er heel veel data lokaal op de laptops worden opgeslagen waardoor er vergissingen gebeuren met oude revisies, en dat er op het einde van het project massaal veel dubbele data op de server gedumpt wordt of juist geen data. De administratie op het hoofdkantoor loopt voor deze projecten ook stroef omdat zij geen vrije toegang hebben tot de data.

De aanbieding van Orange ben ik ook al tegen gekomen maar als je hun contacteert (bellen en mailen) dan wordt je van het kastje naar de muur gestuurd zonder dat ze je helpen. het is echt nog een nieuw product bij hun en bijna niemand is op de hoogte bij hun.

Maar ik ben er denk ik uit. We zullen starten met een paar simkaarten van andere providers te bestellen. Mocht dit niet helpen dan zullen we als nog de satelliet optie van Eutelsat testen om dan waarschijnlijk te eindigen met starlink tegen de wil in van onze baas.

Alvast bedankt aan iedereen voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:43
Ik gebruik Teltonika routers in al mn projecten. Kost wat, heb je wat.
Telenet SIM erin en heb 300GB data /maand.

Kijk naar de DUAL SIM routers, kan je 2 verschillende operators gebruiken. Bv de RUTX11

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 15:08
dan zou ik eerder naar enterprise oplossingen kijken zoals Peplink.

Dan heb je geen 2 individuele simmetjes maar kun je ook dingen bundelen als je gebruik maakt van Speedfusion. Dan kun je gewoon 2 of meerdere verschillende carriers bundelen. Dan maakt het niet meer zoveel uit of netwerk A of B beschikbaar is, of beide

https://www.peplink.com/s...supercharge-connectivity/

Icm goede antenne's kun je dan een heel eind komen, en voor de echte rare situaties is starlink nog een optie als backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:43
DJSmiley schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:25:
dan zou ik eerder naar enterprise oplossingen kijken zoals Peplink.

Dan heb je geen 2 individuele simmetjes maar kun je ook dingen bundelen als je gebruik maakt van Speedfusion. Dan kun je gewoon 2 of meerdere verschillende carriers bundelen. Dan maakt het niet meer zoveel uit of netwerk A of B beschikbaar is, of beide

https://www.peplink.com/s...supercharge-connectivity/

Icm goede antenne's kun je dan een heel eind komen, en voor de echte rare situaties is starlink nog een optie als backup.
euh Teltonika is wel degelijk enterprise hoor.... Hebben ook modellen dat 2 of 4 SIMs bundelen :D
Tis maar wat je nodig hebt en wilt betalen

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Pagina: 1