Ford Fiesta ST mk7 of mk8 of Kia Ceed GT?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-10 22:45

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sinds vorig jaar ben ik stilletjes aant kijken om mijn geliefde Peugeot 206 RC in te ruilen op een Fiesta ST(200), en dan de Mk7 dus de 1.6 turbo met 4 cilinders (bouwjaar 2017).

Mijn budget is 14K wat ik zelf nog wil bijleggen. De rest moet komen vanuit de inruilwaarde van mijn 206RC.

Even een referentiekadertje schetsen ter context ;)
Sinds ik mijn rijbewijs heb, heb ik altijd hothatches gereden, maar ik ben een vrij zuinige rijder in die zin dat deze 206RC pas mijn 3e auto is die ik nu al sinds 2011 heb. Mijn dagelijks woon-werk-verkeee doe ik met de bus en trein, vandaar dat ik mijn autos vrij lang kan aanhouden. Daarnaast ben ik niet iemand die ook om de zoveel tijd iets nieuws moet hebben. Er komt pas iets nieuws als het echt tegen het einde van de levensduur aan dreigt te komen.

Ik ben ooit begonnen met een Peugeot 205 GTI 130. Enkele jaren later de overstap gemaakt op een wat meer luxere/comfortabelere GTI, namelijk de Peugeot 206 GTI. Uiteindelijk wilde ik toch altijd de RC hebben dus 5 jaar later de RC gekocht.

Mijn beweegredenen voor het genoemde Fiesta ST model zijn divers. De grootste drijfveer is uiteraard de prijs, want andere merk hothatches lijken een stuk prijziger.
Deze Fiesta ST is min of meer een 1 op 1 vervanger in vele opzichten:
- zelfde bandenmaat
- ongeveer zelfde aantal pk
- ongeveer hezelfde gewicht
- ongeveer dezelfde maat/grootte
- zelfde hothatch kart feeling

De Fiesta ST heeft weliswaar dezelfde aantal pk's, maar heeft wel meer koppel, dus hij is sneller dan de 206RC. Daarnaast een stuk zuiniger ook.
Ik ben verder vrij snel tevreden; de 206RC heeft climate control en regensensor, en het enige wat ik echt mis is een automatisch dimmende binnenspiegel en dat ik muziek van mijn telefoon kan luisteren. Voor de rest heb ik vrij weinig eisen qua tierlantijntjes.

De Fiesta ST heeft dus al veel meer opties t.o.v. de 206RC (stoelverwarming, muziek van mijn telefoon kunnen luisteren via bluetooth of aux, achteruitrijcamera etc)

Vaak komt voor dat je voor dezelfde prijs ook het nieuwe model Fiesta ST, de mk8, kunt krijgen en daar ben ik wel van gecharmeerd; die heeft een veel groter scherm in de middenconsole, is voelbaar rapper door de hogere koppel en iets meer PK, heeft datzelfde hothatch gevoel en een mechanisch sperdifferentieel (zit in een performance pack) en ik vind em ook mooier uitzien.

Nou gaat betrouwbaarheid voor mij altijd boven het uiterlijk, en dan komt meteen de crux: mijn garage, die ik zeer hoog in achting heb, adviseert me "met klem" om de 4 cilinder, dus het mk7-model, te nemen, omdat die motoren lekkerder rijden en een stuk betrouwbaarder zijn ook op langere termijn.

Echter heb ik nog niet echt grote zaken op youtube of internet gevonden die bevestigen dat de 1.5 3cilinder uit het nieuwe model in de praktijk op langere termijn issues geeft of veel onderhoud nodig heeft.
Theoretisch lees ik wel wat issues:
- de mk8 heeft een distributieketting, geen riem, dus geen afbrokkelende rubber riemen door een "wet timingbelt", maar ze hebben wel een andere aandrijfriem die "nat" is en dus véél eerder vervangen moet worden dan dat het service interval noemt. Om deze riem te vervangen moet ook de distributieriem er vanaf. Dus op lange termijn zou dit niet zo goed uitzien.
Nou weet ik dat Ford EcoBoost motoren niet echt hoog aangeschreven staan, maar het lijkt te gaan om met name de non-ST EcoBoosts.

Laat ik even vooropstellen dat ik nog niet in de mk7 of mk8 gereden heb. Ik ben vorig jaar bij House of Cars in Eindhoven geweest om een proefritje te maken in wat ik dacht dat een standaard Fiesta ST Mk7 met 182pk was. Toen ik erin reed dacht ik "dit is wel een érg groot verschil met mijn RC", en bleek dus dat ie getuned was naar 215pk en meer koppel (ze hadden em nét binnen). Verder geen idee wat er nog meer aan gedaan was (behalve een zwaardere uitlaat want KABAAL!), dus dit was niet representatief, dus ik moet het qua ervaring nog allemaal gaan opdoen.

Toen kwam een collega aan met een andere optie, een Kia Ceed GT, die qua budget ongeveer gelijk zou moeten zijn aan een Fiesta ST, maar dat je "meer auto voor je geld" zou krijgen.
Dus inmiddels ook ingelezen in de Ceed GT en ik overweeg deze ook. Het is een heel stuk luxere auto, ruimer, 204pk, meer opties en wat ik zo lees ook erg betrouwbaar. De enige nadelen: het is geen hothatch, maar meer een warmhatch, die niet zo snel is als de Fiesta.

Tis wat dat betreft een klassiek voorbeeld van óf meer luxe en comfort vs sneller en meer spartaans/kartig. Wat dat betreft vond ik het uitstapje naar de meer comfortabele 206 GTI niet verkeerd, maar ik ben wel echt 2x zo blij met de 206RC, waarbij die laatste meer in de buurt komt van de 205 GTI130 wat ik destijds (20 jaar geleden) toch de leukste auto vond.

Uiteraard moet ik in alledrie de auto's nog een proefrit gaan maken om te kijken of ik toch ook opensta voor het wat meer "rustigere" van de Kia en of de Fiesta ST (mk7 of mk8) min of meer gelijk voelt aan mijn RC.

Heeft iemand inzichten, feiten, meningen m.b.t. het vraagstuk mk7 vs. mk8? Ik heb in ieder geval wel een goed gevoel over House of Cars in Eindhoven die vaak mooie exemplaren binnenkrijgen, van Fiesta ST of ST200 en ook de Fiesta ST mk8.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mistermol
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 11:50
Ik heb 3 jaar een MK8 ST3 gereden. Direct toen hij uitkwam heb ik een demo gekocht met 4.000km en gereden tot 75.000km op de teller. Toen overgestapt naar de Puma ST met hetzelfde blok. Wederom gekocht met circa 5.000km en die rond de 40.000km ingeruild voor de nieuwste Focus ST.

In mijn gezamenlijk 115.000km met de 3-cilinder ecoboosts heb ik alleen bij de Fiesta rond de 40k een kapotte koppakking gehad met kosten van €700. Voor de rest bij beide auto’s alleen de normale onderhoudsbeurten. Fiesta 40k km’s gereden met 270pk. De Puma gereden met 235pk. Ook bij beide auto’s circuit gebruik. Nooit iets geweest. Natuurlijk reed ik de auto’s nieuw, en zal dat met wat je aankoopt anders zijn qua kilometers. Maar dat is mijn ervaring.

Oh ja: de Kia is helemaal niets vergeleken met de Fiesta’s qua hot hatch. Nu zullen mensen met een Ceed GT misschien boos worden, maar het komt niet eens in de buurt. De MK8 is stock echt veel sneller dan de MK7. Mijn stock MK8 was sneller dan MK7’s met een stage 1 chip.

Succes en heel veel plezier!

Misschien nog een leuke toevoeging: ik kon (na de tune) 250km/u op de autobahn, maar ook 1 op 18 naar mijn werk op de snelweg.

[ Voor 5% gewijzigd door mistermol op 05-04-2025 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:13
Heb eerst 2 jaar een mk7 red edition gereden (140pk). Daarna 2 jaar een mk7 ST gereden, waarvan 1 jaar met een stage 1 chip. Overigens de ST ook gekocht bij Danny van House of Cars. Rijd nu alweer 2 jaar een Focus RS (zelf geïmporteerd).

Prima ervaring bij HoC maar dat was wel in de begin jaren toen ze nog aan hun reputatie moesten werken, als ik nu zie waar auto’s voor ingekocht en verkocht worden zit er wel een grotere marge op. Dat zal (vermoed ik) ook gedreven worden door de investeerder(s) die er nu achter zitten. Heb 1 garantie gevalletje gehad met de hulpcilinder van het koppelingspedaal, uiteindelijk opgelost door de factuur 50/50 te betalen, was €400 totaal.

Dat gezegd hebbende denk ik dat je goedkoper aan een goede ST mk7/8 kan komen dan bij HoC maar het is meer werk en er is altijd een kans dat je iets krijgt. Daar betaal je dan voor bij HoC in de meerprijs.

Ik heb geen ervaring met de mk8 maar de mk7 was met goed onderhoud betaalbaar te rijden en heeft een ongelovelijk grote fun factor. En met stoel en voorruitverwarming ook nog best luxe in die klasse.

Als je verdere vragen hebt over de mk7 laat het gerust weten. Zoals gezegd met de mk8 geen ervaring maar op Nederlandse Ford fora is best wat te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
mistermol schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:46:
Ik heb 3 jaar een MK8 ST3 gereden. Direct toen hij uitkwam heb ik een demo gekocht met 4.000km en gereden tot 75.000km op de teller. Toen overgestapt naar de Puma ST met hetzelfde blok. Wederom gekocht met circa 5.000km en die rond de 40.000km ingeruild voor de nieuwste Focus ST.

In mijn gezamenlijk 115.000km met de 3-cilinder ecoboosts heb ik alleen bij de Fiesta rond de 40k een kapotte koppakking gehad met kosten van €700. Voor de rest bij beide auto’s alleen de normale onderhoudsbeurten. Fiesta 40k km’s gereden met 270pk. De Puma gereden met 235pk. Ook bij beide auto’s circuit gebruik. Nooit iets geweest. Natuurlijk reed ik de auto’s nieuw, en zal dat met wat je aankoopt anders zijn qua kilometers. Maar dat is mijn ervaring.

Oh ja: de Kia is helemaal niets vergeleken met de Fiesta’s qua hot hatch. Nu zullen mensen met een Ceed GT misschien boos worden, maar het komt niet eens in de buurt. De MK8 is stock echt veel sneller dan de MK7. Mijn stock MK8 was sneller dan MK7’s met een stage 1 chip.

Succes en heel veel plezier!

Misschien nog een leuke toevoeging: ik kon (na de tune) 250km/u op de autobahn, maar ook 1 op 18 naar mijn werk op de snelweg.
Ik heb idd al veel gelezen/gekeken/gehoord dat de Kia gewoon een hele vlotte hatch is, maar eerder een warmhatch en zeker geen hothatch. Ik neig dan idd ook meer naar wat ik nu heb, iets dat dus meer fun is. De 206RC is echt wel een kek karretje hoor, en de reden dat ik em ook lang heb met bijna niks qua grote issues behalve regulier onderhoud, heeft ook te maken met dat fun gehalte. Tuurlijk zijn de extreem stugge veren soms irri, en ook is het geluid in de auto gewoon aanwezig, dus op gewoon normaal praatvolume kunnen praten als je op de snelweg zit zou wel fijn zijn.

Dus jij zegt dat de mk8 stock veel sneller is dan een stage 1 mk7? Dat is moeilijk voor te stellen, want de stage 1 tune zorgt bij de mk7 ook voor een enorme boost, met name qua koppel. Op papier zouden ze dan gelijk zijn met 6,7 of 6,5 sec naar de 100. Maar goed, ik ben geen kenner en ik moet het doen met de theorie. Ik heb in een stage 1 tune mk7 gereden en dat was in ieder geval flink heftiger dan mijn 206RC, maar t.o.v. een reguliere mk7 of een reguliere mk8 heb ik het niet kunnen vergelijken.

Maar goed, welke het ook wordt, het gaat sneller zijn dan mijn 206RC. Het puntje waar ik voornamelijk mee zat was het hele 3 cilinder verhaal vs 4 cilinder, want hoe je het ook wendt of keert, de cilinders in een mk8 en zuigerstangen/veren etc krijgen toch héél wat meer krachten te verduren per cilinder dan de mk7. Ik wil gewoon een betrouwbare motor hebben, dus als ik dan het idee van de mk8 moet laten varen omdat daar gewoon meer issues mee zijn (op lange termijn), dan laat ik het gewoon zitten en dan ga ik voor de mk7.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:16
Heb je de 308 (GTi) al overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Naafkap schreef op maandag 7 april 2025 @ 15:03:
Heb je de 308 (GTi) al overwogen?
272pk en sneller dan een Fiesta ST én Focus ST, maar het lelijke interieur en het niet kunnen zien van de tellerplaten is een no-go ;) Ik vind het ook niet zo'n mooie auto to be honest. Dan heb ik liever de Ceed GT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Ik zit zelf ook al een poosje te kijken naar leuke snelle bak, als vervanger voor mijn megane 3 gt. Maar wil dan zelf automaat hebben. Waarbij de Clio RS (eventueel throphy) me toch wel een erg leuke optie lijkt, die wellicht ook voor jou een optie kan zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Danny Phantom op 08-04-2025 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:16
Deathchant schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:17:
[...]

272pk en sneller dan een Fiesta ST én Focus ST, maar het lelijke interieur en het niet kunnen zien van de tellerplaten is een no-go ;) Ik vind het ook niet zo'n mooie auto to be honest. Dan heb ik liever de Ceed GT.
Ah, ja, smaken verschillen inderdaad. Maar qua rij-eigenschappen en onderstel en lage gewicht een zeer ondergewaardeerde hot-hatch.

Succes met je keuze :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-10 18:35
Als ik de keus had tussen een 1.5 of 1.6 4-cyl Ecoboost en een 1.5 3-cyl Ecoboost, zou ik 100% voor de 3-cylinder kiezen, puur gebaseerd op de betrouwbaarheid. Die 4-cylinders hebben veel gedoe met ovale cylinders, koelvloeistof lekkages, daardoor oververhitting en daardoor kromme koppen etc.

Rij zelf nu bijna een jaar met de 1.5 3-cyl 182pk in een Focus, gekocht bij 146k en nu op 161k, 0 problemen. Ja je merkt dat het een 3-cylinder is (geluid, lichte vibraties, koppeling is ff wennen want zwaarder vliegwiel) maar daar is echt prima mee te leven. 3-cylinder klinkt lekker rauw als je 'm op z'n donder geeft (netjes warm rijden eerst natuurlijk).

[ Voor 45% gewijzigd door FastFred op 08-04-2025 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 09:00:
Als ik de keus had tussen een 1.5 of 1.6 4-cyl Ecoboost en een 1.5 3-cyl Ecoboost, zou ik 100% voor de 3-cylinder kiezen, puur gebaseerd op de betrouwbaarheid. Die 4-cylinders hebben veel gedoe met ovale cylinders, koelvloeistof lekkages, daardoor oververhitting en daardoor kromme koppen etc.
Die symptomen...heb je het dan nou over de ST motoren, of over de non-ST ecoboostmotoren? Want daar gaat het me net om: ik kan helemaal niks van die symptomen vinden als het gaat om ST's, maar je wordt ermee doodgegooid bij overige ecoboostmotoren.

Daarnaast zijn er ook symptomen over natte oliepompaandrijvingsriemen die net zoals natte distributieriemen gewoon afbrokkelen ver voor hun serviceinterval. Alleen dat merk je natuurlijk niet als je tussen de 0-100.000km zit en dan steeds van auto wisselt. Uiteraard goed dat de mk8 een distributieketting heeft en dus geen natte distributieriem, maar als de aandrijvingsriem van de oliepomp dat wél is, dan heb je nog steeds hetzelfde probleem; om die te vervangen moet ook de distributieketting eraf etc.

Misschien is dat wel de reden dat ik weinig hoor over die mk8 "kwaaltjes", omdat er misschien nog weinig mk8 ST's zijn die al ermee te maken hebben gehad? (of er misschien idd helemaal niet zijn....)

Maar goed, ik denk ook niet dat ik het antwoord ga krijgen, en dat het uiteindelijk een kwestie van kiezen en de gok nemen is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Deathchant schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:14:
[...]

Die symptomen...heb je het dan nou over de ST motoren, of over de non-ST ecoboostmotoren? Want daar gaat het me net om: ik kan helemaal niks van die symptomen vinden als het gaat om ST's, maar je wordt ermee doodgegooid bij overige ecoboostmotoren.
In de Fiesta mk7 ST zit inderdaad de 1.6 4-cyl Ecoboost, en later is dat de 1.5 geworden met hetzelfde vermogen.

In de Focus zaten die blokken ook tot dat de nieuwe Focus uit kwam in 2018 met 3-cylinders.
Daarnaast zijn er ook symptomen over natte oliepompaandrijvingsriemen die net zoals natte distributieriemen gewoon afbrokkelen ver voor hun serviceinterval. Alleen dat merk je natuurlijk niet als je tussen de 0-100.000km zit en dan steeds van auto wisselt. Uiteraard goed dat de mk8 een distributieketting heeft en dus geen natte distributieriem, maar als de aandrijvingsriem van de oliepomp dat wél is, dan heb je nog steeds hetzelfde probleem; om die te vervangen moet ook de distributieketting eraf etc.

Misschien is dat wel de reden dat ik weinig hoor over die mk8 "kwaaltjes", omdat er misschien nog weinig mk8 ST's zijn die al ermee te maken hebben gehad? (of er misschien idd helemaal niet zijn....)

Maar goed, ik denk ook niet dat ik het antwoord ga krijgen, en dat het uiteindelijk een kwestie van kiezen en de gok nemen is...
Daar zijn hele fora over vol geschreven, over die natte distributieriemen. Die riemen kunnen last hebben van meerdere zaken.
  1. Rubber (waar die riem van gemaakt is) en olie gaan niet lekker samen. Hiervoor wordt in deze motoren speciale motorolie gebruikt die samen met een beschermingsmiddel op de riem, er voor zorgt dat die riem niet afbrokkelt. Ga je de verkeerde olie gebruiken (en ook dealers doen dit soms) dan heb je kans dat die riem aangevreten wordt. Gebruik alleen de door Ford aangeraden olie en dit soort motoren, het moet echt dat specifieke merk, type, viscositeit zijn en met exact de door Ford aangegeven specs/toevoegingen.
  2. In brandstof zit tegenwoordig ethanol, ook ethanol en rubber gaan niet goed samen. Zo heb je oudere auto's waar bij de (rubberen) brandstofslangen niet geschikt zijn voor rijden met ethanol. Ethanol komt via normale lekkage via de zuigerveren in de olie en als je veel korte ritten maakt wordt de motorolie nooit goed heet en verbrand die ethanol niet, dit tast ook de riem aan.
De 1.5 3-cyl die vanaf 2018 gebruikt wordt heeft een distributieketting, maar nog wel een riem voor de oliepomp. Waarom Ford dat gedaan heeft, snap ik ook niet. Die pomp had ook gewoon een tandwiel of ketting aandrijving moeten hebben. Maar goed, zo hebben ze ook het uiteinde van de oliepeilstok dezelfde kleur gemaakt als, jawel: olie, dus het kan gekker 8)7

Wat ik met mijn auto doe, ook gezien de km-stand en omdat ik niet 100% zeker weet dat er altijd de juiste olie in gegaan is
  1. Niet gebruiken voor supermarkt ritjes tenzij het echt niet anders kan
  2. Zorgen voor de juiste olie, ook bijvullen van
  3. Tanken van uitsluitend E5 benzine
  4. De oliepomp riem dit jaar of begin 2026 preventief vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 20:23
Zelf een paar maanden nu de Fiesta ST MK7, heerlijk karretje. Heeft dus geen natte riem zoals de rest van de Ecoboost motoren, vandaar dat ik hem gekocht heb anders was het een 'no go' geweest voor mij. Distributieriem overigens direct laten vervangen want bijna 10 jaar (en dat vind ik wel erg lang), tenminste beetje normale kosten ipv een natte riem die vervangen moet worden wat een godsvermogen kost. Oftewel vanwege een natte riem (die er dus helemaal niet in zit gelukkig) hoef je het niet te laten ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door mach2 op 17-04-2025 12:09 ]

Hallo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
Deathchant schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:54:
Het puntje waar ik voornamelijk mee zat was het hele 3 cilinder verhaal vs 4 cilinder, want hoe je het ook wendt of keert, de cilinders in een mk8 en zuigerstangen/veren etc krijgen toch héél wat meer krachten te verduren per cilinder dan de mk7.
Om en nabij 200pk uit een 1.5 3 cilinder valt ook wel weer mee hoor. Een GR Yaris zit met chip over de 300pk en is gewoon betrouwbaar. Dit die krachten zou ik mij geen zorgen over maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Ik heb afgelopen zaterdag een Fiesta ST mk7 gekocht oOo
Zodra ik em heb, post ik hier (of in het grote ford topic) het hele verhaal, want dat verhaal is vrij poëtisch, ik kan het nog steeds niet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:21
FastFred schreef op donderdag 10 april 2025 @ 16:53:
[...]

In de Fiesta mk7 ST zit inderdaad de 1.6 4-cyl Ecoboost, en later is dat de 1.5 geworden met hetzelfde vermogen.

In de Focus zaten die blokken ook tot dat de nieuwe Focus uit kwam in 2018 met 3-cylinders.

[...]
Nope dat klopt helaas niet:
Fiesta ST MK7 is de 1.6 Ecoboost (geen idee of het dezelfde uit de Focus 1.6 met 150/182 PK is, ik denk het eigenlijk niet)
Fieste ST MK8 is de 1.5 3-Cilinder Ecoboost. Die is voor 2018 nooit gebruikt en al helemaal niet in de Focus.
Daat lagen t/m de MK3.5 in 2017 de 4-cilinders 1.5 is wat dus een compleet ander blok is als de 1.5 3-cilinder.
De Focus MK4 (vanaf 2018) heeft de 1.5 3-cilinder als vervanger van de 1.5 4-cilinder

[ Voor 5% gewijzigd door SniperGuy op 04-06-2025 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
TheBrut3 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 13:29:
[...]

Om en nabij 200pk uit een 1.5 3 cilinder valt ook wel weer mee hoor. Een GR Yaris zit met chip over de 300pk en is gewoon betrouwbaar. Dit die krachten zou ik mij geen zorgen over maken.
Jamaar dat is een Japanners en die heb ik qua techniek een stuk hoger zitten dan Amerikanen/Europeanen (oa qua betrouwbaarheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
SniperGuy schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:35:
[...]

Nope dat klopt helaas niet:
Klopt wel
Fiesta ST MK7 is de 1.6 Ecoboost (geen idee of het dezelfde uit de Focus 1.6 met 150/182 PK is, ik denk het eigenlijk niet)
Nee dat heb je mis. De mk7 Fiesta ST heeft geen 1.6 meer, dat is de 1.5 geworden met zelfde vermogen Reden: in Aziatische landen was er een belastingvoordeel bij cilinderinhoud van 1.5 of lager, dus hebben ze de slag van de zuiger iets aangepast om tot 1.5 te komen.
Fieste ST MK8 is de 1.5 3-Cilinder Ecoboost. Die is voor 2018 nooit gebruikt en al helemaal niet in de Focus.
Daat lagen t/m de MK3.5 in 2017 de 4-cilinders 1.5 is wat dus een compleet ander blok is als de 1.5 3-cilinder. De Focus MK4 (vanaf 2018) heeft de 1.5 3-cilinder als vervanger van de 1.5 4-cilinder
Klopt dat zeg ik ook.

Ik snap echt niet wat je wilt bereiken, je zegt dat wat ik zeg niet klopt en hebt het zelf vervolgens fout of herhaalt wat ik zeg :F

[ Voor 17% gewijzigd door FastFred op 03-06-2025 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
edit: Ik doelde op de Focus, die heeft tot 2015 de 1.6 gehad, maar vanaf 2015 de 1.5 4-cilinder (inde MK3.2), maar dat is een compleet anders blok dan in de Fiesta MK8 :Y
De 1.5 uit de focus is alleen in de Mondeo, Kuga, C-max, Escape, Fusion (USA) en Galaxy (USA) gebruikt :)

[ Voor 129% gewijzigd door SniperGuy op 04-06-2025 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

tomtom901

Moderator General Chat
Deathchant schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:09:
Zodra ik em heb, post ik hier (of in het grote ford topic) het hele verhaal, want dat verhaal is vrij poëtisch, ik kan het nog steeds niet geloven.
Doe eens vertellen dan, dit soort dingen schreeuwen altijd om meer uitleg. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-10 18:51

Fanta

FordPerformance™️

Deathchant schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 17:09:
Gefeliciteerd, en welkom bij de familie! :D

Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
tomtom901 schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 09:51:
[...]

Doe eens vertellen dan, dit soort dingen schreeuwen altijd om meer uitleg. :P
Ik heb de auto nu nog niet; deze wordt nu klaargemaakt. Ik word op de hoogte gehouden van de voortgang.

Misschien had ik even moeten wachten met vertellen dat ik een Fiesta ST had gekocht totdat ik em zelf heb en al een paar ritjes gemaakt heb, want ik wil niet de huid verkopen voordat de beer geschoten is, maar ik kon me niet inhouden, sorry.

Ik zal uitgebreid verhaal posten zodra ik em heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Fanta schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 10:10:
[...]

Gefeliciteerd, en welkom bij de familie! :D
Haha dankje! Hij is in ieder geval volledig origineel, niet aan gesleuteld. Ondanks ongeveer hetzelfde gewicht, zelfde grootte, zelfde aantal PK's (ietsje meer), voelt de ST merkbaar sneller aan. Hij laat zich ook, ondanks het ontbreken van een LSD (die de 206RC wél heeft), liet ie zich goed in bochten smijten.

Ik was bang dat de ST te stug zou zijn, want ik vind mijn RC al vrij stug. Ik had het requirement dat het niet nóg stugger moest zijn. De ST is even stug geveerd, maar het grote verschil is, hij "rammelt" niet. Daarnaast is de carrosserie van de ST een stuk geluidsdempender.
Het viel me op dat de ST toch al een beetje een sportief geluid maakt met de standaard uitlaat. Een wat diepere toon zeg maar. Ik was namelijk zo tevreden over de RVS uitlaat van de RC (nagenoeg onderhoudsvrij) dat ik ook aant bedenken was om een RVS uitlaat op de ST te laten zetten. Milltek komt direct als suggestie....maar voor mij hoeft het kabaal allemaal niet meer zo. Ik hoef geen pufjes/plofjes of zeer diepe brom te hebben. Zelfs de volledig resonated versie van de Millteks, die minder kabaal maken dan andere uitlaatmerken, zou nog steeds meer kabaal maken dan de originele uitlaat.....Maar ja, ik kan het niet van te voren testen natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
De auto wordt momenteel technisch nog nagekeken en ik had een bericht gekregen dat de einddemper niet meer goed was.
Het volgende is er te kiezen:
- originele einddemper erop laten zetten op zijn kosten. Levertijd van de originele einddemper = 3 weken.
- volledig Milltek uitlaatsysteem erop laten zetten (de fully resonated catback). Ik moet dan het uitlaatsysteem zelf betalen, minus de kosten van een originele einddemper. Montagekosten hoef ik ook niet te betalen.

Nou is het zo dat ik eigenlijk altijd al een RVS uitlaat wil hebben, maar ik hoef geen kabaal/brom/pufjes, en ik lees dus overal dat de Milltek fully resonated de stilste onder de RVS uitlaten is, maar nog steeds warmer/luider dan de originele. Ik heb dus echt geen zin om een voelbare/hoorbare brom/toon in de auto te hebben. Ik wil op normaal volume een gesprek voeren met iemand ;)

Dus de vraag is: heeft iemand van jullie een idee hoe veel meer kabaal deze Milltek maakt? Misschien heeft iemand een fiesta ST met zo'n uitlaat die ik misschien mag komen beluisteren? Want eenmaal erop, dan zit ie er permanent op...Of misschien beter vragen in het algemene Ford topic?

Ik kan ook gewoon kiezen voor de originele einddemper, dan wacht ik wel 3 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-09 20:23
Bij mij zit er van voor naar achter ook een rvs uitlaat op, de auto zo mee gekocht. Als je het gas intrapt komt er wel echt een donkere roffel uit, helemaal met meer toeren begint hij lekker te 'gillen'. Van mij hoeft dat ook eigenlijk niet echt (ben geen 20 meer 😆) maar als ik normaal rij valt het gelukkig erg mee. Geen idee overigens welk merk, momenteel kan ik dat ook ff niet bekijken. Prima als je wilt komen luisteren overigens.

Ff nagevraagd: ik heb Milltek

[ Voor 3% gewijzigd door mach2 op 07-06-2025 17:47 ]

Hallo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:20
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zelf zou ik voor de Milltek kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Kep idd ja gezegd tegen de fully resonated Milltek ;) Hoef enkel 500 euro te betalen, de rest doet hij. Dus top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwollenaar88
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 01-10 18:01
Ik vroeg mij af of de auto inmiddels geleverd is en voldoet aan je verwachtingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Zwollenaar88 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 09:21:
Ik vroeg mij af of de auto inmiddels geleverd is en voldoet aan je verwachtingen?
Zaterdag 5 juli ga ik em ophalen (ik kon niet anders, tis retedruk :'( ). Maar de Milltek fully resonated (dus mét middendemper) zit er al onder en hij zei dat het echt een beschaafd geluid maakt. Dus goeie keuze :) Dus vanaf 5 juli zal ik het poëtische verhaal ook posten.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 26-06-2025 11:42 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sinds vorig jaar was ik dus aan het kijken voor een upgrade van mijn 206RC. Het oog was op een Fiesta ST gevallen. MK7 of MK8 was nog onduidelijk, maar het is een MK7 geworden.

Let op, het verhaal is lang, maar ik wil het wel kwijt :) Aangezien @tomtom901 @Zwollenaar88 er eerder naar vroegen, bij deze even een tagje ;)

Ik ben dus vrijdag 30 mei naar een zwarte Fiesta ST uit 2017 gaan kijken.

Mijn eigen auto (Peugeot 206 RC) heb ik in 2011 in Nunspeet gekocht (voor mij 2,5u-3u rijden) van een eigenaar die zelf de auto in onderhoud heeft gehad bij Autobedrijf Lokhorst in Elburg (staat nog op mijn kenteken sticker😂).
Ik heb dus sindsdien, de autist die ik ben, álle onderhoudshistorie, kassabonnen van toen en nu bewaard met alle boekjes, foldertjes etc en ook alle onderhoud van de lokale garage hier waar ie altijd in onderhoud is geweest eraan ook bewaard, want ja, "je weet maar nooit".

Elburg is dus per toeval waar die Fiesta te koop stond bij De Online Dealer, maar hij zag er goed uit op de foto's, paste binnen budget. Ik zou normaliter nooit op zo'n naam afgaan, maar de reviews die er te vinden waren, waren goed. Eenmanszaakje die alleen auto's inkoopt en verkoopt. Dus ik dacht, ik ga gewoon eens kijken. Autobedrijf Lokhorst, waar mijn 206RC oorspronkelijk vandaan komt, was letterlijk 3 minuten verderop.

Ik had in gedachte wat ik voor mijn 206RC wilde hebben. Dat is namelijk een hele unieke auto en in de staat waarin de mijne verkeerde vond je er nergens ene.
Vorig jaar bij house of cars wilden ze me maar 3500 euro voor de RC geven, dus daar moest ik het mee doen...

Dus eenmaal daar aangekomen zaten er voor mijn gevoel wat teveel krassen in de lak bij het dak, dorpels en ook de motorkap zat onder de swirls. Was ook niet gepoetst en niks (was net binnen). De antenne was ook kapot, dus ik vermoed dat hij vaker door een "agressieve wasstraat" is gegaan. Interieur was verder goed. Dus ik zei tegen de verkoper dat ik vond dat hij voor slechts 72dkm op de teller wel wat krassen had, waardoor ik twijfelde over de manier hoe de vorige eigenaar ermee was omgegaan. Hij gaf me aan dat hij dat snapte, maar dat hij liever auto's inkoopt die technisch/motorisch gewoon helemaal goed zijn, want optisch kon hij het meestal wel goed krijgen dan andersom; hij zit in een pand bij een autodetailer wat van een kameraad van hem is (Car Centre of Car Care of zoiets). Voor technisch onderhoud doet hij zaken met een garage even verderop op het terrein.

Kep mijn eigen garage gebeld en het kenteken doorgegeven en zij zeiden dat de auto ook qua historie etc helemaal in orde is en me tips gegeven waar ik op moest letten tijdens rijden.
Dus ok, ik ging een proefrit maken, en de auto was gewoon echt dik in orde; koppelde goed, stuurde goed, geen rammeltjes of rare geluiden, schakelde echt heel rap net zoals mijn 206RC en ook clicky, hij liet zich behoorlijk goed bochten omsmijten ondanks het ontbreken van een LSD (wat de RC wél heeft). De auto reed gewoon superstrak. Ik zag ook niks raars onder de motorkap voor zover ik kon beoordelen. Dus ik kon blijven twijfelen over hoe de vorige eigenaar ermee was omgesprongen, maar dat antwoord en verdere zekerheden zou ik toch niet gaan krijgen. Dus tja...en toen?

Wat blijkt nou? De verkoper had dus door al mijn onderhoudspapieren heen gekeken en heeft toen ik de proefrit aant maken was de eigenaar van garage Lokhorst gebeld en die eigenaar herinnerde zich mijn auto nog! Hij wilde graag mijn auto hebben "terug op het nest" en helemaal gaan opknappen en bij zijn andere Peugeot rally/gti/rc auto's als collectors item hebben!

Deze Fiesta valt sowieso goedkoper uit dan dat mijn budget was, en doordat de uniekheid van mijn auto en alle onderhoudshistorie dus gewaardeerd wordt door de originele garage Lockhorst, kreeg ik meer inruilwaarde dan dat ik zelf hoopte en dat wat House of Cars mij aanbood.

Hij had gezegd dat hij de auto helemaal in orde maken (polijsten en verder volledig detailen) van binnen en buiten. Hij zou een beurt + olieverversing+ apk, en hij ging de antenne vervangen en de uitlaat wat rechter hangen. Hij levert een auto altijd zo af, dus ik hoefde dan geen extra kosten te betalen voor die aflevering.
De Fiesta heeft ook alle onderhoudshistorie vanuit Duitsland, TUV en Dekra rapporten etc. Dus tja, de auto is dus gewoon helemaal in orde. Sidetrack: nog een grappig feitje: de auto is ooit door House of Cars geimporteerd :Y)
Qua garantie en service: als er wat aan is, kan ik naar mijn eigen garage gaan en dan moet ik de verkoper bellen om dat effe af te stemmen en dan maakt hij me de kosten over (mits dat een beetje in lijn is met wat zijn garage zou rekenen).

Dus toen heb ik gezegd dat ik niet meteen een besluit ter plekke zou maken, maar eerst even een nachtje slapen. Hij wilde em voor me reserveren, dus ik zou em dan zaterdag de 31e iets laten weten.

Ik ben daarna naar Car Gallery De Adelaar (Apeldoorn) doorgereden om in exact dezelfde auto te gaan rijden, zelfde kleur, ongeveer zelfde km-stand en leeftijd, maar die was iets goedkoper nog. Dan had ik ook vergelijkingsmateriaal. Dit had ik van te voren met hen afgesproken, nadat ik ze al mijn 206RC historie had gestuurd. Toen we aankwamen begon de verkoper (jonge gast) meteen over de Fiesta te vertellen, en dingen te roepen als "hij heeft nieuwe velgen", terwijl de velgen alles behalve nieuw waren...Ze moesten perse eerst effe in mijn auto rijden, voordat ik een proefrit mocht maken, dus prima wat mij betreft. En meteen begon ie daarna te vertellen dat hij niet wist aan wie hij mijn auto moest gaan verkopen. Dus ik dacht wtf?? Binnen 15 minuten ben ik weer weggegaan omdat ze de afspraken via whatsapp niet nakwamen, dus ik zag meteen verschil tussen de 2 bedrijven: de ene wellicht geen supergelikte auto, maar wel gewoon eerlijk en technisch in orde (en hij wordt zonder extra kosten helemaal in orde gemaakt). En het andere bedrijf presenteerde een mooier in de lak zittende auto en zei via de whatsapp op 1 lijn met mij te zitten qua inruilwaarde van mijn auto (ik had foto's en het hele verhaal van mijn auto verteld), maar ze trokken toen de keutel in met rare verhalen van "ik weet niet aan wie ik deze auto moet gaan verkopen, zeker niet voor de door jou gewenste inruilwaarde". Dus ik zei dat ik in feite voor niks was gekomen als ik enkel naar hun was gekomen...We hadden voor de formaliteit nog effe in hun hokje gezeten om te kijken wat ze konden doen qua inruilprijs, maar ik had al een slecht gevoel vanaf het begin en ik had eigenlijk al zoiets van zsm wegwezen. Dus ik ben redelijk snel weer weggegaan. Wat een kutbedrijf zeg, sorry voor mijn taal :N
Ik had nog naar Pitstop Car Trading kunnen gaan in Dronten om naar een ST200 te gaan kijken, maar ik lees online (en ook hier) dat het ook geen goed bedrijf is. Een gewaarschuwd mens telt voor twee, dus ik ben er niet heen gegaan.

Nou, de volgende ochtend eigenlijk meteen laten weten aan De Online Dealer dat ik de Fiesta wilde kopen, so it was done :)
Hij ging een weekje op vakantie, en ik kreeg in de vakantie een berichtje met een foto dat de einddemper toch kapot was en vervangen moest worden. Dat zou hij gewoon doen op zijn kosten, tenzij ik een Milltek wilde. Hij zou me de prijs van de originele einddemper dan van de prijs van de Milltek afhalen en dat ik dan de rest van de Milltek zou bijbetalen. Montagekosten waren gewoon voor hem. Ik twijfelde heel erg over het geluid, want ik wil geen kabaal meer, I'm too old for that shit. Een fully resonated Milltek zie/hoor je bijna nergens op youtube, dus kep het een beetje op de gok gedaan. Dus ik heb uiteindelijk 500 euro betaald voor een fully resonated Milltek :7

Uiteindelijk had ik de auto 2,5 week geleden al kunnen halen, maar ja, ik moet 2,5-3u rijden, het was druk op het werk en ik had de afgelopen 2 weekenden helemaal volgepland (BBQ's, Graspop etc). Dus ik dacht, een weekje langer wachten kan ook nog wel.
Ik heb em dus gister gehaald, en ik wist niet wat ik zag; de auto was echt puntgaaf!! Hij heeft bijna alle krasjes eruit gekregen, en alle swirls zijn gewoon weg (ze hadden anderhalve dag erop gepoetst)! Antenne gefixed, de Milltek maakte echt totaal geen kabaal, ja echt TOP!!! Zó hoort een auto afgeleverd te worden!! Ik dacht goed voorbereid te zijn door mijn pinlimiet te verhogen...bleek dat ik vergeten was dat ik het moest overmaken omdat hij geen PIN apparaat had...en dat is dus een ander limiet wat je moet instellen bij je bank :S Maar hij zei: "maak maar over wat je nu kunt, en de rest zie ik later wel". Wie doet dat nou nog, om een klant gewoon met de auto te laten gaan en erop te vertrouwen dat het bedrag wel komt...Zeker een eenmanszaakje die het net effe wat harder nodig heeft dan een bedrijf als House of Cars...
We zijn toen samen naar Garage Lockhorst gereden om mijn 206RC daar achter te laten. Ik vond het toch wel een beetje moeilijk moet ik eerlijk zeggen :'( . Ja, ik weet dat ik een heel goeie auto ervoor terug heb gekregen, maar ik stapte elke dag met plezier in de auto, de auto die me 14 jaar lang veel betrouwbare km's gegeven heeft en zachtaardig voor me was qua onderhoud. Het was echt een uitstekende auto die ik toch ga missen.
Leuke man, meneer Lockhorst. Hij vertelde dat de vorige eigenaar van mijn 206RC ook nog wel eens op bezoek komt. Ik heb hem gevraagd om mij op de hoogte te houden van het 206RC-opknap-project waar hij met zijn zoon aan gaat werken.

Maar goed, ik heb dus gister mijn eerste lange rit naar huis gehad met de Fiesta ST. Ja echt wat een enorm verschil met de Peugeot. Het is ongeveer gelijk oversteken: gewicht is hetzelfde, bandenmaat hetzelfde, stugheid hetzelfde, aantal pk's hetzelfde, spartaansheid ongeveer hetzelfde (geen fancy schermpjes of touch dinges, maar ouderwetse knopjes e.d.), maar de ST is echt merkbaar sneller. Veel meer koppel op lage RPM beschikbaar plus de overboost, dat zal t em wel doen denk ik. Maar de Fiesta is echt een tank vergeleken met de 206. Ergens logisch, er zit immers ook 12 jaar ontwikkeling tussen. Hij is VEEL stiller dan de 206RC, ondanks de Milltek, veel robuuster/steviger en reageert net zo snel op het gas, of zelfs sneller. Turbo-lag...ik ervaar het nauwelijks to be honest. Misschien is dat laatste ook wel nieuw voor me, omdat ik nooit een turbo aangedreven auto heb gehad.
Hij ligt echt superstabiel op de weg en schiet vooruit in alle versnellingen. Zelfs in de 6 kan ik op de autosnelweg gewoon fatsoenlijk iemand inhalen.

Over deze verkoper, Tim, De Online Dealer, kan ik echt niks anders dan lof hebben. Een eerlijke kerel, uitstekende communicatie en reageert snel op email en whatsapp ook in de avond/weekenden. Ik heb hem nog een cadeautje voor zijn zoontje gekocht en gister gegeven. Hij vertelde toen we daar waren om een proefrit te maken dat zijn zoontje in het ziekenhuis lag met hoge koorts. Bleek een dubbel virus te zijn, maar hij is er weer bovenop gelukkig. De manier hoe hij auto's verkoopt, verzorgt en aflevert zou de standaard moeten zijn. Ik zal ook zeer zeker een positieve review op trustpilot achterlaten.
Er zijn wat dingetjes die nog effe gefixed moeten worden:
- bijrijdersstoel schuift niet naar voren wanneer je achter wilt instappen
- deurrubbers zowel links en rechts zijn los (euvel van de Fiesta blijkbaar)
- de mooie aluminium ST deurverlichting op de dorpels doen het niet (goed)
Ik had em dit gister al geappt, dus mijn garage gaat ernaar kijken en dan kijken we wel hoe we dat regelen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook goed afgehandeld wordt, gelukkig zijn het maar kleine dingetjes.

TL:DR
Wat ik dan nou zo poëtisch vind, is dat het cirkeltje gewoon rond is:
- ik heb een goeie betrouwbare Fiesta
- ik heb een goed gevoel erbij, want laten we eerlijk zijn, je koopt naast een auto ook een beetje een goed gevoel
- zij krijgen een 206RC op waarde geschat en die na opknappen een collectors item van een liefhebber wordt precies op de plek waar die vandaan komt.
- Ik heb nu na de scheiding een fijn huis op een waardige plek (mijn geboortedorp) gevonden sinds 1 mei, en mijn auto is nu ook "naar huis" gegaan, naar een waardige plek, en ik mag dat gaan doen. Dat is toch poëtisch of niet dan?
Ik had tot voor 30 mei echt nooit kunnen bedenken dat dit ooit zo zou kunnen lopen, dus voor mij is dit emotioneel een klein beetje beladen. Ik stapte tot op de dag van gister heel graag in mijn autootje en ben er altijd blij mee geweest, iedere keer weer, dus ik zag er ergens wel een beetje tegenop om afscheid te nemen. Na mijn scheiding ben ik min of meer "noodgedwongen" terug naar mijn geboortedorp moeten gaan en daar heb ik hernieuwde waardering voor gekregen, alsmede tijdelijk bij mijn ouders wonen. Dus "terug naar de roots" waar ik tegenop zag is nu juist hele erg meegevallen en ik ben blij met mijn huisje hier, zeker met een sportieve RC en nu dus Fiesta op mijn oprit ;)
Dus de spreekwoorden "het cirkeltje rond" en "waar de ene deur sluit, gaat een ander open" konden niet meer van toepassing zijn *;

Anyway, genoeg geluld, tijd voor foto's:

Bye bye :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU2_pUSBsXSZLIjfFsAWG67IAKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wAvWm4zzGxZX7P0gLueNYjhT.jpg?f=fotoalbum_large

Haai haai :w
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zc8ZVFhiN1byRGwnNH_A4KVwN94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yjokNW8rygo42JApIpqgc9yd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRLrRtCBXE3jPgmFdIgw8JMgUSk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qE0RvvpCYY9X3suSdT0VOlRY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlmvOXsLiYxiTbGiziy3NIRYQGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrlA5sD0MXQ1r1CWt6iYgme7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4o1VXzmJfPqrIjAEnQ6IsG0lakc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaaqOYc7NHTiZc9PoD8bObfQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is9ZaIcr-mSoLsM4-ooSLsK9sME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqLOUyCATFcgVAirbSzemJwd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFk5rmGmXw5w0Gh29qIQWZSaunA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JukNYFBQFHiSrAIiRefjh5Vc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_q5AjUkg6ogCZ55zl-udjds1e0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eT6FJZCOWnqNq5SWmVOrqBbc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvhVFPOwu1hlxZqSxKcMxOWGwTI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ASCovgz85gU3ZnnshsyTsIKM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaKJgJAxFphm21SwdTqQFylgJQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tt9GUOmSJXPaiG2cRoxLzYJQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1MsyM51hEb47r7GzNYCf6V5cAlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/38PVY1J9sNhkpNuLxNWsgCLY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-bAhHn8ltPBy8OTb39TWXOXnOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JuY2drWC1M3uEesRTRRQOBV0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 00:24
Ik heb geen Ford en ook geen Peugeot, maar wel een autoliefhebber en ik vond dit een mooi verhaal met passie.
Heel veel plezier en veilige kilometers met je mooie Fiesta ST toegewenst!

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Vulcan750 schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:11:
Ik heb geen Ford en ook geen Peugeot, maar wel een autoliefhebber en ik vond dit een mooi verhaal met passie.
Heel veel plezier en veilige kilometers met je mooie Fiesta ST toegewenst!
Dankjewel :) Ik vond het ook een mooi verhaal ;)
Hij gaat morgen door mijn eigen garage nog eens nagekeken worden, maar ik verwacht er niet veel van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 02-10 15:02
Dat klinkt negatief, volgens mij bedoel je dat niet :)

edit tyefout :|

[ Voor 18% gewijzigd door Marcel Br op 08-07-2025 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Leuk verhaal en een prachtige auto. Veel plezier er mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-10 18:01

DaWaN

'r you wicked ??

Leuk verhaal en leuke auto's! Veel plezier met de Fiesta!
Deathchant schreef op zondag 6 juli 2025 @ 11:38:
Dus ok, ik ging een proefrit maken, en de auto was gewoon echt dik in orde; koppelde goed, stuurde goed, geen rammeltjes of rare geluiden, schakelde echt heel rap net zoals mijn 206RC en ook clicky, hij liet zich behoorlijk goed bochten omsmijten ondanks het ontbreken van een LSD (wat de RC wél heeft). De auto reed gewoon superstrak.
Grote voordeel van een sperdifferentieel is vooral in de regen, snel optrekken in 1e/2e versnelling en als je op de limiet gaat rijden in de bochten.
Je merkt vooral dat je meer tractie hebt en dat op het gas de neus door de bocht kunt trekken.
Zolang je niet op de limiet van grip gaat rijden zul je het sper niet gaan missen.
De Mk8 Fiesta ST heeft overigens wel een sper als optie, wat ik zelf een groot pluspunt van de Mk8 vind.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Marcel Br schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:53:
Dat klinkt negatief, volgems mij bedoel je dat niet :)
Oh hehe, nee helemaal niet :) Ik moest mijn oude auto effe "afmelden" en de nieuwe daar gaan "registreren". Dus zij gaan em dan ook even volledig checken. . Stel ze zeggen de remmen hebben niet lang meer en moeten binnen een maand toch wel vervangen worden, dan kan ik dit met de verkoper gaan bespreken om te kijken of en hoe we dingen gaan oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PollieRacing
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-10 18:38
Mooi verhaal hoor Deathchant en een mooie Ford Fiesta ST. Veel plezier er mee. Maar dat gaat vast wel goed komen als ik het zo lees.

Waarom als ik vragen mag niet gekozen voor een 208 GTI of 208 GTI By Peugeot Sport. Lijkt mij ook een waardige opvolger voor de 206 RC...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
PollieRacing schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:45:
Mooi verhaal hoor Deathchant en een mooie Ford Fiesta ST. Veel plezier er mee. Maar dat gaat vast wel goed komen als ik het zo lees.

Waarom als ik vragen mag niet gekozen voor een 208 GTI of 208 GTI By Peugeot Sport. Lijkt mij ook een waardige opvolger voor de 206 RC...
Dat is een goeie vraag, die ik wel kan beantwoorden ;)

Mijn allereerste auto was een 205GTI. Daarna heb ik een 206 GTI gekocht; Ik was eigenlijk op zoek naar een nieuwere auto met ongeveer dezelfde rijervaring, maar samenwonen zorgde ervoor dat ik keuzes moest maken en dat is toen een 206GTI geworden ipv een 206 RC. 5 jaar later toch ingeruild voor een RC ;)

De 208 GTI heb ik naar gekeken, maar vind het 208-model waar een GTI van is gekomen teveel "rondingen" hebben. Daarnaast....sorry maar dat stuur en de tellerplaten niet goed kunnen lezen (kep het geprobeerd) is echt een dealbreaker. You either love it or hate it, en ik val helaas in die laatste categorie. De latere versies van de 208 vond ik sowieso qua uiterlijk al mooier dan het model waar een GTI op is gekomen. Ik weet dat de meeste hothatches sneller zijn dan de Fiesta ST, maar het rijplezier en bochtenwerk telt ook mee.

Ik heb ook naar een 308 GTI gekeken, maar die zijn vaak een stuk duurder, en die vind ik dan weer wat te braaf uitzien.
Tis echt niet zo dat ik Peugeot haat nu ofzo, maar ze hebben wat mij betreft eigenlijk sinds de 206RC niks kunnen bieden wat me bekoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
DaWaN schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 09:36:
Leuk verhaal en leuke auto's! Veel plezier met de Fiesta!

[...]

Grote voordeel van een sperdifferentieel is vooral in de regen, snel optrekken in 1e/2e versnelling en als je op de limiet gaat rijden in de bochten.
Je merkt vooral dat je meer tractie hebt en dat op het gas de neus door de bocht kunt trekken.
Zolang je niet op de limiet van grip gaat rijden zul je het sper niet gaan missen.
De Mk8 Fiesta ST heeft overigens wel een sper als optie, wat ik zelf een groot pluspunt van de Mk8 vind.
Ik weet het ;) De RC had in de bochten ook enorme trekkracht...Mijn eerste paar bochtjes in de Fiesta vallen niet tegen ofzo, maar je merkt wel echt dat de RC je meer de bocht in trekt. Tis gewoon anders, en ik ga het eerst even een paar maanden aankijken wat ik ervan vind, maar een Quaife LSD kopen zou een optie kunnen zijn. Echter kost het al 1000 euro...en dan nog de montage....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nou, kep de auto bij mijn garage laten checken. Hij is op 1 ding na eigenlijk zoals verwacht helemaal in orde.
De remmen (remblokken + schijven) links en rechtsvoor moeten vervangen worden. Volgens mijn garage zitten die echt "op het randje", waarbij de ene garage ze gewoon zou goedkeuren, en een andere zou ze afkeuren. Zij zouden em dus afkeuren.
Volgens de garage van de verkoper waren ze "bij lange na nog niet" aan het einde van hun levensduur...
Dus ik heb foto's gemaakt van de remschijven en blokken en die opgestuurd. Ze waren verroest, en zat echt al bijna "op het ijzer" zeg maar. Maar ja hij zegt "wel nog APK goed gekeurd"...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLp3qgBeQVYY36yp3Gq9jq1eGYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCQbNuXXIZ76wAdAoNndmz87.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/93wDJHnn9h2FWWGqMQs3gEmwY9k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mWrKVDYbo1WJ5afd18orJs34.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZraoAhkRfKkGkXFpJK3N9ETmdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YeL5EakuvLdxxGyMN3p3o5u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WACK09ZVeIBPr2QHhBx5eBFthAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YNDl3ZaKJv0PXEwBL7m6fE3c.jpg?f=fotoalbum_large

"Op het randje" vs. "bij lange na nog niet"....Dat zijn wel echt 2 uitersten...En ik heb het van dichtbij gezien en ook ik zou het met mijn lekenoog beoordelen als "moet vervangen worden". Remschijven zijn ook gewoon beroest, zoals je op de foto's ziet.

De verkoper heeft in ieder geval alle foto's, hij gaat het met zijn garage bespreken. Ik heb sowieso besloten dat ik laat het volledig van hem laat afhangen hoe hij met deze service wilt omgaan.

Hij heeft echt goed zijn best gedaan om de auto in zo goed mogelijke staat af te leveren, daar kan ik verder niks van zeggen. Echter zou dat nu niet als wisselgeld ingezet moeten worden met die remmen. Het zou fijn zijn als hij hier dan ook daad bij het afgesproken woord zou voegen. Maar goed, aan de andere kant ga ik er echt niet principieel ruzie over maken. Stel er blijkt wat veel groters aan de hand te zijn wat zich komende tijd gaat aandienen, en ik moet me echt op hem beroepen, dan wil ik wel nog gewoon een goede verstandhouding blijven hebben. Vandaar dat ik de keuze bij hem laat. Als hij er niks mee wilt doen, dan zou ik dat erg jammer vinden, maar ja, hij bepaalt hiermee dan ook deels zelf wat er in de review komt te staan. Ik zal gewoon feitelijk zijn in die review.

In ieder geval ga ik sowieso alles gewoon laten maken, want ik ga niet gewoon door blijven rijden met "op 't randje". We hebben het immers over de remmen en veiligheid he, dus dat wil ik gewoon goed hebben.

Pagina: 1