Hoe houten balk tegen schuine gipswand bevestigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:30

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Op mijn zolder wil ik een schuifkast realiseren.
Daarvoor wil ik tegen de schuine wand een mastiek balk bevestigen.

Afbeeldingslocatie: https://d1hg7qb8v7wj0r.cloudfront.net/m/a83d543b8b2a432b/Image-vuren-c-mastiekklos-mk1-75x75x4200.jpg

Op de balk wil ik een 2 tal rails bevestigen waar ik dan 2 schuifdeuren wil hangen.
Vooralsnog is de bedoeling dat de schuifdeuren los hangen. Dus niet beneden ondersteunt. Wel wellicht met een soort van geleider zodat ze niet naar binnen of buiten gaan hangen.

De mastiek balk wil ik bevestigen aan mijn schuine wand.
Deze is als volgt opgebouwd (van buiten naar binnen)
Gipsplaat
Panlat
Folie
isolatie
Dakbeschot
Er zit dus een niet zo diepe luchtruimte tussen de gipsplaat en de folie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qETkGvgxTjSUCSCM_J9qnKtpT7I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qYM1lcsV575VyCqJ0KjyUVlg.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3QMj-MKp0iF-hk4uB4VV9W27ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a5PUkOHyZnA4eEJ3YRV83paS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrKWfz8v6Frzh0bHjorx8OheLKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoFBHfshkdp9LVGlNtY7FOw3.jpg?f=fotoalbum_large

De wand is mooi afgeschilderd. Er is ook verzuimd om aan te geven waar de gordingen precies liggen.
Ook al wist ik dit wel, dan was het nog maar de vraag of ze op de juiste plek zouden zitten om de mastiek balk aan te bevestigen. Ik kreeg de gordingen ook niet gevonden met een detector.

Maar nu mijn probleem:
Bij een gewone wand zou ik de mastiek balk gewoon met een flinke schroef met plug aan de wand bevestigen.
Maar omdat ik de folie in de schuine wand niet wil beschadigen, is voorzichtigheid geboden.

Hoe kan ik toch de balk bevestigen?
Zou ik het met kit kunnen doen?
Of trek ik dan gewoon de verf los en komt de balk alsnog naar beneden.
Ik zou de balk aan beide muurzijden met een staander kunnen ondersteunen. Een staander in het midden is geen optie want er moeten om de haverklap een groot matras achter de schuifdeuren geschoven worden.
Is er een mogelijkheid om het toch met schroeven te doen, of bestaat er ander bevestigingsmateriaal dat bruikbaar is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:43
Hoekprofielen op de muur links en rechts? Zou ik het alsnog kitten zodat het niet doorhangt.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Met een warmtebeeld camera kun je soms de balken nog terugvinden. Je wil in ieder geval in de latten schroeven, dat is steviger en je heb geen last van een lekke isolatie. Als je dat elke lat doet kom je al een heel end denk ik.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
_eLMo_ schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:14:
Met een warmtebeeld camera kun je soms de balken nog terugvinden. Je wil in ieder geval in de latten schroeven, dat is steviger en je heb geen last van een lekke isolatie. Als je dat elke lat doet kom je al een heel end denk ik.
Die latten krijg ik ook niet gevonden. De wand is strak afgewerkt en ik zie geen schroefgat, niks.
Ook met kloppen hoor ik geen verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:31
Op de hoogte van de balk horizontaal even om de 4 cm een schroefje zetten, na een aantal schroefjes zul je de eerste panlat tegen komen, dat voel je omdat daar de schroef wel aan trekt. Daarna, als ze het goed gedaan hebben (en daar lijkt het wel op) zou om de 30 cm een lat moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rzaan schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:32:
[...]

Die latten krijg ik ook niet gevonden. De wand is strak afgewerkt en ik zie geen schroefgat, niks.
Ook met kloppen hoor ik geen verschil.
Heb je een warmtecamera geprobeerd?

Op een dag met een groot genoege delta t.o.v. de dag ervoor (wanneer het bijv. ineens een hele dag regent na een zonnige dag) zou je in deze situatie met een warmtecamera die balken wel moeten kunnen vinden. Misschien niet de exacte positie, maar genoeg om daarna met een metalen pen even te prikken om te kijken waar die zit.

De enige manier om dit correct te doen is zorgen dat je weet waar je moet zijn, want je moet toch echt iets degelijks vinden om het geheel aan te bevestigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
before & after fotos over elkaar heen photoshoppen en op basis daarvan de latten en balken localiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
appelflap1992 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:36:
Op de hoogte van de balk horizontaal even om de 4 cm een schroefje zetten, na een aantal schroefjes zul je de eerste panlat tegen komen, dat voel je omdat daar de schroef wel aan trekt. Daarna, als ze het goed gedaan hebben (en daar lijkt het wel op) zou om de 30 cm een lat moeten zitten.
Dat is een goed idee!
Nog steed zal ik niet te diep moeten schroeven, want anders doorboor ik de folie achter de panlat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --WaaZaa--
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:26
Ik lees dat je het geprobeerd hebt, maar met een goede multidetector moet je de schroeven echt wel kunnen vinden..

Mocht dat nou echt niet lukken, goede hightack (polymax bv) is te proberen, maar aangezien het al geverfd is zonder schroeven niet het beste idee.

prutsert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
--WaaZaa-- schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:48:
Ik lees dat je het geprobeerd hebt, maar met een goede multidetector moet je de schroeven echt wel kunnen vinden..

Mocht dat nou echt niet lukken, goede hightack (polymax bv) is te proberen, maar aangezien het al geverfd is zonder schroeven niet het beste idee.
Ik ga het nog eens proberen, en dan echt op zoek gaan naar de schroeven.
Heb vooral gezocht naar de balken en latten met de Bosch GMS120.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:11

Fe2O3

Ja das roest

Met een stuk van die folie, een rolmaat en die foto heb je zo uitgerekend/uitgetekend waar die latten zitten.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05:26
Fe2O3 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:59:
Met een stuk van die folie, een rolmaat en die foto heb je zo uitgerekend/uitgetekend waar die latten zitten.
Dit.
Die folie heeft verdeel blokjes.
Als je de eerste raggel hebt gevonden, weet je de rest dus ook. H.o.h zijn ze redelijk netjes gelijk aangebracht zo te zien.
Succes!

Hint: De 1e raggel zit meteen naast je linkermuur ;)

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 07-04-2025 13:10 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:17
Magneetje. Heb je die schroeven zo gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
Precies, je kan zo via Amazon een sterke magneet halen, en dan heb je ze zo te pakken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Topicstarter
Triggy schreef op maandag 7 april 2025 @ 14:00:
Magneetje. Heb je die schroeven zo gevonden.
Ik had nog een partij magneetjes liggen die ik voor iets anders nodig had.

Ben voorzichtig gaan zoeken en jawel hoor. Vond wat schroeven.
Ik ga nog even verder zoeken en dan kan ik de verticale lijnen trekken.
Dat zoeken doe ik voor het geval ze toch niet alle panlatten of gelijke afstand hebben gezet. Kan het me niet voorstellen, maar je weet nooit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAxF0UxySwVGcGTvck9IJzYZdwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69Islb5fBUpfYDZqbs0mJRXr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0G_p5HDAcD9ZYMboN4qlj4jjScY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/N2ybZrcn2vaBcenGZdJDBdvW.jpg?f=user_large

Nu nog even uitvogelen welke maat en soort schroeven.
Pagina: 1