Geluid van buiten via ventilatiekanalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-04 21:38
Hallo,

We hebben een huis met een mechanisch ventilatiesysteem.
Het valt me op dat als ik bijvoorbeeld op de wc ben, die ergens midden in ons huis is, dat ik vogels hoor fluiten die 100 meter van ons huis af zitten. De enige directe verbinding met buiten is hier de opening van het ventilatiesysteem in het plafond. Zo zijn natuurlijk ook de buizen in de woonkamer, slaapkamer enz. eigenlijk met buiten verbonden.

Als ik via google zoek krijg ik veelal oplossingen die betrekking hebben op dempen van het geluid dat het unit zelf maakt.

Hoe kan ik dat buitengeluid het beste dempen? Ik weet dat er koolstoffilters zijn die je in het inkomende kanaal kunt plaatsen om bijvoorbeeld stinkende lucht van buiten te filteren, maar geluid kan natuurlijk door alle buizen naar binnen.

Wie herkent dit probleem en heeft een goede oplossing?

Bedankt voor eventuele reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:09
Misschien de ventilatiebox automatisch op hoog toeren laten draaien tijdens een toiletbezoek?
Geen last meer van vogelgeluid en geur.
Sorry hoor, maar waarom is dit een probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 13:35
Er zijn zgn. Inno geluidsdempers die je in een ventilatiekanaal kunt stoppen.

Deze zijn doorgaans ook gericht op het dempen van geluid van de unit, maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:52
Draait je ventilatie wel? Tenzij je een erg scherp gehoor hebt, zal het geluid doorgaans niet tegen de luchtstroom in op afzuigpunten hoorbaar zijn, ook al omdat de ventilator zelf best wat geluid maakt. Of er moet een vogel op de ventilatiebuis een nest aan het maken zijn?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 13:58
Zoiets als een ventilatiebuis geluiddemper is misschien een oplossing.
Wat voor een dakdoorvoer zit er buiten op het dak ?

[ Voor 13% gewijzigd door vman128 op 07-04-2025 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
devriesjande schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:04:
Misschien de ventilatiebox automatisch op hoog toeren laten draaien tijdens een toiletbezoek?
Geen last meer van vogelgeluid en geur.
Sorry hoor, maar waarom is dit een probleem?
Behalve vogels hoor je natuurlijk ook andere geluiden van buiten , ook storende geluiden
Morfieus0 schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:14:
Er zijn zgn. Inno geluidsdempers die je in een ventilatiekanaal kunt stoppen.

Deze zijn doorgaans ook gericht op het dempen van geluid van de unit, maar dat werkt natuurlijk ook de andere kant op!
Dank voor de tip, ik zal eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
naftebakje schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:30:
Draait je ventilatie wel? Tenzij je een erg scherp gehoor hebt, zal het geluid doorgaans niet tegen de luchtstroom in op afzuigpunten hoorbaar zijn, ook al omdat de ventilator zelf best wat geluid maakt. Of er moet een vogel op de ventilatiebuis een nest aan het maken zijn?
Ja de ventilatie draait op de laagste stand. Nee, de vogels zitten ver weg, maar het heeft natuurlijk ook betrekking op andere geluiden van buiten
vman128 schreef op maandag 7 april 2025 @ 13:33:
Zoiets als een ventilatiebuis geluiddemper is misschien een oplossing.
Wat voor een dakdoorvoer zit er buiten op het dak ?
Dank voor de tip. Er zijn vier kanalen. De inkomende lucht komt door een rooster in de zijmuur naar binnen, de uitgaande lucht gaat door een pijp met hoedje erop door het dak naar buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VetVarken
Nog een vraag: gaat het unit zelf niet meer lawaai maken als de lucht nog door de geluidsdempers moet ( extra weerstand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:18
VetVarken schreef op zondag 6 april 2025 @ 13:40:
We hebben een huis met een mechanisch ventilatiesysteem.
Het valt me op dat als ik bijvoorbeeld op de wc ben, die ergens midden in ons huis is, dat ik vogels hoor fluiten die 100 meter van ons huis af zitten. De enige directe verbinding met buiten is hier de opening van het ventilatiesysteem in het plafond.
Hoe weet je, als je op de wc bent, dat die fluitende vogels 100 meter van je huis af zitten?
Heb je een raampje in je toilet en een verrekijker? 8)

Alle demping die je aanbrengt in de buizen om geluid van buiten tegen te houden heeft invloed op de werking, je stagneert (enigszins) de luchtstromen dus het systeem zal (iets) harder moeten werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vman128
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 13:58
Alleen de luchtverplaatsing zal wat minder worden. De unit gaat niet meer lawaai maken.
Pagina: 1