Nieuwe onderdelen/ pc kopen na 8 (zowat 9) jaar

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjoerdGaming
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 07-08 12:33
Goedemiddag,

Ik heb hier een PC die ik in 2016 heb in elkaar gezet, gebaseerd op deze best buy guide:
review: Desktop Best Buy Guide - September 2016
De enige verschillen zijn de behuizing met een acryl plaat aan de zijkant en een 250GB SSD als bootdrive ipv die in de guide staat van 500gb.
Ik zou graag willen wachten om gewoon een geheel nieuwe computer te kopen (in onderdelen), alleen zit ik nu vast met de CPU die zwaar aan het bottlenecken is. Ik heb alles gedaan wat mogelijk is om de werklast wat te verminderen, alleen denk ik dat het eind ervan nabij is. 35/40% idle use, 90 tot 99 in bijna alle games, ook diegene die ik jaren geleden speelde (zoals Deep Rock Galactic die altijd op 100fps draaide nu met moeite over de 15 komt).

Al zou ik een direct een nieuwe pc willen kopen, ik heb echter geen 2000 euro voor de hand liggen om een gehele setup te kopen met een moderne GPU, waarop ik neerkwam om eerst een nieuwe moederbord, RAM, CPU en koeling te kopen om dan tenminste nog even door te kunnen.

Hiervoor zag ik wat samenstellingen op PCPartPicker die rond de 2000 vallen (al is dit voornamelijk wegens de 9070XT die nu voor bijna 900 euro verkocht wordt).
de CPU in kwestie is de AMD Ryzen 7 9700X 3.8 GHz 8-Core
Koeling niet liquid based. (ik zie veel verschillende opties omdat lui graag een doorzichtige kast met RGB fans laten zien)
RAM : Patriot Viper Venom RGB 32 GB (2 x 16 GB) DDR5-6400 CL40
MB: Asus PRIME X870-P WIFI ATX AM5 (Indien er een variant is zonder WIFI, met 3 M2 slots zou het ook goed zijn, ik heb geen wifi verbinding nodig op de desktop.)

Ik heb alleen nog niet gecontroleerd als het uberhaupt mogelijk is om de 1070 op deze setup te kunnen draaien, indien dat niet het geval is zal ik gewoon blijven sparen tot ik de onderdelen kan kopen met als GPU de 9070XT

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen, Ik denk dat een samenstelling die 1080p (of evt 1440p) op 140fps consistent aankan al genoeg is om weer lang de computer te kunnen gebruiken. Raytracing, ultrawide en 4K boeien mij niets, ik wil gewoon graag Elden Ring consistent op 140fps spelen in de DLC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wanneer ik meer heb te besteden dacht ik wel aan 1500/1800 euro, mits de GPUs eindelijk eens beschikbaar zijn voor een minder pijnlijke vraagprijs. Als ik enkel mijn pc wil upgraden met alles behalve de GPU zie ik dat het tegen de 600/700 euro kost.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Qua opslag ben ik van plan mijn oude HDDs (1TB en 2TB) te bewaren als opslag voor foto's/videos. De 250GB SSD is ook nog relatief snel voor het starten van mijn pc (Zelfde type als in de best buy guide als boven gelinked) hiernaast 1 Samsung 970 EVO Plus - 2TB op het moederbord geïnstalleerd. Als ik de nieuwe computer samenstel zal ik alles opschonen.
Ik weet niet zeker als de 550W PSU ook direct vervangen moet worden, zolang ik de 1070 kan gebruiken denk ik niet dat dit het geval is? Natuurlijk ook de behuizing zal hetzelfde blijven.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Als boven beschreven wil ik graag weten als mijn GPU en PSU nog gebruikt kunnen worden met de nieuwe onderdelen, dit zal het mogelijk maken om tenminste een werkende PC te hebben tot het eind van het jaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
AMD GPU/CPU als basis, ik denk uiteindelijk de 9070XT en de Ryzen 7 9700X te nemen om dan zo lang mogelijk weer een goeie pc te hebben. De i7 6700k die ik nu heb is al een aantal jaar wat slechter aan het presteren, midden 2024 werd het opmerkelijk slechter.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb nooit problemen gehad met het geluid van mn pc, temperaturen nooit hoger dan 70C geweest en de behuizing is goed genoeg omdat ik de computer op de vloer heb staan.

Ga je overklokken?
Niet direct van plan, ik heb hier zowat 9 jaar mee kunnen doen zonder overclocken omdat ik al lang tevreden was met consistente framerate in mijn games op 1080p.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag willen weten als er betere opties zijn dan de huidige samenstelling die ik boven heb beschreven en als ik mijn 1070 en de 550W PSU nog (tijdelijk) kan gebruiken met de nieuwe hardware. Ik vind consistent hoge framerate belangrijker dan een mooi plaatje kunnen zien.

Ik weet dat oudere hardware kopen ook een mogelijkheid is, aangezien de 1070 en de i7 6700k nu zowat retro onderdelen zijn en een upgrade met hardware uit 2023/24 al een opmerkelijk verschil zou leveren, alleen wil ik liever wat meer up-to-date zijn om niet weer eerder te hoeven upgraden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ik vrees dat als je voeding geen atx 3.0 heeft ;( dus die zal niet mee kunnen.
Als je wat wilt besparen scheelt een r5 ipv r7 al een slok op een borrel.

Maareh, wat is er mis met de huidige bbg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-09 08:02
SjoerdGaming schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 22:44:
Ik zou graag willen wachten om gewoon een geheel nieuwe computer te kopen (in onderdelen), alleen zit ik nu vast met de CPU die zwaar aan het bottlenecken is. Ik heb alles gedaan wat mogelijk is om de werklast wat te verminderen, alleen denk ik dat het eind ervan nabij is. 35/40% idle use, 90 tot 99 in bijna alle games, ook diegene die ik jaren geleden speelde (zoals Deep Rock Galactic die altijd op 100fps draaide nu met moeite over de 15 komt).
Mijn pc doet bij cpu 2% idle. Het lijkt me sterk dat de jouwe zo veel langzamer is dat dat het verschil zou verklaren. Wellicht heb je toch wat bloatware of erger opgelopen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 01:17
99ruud99 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 23:00:
Ik vrees dat als je voeding geen atx 3.0 heeft ;( dus die zal niet mee kunnen.
Als je wat wilt besparen scheelt een r5 ipv r7 al een slok op een borrel.
Als TS de 1070 meeneemt, waarom niet?

Aan de andere kant, als je hem alsnog moet vervangen bij aanschaf nieuwe videokaart dan kan het i.v.m. kabels opnieuw wegwerken etc. praktischer zijn dat nu meteen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:01

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!

Dit topic is gesloten.