SSD vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelofVos
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb een ThinkPad X1 Carbon Gen 9.
Nu wil ik Linux uitproberen en het gemakkelijkst lijkt mij om tijdelijk een ander geheugen in de laptop te plaatsen. Eventueel kan ik de oude ook weer terugplaatsen.
De SSD die er in zit is een Samsung SSD 1TB,M.2,2280,PCIE4X4,OPAL
Kan ik die vervangen door Kingston NV3 1TB M.2 SSD? Deze vond ik bij Megekko.
Bij Megekko nagevraagd maar die geeft antwoord of de schijf past.
Kan hier iemand vertellen of de schijven uitwisselbaar zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-06 10:57
Als je een beetje ruimte over hebt op je schijf lijkt het me vele malen makkelijker (en goedkoper) om een losse partitie te maken voor Linux, dan om heel je laptop open te maken en de SSD te gaan vervangen?

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 06-04-2025 22:17 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
Eventueel kun je er ook voor kiezen om met een SATA naar USB kabel een 2,5" drive aan te sluiten.
Of zo een NVME disk via een usb enclosure er aan te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelofVos
  • Niet online
Bedankt voor de reacties.
@Hahn Een partitie maken (huidige verkleinen) heb ik wel aan gedacht, maar dat durf ik niet aan. Ik ben bang om de hele C schijf te ruïneren. Ik heb er wel e.e.a. over gelezen hoe het aan te pakken, maar durf er toch niet aan te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-06 14:56
RoelofVos schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:09:
Bedankt voor de reacties.
@Hahn Een partitie maken (huidige verkleinen) heb ik wel aan gedacht, maar dat durf ik niet aan. Ik ben bang om de hele C schijf te ruïneren. Ik heb er wel e.e.a. over gelezen hoe het aan te pakken, maar durf er toch niet aan te beginnen.
Zowiezo is een SSD de grote kosten niet meer tegenwoordig en kan je prima later in een externe case oid gebruiken.

De schijf die je op het oog hebt past inderdaad in hetzelfde slot als de huidige dus dat gaat prima werken.

Als laatste optie wil ik toch nog even de Linux live boot USB aanraden, je kan veel linux versies direct van een USB stick draaien. Als het enkel om te proberen is, is dat een heel goed begin. Dan hoef je de laptop helemaal niet open te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SSD's zijn opslagmedia (en geen geheugen), dus horen vragen erover niet in Processors, Moederborden & Geheugen maar in Opslag & Back-up.

Move PMG -> OB

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
RoelofVos schreef op maandag 7 april 2025 @ 10:09:
Een partitie maken (huidige verkleinen) heb ik wel aan gedacht, maar dat durf ik niet aan. Ik ben bang om de hele C schijf te ruïneren.
Heb je misschien nog geen back-up? Zo nee, dan is het een goed idee om die z.s.m. te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 09-04-2025 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelofVos
  • Niet online
Inmiddels Linux geïnstalleerd op de Kingston (opslag!) SSD en het werkt prima. Wel even wennen. Moet nog even uitvissen hoe e.e.a. werkt. Iedereen bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
Tóch tijd voor het maken van een backup!
Dataloss op een SSD is verloren zaak en/of heel duur.
Backupjes maken volgens een goed backupregime is véél goedkoper!
Pagina: 1