Welke hub voor een iMac M4?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een nieuwe M4 iMac gekocht en was eens aan het kijken voor een fijne hub. Vooral omdat ik de poorten aan de achterkant niet handig vind voor een externe HD, een usb-stick of een sd-card.

Toen kwam ik deze tegen, die er in twee smaakjes zijn. Deze:

Pulwtop
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61cFTu3VGIL._AC_SX679_.jpg?f=fotoalbum_large

en deze:

Inatec
Afbeeldingslocatie: https://m.media-amazon.com/images/I/61p2t97ww5L._AC_SX522_.jpg

Bij beide kun je ook een SSD toevoegen, wat op zich wel fijn is... ik heb altijd ruimte te weinig. Satechi heeft er ook één maar is zonder SSD en veel lelijker.

Iemand ervaring met deze dingen? Welke is qua specs beter? In die van Pulwtop wordt specifiek over de iMac M4 gesproken, daarmee denk ik dat hij recenter is. Maar ik blijf het een beetje vaag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:56

MazeWing

The plot thickens...

Qua specs zijn ze heel vergelijkbaar. Let wel op dat het maar 10Gbit/s max is. Voor alles dat je er op aansluit, incl. de SSD, GECOMBINEERD!

Als je er dus een SSD instopt en dan nog een externe SSD (of iets anders) dan zal er bandbreedte gedeeld moeten worden. Wil je dit niet dan zou ik toch kijken naar een Thunderbolt 4 of USB 4 hub. Die hebben een veel hogere bandbreedte.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
MazeWing schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:39:
Qua specs zijn ze heel vergelijkbaar. Let wel op dat het maar 10Gbit/s max is. Voor alles dat je er op aansluit, incl. de SSD, GECOMBINEERD!

Als je er dus een SSD instopt en dan nog een externe SSD (of iets anders) dan zal er bandbreedte gedeeld moeten worden. Wil je dit niet dan zou ik toch kijken naar een Thunderbolt 4 of USB 4 hub. Die hebben een veel hogere bandbreedte.
Dat had ik inderdaad gezien. Ik kan me dan alleen even geen voorstelling maken van hoeveel 10Gbit/s is. Het gaat niet perse om enorme bestanden kopiëren. Maar wellicht staat op één wel een Final Cut library. Maar dan zal ik niet gelijk ook weer een externe hd koppelen.

Ik vind het design wel mooi, en dat ben ik nog niet tegengekomen met een thunderbold/usb 4 hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:56

nelizmastr

Goed wies kapot

iAR schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:57:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien. Ik kan me dan alleen even geen voorstelling maken van hoeveel 10Gbit/s is. Het gaat niet perse om enorme bestanden kopiëren. Maar wellicht staat op één wel een Final Cut library. Maar dan zal ik niet gelijk ook weer een externe hd koppelen.

Ik vind het design wel mooi, en dat ben ik nog niet tegengekomen met een thunderbold/usb 4 hub.
10Gbit over USB min alle overhead van USB betekent ongeveer 1GB/s doorvoer qua data. Met een SATA SSD erin ben je 60% van die bandbreedte kwijt als je daarnaar aan het schrijven bent. Met thunderbolt 4 heb je 4x de bandbreedte en kun je zelfs een gen3 NVMe SSD lekker laten draaien.

I reject your reality and substitute my own