terrasoverkapping schuin dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-09 13:01
Hallo,

Ik ben van plan om een terrasoverkapping te plaatsen met een schuin dak van 3 op 4 meter.
Ik heb 4 palen van 12x12 cm als staanders die ik op de betonnen ondergrond ga vastmaken met paalhouders van 12 op 12.

Nu zit ik een beetje het hoofd te breken over hoe ik de verbinding tussen de staanders en de liggers aanpak.
Ik had gedacht om 2dehands baddens te kopen van 17x6 cm als liggers, of zou dit onvoldoende stevigheid bieden? Er komt een golfplaten dak op.
Het probleem is dat ik mij afvraag hoe ik via de constructie het dak schuin laat aflopen. Ik lees 1cm verschot per lopende meter wat in mijn geval op 4 meter komt.
Plaats ik dan palen van 210 cm aan de voorzijde en 206 aan de achterzijde? Dan moet ik ook de inkepingen die ik in de staanders zaag schuin laten aflopen? Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

Een plat dak kan een afschot hebben van 1 cm per meter. Als je met golfplaten wil bouwen, dan kom je op minimaal 10 graden, ofwel 17cm per meter.

Als je vier palen op paalhouders zet, is dat nog geen stabiele constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnass
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-09 13:01
Vandaar ook de baddens als liggers. Verder komen er nog gordingen ook op om de golfplaten op vast te maken.
17cm afschot per meter lijkt mij wel veel. Zou 7-8cm niet voldoende zijn? (in mijn geval dan 32cm).
Hoe bereik ik best deze 32cm afschot dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:36

orf

Waar heb je die 7-8cm op gebaseerd? Er is erg veel info te vinden als je zoekt op “golfplaten dak maken” met Google. Volgens mij zijn er geen websites die adviseren om 1cm afschot te nemen of 7-8cm.

Je kunt een plat dak maken met minimaal afschot als je EPDM of bitumen gebruikt. Wil je golfplaten, dan moet je volgens mij de geschikte bouwwijze daarvoor gebruiken. En dan maak je een schuin dak constructie.