Dynaudio 62 vs. B&W 603s2

Pagina: 1
Acties:
  • 1.383 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-03 10:40
Mijn nieuwe set bevat natuurlijk ook speakers en ik werd aangenaam verrast door de Dynaudio 62. Schijnt een vrij nieuw model te zijn (?). 2-weg vloerstaanders met bassreflex.

Tegelijkertijd ook naar b&w 603s2 geluisterd.

De B&w is mij veel te schel in het hoog. De dynaudio lijkt beter in het stereo beeld, 't Lijkt ruimtelijker. De b&w heeft echter meer laag (alhoewel soms wat rommelig).
De rest is tot nu toe:
Marantz 6000 OSE
Rotel RA-1060

Beetje punch in't lage vind ik wel leuk dus zijn die b&w nog een beetje op te veizelen met een betere versterker? Of zijn ze gewoon zo irritant helder en beetje los int lage?

En verder nog goede/slechte verhalen over dynaudio en de 62 in't speciaal?

Verwijderd

De Dynaudio 62 is heel goed in het hoog, het laag overheerst wat meer dan de B&W's. De B&W's zijn idd wat feller in het hoog dan de Dynaudio's. Over het algemeen passen de B&W's beter bij een Marantz versterker.

Greetz

• mca2
De Dynaudio 62 is heel goed in het hoog, het laag overheerst wat meer dan de B&W's. De B&W's zijn idd wat feller in het hoog dan de Dynaudio's. Over het algemeen passen de B&W's beter bij een Marantz versterker.
Hoe beinvloedt Marantz dan de B&W, geeft minder hoog? Houdt het laag strakker?

Ik vond het laag trouwens niet zo overheersend bij die Dynaudio's, ik vond juist eerder de lage bas vd b&w wat rommelig worden. Dynaudio had dat hele lage niet. I sook 2-weg versus 2.5-weg.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-04 21:19

Fisico

by Fabian

Op zondag 16 september 2001 13:51 schreef mca2 het volgende:
Mijn nieuwe set bevat natuurlijk ook speakers en ik werd aangenaam verrast door de Dynaudio 62. Schijnt een vrij nieuw model te zijn (?). 2-weg vloerstaanders met bassreflex.

De B&w is mij veel te schel in het hoog. De dynaudio lijkt beter in het stereo beeld, 't Lijkt ruimtelijker. De b&w heeft echter meer laag (alhoewel soms wat rommelig).
De rest is tot nu toe:
Marantz 6000 OSE
Rotel RA-1060

Beetje punch in't lage vind ik wel leuk dus zijn die b&w nog een beetje op te veizelen met een betere versterker? Of zijn ze gewoon zo irritant helder en beetje los int lage?

dan weet je toch welke je moet nemen lijkt me. Ik vond de B&W's vooral te laag en kreeg er i.c.m een rotel te weinig hoge tonen uit.

Dynaudio is heel neutraal alleen weinig spannend en een beetje saai. Is op zich niks mis mee en je ergert je dan ook nergens aan. Verkoper zei ook dat het klinkt zoals de de muziekant het bedoelt heeft.

Probeer ook de Kef Q55.2 die vond ik zelf mooier dan de B&W en Dynaudio.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Verwijderd

Hoeveel kosten die B&W en die dynaudio?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

De rest is tot nu toe:
Marantz 6000 OSE
Rotel RA-1060

Je hebt beide speakers mooi gekarakteriseerd. B&Ws zullen trouwens altijd aggressief in het hoog klinken helaas.

Als je trouwens een het beste van beide wilt hebben, dan moet je de Dynaudio Audience 122 kopen. Dat is een 2-weg vloerstaander die wat meer punch zal hebben, lager zal gaan en nog steeds Dynaudio klinkt.
Op zondag 16 september 2001 15:21 schreef Fisico het volgende:
Dynaudio is heel neutraal alleen weinig spannend en een beetje saai. Is op zich niks mis mee en je ergert je dan ook nergens aan. Verkoper zei ook dat het klinkt zoals de de muziekant het bedoelt heeft.
Typische verkoperspraat. Dat zullen ze zeggen bij elke saaie speaker, dan kan je er namelijk toch nog wat positiefs over zeggen.
Over een Dynaudio speaker technisch correct weergeeft weet ik trouwens niet. Het geluid bevalt mij iig zeker wel, ook van de kleintjes. Het is een beetje warm en lekker rustig. Ook zeer goed te gebruiken in ruimtes met weinig absorptie.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Heb je de speakers ook bij jou thuis gehad?

Als je dat niet hebt gedaan dan moet je dat maar als eerste doen. Ik heb zelf zelfbouw dynaudio's en die zijn rete strak. check mijn web site bij mijn hifi set dan kan je zien met welke combinatie ik mijn dynaudio's heb. (site is nog in pril stadium, later word 'ie mooier)

Als je ze thuis kan beluisteren dan krijg je het beste beeld.

Dynaudio heeft wel een hele goeie naam wat speakers betreft maar ja persoonlijk gehoor en smaak is de beste keus.

succes *D

btw, dit zijn ze he?

Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/rzondervan/dyn62.jpg

Mooie speaker, Zelfde woofer & tweeter als dat ik heb.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• mca2
Om even terug te komen op een ractie ergens halverwege:
- Rotel RA1060 iets van 1800,- (misschien ook de 971mkii eens proberen?)
- Marantz cd6000 ose 1000,-
- b&w 603s2 1100, dynaudio 62 1150 per stuk

Ik hoor van meer mensen dat die b&w 'helder' is en dat als ik dynaudio goed vind klinken ik zeker ook een Kef moet proberen. De zaak waar ik was (hifi team) heeft deze volgens mij niet staan. Dan toch maar eens een middag vrijnemen en naar Raf?

En ja die Dynaudio 122 is wel een idee misschien maar ik probeer op 1000,- per speaker te mikken en ik heb zo het idee dat die er nog wat boven zitten.

Het vervelende is dat ik een brede muziek smaak heb en dus lijkt mij een neutrale speaker het beste. Bedankt voor de reacties. Aanvullende opmerkingen voor versterker speaker combo's en goede hifi-zaken in de omgeving Leiden zijn natuurlijk erg welkom.

Verwijderd

Die Dynaudio 122's zijn F 1425,- ( adviesprijs in het zwart ). Das wel effe wat meer dan F 1000,- :)

Greetz

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:18
Goeie HiFi zaken in Leiden zijn CAC en Number One.

Verwijderd

[...]
De Audience 62 is inderdaad een vrij nieuw model. Het is de opvolger (versie 1.1 zeg maar) van de Audience 60. Echt veel is er niet veranderd trouwens (zie Dynaudio website).
De laatste (A60 dus) heb ik nu 1,5 jaar in m'n bezit, en ik moet zeggen dat ze nog steeds prima bevallen. Ik heb ze vergeleken met een boel speakers uit deze prijsklasse en naar mijn mening waren ze vaak echt een klasse beter. Let wel: als je tenminste op zoek bent naar een redelijk neutrale speaker. Sommige mensen houden van een wat warmer of juist koeler geluid, of een bas die alles laat meetrillen.
Ik raad ze dus zeker aan, behalve als je veel naar dance/trance luistert. Dan zijn de beats gewoon niet zo indrukwekkend (lees: blijven gewoon erg strak zonder te dreunen). Een speaker met wat meer nadruk op bas (JBL/Infinity) maakt het dan allemaal wat spannender.
Wat zijn de afmetingen van de kamer waar ze in komen trouwens ? De luisterruimte en plaatsing bepalen namelijk voor een groot deel hoe een speaker klinkt.
Dan nog een tip: speakers die tijdens een korte luistersessie erg imponerend klinken en er echt uitspringen kunnen erg verleidelijk zijn. Maar bedenk dat ze na een paar maanden (in huis!) best weleens enorm kunnen gaan vervelen. Zo heb ik vroeger eens een set JBL speakers aangeschaft: Klonk heel leuk in het begin, maar ik kon er niet lang naar luisteren. Ach ja, aldoende leert men. ;)
De Dynaudio's kan ik in ieder geval uren naar luisteren als het moet, wordt nooit vermoeiend.

Ohja, Jag schreef dat de 122 dieper gaan dan de 62, maar dit is niet waar. A62: 38 Hz -3dB. A122: 41 Hz -3dB. Bron: Dynaudio website. Wat ik over de A122 gehoord heb, is dat ze wel meer de nadruk op de bass leggen. (kan het nog niet uit eigen ervaring bevestigen)
Succes met zoeken !

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:20

Jag

Op maandag 17 september 2001 12:56 schreef Aurelius het volgende:

[..]

De Audience 62 is inderdaad een vrij nieuw model. Het is de opvolger (versie 1.1 zeg maar) van de Audience 60. Echt veel is er niet veranderd trouwens (zie Dynaudio website).
De laatste (A60 dus) heb ik nu 1,5 jaar in m'n bezit, en ik moet zeggen dat ze nog steeds prima bevallen. Ik heb ze vergeleken met een boel speakers uit deze prijsklasse en naar mijn mening waren ze vaak echt een klasse beter. Let wel: als je tenminste op zoek bent naar een redelijk neutrale speaker. Sommige mensen houden van een wat warmer of juist koeler geluid, of een bas die alles laat meetrillen.
Ik raad ze dus zeker aan, behalve als je veel naar dance/trance luistert. Dan zijn de beats gewoon niet zo indrukwekkend (lees: blijven gewoon erg strak zonder te dreunen). Een speaker met wat meer nadruk op bas (JBL/Infinity) maakt het dan allemaal wat spannender.
Wat zijn de afmetingen van de kamer waar ze in komen trouwens ? De luisterruimte en plaatsing bepalen namelijk voor een groot deel hoe een speaker klinkt.
Dan nog een tip: speakers die tijdens een korte luistersessie erg imponerend klinken en er echt uitspringen kunnen erg verleidelijk zijn. Maar bedenk dat ze na een paar maanden (in huis!) best weleens enorm kunnen gaan vervelen. Zo heb ik vroeger eens een set JBL speakers aangeschaft: Klonk heel leuk in het begin, maar ik kon er niet lang naar luisteren. Ach ja, aldoende leert men. ;)
De Dynaudio's kan ik in ieder geval uren naar luisteren als het moet, wordt nooit vermoeiend.

Ohja, Jag schreef dat de 122 dieper gaan dan de 62, maar dit is niet waar. A62: 38 Hz -3dB. A122: 41 Hz -3dB. Bron: Dynaudio website. Wat ik over de A122 gehoord heb, is dat ze wel meer de nadruk op de bass leggen. (kan het nog niet uit eigen ervaring bevestigen)
Succes met zoeken !
Ja, ik was er vanuit gegaan dat het een kleine speaker was. Daarom dacht ik dat de 122 dieper zou gaan. Beetje stom van mij dus.

Overigens kunnen Dynaudio's ook best dreunen. De Contour 3.3 klinkt volgens mij alleen in een anechoïsche kamer goed ofzo. Ik heb hem in een opstelling gehoord (op een Accuphase E-211) waar hij toch best ver van de achterwand af stond, maar hij bonkte als een gek.

Verwijderd

Ja hoe dichter je ze bij de muur plaats hoe meer laag eruit komt. Ik heb mijn speakers nu zo'n 50 a 60cm van de muur staan en het boomerige is aardig weg nu.

Greetz

Verwijderd

Dynaudio word standaard met spikes geleverd. Juist voor die situaties waarin de bas begint te overheersen.

Verder ben ik zelf wel een liefhebber van Magnat. Heb de 720 op proef gehad (ook met Marantz) en vond ze heel goed klinken. Toch voor Dynaudio gegaan omdat sommige huisgenoten van me vonden dat de Magnats teveel op zwarte doodskisten leken. >:)

Verwijderd

Op maandag 17 september 2001 21:46 schreef gerben-V het volgende:
Dynaudio word standaard met spikes geleverd. Juist voor die situaties waarin de bas begint te overheersen.
[....]
beetje offtopic:
In dat soort situaties vind ik de meegeleverde 'port plugs' echt een uitkomst. In mijn kleine studentenkamer (4,2 bij 2,8) klinkt het laag dan nog een stukje strakker. Ik heb de plugs er dan ook altijd in, behalve als ik een filmpje kijk. Dan mag het wel een klein beetje boemerig zijn. >:)
Je ziet ook dat steeds meer fabrikanten de plugs er standaard bij leveren. Eigenlijk zouden ze bij elke speaker moeten zitten: kost bijna niks, en kan heel handig zijn.

dan weer ontopic:

mca2, heb je al naar wat meer speakers kunnen luisteren? Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Een paar andere merken waar je naar zou kunnen luisteren:
JM Lab, Mission, Monitor Audio,Sonus Faber,Tannoy, Totem.
(om maar een paar bekende namen te noemen, er is nog veel meer natuurlijk)

• mca2
...
In dat soort situaties vind ik de meegeleverde 'port plugs' echt een uitkomst.
...
mca2, heb je al naar wat meer speakers kunnen luisteren? Ik ben wel benieuwd naar je bevindingen.
Een paar andere merken waar je naar zou kunnen luisteren:
JM Lab, Mission, Monitor Audio,Sonus Faber,Tannoy, Totem.
(om maar een paar bekende namen te noemen, er is nog veel meer natuurlijk)
Mijn kamer is 6 bij 3.5 en die luidsprekers moet later ook gewoon in een huiskamer meekunnen.

Over die plugs trouwens, ik wil ook nog wel eens dichte luidsprekers gaan luisteren. Suggesties voor types?

Deze week maar weer eens gaan luisteren dan bij CAC (kakzaak?) of die andere en dan richt ik me vooral op Kef denk ik. Zoals ik al zei ben ik opzoek naar een neutrale set en Rotel, Dynaudio danwel Kef schijnen dan aardig in die richting te gaan.

Werkende man dus weinig tijd voor dit soort grappen. Ik houd jullie op de hoogte.

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 02-04 15:00
Ik vind van kef het geluid vrij schel, vond ze niet echt mooi. De dynaudio 62 heb ik ook gehoord, errug mooi. Ben uiteindelijk voor elac 102i's gegaan, totaal ander geluid, maar ook errug mooi imho.

• mca2
Zo, daar was ik weer. De topic titel is inmiddels ver te zoeken maar ok. De set is inmiddels volgroeid tot:

- Arcam alpha 9 cd-speler(styling uit het jaar nul), nooit gedacht dat cd-spelers zo'n verschil konden maken, helder geluid maar ook ruimtelijk, je hoort de diepte en plaatsing
- Rotel RA-980BX versterker. je hoort dat hij kracht over heeft, de versterker klinkt daardoor rustiger, daarnaast eerlijk geluid, ruimtelijk en strak
- SF Concertino Home luidspelers, verdacht goed geluid voor't geld, geen lage punch, wat wil je ook met zulke kleine doosjes, maar wat een geluid, ik was er inmiddels achter dat hard blazen(alhoewel deze ook erg hard kunnen) of sompende/stampende bas niet mijn streven was en dan is dit erg aangenaam. En nee Jag/JvS...ze kunnen niet eens gebiwired worden;)
- en dan nog een meuk interlinks(merk x) en kabels(monster huppeldepup van dat hele dikke grijze spul)

CD-speler concurrenten waren:
- Rotel rcd971, mooi maar te vlak en te weinig informatie, mist plaatsing
- Arcam 7se, erg goed, geeft veel informatie en ruimtelijk geluid, helder maar toch vol. Maarja, de 9 klonk toch weer een tikje beter.
- Marantz cd6000ose, mooi, maar minder mooi dan een arcam
- een of andere vreselijk dure bak van 3000 piek maar klonk als een natte krant...ik zal nog eens proberen te herinneren welke het was

Versterker concurrenten:
- NAD typenogwat, mooie matzwarte finish maar wolliger geluid en wat 'onduidelijker' geluid
- Rega Brio, minder ruimtelijk, vlakker zeg maar
- Rotel RA-971mkii, erg goed maar 'onrustiger' vgl met de 980
- Arcam 7R. 't word eentonig maar de ruimtelijkheid was minder
- Rotel RA-1080, mooie versterker (met afstandbediening) maar het prijsverschil is niet meer te horen.

Luidpsrekers
- Naim Credo...waar had ik mijn winnende staatslot ookweer?
- B&W 603s2, aggressief hoog en rommelig laag
- Dynaudio 62, toch te vlak geluidsbeeld, dus niet klankkleur ofzo
- Kef 55.2, leuk design, ook toch vrij helder, toch iets te in mijn mening
- Tannoy ehhh dinges, vloerstaanders...njah niet mijn pakkie an, kvind het gewoon niet zo fijn klinken

'k Ben er dus wel uit, bedankt voor tips en aanwijzingen...tot over tien jaar dan maar?

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-04 21:19

Fisico

by Fabian

Op donderdag 20 september 2001 23:54 schreef mca2 het volgende:
Zo, daar was ik weer. De topic titel is inmiddels ver te zoeken maar ok. De set is inmiddels volgroeid tot:

- Rotel RA-980BX versterker. je hoort dat hij kracht over heeft, de versterker klinkt daardoor rustiger, daarnaast eerlijk geluid, ruimtelijk en strak

'k Ben er dus wel uit, bedankt voor tips en aanwijzingen...tot over tien jaar dan maar?
Die Rotel is idd onwijs lekker vond hem heel mooi en is een goede koop.

hoop dat je er zolang plezier van gaat hebben en van mag genietet.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op donderdag 20 september 2001 23:54 schreef mca2 het volgende:

- Arcam alpha 9 cd-speler(styling uit het jaar nul), nooit gedacht dat cd-spelers zo'n verschil konden maken, helder geluid maar ook ruimtelijk, je hoort de diepte en plaatsing
- SF Concertino Home luidspelers, verdacht goed geluid voor't geld, geen lage punch, wat wil je ook met zulke kleine doosjes, maar wat een geluid, ik was er inmiddels achter dat hard blazen(alhoewel deze ook erg hard kunnen) of sompende/stampende bas niet mijn streven was en dan is dit erg aangenaam. En nee Jag/JvS...ze kunnen niet eens gebiwired worden;)
- en dan nog een meuk interlinks(merk x) en kabels(monster huppeldepup van dat hele dikke grijze spul)
Mooi setje, alhoewel ik die speakers niet ken. Naar je verhaal te begrijpen heb je hetzelfde geluisterd als ik doe, en zowaar de voorkeur voor de kleinere luidspreker vind ik 8-).

Niet gebi-wired: lekker boeiend :P. Liever een lekker klinkende speaker niet bi-wired dan een 603 bi-wired :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mca2
[..]

Mooi setje, alhoewel ik die speakers niet ken. Naar je verhaal te begrijpen heb je hetzelfde geluisterd als ik doe, en zowaar de voorkeur voor de kleinere luidspreker vind ik 8-).

Niet gebi-wired: lekker boeiend :P. Liever een lekker klinkende speaker niet bi-wired dan een 603 bi-wired :o.
Dit zijn de luidsprekers:
http://www.sonusfaber.com/concertino_h.htm
En ja, ze zijn klein en nee, ze doen geen 20Hz -3db. Of stampende bas en geen geluid of goed geluid en geen diepe bas voor't geld. Dan ga ik voor het laatste.

En die opmerking over biwire maakte ik omdat daar zo lekker over gemekkerd kan worden op dit forum ;)
Pagina: 1