Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudezz
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 06-04 23:33
Hallo,

Ik heb een vraag:
Ik heb een paar jaar geleden een huis gekocht met zonnepanelen en een omvormer van sma. De sunny tripower 5000. Hier zitten 2 strings met ‘oude’ panelen aan die op de piek een 3000 kWh opwekken. Nu heb ik een aanbouw gezet en hier nog 2 strings van 4 nieuwe panelen op gelegd. Netjes de solar kabels gekocht en hier de klemmen afgeknipt en vervangen voor de sma variant, deze zitten goed in elkaar. Nu werken de nieuwe strings niet. Ook niet als ik ze alleen aansluit. 0 opwek. Iemand een idee wat hier mis is gegaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:03
Je hebt twee strings voor 4 panelen? Dat is twee panelen per string? Dat klinkt als veel te weinig. Wat voor omvormer is het? Sma ja maar welke.

En ander ding kan zijn is dat je plus en min hebt omgewisseld. Dus de verkeerde stekkers aan de kabels gezet. Je moet ff heel goed nakijken dat de min stekker van het paneel aan een plus gaat maar vervolgens is dat weer de min stekker in de omvormer.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:52
@Rudezz Begin bij de basis: Als je een multimeter op de panelen aansluit, hoeveel Volt stringspanning meet je dan?
En je verhaal is erg warrig. Je had al twee strings, en nu nog twee strings erbij. Hoe heb je dat verdeeld over de MPPT's? Kun je een schema van het geheel tekenen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Rudezz je hebt een eigen topic gekregen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:48
Rudezz schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:21:
Hallo,

Ik heb een vraag:
Ik heb een paar jaar geleden een huis gekocht met zonnepanelen en een omvormer van sma. De sunny tripower 5000. Hier zitten 2 strings met ‘oude’ panelen aan die op de piek een 3000 kWh opwekken. Nu heb ik een aanbouw gezet en hier nog 2 strings van 4 nieuwe panelen op gelegd. Netjes de solar kabels gekocht en hier de klemmen afgeknipt en vervangen voor de sma variant, deze zitten goed in elkaar. Nu werken de nieuwe strings niet. Ook niet als ik ze alleen aansluit. 0 opwek. Iemand een idee wat hier mis is gegaan?
Plaats maar eens een foto van de sticker met specificaties van de omvormer. En de datasheet van de panelen. Grote kans dat ze op 1 string moeten voorvoldoende voltage

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017