Hoe vervang ik de cilinder met een FUBAR(?) bout?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiquera
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik wil graag de cilinders van mijn woning vervangen maar kwam bij een deur t volgende tegenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PL2qf44a4Jf1c-Q18Wk_pra5bDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPY4yi7qilR5ZqwZvOmeriBB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhxZ1HKB-BCuBquATqSxmGiy5B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vEzwPc7c4fvEZ6BWBoJ1Am4O.jpg?f=fotoalbum_large

De cilinderbout is niet alleen doorgedraaid maar zit ook vast in de kartels van het zij-deurbeslag (hoe heet dit?)

Ik heb geprobeerd om het deurbeslag los te maken maar het zit muurvast ondanks dat ik 10 schroeven er uit heb gehaald.

Ik zou nog kunnen proberen om de schroef uit te boren voorbij die kartel rand en dan met een schroefverwijderaar oid em eruit proberen te prutsen. Echter ben ik bang dat als dit faalt de situatie nog erger is dan nu.

Iemand nog goede ideeën? is dit iets voor een slotenmaker?

Beste antwoord (via jiquera op 09-04-2025 15:48)

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:01
krijg je de klink en het schild er wel af?
dan is het makkelijkste de cilinder te breken, met een zware bahco of sleuteltang

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• smeek
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:01
dan is het makkelijkste de cilinder te breken, met een zware bahco of sleuteltang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
smeek schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:26:
Ik heb geprobeerd om het deurbeslag los te maken maar het zit muurvast ondanks dat ik 10 schroeven er uit heb gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:05
Een deurbeslag heeft geen 10 schroeven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Tillumen schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:49:
[...]

Een deurbeslag heeft geen 10 schroeven
Klink en schild behoren tot het deurbeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-06 19:46
Indeed. Hij doelt op het beslag aan de zijkant van de deur en @smeek praat over het beslag klink aan voor- en achterkant.

Maar goed. Aan het gat onder de bewuste bout zie je de kartels waar over gepraat word. Ik zou met seconde lijm en een stukje draadeinde proberen om de bout te laten draaien voordat ik zou boren. Maar met die kartels........ Denk niet dat je genoeg kracht kan zetten dan.

Uitboren. Schroevendraaier onder het beslag en met kracht de rand eraf wippen. Als de boel verbuigt kan je dan altijd nog wel rechten en terug monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:05
Wolly schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:52:
[...]

Klink en schild behoren tot het deurbeslag.
Precies, en dat zijn er geen 10.

Ik zou ook inzetten op klink en schild verwijderen en dan de cilinder breken. De schroef aan de zijkant is dan ook meteen los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou hier een schroevendraaier in zetten met een postbode-elastiek tussen schroef en schroevendraaier. Anders met een uitboor/draaisetje gaan werken.Cilinderbreken kan, maar is ook geen fijn klusje.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Met een dremel met doorslijpschijfje een sleuf in de bout maken, niet te groot, niet te diep, precies passend voor een goede sleufschroevendraaier.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiquera
  • Niet online
dank voor alle reacties!
__R__ schreef op zondag 6 april 2025 @ 11:54:
Indeed. Hij doelt op het beslag aan de zijkant van de deur en @smeek praat over het beslag klink aan voor- en achterkant.
Dit inderdaad, ik weet niet hoe die lange strip metaal heet aan de zijkant van de deur dus ik noem het ook even deurbeslag. (er zaten overigens geen 10 maar 13 schroeven in).

De klink en het schild zijn prima in orde en kunnen er wel af. Dus cilinder doorbreken zou wellicht kunnen... werkt dat ook bij SKG*** cillinders?

Het lijkt erop dat die schroef behoorlijk vast zit tussen die kartels dus elastiek en lijm gerelateerde oplossingen zijn niet sterk genoeg denk ik.

Sleuf dremelen heb ik ook overwogen, maar ik kom niet bij de schroefkop door het deurbeslag wat er nog overheen zit. :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:16

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Linkse tappenset / schroefverwijderset

https://www.google.com/se...-8&hl=nl-nl&client=safari

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Niet uitboren!
Die bout moet er uit om de cilinder er ooit nog uit te kunnen krijgen.

Liever met de dremel wat proberen of de cilinder breken. Die bout uitboren geeft je veel ellende uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Laatst online: 26-06 12:00
Die schroef is inderdaad van de cilinder. Zo te zien al kapot gedraaid. Die hele strip in de deur zit vast aan het slot. Zonder de cilinder eruit te krijgen, krijg je die strip met slot niet eruit. Misschien een professional inhuren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:14
@jiquera
Je moet die plaat aan de buitenzijde en binnenzijde (waar de klink op zit) verwijderen.
Ookwel het deurbeslag genoemd.

Dan ligt aan beide zijden de cilinder vrij, deze kan je met 2 baco's breken door de baco op het smalle deel te zetten en de cilinder te buigen.

Eenmaal gebroken haal je de cilinder er zo uit.
De bout komt dan ook vrij, en dan is die lange strip en het slotmechanisme zelf ook te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Ik zou met een klein dremel freesje nog proberen om de schroef te bewerken zodat je met een aardige platte schroevendraaier de schroef er uit kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:23
FRANQ schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:21:
@jiquera
Je moet die plaat aan de buitenzijde en binnenzijde (waar de klink op zit) verwijderen.
Ookwel het deurbeslag genoemd.

Dan ligt aan beide zijden de cilinder vrij, deze kan je met 2 baco's breken door de baco op het smalle deel te zetten en de cilinder te buigen.

Eenmaal gebroken haal je de cilinder er zo uit.
De bout komt dan ook vrij, en dan is die lange strip en het slotmechanisme zelf ook te verwijderen.
Dit.
cilinder breken en dan hoeft je niks aan de schroef/bout te kloten als het gaat zoals het moet.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:37
Ik zou in onderstaande volgorde te werk gaan:

-met een centerpunt op de buitenrand van de schroefkop proberen hem linksom los te tikken. Als hij zo los komt draai je hem er vrij eenvoudig uit.
-sleufje erin proberen te slijpen met een dremel en met een hand slagschroevendraaier hem los draaien.
-iets in het midden van de schroefkop inboren en losdraaien met een linkse tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Extreme smell schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:44:
Ik zou in onderstaande volgorde te werk gaan:

-met een centerpunt op de buitenrand van de schroefkop proberen hem linksom los te tikken. Als hij zo los komt draai je hem er vrij eenvoudig uit.
-sleufje erin proberen te slijpen met een dremel en met een hand slagschroevendraaier hem los draaien.
-iets in het midden van de schroefkop inboren en losdraaien met een linkse tap.
Sleuf inslijpen gaat niet, de kop van de schroef ligt te diep.

Centerpunt methode, lukt vaak niet maar is te proberen.

Linkse tap, de schroef is M6. Dus je kan hooguit een gat 3,2 boren en M4 tappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45
FRANQ schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:40:
[...]

Centerpunt methode, lukt vaak niet maar is te proberen.

Linkse tap, de schroef is M6. Dus je kan hooguit een gat 3,2 boren en M4 tappen.
Met een linkse tap ‘tap’ je geen schroefdraad.
Ze zijn conisch uitgevoerd zodat ze zicht vasttrekken in de boring.

Daarom kan je bvb met een boor van 3 mm boren en dan gebruik maken van de linkse tap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GCNO20eSNoQikJ_gMRO7j6pqSyk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/x5FTUt6YCAMRfvjcFOiASnfU.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-06 14:14
Zou kunnen proberen een Torx bit in de schroef vast te slaan en kijken of je genoeg grip kan krijgen om hem los te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-06 10:58
Ik heb vandaag met het boze neefje van deze situatie staan stoeien (schroefkop was door de vorige huiseigenaar al afgebroken en was ook nog eens vastgeroest). En na allerlei postelastiek, dremels, torx bitjes en verwijdertooltjes-trucjes met tegenzin aan de Bulgaarse methode (heet die eigenlijk echt zo?) begonnen, niet in de verwachting dat het ging werken. De SKG** cilinder brak zelfs met mijn kippenkracht vrijwel meteen.

Dus als alle trucjes niet werken: deurbeslag eraf, 2 bahco's op het smalle gedeelte van de cilinder en tegengesteld bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiquera
  • Niet online
iedere vorm van slaan ramt die schroef harder in die kartels waardoor ie alleen maar vaster komt te zitten. Ik zal t eens proberen met linkse tap, maar ik ben bang dat t slotenmaker wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Asterion schreef op zondag 6 april 2025 @ 21:56:
[...]

Met een linkse tap ‘tap’ je geen schroefdraad.
Ze zijn conisch uitgevoerd zodat ze zicht vasttrekken in de boring.

Daarom kan je bvb met een boor van 3 mm boren en dan gebruik maken van de linkse tap.

[Afbeelding]
Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als ik.
Max 3mm (3,2mm) boren.

Je plaatje is geen linkse tap, maar een tapeind-extractor.
Een linkse tap tapt links schroefdraad.

Maar dat is niet relevant
Eigenlijk is er gewoon te weinig vlees om dit succesvol te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 07-04-2025 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
jiquera schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:46:
iedere vorm van slaan ramt die schroef harder in die kartels waardoor ie alleen maar vaster komt te zitten. Ik zal t eens proberen met linkse tap, maar ik ben bang dat t slotenmaker wordt...
De slotenmaker is een heel stuk duurder dan een nieuwe cilinder.

De cilinder breken is een eitje, en dan is die schroef ook meteen los.

Maar je moet het natuurlijk zelf ook zien zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:45
FRANQ schreef op maandag 7 april 2025 @ 00:00:
[...]

Dus eigenlijk zeg je hetzelfde als ik.
Max 3mm (3,2mm) boren.

Je plaatje is geen linkse tap, maar een tapeind-extractor.
Een linkse tap tapt links schroefdraad.

Maar dat is niet relevant
Eigenlijk is er gewoon te weinig vlees om dit succesvol te doen.
Tapeind-extractor (nog nooit gehoord) zal de juiste benaming zijn.
In de volksmond wordt er er gewoon linkse tap gezegd. (In België)

Het is het proberen waard als laatste hulpmiddel.

Tap op spanning zetten en erop tikken met de hamer will do the trick sometimes.
De bout laten verschieten met andere woorden.
En goed inspuiten met kruipolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:06
FRANQ schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:40:
[...]

Niet met een slijpschijfje, maar misschien lukt het wel met een kleine stiftfrees.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:40
Je kunt met een klein spits diamantfreesje/cylinderfreesje een streep/kruis kerven.

Als je het aandurft zou je ook een oude bout/stuk staf aan het draadeind kunnen TIG lassen/hechten.
Wel beetje oppassen met hitte inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Micktator schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:45:
De SKG** cilinder brak zelfs met mijn kippenkracht vrijwel meteen.
Sterk metaal is meteen ook de zwakte. Het geeft niet mee, maar daardoor wordt het ook bros en breekt sneller, vooral als het niet kan bewegen.

De schroef in het geval van TS is duidelijk niet sterk en een ondeskundige heeft er met een (snel draaiende) elektrische boormachine aangezeten getuige de verkleuring door verhitting. Dit soort dingen kun je veel beter doen met een handboortje, ook bij linkse tap.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.maxrpm.de/media/image/product/23337/lg/bgs-werkzeughalter-mit-gleitgriff-fuer-gewindebohrer-m3-m10-80-mm-bgs-1980.webp
BGS 1980, met draairichtingschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jiquera
  • Niet online
Nou om het nog leuker te maken: alle schroeven uit t schild gehaald... geen beweging in te krijgen. schroefje in de klink zit zo diep en achter een randje dat ik niet eens kan zien wat ik er op moet plaatsen (ik heb al mijn imbus en torx geprobeerd maar ik krijg geen grip).... ik ga een slotenmaker laten komen.

Ik zal mee spieken wat de uiteindelijke oplossing is, voor de volgende met dit probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een diepe schroef in de klink is meestal een schroef in de stift van de klink om de klink op zijn plaats te houden.

Ik heb twee soorten gezien bij klinken:
inbus zeskant (probeer zo'n L-vorm, geen schroevendraaier met bit)
platte kop (probeer een standaard spanningszoeker schroevendraaier)

Als het gaat om een bout door de deur zou het een patentbout kunnen zijn, als je niet met twee schroevendraaiers werkt draait ie door.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jiquera
  • Niet online
Voor de volgers van dit topic die met spanning zaten te wachten op het einde: Het is opgelost, ik heb een slotenmaker laten komen. Na 15 min klooien met die schroef was de conclusie "mja die zit vast". T schild was van Hoppe en die hebben een 'snelstift' waar je een speciaal sleufinbusje voor nodig hebt. Zelfs met dat tooltje duurde t nog 10min voor we em los hadden. Hij zat muurvast (waarschjinlijk vuil). Toen cilinder gebroken, dat ging inderdaad erg makkelijk; schroef verder uit geboord en los geprutst en alles weer in elkaar met nieuwe cilinder.

That's all folks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Bedankt voor de terugkoppeling!

PVO

Pagina: 1