Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09:52
Mijn vraag
We hebben nu de onderstaande situatie.

Ziggo Connectbox in de meterkast, deze staat in bridge.
Daarop is bekabeld de hoofdnode van Deco M9 aangesloten.
In de woonkamer en slaapkamer staan nog een M9.
Achter de tv bij de kinderen en in de woonkamer staat een M4 van Ziggo die de tv’s laat denken dat ze bekabeld zijn aangesloten.
Tot slot is er op de M9 in de woonkamer met een kabel een goedkope router aangesloten om het weerstation te laten werken. Dat weerstation kan niet omgaan met de Deco’s.
Er zijn loze leidingen naar de slaapkamers of er liggen ongebruikte Coaxkabels in.
De Deco’s komen aardig op leeftijd en zijn de laatste tijd flink warm. Met regelmaat wordt er door 4 of meer personen in huis gestreamd of gegamed. Er zijn tot nu toe weinig problemen.

Ik ben aan het kijken naar het vervangen van de huidige installatie door iets met een goed bereik, toekomstbestendig en het liefst een beetje energiezuinig. Ook ben ik niet thuis in deze wereld dus gebruiksvriendelijkheid is erg belangrijk.

Ik kan natuurlijk een ander mesh systeem aanschaffen maar zit ook te denken aan het aanleggen van bekabeling. Dat wordt dan cat6a als ik het uit andere posts goed begrepen heb. Naar iedere kamer 1 kabel met een patchpaneel voor minimaal 5 aansluitingen in de meterkast. Dan kan ik in de kamers weer een ap aansluiten op de wandcontactdoos. Die ap zou dan geschikt moeten zijn voor roaming zodat de wifi net als nu netjes blijft werken wanneer je verplaatst en je hoeft niet steeds opnieuw te verbinden. De tv’s kan ik dan bedraad op de ap aansluiten lijkt mij.

Ik heb geen ervaring met iets dergelijks aanleggen. Kabels trekken en monteren van het patchpaneel lijkt goed te doen. Hoe maak ik dan verbinding tussen mijn ziggo modem en het patchpaneel? Sluit is net als nu een router aan op het modem? Zo ja kan ik dan 1 poort van het patchpaneel aansluiten op de router? Moet is bij de aanschaf van een router en ap’s alles van 1 merk of type kopen?
Of is dit alles te complex met mijn beperkte kennis en kan ik beter een nieuw mesh systeem aanschaffen?

Ik raak de weg kwijt door alle verhalen die voor mij te ingewikkeld worden met tweakers die hele serverkasten in de meterkast hebben staan. Ik hoop dat jullie mij op de goede weg kunnen helpen.

Beste antwoord (via Uraya18 op 13-04-2025 16:27)

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:13
Die 3 M9's en die 2 M4's trekken dat volledig. Die zullen heus niet uitvallen door "oververhitting". Een deel van het verkeer gaat nu via de kabel, wat ook al ontlast. Een X50/X60 voldoet ook (2× doorvoersnelheid tov nu). Een X75 is 3x, maar kost ook wat. En de hoofd-Deco kan in routermodus, is wel beperkt in setup mogelijkheden, maar ze kunnen het. Een BE65 schijnt als router het goed te doen. Als je bij TP Link wilt blijven, heeft Ziggo geen klantaanbieding in hun webshop?

[ Voor 5% gewijzigd door n8tur3 op 10-04-2025 18:40 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ik zou sowieso naar de ruimtes waar het "kan" een kabel trekken, en daar weer iets van een mesh set aan hangen, dat je dus een bekabelde backhaul hebt voor de set....

zo heb ik het in mn vorige woning gehad, 2x Deco XE75 1tje aan de voorkant en 1tje aan de achterkant, cat5e kabel er tussen als backhaul..

in mn huidige woning moet ik nog steeds kabels trekken... (to do list ;) ) kabel vanaf de meterkast naar de trapkast waar de boel komt te staan, want meterkast is niet inpandig....
en vanaf daar de verdieping een kabel trekken voor de een BE65, verder een kabel naar de TV Hoek waar de ook een BE65 komt.. en indien nodig, trek ik ook een kabel naar de berging, alwaar dan ook een BE65 kan staan voor dekking in de tuin :)

nu staat er 1 BE65 in de meterkast bij het Ziggo modem, en 1tje op de verdieping aan de achterkant van de woning, en babbelt alles draadloos met elkaar... t werkt maar echt lekker werkt het niet..

de Deco XE75 is recent overleden en door de verkopende partij gecrediteerd voor het originele aankoopt bedrag, 34 maanden geleden.. dus nu voor net niks naar de BE65s gegaan...(ivm 4x 2.5 poorten)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
De BE65 is me wat te kostbaar ik twijfel tussen de XE75 Pro en de BE25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
Even een korte update. De kabels zijn besteld samen met een patchpaneel en alles om het aan te sluiten. Volgende stap wordt de selectie van een switch en dan een router met ap’s die voor een fijne werkende wifi door de hele woning zorgen. Als iemand nog goede ervaringen heeft met een bepaald type oid dan hoor ik het graag. Totale wil ik graag onder de €500 blijven voor de router met ap’s. Ik denk zelf aan iets van TP Link in de hoop dat ik dan de Deco M9 en M4 kan blijven gebruiken zolang ze het nog doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-04 14:13
Die 3 M9's en die 2 M4's trekken dat volledig. Die zullen heus niet uitvallen door "oververhitting". Een deel van het verkeer gaat nu via de kabel, wat ook al ontlast. Een X50/X60 voldoet ook (2× doorvoersnelheid tov nu). Een X75 is 3x, maar kost ook wat. En de hoofd-Deco kan in routermodus, is wel beperkt in setup mogelijkheden, maar ze kunnen het. Een BE65 schijnt als router het goed te doen. Als je bij TP Link wilt blijven, heeft Ziggo geen klantaanbieding in hun webshop?

[ Voor 5% gewijzigd door n8tur3 op 10-04-2025 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
Even een update. Ik ben inmiddels verder met het aanleggen van de bekabeling. Slaapkamers boven zijn nu voorzien. Het was lastig want alles is met flexibele buis gedaan en eentje lag in een krappe bocht van 180 graden. Die ging dus spontaan uit de doos waardoor ik de muur open moest maken. Na de vakantie nog de technische ruimte boven, de woonkamer en studeerkamer beneden. Inmiddels al wel drie van de M4 uit gezet omdat er met wat schuiven nog voldoende dekking overbleef met de M9 units. Dat scheelt weer wat in stroomverbruik.

Ik moet alleen iets op de meterkast verzinnen. Daar heb ik nu het modem van Ziggo staan (in bridge) en de hoofdunit van de Deco’s. De andere twee Deco’s staan op de hoeken van de woning, eentje boven en eentje beneden. De Deco’s wil ik uiteindelijk gaan vervangen. In de meterkast komen de kabels samen in een patchpaneel. In totaal zullen dat zeven aansluitingen zijn. Nu twijfel ik tussen een router met voldoende aansluitingen of eentje met minder en dan een switch gebruiken. Ik weet alleen niet of een router in de meterkast voldoende wifi bereik heeft voor de benedenverdieping of dat ik een access point buiten de meterkast aan het plafond moet hangen en dan een router zonder wifi kan nemen. Ik woon in een houtskeletbouw huis met gipswanden. Enige beton is de dekvloer op de eerste verdieping maar daar zou ik uit de voeten kunnen met een access point op de overloop die hopelijk meer bereik heeft dan de Deco M9. Wanneer ik die daar aansluit dan is er in de hoeken van de kamers net geen bereik -63db op mijn telefoon. De meterkast ligt op de begane grond in het midden bij de voordeur, recht daarboven de technische ruimte. De afmetingen van een verdieping zijn 12,40x8,60. De kids hebben hun bed/buro in de uiterste hoek van de kamer tov het midden van de woning, vandaar dat bereik tot op de hoeken van het huis gewenst is. De woning staat vrij, we hebben vrij weinig last van wifi uit de omgeving.

Is er iets zinnigs te zeggen over de keuze router met aansluitingen vs router met een switch? Wat betreft budget denk ik inmiddels eerder aan €500-€600 dan wat ik eerst van plan was. Asus spreekt me aan vanwege de beveiliging die er bij zit. Bij TP link moet daar een abonnement voor worden afgesloten en dat wil ik niet. Bij andere merken ben ik bang dat het snel complex wordt om n te stellen en het werkend te krijgen. Ik ben geen it-er of zo. Een beetje AI in een router zou voor mij wel handig zijn lol. Ander vindt mijn vrouw de access points van Ubiquity er een stuk beter uitzien dan de zwarte van antennes voorziene Asus routers.

Mocht het nodig zijn voor de tuinkamer om die binnen bereik te krijgen wanneer ik in de meterkast een wifi punt heb dan kan dat alleen een mesh oplossing zijn omdat ik geen mogelijkheid heb om daar een kabel in de buurt te krijgen. Eventueel een wifi range extender als die werken met een router. Ik heb geen idee of iets dergelijks kan. Mijn enig ervaring zijn de Deco’s.

Mochten jullie mij wat richting kunnen geven dan hoor ik het graag. Ik heb geprobeerd veel te lezen op Tweakers en daar in het bovenstaande rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:22
Je kan achter de deco prima een switch plaatsen in je meterkast. Dat is je router nu… waarom zou je dat anders doen? Dan kun je vervolgens alle decos die je al hebt gebruiken om je netwerk dekkend te krijgen.

Mocht je het echt anders willen dan ben ik zelf zeer tevreden over het gemak van het Fritz ecosysteem. Die kan je dan eventueel ook via powerline in je tuinhuis krijgen, niet ideaal, kan wel prima werken.

Maar eigenlijk vraag ik me ook af waarom je alles nieuw zou moeten hebben. Al onderzocht waarom het weerstation moeilijk doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uraya18
Hoi, dank voor je reactie. Het weerstation kan niet omgaan met het meshsysteem. Hij raakt in de war door “dezelfde “ signalen te zien. Ik heb op de Deco een router van nog geen €20 aangesloten. Sindsdien is alles goed gegaan met het weerstation en kan ik hem altijd overal uitlezen.

Wat betreft de Deco’s het bereik is onvoldoende en er meer bij plaatsen doe ik liever niet. We hadden er eerst zes en ik wordt wat onrustig als ik al die signalen zie. Bovendien kost het een hoop stroom. Dus zal ik ze vervangen door max 2-3 andere wifi-punten die hopelijk wel goed bereik geven. Fritz heb ik gisteren ook over zitten lezen. Lijkt wel goed te passen alleen moet ik een stoppen met alle reacties onder een review te lezen denk ik. Dan kom ik altijd bij tweakers uit die er iets professionelers van gemaakt hebben dan voor mij nodig is.
Pagina: 1