Tuinklusje: Beste hoek plantjeskratten in rek?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CapnCrinkle
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 06-08 16:40
Hey medetweakers,

Door ruimtegebrek, veel insecten/slakken en toch de wens om kruiden te kweken, ga ik 2 rekjes bouwen waar kratten schuin in komen te staan. De tuin ligt op het zuiden, dus ik zet ze tegen de schuur waar ze beperkt zon vangen maar genoeg licht krijgen. Vorig jaar is alles verschroeid door de volle zon behalve wat dicht bij de schuur stond, dus dit lijkt beter.

Ik heb kratten van 50x40x30cm en gebruik er 3 per rek (anders te hoog). De hele constructie wordt 50cm (plus plankbreedte) breed en 1,80m hoog. Toegang tot bovenste krat komt op max 1,60m vanwege lengte partner en zon-inval. Kratten staan in m’n ontwerp onder een hoek van 30 graden. Eerst dacht ik aan 45, maar dat was veel te scheef. Nu twijfel ik of 30 graden nog steeds te veel is? Zou 20 graden beter werken?

Ik wil dat er nog licht tussen valt en dat je makkelijk bij de planten kan. De kratten zijn uitneembaar, maar worden wel zwaar met aarde dus ik denk niet dat dit vaak zal gebeuren.

Constructie wordt van hout, verankerd tegen de schuur. Ik denk aan stevige planken in L-vorm, met schuine steunen en een randje zodat de kratten er niet uitschuiven. Tips voor geschikt hout dat het hele jaar buiten kan staan zijn welkom!

De kratten zelf wil ik bekleden met jute, omdat er sleuven tussen de latten zitten. In de punt een stukje plastic (ca. 10x10cm) zodat er wat vocht in de bodem blijft.

Alle tips (Zowel plant als constructie gerelateerd) welkom! _/-\o_

Enige tips over hoe diep/hoog ik de aarde het beste kan maken in de kratten zijn helemaal een bonus. De meesten zullen gevuld zijn met zaken als basilicum, thaise basilicum, munt, meerdere soorten kruiden en mogelijk aardbeien of puntpaprika's.

Weet iemand ook nog de beste stof om als 'insectennet' over de hele constructie te maken? Vorig jaar is van mijn oogst zeker 95% opgevreten door insecten. Pesticiden doen wij niet aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBGPAXVzXGi-kx02-rBJ80hV-dE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gE54uY7pG9iDsvC2h5xVONAf.png?f=fotoalbum_large

Edit: Kleine correctie op paint-constructie en 20 graden constructie toegevoegd; (Hierin lijkt 20 graden wel positiever ivm o.a. meer ruimte tussen de kratten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4MkpdbKdiRieNGk9W2xPyBQ5Kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQ5SjkhwwBxj0Ewyyh3wJ0H7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door CapnCrinkle op 06-04-2025 14:36 ]

Logic is the only way

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 16:56
zou eerder 20 graden als 30 graden doen , immers als het ooit nog eens regent blijft er meer water theorretisch in de bak staan :) Daarnaast er voor zorgen dat je de bakken uit de hulpconstructie kan halen , dat "plant" lekkerder als je er eens een keer bij moet , plus je kan evt meerdere rekken ook op ander plakje al zaaien en dan pas in het rek .

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
Cybersijp schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:21:
zou eerder 20 graden als 30 graden doen , immers als het ooit nog eens regent blijft er meer water theorretisch in de bak staan :) Daarnaast er voor zorgen dat je de bakken uit de hulpconstructie kan halen , dat "plant" lekkerder als je er eens een keer bij moet , plus je kan evt meerdere rekken ook op ander plakje al zaaien en dan pas in het rek .
Naar aanleiding van jouw reactie ook een 20 graden versie getekend.
Dat geeft wel wat meer ruimte tussen de kratten en maakt het geheel ook net weer wat lager.
Ik zou ook het geheel 10cm lager kunnen maken dankzij meer ruimte. Zeker geen slecht idee! Qua diepte lijkt het niet heel veel uit te maken.

Lijkt jou het plastic in de onderste hoeken zodat daar altijd nog wat water blijft liggen ook een goed plan?

Logic is the only way

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 16:56
CapnCrinkle schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:38:
[...]

Naar aanleiding van jouw reactie ook een 20 graden versie getekend.
Dat geeft wel wat meer ruimte tussen de kratten en maakt het geheel ook net weer wat lager.
Ik zou ook het geheel 10cm lager kunnen maken dankzij meer ruimte. Zeker geen slecht idee! Qua diepte lijkt het niet heel veel uit te maken.

Lijkt jou het plastic in de onderste hoeken zodat daar altijd nog wat water blijft liggen ook een goed plan?
Soms moet je gewoon niet over engineeren maar gewoon doen , werkt het niet dan versie 2 maar dan heb je het al wel gedaan . Je maakt versie 1 immers al met de beste intensies.....

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 22:05
10cm aarde lijkt voor veel kruiden genoeg te zijn.
Wij hebben hier een pallet op de kant tegen tegen de muur gehangen, en onder de 3 verhogingen voor de lepels een plankje geschroefd. Daardoor ontstaan 3 bakjes waar we worteldoek in gedaan hebben om de aarde vast te houden.
Belangrijkste is water geven. We hebben van de Ali een beregenings systeem met kleine sproeikopjes die aangesloten word op de tuinslang. Elke dag een gieter water op 160 hoog moeten geven is geen feest.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CapnCrinkle
Sgrovert schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:04:
10cm aarde lijkt voor veel kruiden genoeg te zijn.
Wij hebben hier een pallet op de kant tegen tegen de muur gehangen, en onder de 3 verhogingen voor de lepels een plankje geschroefd. Daardoor ontstaan 3 bakjes waar we worteldoek in gedaan hebben om de aarde vast te houden.
Belangrijkste is water geven. We hebben van de Ali een beregenings systeem met kleine sproeikopjes die aangesloten word op de tuinslang. Elke dag een gieter water op 160 hoog moeten geven is geen feest.
Heb je een linkje? :P

Logic is the only way

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-09 22:05
Zoiets :
https://www.aliexpress.com/item/1005007340847682.html

Even rondzoeken welke kit je precies nodig hebt. De zwarte slangetjes zijn erg dun en per tuinslankoppeling krijg je ongeveer 6 sproeiertjes werkend voordat de druk op is. (en je met T stukjes handig split).

Je kan zelf even zoeken naar een vergelijkbaar kitje welke de juiste componenten voor jou heeft, maar voor €5 is het ook wel een leuk speelgoedje om je een midagje mee te vermaken.

Voor de grote moestuin hebben we de rode sproeistukjes rechstreeks in de tuinslang geprikt. Dit werkt ook prima, en door de grotere diameter van de slang heb je geen drukverlies en kunnen er veel meer sproeikopjes op de slang.

[ Voor 19% gewijzigd door Sgrovert op 11-04-2025 09:03 ]

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik vind zelf een druppelslang erg handig. Die kan je ook makkelijk installeren in de kratten. Meeste kruiden vinden het niet heel fijn als de blaadjes nat worden, daarvoor is een druppelslang nuttig ^^

Maar, probeer eerst simpel, dan langzaam uitbouwen naar ingewikkeld. Watersysteem kan altijd later toegevoegd worden...
Pagina: 1