Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:52
Goedemorgen!

Wij hebben een nieuwe woning gekocht en deze compleet verbouwd. We zijn nu aangekomen op het punt dat er zonnepanelen op mogen. Nu zit ik te stoeien met wat wijsheid is.

We hebben een warmtepomp (gasloos dus ook boiler), EV en plug-in dus er is best wat verbruik. Ruimte op het dak is er voldoende.
Er is een uitbouw op ZO met plek voor 5 panelen portrait
Er is een dakkapel op NO met plek voor 5 panelen landscape als ik ze richting het ZO leg
Er is een dakkapel op ZW met plek voor 5 panelen landscape (ivm aircounit die er op staat)
Eventueel ook nog plek op de pannen boven de dakkapel om 5 panelen landscape op het ZW te leggen.
Nu wil ik ivm met salderen dat gaat stoppen niet te veel neer leggen maar ben me tegelijk wel bewust van het feit dat ik per orientatie voldoende panelen moet neerleggen. Wat zou jullie advies zijn?

Ter verduidelijking een foto (voor alle verbouwingen). Er zit nu aan beide kanten een dakkapel van met een bruikbaar dakvlak van 950x200 en aan de achterkant een uitbouw met een bruikbaar dakvlak van 200x600.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LW71eieV6NQxntp-r3c639EpVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XjLIeUDL74x7o7nl3u8sOXe.png?f=fotoalbum_large

Dank voor het meedenken en ben benieuwd naar jullie ideeen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LW71eieV6NQxntp-r3c639EpVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6XjLIeUDL74x7o7nl3u8sOXe.png?f=fotoalbum_large

Op deze dakkapel komt wel nog een airco te staan thv de dakdoovoer die er al zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WVGpRLshmzRtHFg6axfBPaNCe9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13BRszWaQ5p5Q7jiI1OFvi3h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pH14kzRib5Zfn8suNvtl9LRqAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62CQKGFMhGI3qA8m039bU0Fh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tAjqIQVSwkMBxO0bVPPA3TrAAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1faY74DfQ1rniJc3bbmZWcfy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1vR4qy5lgI_cQoDXoFpnH1_eNNc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rr9TS6MgjXyEhyPybPb9wi7w.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Uitbouw (ZO) 200x600cm
2x dakkapel (1xZW en 1x ZO) 200x950cm
Pannendak ZW plek voor 5x landscape
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
Nog niet bekend maar zal naar verwachting 10.000-12.500 worden
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Budget 5k
Wie gaat het project uitvoeren
Ik ga de installatie en aansluiting zelf verzorgen
Bijhouden van data
Alles van Homewizard incl 3 fase kwh meter voorbereid. Uiteraard ook monitoring via de app
Reeds verkregen offertes
Geen, ik ga de installatie zelf doen. Voorkeur heeft SE maar de vraag is of dit goed zal gaan met deze setup qua orientaties. Plus wil geen enorme overcapaciteit neerleggen ivm overheidsregels.
Regio
Zuid-Holland - Ouderkerk aan den IJssel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou, vanwege je dakoppervlak en de kleine ruimtes per dak naar micro omvormers kijken. Mocht je later toch uitbreiden (vanwege accu oid) dan kan je makkelijk bijleggen.

apsystems heeft bijvoorbeeld sinds een jaartje een accu systeem, kijk daar eens naar.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:21
Nu heeft een merk gebonden accu bij micro’s geen enkel voordeel. De extra DC-AC omzetting is niet te voorkomen.

En puur PV-gekoppelde accu’s lijken sowieso niet rendabel te zijn of zelfs worden. Puur prijsgestuurde accu’s zijn een beter idee, zeker op korte termijn.

Met name zonder salderen wil je juist veel PV hebben. Zo voorkom je maximaal dat het dure stroom inkoopt (direct eigen verbruik)

Opletten is kunnen voorkomen oprecht betalen (incl belasting) voor teruglevering.
Accu kan lopend kosten van verbruik verder voorkomen… en zelfs verdienen aan getimed leveren

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Ik neig zelf ook naar micro's voor mijn dakvlakken maar heb nu SE en dat bevalt goed en is bekend. Hebben jullie nog een advies qua merk? Enphase, Hoymiles of APsystems?

Accus staat ook wel op de wensenlijst maar voor nu zou ik daar nog niet mee willen beginnen. Heb nog een vast contract zonder boete er in tot half 2027 en we mogen nog salderen tot januari 2027. Daarna ga ik er zeker naar kijken.

Alle electra is vernieuwd en qua groepen en bekabeling is er rekening gehouden met dergelijke uitbreiding in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
SE gaat denk ik alleen goed werken als je voor de volle 20 gaat.

Maar het is of enkelfase, of de 3-fase short-string: dus maximaal 5kW omvormervermogen.

Ik vermoed dat je met 20 panelen van nu (~450W) over de max-DC gaat van de short-string. (Ik zit er precies op met 7,5kW STC op 3 richtingen plat dak). De enkelfase mag meer DC hebben...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:42

bert pit

asdasd

Orientatie wordt belangrijker naarmate je meer eigen opwek wilt gebruiken.

Bovendien, met een EV en andere verbruikers die wellicht qua werkingstijdstip te sturen zijn, loont het al snel om over twee jaar over te stappen op dynamische energie. Als je de panelen dat zo kunt projecteren dat je ook in het begin van de avond nog opwek hebt, dan dek je weer een stuk eigen verbruik af in de dure uren.

Dit wordt met name belangrijk als de saldering wegvalt. Nu denk je wellicht dat aantal panelen op noordwest niet erg rendabel zijn, maar de dynamische prijs op een later tijdstip van de dag, maakt dat goed.

[ Voor 3% gewijzigd door bert pit op 07-04-2025 20:28 ]

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:06
Breadrun schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:52:
Ik neig zelf ook naar micro's voor mijn dakvlakken maar heb nu SE en dat bevalt goed en is bekend. Hebben jullie nog een advies qua merk? Enphase, Hoymiles of APsystems?

Accus staat ook wel op de wensenlijst maar voor nu zou ik daar nog niet mee willen beginnen. Heb nog een vast contract zonder boete er in tot half 2027 en we mogen nog salderen tot januari 2027. Daarna ga ik er zeker naar kijken.

Alle electra is vernieuwd en qua groepen en bekabeling is er rekening gehouden met dergelijke uitbreiding in de toekomst.
Heb jij wel eens nagedacht over de Micro omvormers van APSystems? is goed betaalbaar (In verhouding met Enphase) en topt niet af of gekke fratsen. QT2 zou bijvoorbeeld mooi kunnen (Let wel op heeft 2x MPPT input dus 2 panelen per groep in zelfde orientatie). En Homewizard slikt de APSystems API ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Ronald schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:56:
SE gaat denk ik alleen goed werken als je voor de volle 20 gaat.

Maar het is of enkelfase, of de 3-fase short-string: dus maximaal 5kW omvormervermogen.

Ik vermoed dat je met 20 panelen van nu (~450W) over de max-DC gaat van de short-string. (Ik zit er precies op met 7,5kW STC op 3 richtingen plat dak). De enkelfase mag meer DC hebben...
Ja heb al even zitten spelen in de configurator en dan met glas glas panelen maar ben bang dat ik pas laat de opstart haal als ik met minder panelen aan de gang ga. Denk dat ik voor nu in zet op een paneel of 12 maar dan kom ik eigenlijk automatisch op micro's uit wat ook prima is.

Rest alleen nog de vraag voor welke micro's ga ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Chrisverst schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:57:
[...]

Heb jij wel eens nagedacht over de Micro omvormers van APSystems? is goed betaalbaar (In verhouding met Enphase) en topt niet af of gekke fratsen. QT2 zou bijvoorbeeld mooi kunnen (Let wel op heeft 2x MPPT input dus 2 panelen per groep in zelfde orientatie). En Homewizard slikt de APSystems API ook.
In de wereld van de micro's ben ik niet zo thuis. APsystems ken ik wel van naam maar de enige echt bekende voor mij is Enphase maar die toppen wel af meen ik met de moderne 450wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Chrisverst schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:57:
[...]

Daar betaal je 300 euro voor een 2000W omvormer, voor 200 euro heb je ook een hoymiles die 4 panelen kan doen, ook 2000W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Enphase: duurder, topt meer af (minder belangrijk dan het lijkt). maar is het meest gerenommeerde merk.
APSystems: 2e keus, veel ruimer in vermogen... Duidelijk lagere prijs.
Hoymiles: 3e keus, is niet-westers bedrijf. Nog lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Ik kom voor Enphase met alles wat je nodig hebt toch op een aaridge kostenpost in vergelijking met de andere twee spelers. Als ik even uit ga van 12 panelen is het basis materiaal al snel een dikke 2k.

Wat zou Enphase boven de rest zetten qua mogelijkheden en kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05
Ronald schreef op maandag 7 april 2025 @ 22:15:
Enphase: duurder, topt meer af (minder belangrijk dan het lijkt). maar is het meest gerenommeerde merk.
APSystems: 2e keus, veel ruimer in vermogen... Duidelijk lagere prijs.
Hoymiles: 3e keus, is niet-westers bedrijf. Nog lagere prijs.
Hoymiles heeft daarintegen wel een persoonlijke helpdesk :9

Ik stelde laatst een vraag, het antwoord daarop kwam automatisch in mijn spam mailbox terecht. Toen ik uiteindelijk belde om diezelfde vraag per telefoon te stellen kreeg ik halverwege de zin de vraag of ik niet ook een mail had gestuurd en dat hij daarop gereageerd had :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Zoekende krijg ik de indruk dat Hoymiles wel gangbaarder is dan APsystems maar Enphase wordt overal wel als het meest premium neergezet inderdaad.

Het modulaire van micro's is fijn en het prijsverschil tussen Hoymiles en Enphase is toch wel serieus. Over beiden kan ik weinig negatieve ervaringen vinden in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:01

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Enphase omvormers hebben 25 jaar garantie, tegen de 12 jaar van Hoymiles.

En doe jezelf een plezier en plaats geen airco op dat dak. Dat wordt 1 brommende bak ellende.

Mr. T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
Kan het maar een keer goed doen, ga toch voor Enphase. Is de metered gateway een must?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breadrun
TTommie schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:38:
Enphase omvormers hebben 25 jaar garantie, tegen de 12 jaar van Hoymiles.

En doe jezelf een plezier en plaats geen airco op dat dak. Dat wordt 1 brommende bak ellende.
Heb eigenlijk geen andere mogelijkheid om een airco neer te zetten. Elk dak heeft houten balken en van de begane grond kan ik eigenlijk niet boven komen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:01

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Breadrun schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:37:
Kan het maar een keer goed doen, ga toch voor Enphase. Is de metered gateway een must?
Het is geen must, maar zou het wel aanschaffen. Zijn de kosten niet en dan heb je de mogelijkheid maar.

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik de ct spoelen ook nog niet heb aangesloten….
Ik gebruik P1mon om de meter uit te lezen, maar als ik wil kan het wel.

Volgens mij heb je de metered versie ook nodig als je wil overstappen naar een zero export profiel.

De airco is een keuze, maar ik zou het altijd afraden. 1 en de belangrijkste is resonantie en 2 als er een keer wat op dat platte dak moet gebeuren moet je hem weer afkoppelen.

Mr. T.

Pagina: 1