Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:51
Beste tweakers,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een nieuwe laptop als vervanging van mijn inmiddels verouderde Lenovo e540.
De laptop zal vooral voor algemeen gebruik gebruikt gaan worden, en wat schoolwerkzaamheden. Denk aan Excel, word etc, maar ook de usual suspects zoals youtube etc. (Dochter des huizes gaat dit jaar naar het voortgezet onderwijs) en de laptop wordt door meerdere gezinsleden gebruikt.
Ik vind het vooral fijn als ik er weer even een tijdje mee vooruit kan.

Ik heb de BBG als als leidraad gebruikt maar ik zie dat de prijzen dermate stijgen dat deze ook dichter bij de modellen met betere specs komen. Ik vind het een beetje zonde om 795 euro voor een model te betalen wat eigenlijk in de 'goedkope' categorie van de BBG zat. Ik weet ook niet precies wanneer er een nieuwe BestBuy uit komt vandaar dat ik jullie ook om wat advies wil vragen.

Wat ga je met je laptop doen?
Hierboven al een beetje beantwoord maar algemeen gebruik, multimedia dingetjes, school, niet echt games maar een keer een spelletje zou wel leuk zijn.

Wat is je budget?
In eerste instantie was ik op zoek naar een goedkoper model, echter zijn de BBG modellen ook al zo aan de prijs dat ik mijn budget een beetje op heb gerekt tot rond de 900 euro. Lager is fijner uiteraard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet veel, misschien soms.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet perse, heb nu een Lenovo die wel goed is bevallen tot nu toe.

Ik heb hieronder een wensenlijstje gemaakt, waarbij ik de BBG-modellen heb gebruikt, maar ook modellen met een 'betere' processor. Ik weet dat de modellen wat uiteen lopen ook qua schermen en formaten.
Heel eerlijk, de processor modellen zijn mij ook allemaal niet super bekend, maar heb ze ook geprobeerd te vergelijken bij cpubenchmark.

Kunnen jullie hier wellicht een lichtje over schijnen om mij te helpen bij een goede keuze?

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1LaptopsAcer Swift 3 SF314-43-R9A0€ 675,-€ 675,-
1LaptopsAcer Swift 3 SF314-71-59FH€ 795,-€ 795,-
1LaptopsASUS Vivobook Go 15 OLED E1504FA-L1367W€ 629,-€ 629,-
1LaptopsASUS VivoBook S 15 OLED M5506UA-MA067W€ 959,-€ 959,-
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 5 14AHP9 (83DB0033MH)€ 899,-€ 899,-
1LaptopsLenovo IdeaPad Slim 5 16AHP10 (83HW002AMH)€ 829,-€ 829,-
Totaal€ 4.786,-

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rammes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:49

rammes

koekebakker 1e klas

Tja allemaal plastic fantastic in mijn optiek. Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en een macbook air komen in de apple Educatie store. https://www.apple.com/nl-...cbook-air/13%E2%80%91inch die heb je voor rond de 1000 euro.

Ik zou het doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

rammes schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:15:
Tja allemaal plastic fantastic in mijn optiek. Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en een macbook air komen in de apple Educatie store. https://www.apple.com/nl-...cbook-air/13%E2%80%91inch die heb je voor rond de 1000 euro.
Waarom iemand die Windows gewend is een Apple onder de neus schuiven? Met een 256 ssd... :/

@NileZ_
Heeft je dochter niet gewoon een laptop nodig om op school te gebruiken? Veel scholen doen aan bring your own device. (En dan raden ze 9 van de 10 keer een Windows machine aan)
En ga er maar vanuit dat ze naast schoolwerk ook andere dingen op de laptop wil doen. Die ga je echt niet terug krijgen voor je eigen klusjes of die van andere gezinsleden. Dat gaat gedoe geven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@ManiacsHouse
Haha true, maar het idee is eigenlijk wel een beetje een algemene laptop die een tijdje mee zou moeten kunnen.

Misschien heb je gelijk en komt het er eigenlijk op neer dat ik twee laptops moet aanschaffen.1 voor algemeen en 1 voor haar persoonlijk. Maar het grootste punt waar ik tegen aanloop is dat de systemen uit de BBG best hoog in de prijs zitten en dat er volgens mij met iets meer budget een beter systeem mogelijk is.

Het huiswerk zal prima met een wat minder snel systeem kunnen. Maar het voelt 'zonde' om 795 euro uit te geven voor een laptop uit de BBG, als ik voor 100-150 meer een wat beter systeem kan krijgen.

Eerlijk is eerlijk, de laatste paar jaren heb ik daar wat minder feeling bij en iets met bomen en het bos enzo..

@rammes Ik weet zeker dat dochter het liefst een Apple heeft, maar maak zelf al jaren gebruik van Windows. Wel zo handig bij troubleshooting. Overigens zou het huiswerk denk ik ook nog best op een iPad kunnen misschien.

Begrijp ik goed dat het wenslijstje wat verbeterpunten bevat? 3 er van komen uit de BBG en de andere drie had ik gevonden op basis van de processor en de pricewatch.

Vinden jullie het niet zonde om 795 euro te betalen voor de aanrader uit de BBG? Kan ook zijn dat ik het misschien verkeerd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De Lenovo Ideapad Slim laptops zijn van aluminium en zeer fraai en snel. Ik zou uit dit lijstje voor de 16APH10 gaan. Ik heb zelf de Slim 16APH9 met 32GB RAM en 1 TB en ben hier heel erg tevreden over. Eventueel kun je nog aanbiedingen afwachten om te zien of je bijv. Een 32GB RAM model kunt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@SEA Ninja waarom de APH10? Vanwege het formaat? Ik hoopte al een aanbieding ergens te vinden maar tot nu toe nog geen succes haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
NileZ_ schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 19:47:
@SEA Ninja waarom de APH10? Vanwege het formaat? Ik hoopte al een aanbieding ergens te vinden maar tot nu toe nog geen succes haha
Vanwege de specs, alu behuizing, het 16" scherm. Het toetsenbord vind ik ook heel fijn werken. De CPU is erg snel en de iGPU prima bruikbaar in veel situaties, zelfs relatief moderne games. Alleen het RAM is gesoldeerd, daarom zou een 32GB model een langere levensduur 'kunnen' hebben.

De Asus S15 heeft ook prima specs trouwens, maar heb geen persoonlijke ervaring met deze modellen.

Van Acer ben ik geen fan, productkwaliteit en service van Acer heb ik altijd heel matig gevonden. Maar ook de genoemde modellen hebben matige specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tweedehands MIcrosoft Surface? Windows en mooie aluminium case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
@desmond Thanks voor het meedenken. Ik schaf liever een nieuwe aan. Hoop er weer een tijdje mee te kunnen gaan doen en tegen de tijd dat ie weer aan vervanging toe is is alles weer anders haha.

Ik ben op zich wel gecharmeerd van de Slim al zag ik toevallig net in een ander draadje in dit subforum twee andere Lenovo modellen tegenover elkaar staan. Wel een gaminglaptop, leuk, dat het kan.. maar heel veel meer dan een enkele keer zal er niet op gegamed worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

.

[ Voor 97% gewijzigd door evilution op 13-04-2025 07:32 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Pagina: 1