Grondwaterpomp zuigt niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-04 09:12
Sinds gisteren zuigt de grondwaterpomp (DAB Jet 82M) niet meer aan. Eerst dacht ik dat het aan de bron lag maar aanzuigen uit een emmer water werkt ook niet. Er zit water in de pomp, maar er wordt niks aangezogen.
Eergisteren deed de pomp het nog wat het extra vreemd maakt.
De aanzuigslang blijft vol water staan. Voetklep gecontroleerd, die werkt.
Enige wat ik me kan voorstellen is dat er nadien iets stuk is gegaan in de pomp.
Daarom de pomp uit elkaar gehaald en wil ik uitsluiten of het pomphuis stuk is. De motor werkt prima. De waaier is lijkt in orde, zie ik niets geks aan.
Zie video waarbij ik water in het pomphuis giet aan de aanzuigende kant. Ik verwacht niet dat er dan water uit de stuwende kant komt. Ik baseer dat hierop: https://www.pompentechnie...echniek/pompen/jetpompen/
Video: YouTube: 6 april 2025

Wie kan tips geven en/of uitsluitsel geven of het inderdaad aan het pomphuis ligt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dus de pomp zelf draait dus wel?

En de aanzuigslang zit niet verstopt?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik heb de aanzuigslang nogmaals nagekeken, die is schoon en niet verstopt. Ik heb nogmaals de emmer-test gedaan en de voetklep eraf gepakt. Er is gewoonweg heel weinig zuiging. Als ik de slang dichthoud merk ik dat zuigkracht toeneemt, er is us vacuum, maar zodra ik de hand eraf neemt valt de zuigkracht ook meteen geheel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnhaas
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-04 23:39
Je pomphuis is in principe gewoon een "Dom stuk staal" als je er water in kiept loopt het er inderdaad via de andere kant weer uit. Er zit geen terugslagklep of andere beveiliging in. Je pomp zuigt aan doordat het water uit je waaier geslingerd wordt als hij ronddraait. De enigste manier waarop je pomphuis normaal gesproken kapot gaat is door vorst(dan scheurt het pomphuis en trekt hij door die scheur lucht aan. Kan het zijn dat je terugslagklep in je put vast zit waardoor het waterpeil te laag gezakt is?. je pomp moet meestal water "aankunnen" om dit aan te zuigen. Probeer eens even de tuinslang in je bron te hangen voordat je de pomp aanzet.

[ Voor 5% gewijzigd door dnhaas op 06-04-2025 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Als ik de aanzuigslang in een emmer stop zuigt hij ook niet aan. Gebrek aan water is dus het probleem niet. Zonder terugslagklep in de emmer (zodat de aanzuigslang vol water blijft) heeft hetzelfde effect en is dus ook uitgesloten. Ik heb geen idee meer wat ik nog meer kan testen.

Edit: mogelijk iets gevonden. Koppeling van de aanzuigleiding is gescheurd wat mogelijk het aanzuigen van lucht verklaart. Morgen even een nieuwe koppeling halen en kijken of dat het oplost.

[ Voor 25% gewijzigd door _Piwi_ op 06-04-2025 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Update: nieuwe koppeling verhelpt het probleem niet. Aanzuigslang staat vol water maar er gebeurd niks. Ik heb einde van de middag een afspraak met iemand die grondwaterpompen repareert om te kijken of we kunnen achterhalen of het aan de pomp zelf ligt door het op een andere locatie te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:27
ik heb exact hetzelfde met de pomp bij mij in de tuin. eergisteren deed ie het nog prima, nu komt er alleen wat lucht uit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
TL;DR; Pomp was niet stuk, maar de vlotter in de droogloopbeveiliging zat vast waardoor er geen of weinig water door kwam

Gisteren pomp ergens anders getest, zelfde resultaat. Er komt maar een klein straaltje water uit. Daaropvolgend maar meteen een nieuwe meegenomen omdat ik er klaar mee was.
's avonds geïnstalleerd en de droogloopbeveiliging overgezet. Nieuwe pomp aangezet en exact hetzelfde resultaat en toen viel het spreekwoordelijke kwartje... het enige wat ik niet bekeken had was de droogloopbeveiliging en nu bleek de vlotter daarin vast te zitten. Na wat geweld erop los te hebben gelaten kwam die los (zat iets van zand tussen waarschijnlijk) en werkte alles zoals verwacht.

Nu dus een nieuwe pomp + oude pomp die als reserve gaat dienen :F De nieuwe pomp is hydrofoor en heeft iets meer capaciteit dus die is nu aangesloten. Enige wat ik nog moet vervangen is de aanzuigslang, lijkt een speldenprikje in te zitten waardoor die wat water lekt maar dat heeft geen invloed op de werking van het systeem.
Pagina: 1