Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 14:06
Mijn vraag
Ik blijf problemen ondervinden met mijn TP-LINK X20 Mesh Wifi oplossing - Buiten alle drops en hick-ups die wij ondervinden bij deze wifi punten, kan ik nu ook niet direct vanaf een laptop naar 192.168.2.xxx (voor HomeAssistant) gaan.

Via mobiele app werkt dit wel op mijn S24.

Relevante software en hardware die ik gebruik

- Router -> KPN Experiabox (ellende) V12
- TP-LINK X20 (v1.0) 2x meshed Wifi in AP modus
- Windows 10 - laptop - bij 192.168.2.xxx (lokaal adres HA - http://homeassistant.local:8123/) krijg ik geen verbinding maar foutmelding
- SSID is geen gast verbinding (:>

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Via mijn Experiabox V12 heb ik nog een lokaal wifi netwerk onder een ander SIDD en daar werkt het wel direct maar via 2,4 of 5Gb via TP-LINK werkt het niet.

vraagstelling
Wie ondervind er nog meer problemen met TP-LINK x20 (v1) en Home Assistant en/of ondervind problemen bij de combi Experiabox V12 en TP-LINK x20 wifi punten of heeft een oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05
Bij mij geen probleem. Ik heb een X20 en Home Assistant Green draaien. Ook de X20 als AP. Hoe draai je HA precies? Op een VM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• super_dirk
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 14:06
blatenja schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:32:
Bij mij geen probleem. Ik heb een X20 en Home Assistant Green draaien. Ook de X20 als AP. Hoe draai je HA precies? Op een VM?
Ja, terechte vraag - ik draai HA als VM op een Synology met vaste IP adressen in mijn netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:13
ALs je de TP-link set in router mode hebt staan maakt die een eigen subnet aan dat anders is dan wat die KPN aanmaakt.
Alles wat je dus via dat subnet connect is afgescheiden van wat je via de wifi of netwerkpoort van de die KPN aansluit.

Die twee subnetten kunnen elkaar niet bereiken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:05
super_dirk schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 08:44:
[...]

Ja, terechte vraag - ik draai HA als VM op een Synology met vaste IP adressen in mijn netwerk.
Volgens mij moet je de VM laten bridgen op de een of andere manier. Ik kreeg dat ook niet aan de gang. Met een Home Assistant Green aan het netwerk werkte het echter wel. Dus ik denk dat de netwerk interface van je VM niet goed functioneert op het lokale netwerk. Op de machine zelf waar de VM op draait is hij denk ik wel benaderbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Je moet sowieso de wifi van de V12 uitzetten. 2 verschillende wifi-leveraars maken meestal ruzie met elkaar. TP-Links in ap-modus. Volgens mij deelt een Experia standaard 192.168.1.xxx ip-nrs uit. Dus zul je nooit 192.168.2.xxx nummers werkend krijgen.
Wil je dat wel, dan zul de Deco's in router modus moeten zetten en een range opzetten voor 192.168.2.xxxx en de experiabox de hoofddeco een vast ip-adres laten geven.

[ Voor 24% gewijzigd door n8tur3 op 12-04-2025 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
n8tur3 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:45:
Volgens mij deelt een Experia standaard 192.168.1.xxx ip-nrs uit. Dus zul je nooit 192.168.2.xxx nummers werkend krijgen.
Een Experiabox doet standaard 192.168.2.0/24

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:13
super_dirk schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:07:
Mijn vraag
- Windows 10 - laptop - bij 192.168.2.xxx (lokaal adres HA - http://homeassistant.local:8123/) krijg ik geen verbinding maar foutmelding
Welke foutmelding krijg je?

Werkt het wel als je het IP-adres je HA gebruikt ipv "homeassistant.local"? Dus http://192.168.2.xxx:8123/ ?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je nergens een interne DNS server draait is het logisch dat je geen verbinding krijgt met homeassistant.local, ja misschien via NETBIOS maar dat is zo lek als een mandje en hoor je niet meer te gebruiken.

Waarschijnlijk werkt je opstelling sowieso stabieler als je je TP Link AP’s niet allemaal rechtstreeks op je Experiabox aansluit maar er een switch tussen zet. Vrij standaard probleem.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1