Veilige verbinding tussen 2 kabels in flex maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-06 23:45
Beste,

Ik heb in mijn nieuwbouw woning een lege flex (32mm) laten voorzien naar de plaats waar mijn Sonos luidsprekers tegen de muur gehongen zullen worden.
Er zijn zo 8 (lege) flexen met trekdraad voorzien voor mijn 8 Sonos luidsprekers die ik ga plaatsen.

Mijn Sonos luidsprekers hebben enkel 230V voeding nodig en eventueel UTP (al neig ik die laatste gewoon te laten voor wat het is en ze op WiFi te zetten).

Bij de Sonos zijn er specieke kabels voor de voeding voorzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Ik1xP1bOgcgK2YS-WptF2d39ys=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VAtkU9EKXpDbdXlbnrB2PB75.png?f=fotoalbum_large

De flex buizen komen uit in de technische ruimte van mijn huis. Ik zou ze daar gewoon willen voeden met een gewoon stopcontact icm met een 2G0.75 kabel. Natuurlijk kom ik dan toe met een 2G0.75 op de plaats van mijn Sonossen.

Ik zou een verbinding willen maken tussen die 2G0.75 kabel en de specifieke Sonos voedingskabel. En die verbinding zou ik willen wegwerken in die flex buizen. Dat gaat volgens mij het properste zijn. Ik wil geen stopcontact voorzien achter die Sonossen (is lelijk volgens mij).

Enig idee hoe zulks te voorzien? Solderen? Wago klemmetjes (misschien wat te dik voor in die flexen weg te werken). Wat is beste en ook he veiligste?
Andere ideeën?

Tnx!
Pieter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Mijn eerste gedachte is de kabel via krimpconnectors + krimpkous (t.b.v. isolatie, indien de connector hier niet zelf al in voorziet) verlengen met soepele kabel. Dan heb je een goede verbinding en blijft het geheel dun genoeg om door een installatiebuis te kunnen. Vervolgens in de wanddoos met wago's de soepele kabel aan de installatiedraad maken (achter een wcd) voor een permanente stroomvoorziening. Eventueel iets als dit kan ook, die hoef je alleen maar warm te maken.

Maarreh, 32mm? Is dat niet wat enthousiast voor enkel een stroomkabeltje? Theoretisch zou je er wel UTP bij kunnen leggen (volgens mij is dat zelfs nog toegestaan ook aangezien de stroomkabel dubbel geïsoleerd is), maar naar mijn ervaring is die Sonos wifi-verbinding tussen de speakers onderling prima stabiel.

[ Voor 63% gewijzigd door spone op 06-04-2025 23:08 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19
Ik zou de wago 221-2411 gebruiken wordt het zeker niet te dik en is geschikt voor soepele draad/kern en mag rechtstreeks in de wago zonder eerst adereindhulsjes te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als je dan de individuele voedingsdraden ongelijk maakt kun je achter elkaar plaatsen in plaats van naar elkaar. Dat scheelt je ook weer wegwerken.

Hoewel de draden zonder aderhuls in die lasklemmen missen zou ik wel met aderhulsjes werken. Er is altijd één dun koperdraadje die dwars ligt en voor sluiting zorgt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:06
Volgens mij zit in die Sonos gewoon een C7 stekker, dus trek gewoon een kabel en monteer een C7 en klaar ben je. Dan hoef je niet te lassen en heb je je originele kabels ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
32mm is natuurlijk wel buitendiameter. Ik weet dat het wat overkill is, maar ik voorzag graag teveel dan te weinig. Zoals je zelf zegt: dan kan ik zelfs nog een UTP erbij doortrekken indien ik dat later noodzakelijk vindt.
Ik wist niet dat C7 een "standaard" was die gewoon kan kopen, je kan idd gewoon C7 stekkers kopen waar je dan zelf een 2G0.75 kabel op kunt zetten.
Ik denk persoonlijk dat dat het beste is.

De specifieke WAGO klemmen waarover gesproken werd: zouden die niet te dik zijn voor in die buis te passen?

Allemaal alvast al heel veel dank voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Welke afstand ga je overbruggen met 2x 0,75mm2? Ik ken de regels in BE niet, maar je zult wat spanningsverliezen krijgen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Max 15 meter... Ik vermoed dat dit voor spanningsverlies wel zal meevallen: denken jullie van niet? Ik kan natuurlijk ook altijd 2G1.5 gebruiken.

Maar gezien mijn stofzuiger een haspel heeft van 10 meter denk ik met 2G0.75 denk ik niet dat dit een probleem mag vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 18:11
sypie schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:14:
Als je dan de individuele voedingsdraden ongelijk maakt kun je achter elkaar plaatsen in plaats van naar elkaar. Dat scheelt je ook weer wegwerken.

Hoewel de draden zonder aderhuls in die lasklemmen missen zou ik wel met aderhulsjes werken. Er is altijd één dun koperdraadje die dwars ligt en voor sluiting zorgt…
Zonder adereindhulsen zitten de draden veel beter in een wago, ik knip de Hulzen er af als ze in een wago moeten.

Gewoon leren mikken als er altijd een draadje dwars ligt bij jou ;)

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:40
Heeft die sonos niet gewoon een C7 stekker?

Dan kan je ook gewoon de bedrading aansluiten op een stekker zoals deze.

https://www.allekabels.nl.../apparaat-stekker-c7.html

Heb je geen verbindingen waar het niet hoort, en het lijkt me makkelijker aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:08
Door een 32mm buis kan je waarschijnlijk wel een compleet apparaatsnoer trekken, zoals https://www.allekabels.nl...639/apparaatsnoer-c7.html.

Blijkbaar beschikbaar in 15m lengte.

Scheelt weer klooien met stekkers ;)

[ Voor 8% gewijzigd door elleP op 07-04-2025 13:14 ]

elleP

Pagina: 1