Hoe zit het met Wifi 7 van Netgear Orbi RBE971

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scaljeri
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-05 21:01
Ik heb een Netgear Orbi RBE973SB (router + 2 satellieten), maar vraag me nu af hoe het precies zit met die Wifi 7. Van wat ik begrijp zou dit 6GHz gebruiken, maar in de configuratie van m'n router is alles wat ik zie aan wifi settings 2.4GHz en 5Ghz. Hoe zit dit precies, waar is nu toch die 6Ghz, of werkt dit anders dan ik verwacht?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Van wat ik uit de handleiding lees (zie quote)

Alleen je standaard hoofd netwerk heeft WiFi 6, staat standaard aan en kun je niet uitzetten wel kun je de wifi naam aanpassen. De extra netwerken alleen 2.4 en 5 Ghz.
Main network: The main WiFi network of the router broadcasts simultaneously in
the 2.4 GHz, 5 GHz, and 6 GHz radio bands. The router supports automatic
bandsteering between these three radio bands in the main WiFi network. The main
network is enabled by default. You cannot disable the main network, or broadcast
of the 2.4 GHz, 5 GHz, and 6 GHz radio bands in the main network. You can change
the WiFi network name (SSID), security option, and password for the main network,
all of which are unique to the main network. However, if you change the channel for
the main network, the changes apply to all WiFi networks on the router. You can set
fixed channels for the 2.4 GHz and 5 GHz radio bands individually.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:25
Heb je überhaupt iets wat MLO ondersteuning heeft?

Op mijn telefoon kan ik gewoon zien dat ik een wifi 7 connectie heb met alle 3 de banden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scaljeri
Ik heb ook gekeken met de wifi analyzer app
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xG8vdrBnBym6wV1Rfx-DKkhhCIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TbSaVQgAQvuJbyOuZ51oiIux.jpg?f=fotoalbum_large

Niets wijst op MLO of 320MHz. Ik komt dit ook niet ergens tegen in de settings
Verder ben ik er achter gekomen dat ik op dit moment geen wifi7 compatible apparaat heb, dus dat is wel jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:00
Maakt niet veel uit of je geen devices hebt die wifi 7 ondersteunen, wifi 7 voegt voor thuisgebruik niet veel toe.

Wel kan die set van je een wifi backhaul opzetten over die 6Ghz band.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:46
Ben(V) schreef op zondag 6 april 2025 @ 14:12:
Maakt niet veel uit of je geen devices hebt die wifi 7 ondersteunen, wifi 7 voegt voor thuisgebruik niet veel toe.

Wel kan die set van je een wifi backhaul opzetten over die 6Ghz band.
Daar ben ik het niet mee eens. De snelheden bij wifi 7 zijn aanzienlijk hoger vanwege MLO.
En daarbij, TS koopt denk ik geen 'wifi-setje' van dik twee mille om vervolgens te ontdekken dat het niets toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scaljeri
Ik heb, en deze had ik gemist, dezelfde vraag ook gesteld bij Netgear community, daar zijn ze ook heel behulpzaam: https://community.netgear...CU0NSSVBUSU9OU3xoSw#M5469

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:00
Masimo schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:43:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens. De snelheden bij wifi 7 zijn aanzienlijk hoger vanwege MLO.
En daarbij, TS koopt denk ik geen 'wifi-setje' van dik twee mille om vervolgens te ontdekken dat het niets toevoegt.
Die snelheden gebruik je echt nooit met een wifi device.
Dan blijft het iets van "Niet omdat het nut heeft, maar omdat het kan".

En het klopt, het voegt niets toe.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-07 09:04
Masimo schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:43:
[...]

Dat helpt alleen bij individuele wifi clients, en blocked voor de overige clients. Dus per conto ook niet heel wenselijk.

Vergeet niet dat wifi 7 geen verplichte toepassing van 6ghz kent. Dus MLO kan net zo goed de 2,4Ghz additie aan 5Ghz zijn, en dat voegt niet echt veel toe.

Wifi 6 = 2,4Ghz en/of 5Ghz, Wifi6e = 6Ghz met optioneel maar eigenlijk altijd 2,4 en 5Ghz. Wifi 7 = 2,4Ghz en/of 5Ghz met optioneel 6Ghz.

Mogelijk even country code nalopen ? 6ghz is niet overal toegestaan.

[ Voor 30% gewijzigd door mash_man02 op 07-04-2025 10:48 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1