Vraag
Alle reacties
Optie 2: bijbestellen bij fabrikant
Optie 3: 3D printen
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Voelt het materiaal een beetje zepig/glad aan aan qua oppervlakte?
Indien PE, lastig te lijmen /repareren. Nieuw bestellen of 3D printen lijken mij dan de makkelijkste/beste opties.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
The devil is in the details.
Dank voor jullie snelle reacties. Is onderdeel van oude film scanner en bijbestellen kan niet meer. Lijmen kan ook niet omdat de afgebroken stukjes missen. 3D printen is lastig omdat er ook schroefdraad in zit en ik geen exacte tekening heb van het onderdeel.
Ik weet niet welk type plastic het is; het is hard en sterk. Hieronder nog foto's van onderdeel zoals gemonteerd.
:strip_exif()/f/image/y64oaIpVaN8iimuInm4MPCo8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Qtq5LfzfwBBUnyfsyoTij3Fn.jpg?f=fotoalbum_large)
Veroordeel niet, verwonder u slechts
-het afgebroken deel wegschuren en vervangen door 3d geprint deel dat kopie is van de andere kant
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Het probleem is iemand vinden die het voor je gaat tekenen en een paar proef proefprintjes gaat maken totdat het een mooie kopie is. Daar gaat veel tijd in zitten, tijd die ik nu even niet heb anders had ik wel een poging willen doen. Ook denk ik dat een ABS variant van dit onderdeel wel eens wat harder zou kunnen gaan slijten dan het orgineel. Dat is iets van PE/HDPE of delrin vermoed ik, zijn plastics die vaak voor dit soort dingen worden gebruikt omdat ze weinig wrijvingsweerstand hebben en "zelfsmerend" zijn. Lijmen van dit soort plastics is vaak niet goed mogelijk.
Beter alternatief lijkt mij op zoek gaan naar donor-scanner voor onderdelen of een vervanging.
[ Voor 3% gewijzigd door kwibox op 06-04-2025 20:17 ]
Ja ik zat aan zo iets te denken. Enkel welke JB Weld moet je hebben? https://www.jbweld.com/productsNo Hands schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:30:
in Amerika doen ze alles met jbweld, geen idee of we dat hier in NL ook hebben. soort instant epoxy spul. Maak een klodder, vijl/schu het in vorm en klaar.
Heb maar weinig nodig om aan te brengen; geen dikke klodders.
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Dat is mooi spul om dingen vorm te geven maar blijft het ook vastzitten op het kleine onderdeel ook wanneer er krachten op uitgeoefend worden? Weet je dat?thunder7 schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:03:
Ik zeg milliput - 2 componenten epoxy voor modelbouw.
Was het afgebroken rechter deel identiek aan het linker deel?
Ik zie links nog een stalen staafje - was dat er rechts ook?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Rechter en linker kant zijn hetzelfde. Via de draaiende bout wordt plastic onderdeel bewogen en duwt/trekt het een bovenliggend platsic onderdeel dat op twee geleidestangen is gemonteerd. Dus er komt wel enige kracht op het onderdeel.thunder7 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:01:
Ik zie de foto, maar niet hoe er krachten op het onderdeel uitgeoefend worden.
Was het afgebroken rechter deel identiek aan het linker deel?
Ik zie links nog een stalen staafje - was dat er rechts ook?
Schroefdraad voor de spindel is gestandaardiseerd, dus prima te modelleren in 3d
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zou eerder dan aanraden van kijk eens rond op internet voor een andere werkende filmscanner, zijn vaak nog wel via Marktplaats te vinden. Ook zijn er trouwens bedrijven die professionele filmscanners maken maar daar zit wel een prijskaartje aan. Zij bouwen dan bestaande filmprojectoren om. Vriend van me heeft er 2 stuks staan voor zijn mediabedrijfje.
Ik zou gewoon eens beginnen met zoeken op sites als thingiverse, printables etc. want wie weet, misschien heeft iemand 't al een keer gemodelled. Dan is 't een kwestie van downloaden, printen en klaar.Roel1966 schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:51:
Alleen zal TS dan wel toch moeten gaan kijken of zich dat loont want dat zal allemaal niet goedkoop zijn, 3D scan en dan het printen nog erbij.
Verder zou ik eens goed kijken hoe nauw het komt; als het niet heel nauw komt hoe het onderdeel er uit ziet (voor het oog allicht wel mooier als 't symmetrisch is), maar anders kun je allicht een willekeurig ding dat op die schroefdraad past printen / kopen en erop monteren.
@RealRedHair Het helpt als je (nog) specifieker bent. Heb je een merk / type? Zo ja, noem het dan eens (en gebruik het om op te zoeken op voorgenoemde sites).
[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 07-04-2025 00:03 ]
There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.
Je eigen tweaker.me redirect
Over mij
Wat zijn ppm's?ThunderNet schreef op zondag 6 april 2025 @ 23:00:
Mocht je met epoxy gaan kutten, gebruik dan asjeblieft ppm's!
sorry pbm, persoonlijke beschermings middelen. Tenminste handschoenen (dichte).
The space between is where you'll find me hiding, waiting for you
Nikon Coolscan VBaRF schreef op maandag 7 april 2025 @ 08:23:
Welke filmscanner is het?
http://www.shtengel.com/gleb/Scanners.htm
Hij 3D print onderdelen voor oude nikon scanners
Heb inderdaad al contact met Gleb en hij print het een en ander.nielsven schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:20:
Ik zou hier eens kijken:
http://www.shtengel.com/gleb/Scanners.htm
Hij 3D print onderdelen voor oude nikon scanners
Maar goed ik wilde gewoon proberen het onderdeel te repareren door de afgebroken stukjes op te vullen met 'vloeibaar' plastic. Is een stuk goedkoper en had de hoop dat dit niet al te ingewikkeld zou zijn.
Dus hoe doe ik dat?