Elektriciteitskabel tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deceptikon
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18-09 08:27
Goedemiddag!

Ik wil door onze tuin een elektriciteitskabel leggen om wat lampjes aan te sluiten (onderweg) en aan het eind een ijskast + licht. Over een lengte van ongeveer 125mtr.

Nu zei iemand dat je zo een kabel dan taps moet laten verlopen. Ofwel een dikkere kabel aan het begin en een dunnere kabel va halverwege bijvoorbeeld. Dit om te zorgen dat de spanning (?) aan het einde van de kabel nog hoog genoeg is.

Klopt dit ? Wat is een vuistregel of berekening die ik kan maken om te zien hoe dik de draden en verloop moet zijn?

Alvast dank!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Misschien kun je hier wat mee
https://www.elektramat.nl...&preset=algemeen-verbruik

Maar als het echt over 125 meter gaat zou ik misschien even bij een installateur informeren.

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De mate van belasting (wat sluit je erop aan) en de lengte van de kabel bepaalt voor welke dikte je kiest. In het geval van zware belasting over lange afstanden kan het kosten technisch interessant zijn om na de eerste grote verbruiker over te gaan op een dunnere kabel.

Tenzij jij van plan bent meerdere enorme bouw lampen neer te zetten van 1000W langs de route van de kabel verwacht ik dat dit voor jou niet van toepassing is. Stel het zijn een aantal led spotjes + een vrieskist van in totaal 150-250W dan voldoet een 2,5mm2 kabel van 125m prima.

De grootste overweging voor mijzelf zou zijn of je in de toekomst niet nog meer verbruikers erop aan wil sluiten. In dat geval kan je overwegen een dikkere kabel te nemen zodat je niet nogmaals hoeft te graven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Luit schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:11:
De mate van belasting (wat sluit je erop aan) en de lengte van de kabel bepaalt voor welke dikte je kiest. In het geval van zware belasting over lange afstanden kan het kosten technisch interessant zijn om na de eerste grote verbruiker over te gaan op een dunnere kabel.

Tenzij jij van plan bent meerdere enorme bouw lampen neer te zetten van 1000W langs de route van de kabel verwacht ik dat dit voor jou niet van toepassing is. Stel het zijn een aantal led spotjes + een vrieskist van in totaal 150-250W dan voldoet een 2,5mm2 kabel van 125m prima.

De grootste overweging voor mijzelf zou zijn of je in de toekomst niet nog meer verbruikers erop aan wil sluiten. In dat geval kan je overwegen een dikkere kabel te nemen zodat je niet nogmaals hoeft te graven.
Ik zou dan opteren voor 4mm2 dan knipperen de lampjes niet zo erg.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
Je mag in principe niet halverwege de dikte veranderen, en zeker niet dunner. Als je dat wil moet je een nieuwe zekering plaatsen geschikt voor de nieuwe dikte.

Waar je op moet letten is kortsluitstroom en spanningsverlies. 125 meter is best lang, en het belangrijkst is dat je zekeringen of automaten nog steeds goed werken. Daarna pas of je niet teveel verlies hebt voor je verbruikers.

https://www.se.com/nl/nl/faqs/FAQ000232815/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deceptikon
Thanks all! Ik ga het even uitzoeken 😃

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

nice :)
Draadcalculator

Dit is een draaddoorsnede calculator.
Spanning: 230 Volt
Stroom: 16 Ampere
Kabellengte: 125 meter

De keuze van de juiste draaddoorsnede wordt door een aantal factoren bepaald.
Enerzijds is dat de maximale stroom die we door de draad willen sturen. De draad mag immers niet te warm worden.
Anderzijds is dat het spanningsverlies dat ontstaat ten gevolge van de stroom die door de draad gaat en de weerstand in die draad.

We gaan er van uit dat maximaal 10% spanningsverlies in de draad getolereerd kan worden.
Dan wordt het maximale spanningsverlies bij de gekozen 230V voedingspanning slechts 23.0V.
Bij een stroom van 16A mag de draad dan een totale maximum weerstand hebben van 1.438Ω.
Een draaddoorsnede van 2.5mm2 had gebruikt kunnen worden voor een stroom van 16A.
Echter, de berekende draad weerstand bij 125 meter kabel (bevat 2 draden, dus 250 meter draad) van 2.5mm2 is al 1.720Ω en dus hoger dan de vereiste maximum weerstand van 1.438Ω.
Ons spanningsverlies zou daarom bij een stroom van 16A al 27.52V zijn, dat is 11.97%, dus meer dan de maximaal gestelde 10% ofwel 23V.
Natuurlijk zou de stroom door die draadweerstand ook wel afnemen en zou tevens de lichtopbrengst van de LED-strip afnemen.
Daarom moet de toe te passen draaddoorsnede voor 16A bij een lengte van 125 meter kabel tenminste 2.99mm2 worden, dus kiezen we het beste 4mm2.
De berekende draad weerstand bij 125 meter kabel (bevat 2 draden, dus 250 meter draad) van 4mm2 is dan nog maar 1.075Ω en voldoet aan de vereiste maximum weerstand van 1.438Ω.
Ons spanningsverlies wordt nu 17.20V en komt overeen met 7.5%, dus dat voldoet aan de maximaal gestelde 10% ofwel 23V.
We gaan dus een draad toepassen met een doorsnede van 4mm2.
De diameter van deze draad is 2.3 mm.
Vind het nog meevallen. Maar 10% vind ik dan wel weer veel .. 230-23=207V .. lijkt mij niet echt wenselijk, er zouden apparaten kunnen zijn die dit niet zo goed verdragen kunnen. Gevoelsmatig zou ik 215V over willen houden ofzo. Elektramat gaat uit van een procent of 3 .. 230-7=223V .. nou is dat misschien weer te voorzichtig, daar we voorheen een 220V net hadden. Stel 5% verlies, dan is het 230-11,5=218,5V .. dat lijkt me wel een keurige waarde. Maar een beetje reserve is ook wel fijn. Beter teveel dan te weinig.

[ Voor 12% gewijzigd door Alfa Novanta op 06-04-2025 23:10 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Alfa Novanta schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:03:
[...]

nice :)

[...]

Vind het nog meevallen. Maar 10% vind ik dan wel weer veel .. 230-23=207V .. lijkt mij niet echt wenselijk, er zouden apparaten kunnen zijn die dit niet zo goed verdragen kunnen. Gevoelsmatig zou ik 215V over willen houden ofzo. Elektramat gaat uit van een procent of 3 .. 230-7=223V .. nou is dat misschien weer te voorzichtig, daar we voorheen een 220V net hadden. Stel 5% verlies, dan is het 230-11,5=218,5V .. dat lijkt me wel een keurige waarde. Maar een beetje reserve is ook wel fijn. Beter teveel dan te weinig.
207V is volgens NEN-EN 50160 en de minimale spanning in de meterkast. Lijkt me dus inderdaad vrij laag voor een eindpunt. Met 4mm2 zit je sowieso wel goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:08
Deceptikon schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:57:
...Nu zei iemand dat je zo een kabel dan taps moet laten verlopen. Ofwel een dikkere kabel aan het begin en een dunnere kabel va halverwege bijvoorbeeld. Dit om te zorgen dat de spanning (?) aan het einde van de kabel nog hoog genoeg is....
Toevallig een loodgieter? Handig dat hij zoiets zegt, dan weet je dat je zijn advies ivm electriciteit nooit moet volgen :>
Je hebt hierboven voldoende info gekregen, je mag trouwens gerust een "te dikke" kabel gebruiken (maar dan kom je wel vaak in de problemen om af te takken en aan te sluiten, dat zal allemaal voorzien zijn op 2.5mm²).

Ik zou eerder overwegen om 2 kringen te gebruiken, een voor de tuinlampjes (die je van binnenuit kan schakelen), en een andere kring voor de ijskast (die je vast liever niet uitschakelt. Je kan ook overwegen om ze elk een verliesstroomschakelaar te geven, zodat je ijskast blijft werken als de tuinlampjes een lek krijgen in de regen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:19
Eens met naftebakje om twee stroomkringen te gebruiken. Dus twee kabels. Eén voor de schakelbare lampjes en één voor het tuinhuis/schuur/garage.
Daarnaast kan ik me voorstellen dat je in de toekomst op die locatie 125 meter van je meterkast nog een keer iets meer wil. Bijvoorbeeld zonnepanelen, een thuisaccu, een elektrisch kooktoestel, een airco, boilertje voor warmwater etc etc. En dat zijn allemaal redenen om de kabel iets te dik te realiseren (dus 4mm2).

Over de kabeldikte. Onderstaande afbeelding (van Sneider Electric) laat de maximale kabellengte zien bij een normale B16 automaat. In dat geval mag de kabellengte maximaal 122 meter lang zijn bij 2,5mm2. Omdat de kortsluitstroom anders te laag wordt en de automaat niet zal afschakelen bij een kortsluiting. Reden te meer om voor 4mm2 te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://ckm-content.se.com/ckmContent/servlet/servlet.ImageServer?id=0158V00000B0YuIQAV&oid=00DA0000000abSmMAI

edit:

@peter-rm : Volgens mij doet een een 3-fasen-kabel niets af aan de maximale lengte bij afzekering met een B16 automaat. Dat biedt alleen meer vermogen voor koken of een doorstroomboiler.

[ Voor 47% gewijzigd door BovenHond op 07-04-2025 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:57
neem dan een krachtstroomkabel van 5x2,5mm2 voor een doorstroomboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:59
Neem een vijfaderige 4mm2 kabel. Afhankelijk of je een mantelbuis gebruikt kan het zonder mantelbescherming of met mantelbescherming in geval los in de grond. Het advies is op 60cm diepte maar het is je eigen tuin. Ga niet voor 2,5mm2 dat is te weinig vanwege de weerstand op die lengte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:10
Misschien een tip, koelkast/verlichting, dan heb je dus daar waarschijnlijk een zit plaats.
Trek er een ook een goede glasvezel naar toe, 1 die in de grond mag. Want waarschijnlijk wil je daar nu of in de toekomst ook iets van wifi hebben? Misschien een camera of iets. En op dit soort afstanden, ga je niet even opnieuw iets graven. Afstand is de te lang voor UTP, dus mijn advies zou zijnb leg proactief een UTP kabel neer.

Neem eventueel ook een mantelbuis om dit er allemaal in te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08:06
Toen ik elektriciteit naar mijn tuinhuisje heb gelegd, heb ik een gelijk een loze leiding (ofte wachtbuis) meegelegd.
Ik kan daardoor indien nodig zonder opnieuw te hoeven graven verzwaren van mm2 of een datakabel voorzien.
Ik heb wel een meter diep gegraven. Een andere optie was geweest om simpelweg langs de rand van de tuin te gaan en tegen de omheining aan te leggen (eventueel een cm of 2 de grond in). Dit was achteraf gezien zeker makkelijker en goedkoper geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deceptikon
Veel dank iedereen voor de tips!

Conclusie : dikke kabel, 2 lussen en een glasvezelkabel helemaal top :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:13
Anastanax schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:06:
Een andere optie was geweest om simpelweg langs de rand van de tuin te gaan en tegen de omheining aan te leggen (eventueel een cm of 2 de grond in). Dit was achteraf gezien zeker makkelijker en goedkoper geweest.
Ik ken iemand die dat heeft, en daar heb ik de kabel al 3 keer moeten repareren. Doe dat maar niet.
Pagina: 1