Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaman
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-04 11:40
Dag allen,

Ik kom er via het archief niet goed uit, daarom probeer ik het zo.

Ik zit al 15+ jaar bij Gmail en Google Drive. Ik stap graag over op Protonmail en iets als Nextcloud, maar ik heb oudere data soms nog wel nodig. Bijvoorbeeld als ik een oud mailtje wil opzoeken of een oudere conversatie wil teruglezen.
Nu is mijn vraag: kun je alle data uit bijvoorbeeld Gmail downloaden en doorzoekbaar maken op je eigen computer? Of is er een andere manier om elders te hergebruiken?

Ik ga kan de Google-diensten natuurlijk aanhouden als back-up, maar het liefste regel ik het meteen goed.

Hebben jullie suggesties? Dank!

Beste antwoord (via Bombaman op 05-04-2025 10:09)

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 08:49
Proton heeft een optie om je e-mail te inmorteren vanuit Gmail. Na de import zijn alle mappen en tags helemaal overgenomen 👍🏼

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Installeer een mailprogramma als Thunderbird. Configureer daar je Gmail en je nieuwe account in, en versleep vervolgens alles van oud naar nieuw. Geen verlies van (meta)data.

Van Google drive kun je lokaal een kopie maken, en die data vervolgens in Nextcloud hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bombaman
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-04 11:40
Installeer een mailprogramma als Thunderbird.
Dank voor de suggestie. Ik heb een half jaar met Thunderbird gewerkt en dat beviel niet. De zoekfunctie is echt dramatisch, hij vond echt niks terug. Google Drive back-uppen ga ik meteen proberen, handig _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kunt alles veel zichtbare data die Google van je heeft downloaden via https://takeout.google.com/

Mail in mbox-formaat kan je dan in allerhande mail clients inlezen, of verder migreren.

Maar: leer ervan. Over 15 jaar ga je weg willen van de nieuwe provider. Heb een lokale backup.

[ Voor 1% gewijzigd door F_J_K op 05-04-2025 09:27 . Reden: juiste URL ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 12:50
Voor Mail migraties gebruikte ik altijd imapSync. Een programmatje die tussen beide diensten functioneert en de emails 1 voor 1 overzet, met behoud van mappenstructuur. Je zou daar even naar kunnen kijken :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 08:49
Proton heeft een optie om je e-mail te inmorteren vanuit Gmail. Na de import zijn alle mappen en tags helemaal overgenomen 👍🏼

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark-van-Dijk
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 06-08 15:44
Ik heb voor mijn mail migratie Mac Mail gebruikt, werkte best fijn. Ook een aanrader als je Thunderbird niet fijn vindt.
Pagina: 1