Nieuwe OLED monitor is al eerder uit doos geweest, houden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-04 23:03
Een kleine twee weken geleden heb ik deze monitor aangeschaft:
uitvoering: MSI MPG 321URX QD-OLED Zwart

Dat heb ik gedaan nadat ik een prijsalert had ingesteld en de monitor ''opeens'' voor €900 te koop was. Scheelt toch behoorlijk tov €1300. Een paar uur later was de prijs ook alweer flink gestegen. Ik heb de monitor gekocht via *knip*. Toen ik de monitor deze week uitpakte merkte ik dat de beschermende folie niet meer op het beeldscherm zat, dat vond ik opmerkelijk. Het lijkt er daarmee op dat de monitor al eerder uit de verpakking is geweest. De doos was ook in niet al te beste staat (prima voor transport, maar duidelijk een goede reis meegemaakt).

Nu twijfel ik heel erg of ik de monitor moet houden. Wat zou ik kunnen doen om er zeker van te zijn dat er niks mis is met de monitor? Wat voor testjes ed. zou ik kunnen draaien?

De prijs is erg scherp maar het voelt ergens niet helemaal lekker dat ik niet weet wat er eerder met de monitor is gebeurt.

Helaas kan ik op deze MSI niet achterhalen hoeveel uur het scherm heeft aangestaan.

[ Voor 2% gewijzigd door br00ky op 08-04-2025 23:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gewoon lekker gebruiken en genieten van dat ding!

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:44

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Onder MSI OLED Care -> OLED Panel Info. -> Panel Protect, kun je zien hoeveel pixel refresh cycles gedraaid hebben en hoeveel uur de monitor heeft aangestaan sinds de laatste refresh cycle.
Elke 4-16 uur draait in principe zo'n cycle. Kun je toch een idee krijgen hoe lang de monitor aan gestaan heeft.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
€900 is een prima aanbieding die volgens de Pricewatch regelmatig terugkeert: uitvoering: MSI MPG 321URX QD-OLED Zwart .

Als ik unbox video's bekijk dan zit er indedaad normaalgesproken beschermfolie op het paneel. Het lijkt er dus op dat jouw monitor wellicht een tweedekans product was. Dit stond denk ik niet aangegeven? Hij werd als 'nieuw' product verkocht?

Een aantal opties:

1. Monitor houden en wat testjes doen. Zoek goed naar dode pixels ( https://lcdtech.info/en/tests/dead.pixel.htm ) en kijk of de uniformiteit goed is. Je kan wat 'greyscale' videos op youtube bekijken. Zoek ook goed naar fysieke schade.

2. Contact opnemen met de webwinkel en aangeven dat de monitor zonder beschermfolie kwam en de doos gehavend is. Wellicht hebben ze hier een verklaring voor of hebben ze andere suggesties.

3. Monitor inpakken en retourneren als het echt niet goed voelt. Eventueel wachten op dezelfde aanbieding om weer te bestellen.

Persoonlijk zou ik in ieder geval even wat testjes doen. Een OLED monitor zonder dode pixels en goed paneel is mij al heel veel waard, dan zou ik hem wel houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Ik neem aan dat het deze https://tweakers.net/shop...ware-experts/shopreviews/ betreft? Ze hebben goede reviews, bel ze 's om te vragen hoe dit zit.
Op Bol.com staan ongetwijfeld ook voorwaarden van zowel bol als hardware-experts. Wat zeggen die hierover, dat weet ik uitaard niet maar check het 's.
400 euro korting klinkt als een goede deal, zo'n 30% uit m'n hoofd. Daar wil ik wel accepteren dat ik een gok neem dat die bij iemand anders is bekeken en weer is teruggestuurd.

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

PizzaFunghi schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:55:
Een kleine twee weken geleden heb ik deze monitor aangeschaft:
uitvoering: MSI MPG 321URX QD-OLED Zwart

Dat heb ik gedaan nadat ik een prijsalert had ingesteld en de monitor ''opeens'' voor €900 te koop was. Scheelt toch behoorlijk tov €1300. Een paar uur later was de prijs ook alweer flink gestegen. Ik heb de monitor gekocht via Bol (doorverkoop van hardware-experts.nl). Toen ik de monitor deze week uitpakte merkte ik dat de beschermende folie niet meer op het beeldscherm zat, dat vond ik opmerkelijk. Het lijkt er daarmee op dat de monitor al eerder uit de verpakking is geweest. De doos was ook in niet al te beste staat (prima voor transport, maar duidelijk een goede reis meegemaakt).

Nu twijfel ik heel erg of ik de monitor moet houden. Wat zou ik kunnen doen om er zeker van te zijn dat er niks mis is met de monitor? Wat voor testjes ed. zou ik kunnen draaien?

De prijs is erg scherp maar het voelt ergens niet helemaal lekker dat ik niet weet wat er eerder met de monitor is gebeurt.

Helaas kan ik op deze MSI niet achterhalen hoeveel uur het scherm heeft aangestaan.
Het zal waarschijnlijk een monitor zijn die binnen zichttermijn is geretourneerd. Vandaar ook de zeer scherpe prijs. Is 'ie verder onbeschadigd? Zit alles erbij wat erbij hoort te zitten qua accessoires? Doet 'ie het?
Kan je op alle drie de vragen "Ja" antwoorden, dan zou ik 'm lekker gebruiken en blij zijn dat je 'm voor €400 minder dan normaal hebt.
Indien 1 van de vragen met "Nee" beantwoord moet worden, dan zou ik de boel retourneren.

[ Voor 0% gewijzigd door FooLsKi op 05-04-2025 16:08 . Reden: typo ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FooLsKi schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:06:
[...]
Het zal waarschijnlijk een monitor zijn die binnen zichttermijn is geretourneerd. Vandaar ook de zeer scherpe prijs.
De scherpe prijs komt daar niet door, deze aanbieding komt immers vaker terug: uitvoering: MSI MPG 321URX QD-OLED Zwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:02

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

stin00 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 16:09:
[...]

De scherpe prijs komt daar niet door, deze aanbieding komt immers vaker terug: uitvoering: MSI MPG 321URX QD-OLED Zwart
Ik las het idd. Ik had geen zin om gelijk de PW in te duiken om dat allemaal te checken voor mijn reactie. Was meer een aanname :P

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:51
Als je hem houdt zou ik wel kijken of er geen krasjes zichtbaar zijn. Die folie zit er niet voor niets

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:36
Je hebt een dikke "korting" gekregen. Als het scherm verder goed is , lekker houden. Boeien toch? Zo voorkom je ook weer e-waste.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Oke, een hoop reacties. Dat is mooi :D.

Ik heb de Pixel test gedaan zoals @stin00 suggereerde. Alles komt er goed uit, product was verder compleet, ben ook zeer tevreden tot nu toe. Maar misschien komt dat ook door de overstap naar OLED ;).

Ik heb tevens gekeken naar wat @Kanarie voorstelde. Ik heb zelf zo'n 3/4 cycles gedraaid en de teller, als ik die goed begrijp, staat nu op 9. Het scherm is dus zeker gebruikt.

Ik lees altijd een beetje horror verhalen over het schoonmaken van een Oled panel. Kan ik er overheen met een droge microvezeldoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timx2
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:26
PizzaFunghi schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:34:
Oke, een hoop reacties. Dat is mooi :D.

Ik heb de Pixel test gedaan zoals @stin00 suggereerde. Alles komt er goed uit, product was verder compleet, ben ook zeer tevreden tot nu toe. Maar misschien komt dat ook door de overstap naar OLED ;).

Ik heb tevens gekeken naar wat @Kanarie voorstelde. Ik heb zelf zo'n 3/4 cycles gedraaid en de teller, als ik die goed begrijp, staat nu op 9. Het scherm is dus zeker gebruikt.

Ik lees altijd een beetje horror verhalen over het schoonmaken van een Oled panel. Kan ik er overheen met een droge microvezeldoek?
Ik geloofde niet in die horrorverhalen, totdat ik het zelf meemaakte bij mijn AW3225QF. Ik heb op mijn scherm, gelukkig in een hoek en zie je het niet onder normale omstandigheden, een cirkel aan krasjes van het ‘zachtjes’ wrijven. Ik gebruik nu altijd een cleaner (merk: Blum), zodat ik maar ‘super zachtjes’ hoef te wrijven. Dat werkt tot nu toe goed, maar over het gebruik van dergelijke reinigers zijn de meningen ook weer verdeeld🤪.

[ Voor 4% gewijzigd door Timx2 op 08-04-2025 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Timx2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:21:
[...]

Ik geloofde niet in die horrorverhalen, totdat ik het zelf meemaakte bij mijn AW3225QF. Ik heb op mijn scherm, gelukkig in een hoek en zie je het niet onder normale omstandigheden, een cirkel aan krasjes van het ‘zachtjes’ wrijven. Ik gebruik nu altijd een cleaner (merk: Blum), zodat ik maar ‘super zachtjes’ hoef te wrijven. Dat werkt tot nu toe goed, maar over het gebruik van dergelijke reinigers zijn de meningen ook weer verdeeld🤪.
Ik zou zelf gewoon een microvezel doekje en een beetje lauw water gebruiken, werkt wonderen. Uiteraard heel voorzichtig wrijven bij een OLED.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
KilleBladhark schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 14:54:
[...]

Ik zou zelf gewoon een microvezel doekje en een beetje lauw water gebruiken, werkt wonderen. Uiteraard heel voorzichtig wrijven bij een OLED.
Maakt het nog uit wat voor microvezeldoekje je gebruikt? Ik heb bijvoorbeeld vrij grote ''grove'' die ik eerder zonder probleem voor LCD heb gebruikt. Daarnaast heb ik oudere microvezeldoekjes gehad bij bijvoorbeeld een laptop, lijkt meer op een doekje wat je ook krijgt bij een bril (van de opticien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaFunghi
Timx2 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 07:21:
[...]

Dit is dus precies zo een horror verhaal waar ik bang voor ben. Gebruikte je een microvezeldoekje? Ik lees online dat er vaak gedestilleerd water wordt geadviseerd, koop je dat wellicht van Blum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Eigenlijk elk microvezel doekje werkt wel, maar mijn voorkeur ligt bij zo één die je gebruikt voor brillen. Die zijn net wat fijner en is het wat makkelijker om voorzichtig te zijn. Je kan ook gedistilleerd water gebruiken, maar is niet per se nodig.

Probeer trouwens het scherm niet schoon te maken wanneer deze nog warm is, dit kan het aanzienlijk moeilijker maken.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34
Je hebt speciale doek combi's voor oled tv's, werken ook goed voor oled schermen uiteraard.
Belangrijk is dat je jscherm altijd helemaal koud is voordat je hem schoonmaakt, anders krijg je strepen.
Althans, dan is mijn ervaring. Ik laat mijn scherm minimaal 30 min uit staan voordat ik met wat water het scherm schoon maak, en met een andere doek het scherm droog maak.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:07
Het is vrij lastig lijk mij om dat ding weer terug te sturen. Goed letten op of er geen dode pixels of inbranden is ontstaan. Je kan ook met het programma Paint zwarte achtergrond maken en fullscreen doen, om te zien of er iets met het paneel is. Verder als je er toch niet goed bij voelt gewoon terug sturen. MSI Care 2.0 werkt gewoon perfect en geniet van je nieuwe monitor monitor. Ik stond op dezelfde keuze als jou eind Februari 2025, en toen was deze monitor ook al €899 met een aanbieding alleen die had weer een 240Hz. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een MSI MAG 321UP QD-OLED een 32-inch 4K alleen dan een 165Hz met 0,03ms van €999 voor €799 en Anti-Reflectie paneel (Anti-Glare).

Vergeet niet jouw monitor de firmware te upgraden en dat heb ik ook gedaan

Heel veel plezier ermee!

[ Voor 11% gewijzigd door Van der Berg op 09-04-2025 14:25 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Pagina: 1