Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 17:37
Ik draai al heel wat jaartjes een file server met 2x DELL PERC H700 RAID-kaarten (2x RAID 5) in een oud DDR2 moederbord, MSI H55-G43.

Dit mobo heeft 2x PCI Express 2.0 x16 slots. In beide slots zit dus een PERC H700 welke PCI-e 2.0 x8 is.
Nu komt het: de manual van het mobo zegt:
PCIE_1 is a x16 lane slot and PCIE_4 is a x4 lane slot.
Da's toch bijzonder aangezien de H700 met x8 in PCIE_4 prima werkt. Tot zo ver geen problemen.

Tussen de PCI-e x16 slots ziten 2 PCI-e x1 slots. Een aantal jaar terug heb ik gepoogd om USB 3 toe te voegen middels een PCI-e x1 kaart. De ene kaart werd überhaupt niet herkend in Windows en de andere kaart met een andere chipset is letterlijk ontploft. Ik weet alleen niet meer welke kaart in welke x1 slot ik het heb geprobeerd.

Fast forward enkele jaren: nu heb ik mijn thuisnetwerk gedeeltelijk geüpgraded naar 2.5Gb en heb gisteren een PCI-e x1 kaart in het bovenste PCI-e x1 slot ingebouwd en weer wordt de kaart niet herkend. Nu ben ik een beetje huiverig om de kaart in het onderste PCI-e x1 slot in te bouwen. Ik vermoed dat vanwege de PCI-e x8 RAID kaart in het PCI-e x16 slot met maar 4 lanes er niet genoeg bandbreedte is en deze kaart het dan ook niet overleefd.

Is er een manier om bandbreedte uit te rekenen o.i.d.?

π MW finishers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:15
Wikipedia: PCI Express

Dat die 8x werkt in 4x is logisch. Dat is gewoon de databus. Die is dus beperkt en kan minder doorvoer aan. De aansturing gebeurt in het gedeelte dat er bij 1x al in zit.

PCIe is volledig backward-compatibel, dus 16x werkt in 1x. (Wel is het maximum aantal watt wat een kaart kan krijgen volgens de standaard afhankelijk van de formfactor (1x/4x/16x)

[ Voor 25% gewijzigd door White Feather op 05-04-2025 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:43
MaTr1x schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:27:
Fast forward enkele jaren: nu heb ik mijn thuisnetwerk gedeeltelijk geüpgraded naar 2.5Gb en heb gisteren een PCI-e x1 kaart in het bovenste PCI-e x1 slot ingebouwd en weer wordt de kaart niet herkend.
Dat is by design:
Slots

• 2 PCI Express gen2 x16 slots
- PCI_E1 speed is x16, PCI_E4 is x4; When PCI_E4 is installed with 4x above card, PCI_E2 and PCI_E3 slots will be unavailable.
• 2 PCI Express gen2 x1 slots
• 3 PCI slots, support 3.3V/ 5V PCI bus Interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-06 17:37
Thanks, gevonden, dat staat dus in de online specs, niet in de downloadable manual.

π MW finishers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:57

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@MaTr1x tijd om te upgraden naar iets moderner, ja ik weet het werkt nog en is linux dus word nog jaren ondersteund. Maar zoals je nu al merkt heb je te weinig pci-e lanes om alles werkend te krijgen.

Heel dat mobo heeft nog pci 66 sloten :o

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag