Humidifyer/Luchtbevochtiger icm newborn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:55
Goedendag allen
Heb sinds kort hygrometer aangeschaft en het is kurkdroog in huis. Tussen de 25 en 39 procent is de luchtvochtigheid en icmmet de kleine maak ik me toch zorgen. Nou wil ik niet onnodig met geld smijten om de luchtvochtigheid op te krikken. Kan iemand mij een goede humidifyer/luchtbevochtiger adviseren? Ik woon in een vrij oud appartement van 65 m2 en het gaat mij voornamelijk om de woon en slaapkamer. Is een luchtbevochtiger/humidifyer voldoende in huis en zoja welke zou ik moeten halen? Ik las dat je verschillende hebt en weet niet welke prijs/kwaliteit gezien het beste is. Budget ligt rond de 200 euro mag meer als het het geld waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:22
In een piezo bevochtiger moet zeer schoon water gebruikt worden, zogenaamd osmosewater, ZEKER met een baby!
Het water wordt namelijk zeer fijn verneveld, zelf heb ik één van Boneco, draait nu ook.
Daarbij wordt hier eigenhandig osmose-water geproduceerd;
Zoiets: https://www.osmoseapparaa...1kgw7HEAQYASABEgJ6hfD_BwE

[ Voor 36% gewijzigd door natural colour op 05-04-2025 18:02 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Piezo is een soort bevochtiger? En waar haal je die water vandaan? Heb even zitten googlen zie verschillende boneco luchtbevochtigers welke heb je en ben je tevreden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
Ik heb een grote, de ruimte is ook vrij groot: https://www.airsain.nl/pr...0GmSnjEAQYAiABEgIbvvD_BwE
Helaas kun je deze niet aan zetten (in bedrijf zetten) met een timer of slimme schakelaar, en is wat onhandig om te vullen.

Osmose water kun je bij de grotere schoonmaak bedrijven kopen, hier bij mij gaat er bij droog weer 5 liter water per dag doorheen, en dat alleen in de woonkamer/ keuken, op de slaapkamer moet er ook nog één komen.. één die kan worden aangestuurd.
Het osmose-water apparaat die ik heb brengt het schone water in een 60 liter grote voorraad vat, met een dompelpomp in het vat wordt het water via een slang in de tank van de bevochtiger gepompt, of in een emmer als ik de ramen wil lappen.
Het vullen van het vat duurt een volle dag; meer dan 12 uren in de uitvoering die ik heb.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Oke dankjewel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
er is nog een kans dat die luchtvochtigheidsmeter gewoon ruk is en dat je van alles aan de hand haalt voor niks. Dus test dat eerst met een andere meter of meet de luchtvochtigheid buiten eens.
Waarom zou het in jouw woning zo droog zijn, waar blijft het vocht dan? was je niet, droog je niet, heb je nooit een raam open?
Hier is de luchtvochtigheid tegen de 60%, jij zou dan dus de helft lager zitten zowat.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

Fe2O3

Ja das roest

Luchten ... gewoon een raam open zetten. En zorgen dat je roosters ed. open staan.

En idd een 2e meter gebruiken ter validatie. 25 a 31 is erg laag. Stook je nog?

Buiten is het nu ook maar 40% oid

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
In de woon/ keuken kamer is het nu 40% op de verdieping 31%... andere vochtigheid meters in huis geven het zelfde beeld, zó afhankelijk van plaatselijke woon/ leef omstandigheden.

Als je te veel zonnestroom opwekt kun je ook gewoon water laten koken (mét droog-kook beveiliging)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Ik heb 4 hygrometers staan thuis die ik af en toe van kamers wissel het is gewoon kurkdroog in huis. Raam openen helpt niet dan staater gewoon low. Wat het dus naar mijn inziens erger maakt. Heb trouwens de midicena HG-100 hygrometer. Zijn prima hygromets heb ik begrepen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:49
Een koudwaterverdamper verspreid geen nevel of kalk, vereist geen speciaal water en krijg elke winter een nieuw filter.
Ik heb al jaren een Philips HU4803 en dat werkt prima, het is echt een super simpel apparaat. Een ventilator langs een bak water met een filter. Erg stil ook.
Enige nadeel is de langzame verdamping waardoor dit voor hele grote ruimtes wat minder goed werkt.

@natural colour Zo'n mini osmose filter is leuk voor die honderd milliliter per minuut. Maar filtert geen biologische verontreinigingen. Produceert ook veel afvalwater. Zou ik zeker niet aanbevelen. Sterker nog, bij weinig gebruik (zoals in de zomer) kan er zelfs schimmelvorming in ontstaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-04 15:56
wij hebben gewoon ouderwets bakjes water aan de radiatoren hangen, dat kost niets en werkt prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
HvdBent schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:59:
wij hebben gewoon ouderwets bakjes water aan de radiatoren hangen, dat kost niets en werkt prima
Ik wou het net opnoemen. Een emmer water in de hoek werkt ook, zeker als het lekker warm wordt in de kamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:59
Zit hier op 57%, maar dat is met een (verwarmd) aquarium in de woonkamer waar toch best wel wat water uit wil verdampen.
Verder wassen wij dagelijks, dat geeft ook genoeg water om te verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Nietdatikweet schreef op maandag 7 april 2025 @ 16:46:
Ik heb 4 hygrometers staan thuis die ik af en toe van kamers wissel het is gewoon kurkdroog in huis. Raam openen helpt niet dan staater gewoon low. Wat het dus naar mijn inziens erger maakt. Heb trouwens de midicena HG-100 hygrometer. Zijn prima hygromets heb ik begrepen.
Ramen open hangt af van de luchtvochtigheid buiten af. Als het heel koud is, is die erg laag en helpt dat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
HvdBent schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:59:
Ik heb convectorradiatoren. Als de verwarming uit staat leg ik er natte handdoeken op. Als ze aan is, mag je ze niet afdekken. Dan zet ik er een bloempot vol water op. Verder heb ik veel planten in huis. En laatste redmiddel: mechanische ventilatie uit tot luchtvochtigheid sgraad weer op peil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Chaki schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:41:
[...]

Ik heb convectorradiatoren. Als de verwarming uit staat leg ik er natte handdoeken op. Als ze aan is, mag je ze niet afdekken. Dan zet ik er een bloempot vol water op. Verder heb ik veel planten in huis. En laatste redmiddel: mechanische ventilatie uit tot luchtvochtigheid sgraad weer op peil is
Mechanische ventilatie trekt toch gewoon lucht van buiten, dat is dus hetzelfde als je raam open.
ventilatie uit levert weer heel andere problemen op.

@TS, heeft je baby aantoonbaar last van die lage luchtvochtigheid of ben jij in een soort van 'het is te laag en ik moet er alles aan doen om dat te fixen' stuip geschoten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[b]Chaki in "Humidifyer/Luchtbevochtiger icm newborn"]No Hands schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 13:43:
[...]

Mechanische ventilatie trekt toch gewoon lucht van buiten, dat is dus hetzelfde als je raam open.
ventilatie uit levert weer heel andere problemen op.
Ik heb verschillende standen:
Stand 3 hoog tijdens douchen, als hij dan uit staat, loopt het water over de muren en krijg je op den duur schimmel
Stand 2 als ik veel mensen over de vloer heb -> vervuilde lucht afvoeren
Stand 1 normale stand
Paar uur uit: nog altijd ventilatie via roosters en onder de deuren door.
Scheelt dat ik de oma ben: ik kan alles regelen voor de kleine komt. Maar ook als ik alleen ben: droge keel, droge huid, enz

[ Voor 73% gewijzigd door Chaki op 15-04-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26

PB-powell

Mr. Laziness

Wij hebben deze thuis staan:
https://duux.com/product/tag-2-zwart/
Wij doen er gewoon kraanwater in en werkt prima. Wij gebruiken deze voornamelijk in de winter als de lucht in huis droog wordt vanwege het stoken. Wel dagelijks vullen helaas.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

PB-powell schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:16:
Wij hebben deze thuis staan:
https://duux.com/product/tag-2-zwart/
Wij doen er gewoon kraanwater in en werkt prima. Wij gebruiken deze voornamelijk in de winter als de lucht in huis droog wordt vanwege het stoken. Wel dagelijks vullen helaas.
Vroeg of laat krijg je dan een overal een laagje kalk overheen. Geen aanrader.

Koudwaterverdamper is dan beter, daar blijft de kalk in achter.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:26

PB-powell

Mr. Laziness

Glashelder schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 14:46:
[...]

Vroeg of laat krijg je dan een overal een laagje kalk overheen. Geen aanrader.

Koudwaterverdamper is dan beter, daar blijft de kalk in achter.
Er zit een kalkfilter in ;)

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Planten in huis helpt voor een goed binnen klimaat je was binnen drogen en verder als je nergens last van hebt je er ook niet druk om maken. Voldoende ventileren en dagelijks even luchten. Luchten is echt even de ramen helemaal open zodat je 100% je lucht ververst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1